Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Moderator:Beheerders
Heeft er iemand ervaring met de Rohlhoff versnellingsnaaf ? Zo ja, wat is goed, wat is slecht...
Alvast bedankt
Alvast bedankt
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Nee gen ervaring mee maar volgens de vele tijdschriften zeggen ze dat het fijner kan zijn. Hij wordt afgeraden in combinatie met een fully. Hij is immers te zwaar daarvoor. Hij heeft 14 verzetten als ik me niet vergis. Weinig onderhoud, weinig slijtage ketting en tandwielen. Maar hij moet wel wer speciale bevestegings punten in het frame hebben.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Correctie: het frame hoeft geen speciale bevestigingspunten te hebben. Er zijn echter verschillende bevesigingsmethoden...
afgeraden in combi met fully?? Ik ken toevallig iemand die dat juist wel heeft.
Voordelen zijn dat je betrekkelijk weinig onderhoud hebt (eens per jaar olie vervangen of zo) en weinig slijtage
De naaf gaat heel lang (100000 km?) mee
nadelen: zwaarder, duurder en je mist het mooie gezoem van een derailleurversnelling (maar krijgt er wel een prachtige Rohloff ratel voor terug
)
afgeraden in combi met fully?? Ik ken toevallig iemand die dat juist wel heeft.
Voordelen zijn dat je betrekkelijk weinig onderhoud hebt (eens per jaar olie vervangen of zo) en weinig slijtage
De naaf gaat heel lang (100000 km?) mee
nadelen: zwaarder, duurder en je mist het mooie gezoem van een derailleurversnelling (maar krijgt er wel een prachtige Rohloff ratel voor terug

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
ask ruben
tis echt geil geloof ik maar wel extreem duur(wel 14 versnellingen achter
)
tis echt geil geloof ik maar wel extreem duur(wel 14 versnellingen achter

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
in de modder is het ideaal, je hebt er nl. geen last van bij het schakelen.
nadeel is dat je nie met schijven kunt rijden als je dat zou willen, dacht ik.
dusssss©
nadeel is dat je nie met schijven kunt rijden als je dat zou willen, dacht ik.
dusssss©
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Jawelzeker, met speciale adapters en schijven kun je makkelijk met schijven rijden.
Kijk maar es naar de modellen van Nicolai. DIe rijden ook met een rohloff naaf en schijf achter...
Kijk maar es naar de modellen van Nicolai. DIe rijden ook met een rohloff naaf en schijf achter...
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Dn Helle schreef:
Jawelzeker, met speciale adapters en schijven kun je makkelijk met schijven rijden.
Kijk maar es naar de modellen van Nicolai. DIe rijden ook met een rohloff naaf en schijf achter...
je hebt gelijk, ze hebben speciale types van de speedhub waar ook schijven op kunnen.
dusssss©
-
- Berichten:858
- Lid geworden op:do mar 07, 2002 8:08 am
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
die naaf kan met schijven en op elk frame worden gemaakt. nadeel is dat het nogal duur is, (ong. 800 euro dacht ik) en het achterwiel er uit halen vereist iets meer handelingen dan bij een gewone naaf..
- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?

