Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Alexander
Berichten:49
Lid geworden op:vr jun 20, 2003 8:41 am
Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Alexander » vr jun 20, 2003 8:54 am

Heeft er iemand ervaring met de Rohlhoff versnellingsnaaf ? Zo ja, wat is goed, wat is slecht...

Alvast bedankt

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Gène » vr jun 20, 2003 9:04 am

Nee gen ervaring mee maar volgens de vele tijdschriften zeggen ze dat het fijner kan zijn. Hij wordt afgeraden in combinatie met een fully. Hij is immers te zwaar daarvoor. Hij heeft 14 verzetten als ik me niet vergis. Weinig onderhoud, weinig slijtage ketting en tandwielen. Maar hij moet wel wer speciale bevestegings punten in het frame hebben.
mzzl
Gène

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Steelboy » vr jun 20, 2003 9:15 am

Correctie: het frame hoeft geen speciale bevestigingspunten te hebben. Er zijn echter verschillende bevesigingsmethoden...

afgeraden in combi met fully?? Ik ken toevallig iemand die dat juist wel heeft.

Voordelen zijn dat je betrekkelijk weinig onderhoud hebt (eens per jaar olie vervangen of zo) en weinig slijtage
De naaf gaat heel lang (100000 km?) mee

nadelen: zwaarder, duurder en je mist het mooie gezoem van een derailleurversnelling (maar krijgt er wel een prachtige Rohloff ratel voor terug ;))

SoloNijN
Berichten:1610
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 2:01 pm

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door SoloNijN » vr jun 20, 2003 9:20 am

ask ruben


tis echt geil geloof ik maar wel extreem duur(wel 14 versnellingen achter 8))

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door BOSS » vr jun 20, 2003 9:39 am

in de modder is het ideaal, je hebt er nl. geen last van bij het schakelen.
nadeel is dat je nie met schijven kunt rijden als je dat zou willen, dacht ik.

dusssss©

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Sven » vr jun 20, 2003 9:42 am

Jawelzeker, met speciale adapters en schijven kun je makkelijk met schijven rijden.

Kijk maar es naar de modellen van Nicolai. DIe rijden ook met een rohloff naaf en schijf achter...

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door BOSS » vr jun 20, 2003 10:02 am

Dn Helle schreef:
Jawelzeker, met speciale adapters en schijven kun je makkelijk met schijven rijden.

Kijk maar es naar de modellen van Nicolai. DIe rijden ook met een rohloff naaf en schijf achter...


je hebt gelijk, ze hebben speciale types van de speedhub waar ook schijven op kunnen.


dusssss©

Zand er over
Berichten:858
Lid geworden op:do mar 07, 2002 8:08 am

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Zand er over » vr jun 20, 2003 10:08 am

die naaf kan met schijven en op elk frame worden gemaakt. nadeel is dat het nogal duur is, (ong. 800 euro dacht ik) en het achterwiel er uit halen vereist iets meer handelingen dan bij een gewone naaf..

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Xircuit » vr jun 20, 2003 10:58 am

Afbeelding

Fully met Rohloff naaf en schijven!

BF = DeJean
Forumbeheerder
Berichten:5232
Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door BF = DeJean » vr jun 20, 2003 11:33 am

heel veel duitsers en zwitsers rijden ermee.
Als je toch geld uitgeeft om echt goe te shiften en zo is t allengs zo geen dom idee.
Als je alle kosten (Hadley naaf, XTR derailleur, XT K7 en XT shifter neemt) en gewichten samenneemt is t vershil ni ellendig groot.
4 nadelen:
*als je iets exotisch hebt in DH heb je alles reserve nodig. Stel dat je je derailleur breekt, dan zet je desnoods een LX en je kan verder rijden. Stel dat je je achtervelg taco"t steek je desnoods een ander wiel. Maar een extra rohloff als spare wordt wel duur.
*ten tweede het gewicht komt wel erg achteraan.
*ten derde: voor zover ik weet: geen 12 mm steekas
* draaishifter only, geen triggershifter

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Caramba » vr jun 20, 2003 12:58 pm

Je zou een singlespeed achterwiel als reserve mee kunnen nemen ;)

Alexander
Berichten:49
Lid geworden op:vr jun 20, 2003 8:41 am

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Alexander » vr jun 20, 2003 1:21 pm

BF goes Hawajan schreef: *als je iets exotisch hebt in DH heb je alles reserve nodig. Stel dat je je derailleur breekt, dan zet je desnoods een LX en je kan verder rijden. Stel dat je je achtervelg taco"t steek je desnoods een ander wiel. Maar een extra rohloff als spare wordt wel duur.
*ten tweede het gewicht komt wel erg achteraan.
*ten derde: voor zover ik weet: geen 12 mm steekas
* draaishifter only, geen triggershifter
1 - Ik rij geen DH in ieder geval geen wedstijden, de naaf schijnt oerdegelijk te zijn.
2- Ja, dat is mijn grootste probleem (afgezien van de prijs dan)
3 - 12 mm steekas: zie punt 1
4 - Ik rij toch al met draaishifters.

Ik ben met name benieuwd of je het verschil in gewicht merkt bij CC touren in NL en tijdens klimmen. Op downhill lijkt mij deze naaf zeker superieur ten opzicht van elke kettingschakeling.

Zijn er hier mensen die er daadwerkelijk mee fietsen?

Gebruikersavatar
Rinse Appelstroop
Berichten:3558
Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Rinse Appelstroop » vr jun 20, 2003 8:36 pm

Ask Ruben,

in z"n Santa Cruz Bullit met Hayes en sherman flick tegenwoordig:

Afbeelding


Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Xircuit » vr jun 20, 2003 8:39 pm

Tering, hoe veel bikes heeft Ruben wel niet?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Steelboy » vr jun 20, 2003 10:59 pm

Xircuit schreef:
Tering, hoe veel bikes heeft Ruben wel niet?


