Al een paar jaar wilde ik naar bergen rondom Bormio (IT) en Pontresina (CH) gaan. Ruige bergen en je kan met fiets boven de 3000m komen. De trials zijn er spectaculair en als je wat oefent en een goede fiets meeneemt dan staat niets een mooie belevenis in de weg. Basiskamp was een B&B in Bormio, op 100m van de lift naar Bormio3000 en 5min van de bus naar de Stelviopas.
Alleen regende het dat goot en gingen alle liften in Bormio en St Catharina dicht op 4 Sept…..dat plan kon dus de prullenbak in.

Toch brak de hemel open en kon ik snel naar Bormio 2000 fietsen en een mooie hoogteweg pakken.

Daarna eerst over een saaie trail terug naar Bormio, maar ik kon ook afslaan naar een steil wandelpad. Het begon weer te regenen maar dat mocht de pret niet drukken.

Ook op maandag continue regen tot 13h, daarna zag ik streep blauw uit Livigno komen. Snel omgekleed en de bus naar de Stelvio pas genomen. Afdalen naar Passo Umbrail en dan een kilometers lange singletrail omhoog naar de Bochetta di Forcola. Laatste 100hm schuiven en duwen. Net onder de pas staat een oud garnizoensgebouw, een overblijfsel uit de 1e wereldoorlog. Om dit gebouw van voedsel en wapens te voorzien is er een pad gemaakt wat helemaal terugloopt naar Bormio.

Dit pad is vervallen en vormt nu een mountainbike trial wat van de Bochetta di Pedenolo meer dan 800hm naar beneden slingert. Technisch niet moeilijk maar na elke bocht kijk je bijna loodrecht naar beneden. Perfecte suicide trail

Laatste kilometers gaat toch weer regenen en zeiknat kom ik in Bormio aan.