Fully met Rohloff naaf en schijven!
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
heel veel duitsers en zwitsers rijden ermee.
Als je toch geld uitgeeft om echt goe te shiften en zo is t allengs zo geen dom idee.
Als je alle kosten (Hadley naaf, XTR derailleur, XT K7 en XT shifter neemt) en gewichten samenneemt is t vershil ni ellendig groot.
4 nadelen:
*als je iets exotisch hebt in DH heb je alles reserve nodig. Stel dat je je derailleur breekt, dan zet je desnoods een LX en je kan verder rijden. Stel dat je je achtervelg taco"t steek je desnoods een ander wiel. Maar een extra rohloff als spare wordt wel duur.
*ten tweede het gewicht komt wel erg achteraan.
*ten derde: voor zover ik weet: geen 12 mm steekas
* draaishifter only, geen triggershifter
Als je toch geld uitgeeft om echt goe te shiften en zo is t allengs zo geen dom idee.
Als je alle kosten (Hadley naaf, XTR derailleur, XT K7 en XT shifter neemt) en gewichten samenneemt is t vershil ni ellendig groot.
4 nadelen:
*als je iets exotisch hebt in DH heb je alles reserve nodig. Stel dat je je derailleur breekt, dan zet je desnoods een LX en je kan verder rijden. Stel dat je je achtervelg taco"t steek je desnoods een ander wiel. Maar een extra rohloff als spare wordt wel duur.
*ten tweede het gewicht komt wel erg achteraan.
*ten derde: voor zover ik weet: geen 12 mm steekas
* draaishifter only, geen triggershifter
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Je zou een singlespeed achterwiel als reserve mee kunnen nemen

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
1 - Ik rij geen DH in ieder geval geen wedstijden, de naaf schijnt oerdegelijk te zijn.BF goes Hawajan schreef: *als je iets exotisch hebt in DH heb je alles reserve nodig. Stel dat je je derailleur breekt, dan zet je desnoods een LX en je kan verder rijden. Stel dat je je achtervelg taco"t steek je desnoods een ander wiel. Maar een extra rohloff als spare wordt wel duur.
*ten tweede het gewicht komt wel erg achteraan.
*ten derde: voor zover ik weet: geen 12 mm steekas
* draaishifter only, geen triggershifter
2- Ja, dat is mijn grootste probleem (afgezien van de prijs dan)
3 - 12 mm steekas: zie punt 1
4 - Ik rij toch al met draaishifters.
Ik ben met name benieuwd of je het verschil in gewicht merkt bij CC touren in NL en tijdens klimmen. Op downhill lijkt mij deze naaf zeker superieur ten opzicht van elke kettingschakeling.
Zijn er hier mensen die er daadwerkelijk mee fietsen?
- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Ask Ruben,
in z"n Santa Cruz Bullit met Hayes en sherman flick tegenwoordig:
in z"n Santa Cruz Bullit met Hayes en sherman flick tegenwoordig:

- Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
- Contacteer:
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Tering, hoe veel bikes heeft Ruben wel niet?
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Xircuit schreef:
Tering, hoe veel bikes heeft Ruben wel niet?
Teveel (geef er maar een paar aan mij...

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
ik heb nu sinds een week een rohlof in mijn sanandreas zitten (fully met schijf) en tot nu toe (ik heb er nog nie veel mee gereden ) werkt het grandioos
schakelt lichter als mijn vorige combo (gripshift met tiagra der.)
schakelen ook als je stilstaat
alleen de 7de versnelling hoor je licht ratelen (word overstemd door roox kettinggeleider)
morgen naar zwollywood om verder te testen
schakelt lichter als mijn vorige combo (gripshift met tiagra der.)
schakelen ook als je stilstaat
alleen de 7de versnelling hoor je licht ratelen (word overstemd door roox kettinggeleider)
morgen naar zwollywood om verder te testen
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Schijf v schijfrem voor zit verkeerd gemonteerd, even halve slag draaien !