Teveel (geef er maar een paar aan mij... ;))

DYNO
Berichten:456
Lid geworden op:za jul 20, 2002 4:29 pm
Locatie:chillburg

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door DYNO » za jun 21, 2003 9:47 pm

ik heb nu sinds een week een rohlof in mijn sanandreas zitten (fully met schijf) en tot nu toe (ik heb er nog nie veel mee gereden ) werkt het grandioos
schakelt lichter als mijn vorige combo (gripshift met tiagra der.)
schakelen ook als je stilstaat
alleen de 7de versnelling hoor je licht ratelen (word overstemd door roox kettinggeleider)
morgen naar zwollywood om verder te testen

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Hubert ! » zo jun 22, 2003 9:50 am

Schijf v schijfrem voor zit verkeerd gemonteerd, even halve slag draaien ! :o

gringo30
Berichten:13
Lid geworden op:vr dec 26, 2003 10:15 am

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door gringo30 » za jan 31, 2004 9:07 am

Sedert twee maand heb ik een nieuwe fully met de Rohloff naaf. Ik denk dat ik nooit meer op een andere fiets met derailleurs wil rijden. Het is oersimpel, gooi hem gewoon in de versnelling die je wilt, verspring in een tiende van een seconde 4 versnellingen per keer en blijf gewoon doortrappen of juist niet . Probeer eens met gelijk welke Shimano rommel of Sram brol te schakelen op hellingen van 20% en meer onder belasting van een rijder van 95kg. Dat is onmogelijk tenzij je je peperdure XTR even tussen de spaken wilt plooien. Die Rohloff doet wat je hem vraagt en je kunt niet meer missen tussen overlappende versnellingen omwille van je voorbladen. Onderhoud is nihil, gewoon even olie verversen en je ketting smeren. Is die extra 750 gr een nadeel?? Misschien voor wedstrijdrijders die maar 58 kg wegen en die telkens opnieuwe hun derailleurs vervangen. Voor al die grammenzifters hier zal het ook wel te zwaar zijn, die mensen rijden waarschijnlijk op de weg. Als je in de modder ploegt dan plakt er toch ook 3 kg modder aan de fiets? En probeer dan maar eens soepel te schakelen. Mensen die denken dat het niet past op een fully zijn volledig verkeerd, het is juist beter op een fully. Nooit meer ghost shifting of chain suck wegens de andere positie van de tandwielen door het inveren. Het is simpel , als je de beide systemen kent dan neem je nooit meer iets anders. NA 10 jaar biken ben ik eindelijk eens tevreden...

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door BLRacing » za jan 31, 2004 4:12 pm

Inderdaad. "Past niet op een fully", wie denk je wel dat je bent ;D ;D.
Nog iets. Je ketting lijn zal wel optimaal zijn dus heb je en minder kans op kettingbreuk en minder slijtage. Ik vraag me alleen af hoe het zit met het rendement met al die tandwielen. Maargoed een scheve kettinglijn is ook niet echt rendements verhogend.
1985 gram weegt hij volgens weightweenies. VB. Gooi het volgende eraf:
bijv. XT derailleur 250 gram
bijv. XT cassette 290 gram
bijv. XT schijfremnaaf 480 gram
snelspanner (als ik aanneem dat dit meegerekend is in de rohloff naaf gewicht) á 50 gram.
bijv. XT shifters incl. alle kabels en behuizing 430 gram
Twee kettingwielen voor zegmaar 100 gram ongeveer

=1600 wat eraf gaat ongeveer he dus je fiets wordt maar 385 gram zwaarder.
Tenzij je andere onderdelen hebt die zwaarder of lichter zijn.

Wat voor kettingwiel laat je er trouwens op zitten??

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door BLRacing » za jan 31, 2004 4:14 pm

O en nog iets. Volgens mij krijg je ook een veel stijver achterwiel omdat hij symetrisch (maar ik kan me ook vergissen hierin) en omdat je grote diameter naaf hebt. ;)

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door dubbelop » zo feb 01, 2004 12:36 am

Kleine Benjamin schreef:
O en nog iets. Volgens mij krijg je ook een veel stijver achterwiel omdat hij symetrisch (maar ik kan me ook vergissen hierin) en omdat je grote diameter naaf hebt. ;)


Het achterwiel wordt inderdaad eerder symmetrisch. Maar vooral de korte spaken (altijd 32) leveren een supersterk wiel op, ook ruim sterk genoeg voor tandemgebruik. Wij hebben de Rohloff in een tandem uitgeprobeerd tijdens de Mergelheuvelland 2-daagse. De naaf gaf geen krimp, alleen maakt hij wel duidelijk geluid in 1 t/m 7 en is het overschakelen van 7 naar 8 lang niet altijd feilloos. Maar als geheel een technische topprestatie!

les alpes
Berichten:375
Lid geworden op:zo jan 11, 2004 4:37 pm

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door les alpes » zo feb 01, 2004 5:50 pm

gringo30 schreef: Dat is onmogelijk tenzij je je peperdure XTR even tussen de spaken wilt plooien.

rohloff is volgens mij duurder dan XTR

juppe
Berichten:241
Lid geworden op:za jan 25, 2003 11:10 am

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door juppe » zo feb 01, 2004 6:14 pm

heeft Rohlhoff ook een internet site

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door Luc » zo feb 01, 2004 6:41 pm


juppe
Berichten:241
Lid geworden op:za jan 25, 2003 11:10 am

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Bericht door juppe » zo feb 01, 2004 6:45 pm

bedankt

Plaats reactie