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Sedert twee maand heb ik een nieuwe fully met de Rohloff naaf. Ik denk dat ik nooit meer op een andere fiets met derailleurs wil rijden. Het is oersimpel, gooi hem gewoon in de versnelling die je wilt, verspring in een tiende van een seconde 4 versnellingen per keer en blijf gewoon doortrappen of juist niet . Probeer eens met gelijk welke Shimano rommel of Sram brol te schakelen op hellingen van 20% en meer onder belasting van een rijder van 95kg. Dat is onmogelijk tenzij je je peperdure XTR even tussen de spaken wilt plooien. Die Rohloff doet wat je hem vraagt en je kunt niet meer missen tussen overlappende versnellingen omwille van je voorbladen. Onderhoud is nihil, gewoon even olie verversen en je ketting smeren. Is die extra 750 gr een nadeel?? Misschien voor wedstrijdrijders die maar 58 kg wegen en die telkens opnieuwe hun derailleurs vervangen. Voor al die grammenzifters hier zal het ook wel te zwaar zijn, die mensen rijden waarschijnlijk op de weg. Als je in de modder ploegt dan plakt er toch ook 3 kg modder aan de fiets? En probeer dan maar eens soepel te schakelen. Mensen die denken dat het niet past op een fully zijn volledig verkeerd, het is juist beter op een fully. Nooit meer ghost shifting of chain suck wegens de andere positie van de tandwielen door het inveren. Het is simpel , als je de beide systemen kent dan neem je nooit meer iets anders. NA 10 jaar biken ben ik eindelijk eens tevreden...
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Inderdaad. "Past niet op een fully", wie denk je wel dat je bent ;D ;D.
Nog iets. Je ketting lijn zal wel optimaal zijn dus heb je en minder kans op kettingbreuk en minder slijtage. Ik vraag me alleen af hoe het zit met het rendement met al die tandwielen. Maargoed een scheve kettinglijn is ook niet echt rendements verhogend.
1985 gram weegt hij volgens weightweenies. VB. Gooi het volgende eraf:
bijv. XT derailleur 250 gram
bijv. XT cassette 290 gram
bijv. XT schijfremnaaf 480 gram
snelspanner (als ik aanneem dat dit meegerekend is in de rohloff naaf gewicht) á 50 gram.
bijv. XT shifters incl. alle kabels en behuizing 430 gram
Twee kettingwielen voor zegmaar 100 gram ongeveer
=1600 wat eraf gaat ongeveer he dus je fiets wordt maar 385 gram zwaarder.
Tenzij je andere onderdelen hebt die zwaarder of lichter zijn.
Wat voor kettingwiel laat je er trouwens op zitten??
Nog iets. Je ketting lijn zal wel optimaal zijn dus heb je en minder kans op kettingbreuk en minder slijtage. Ik vraag me alleen af hoe het zit met het rendement met al die tandwielen. Maargoed een scheve kettinglijn is ook niet echt rendements verhogend.
1985 gram weegt hij volgens weightweenies. VB. Gooi het volgende eraf:
bijv. XT derailleur 250 gram
bijv. XT cassette 290 gram
bijv. XT schijfremnaaf 480 gram
snelspanner (als ik aanneem dat dit meegerekend is in de rohloff naaf gewicht) á 50 gram.
bijv. XT shifters incl. alle kabels en behuizing 430 gram
Twee kettingwielen voor zegmaar 100 gram ongeveer
=1600 wat eraf gaat ongeveer he dus je fiets wordt maar 385 gram zwaarder.
Tenzij je andere onderdelen hebt die zwaarder of lichter zijn.
Wat voor kettingwiel laat je er trouwens op zitten??
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
O en nog iets. Volgens mij krijg je ook een veel stijver achterwiel omdat hij symetrisch (maar ik kan me ook vergissen hierin) en omdat je grote diameter naaf hebt.

Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
Kleine Benjamin schreef:
O en nog iets. Volgens mij krijg je ook een veel stijver achterwiel omdat hij symetrisch (maar ik kan me ook vergissen hierin) en omdat je grote diameter naaf hebt.![]()
Het achterwiel wordt inderdaad eerder symmetrisch. Maar vooral de korte spaken (altijd 32) leveren een supersterk wiel op, ook ruim sterk genoeg voor tandemgebruik. Wij hebben de Rohloff in een tandem uitgeprobeerd tijdens de Mergelheuvelland 2-daagse. De naaf gaf geen krimp, alleen maakt hij wel duidelijk geluid in 1 t/m 7 en is het overschakelen van 7 naar 8 lang niet altijd feilloos. Maar als geheel een technische topprestatie!
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
gringo30 schreef: Dat is onmogelijk tenzij je je peperdure XTR even tussen de spaken wilt plooien.
rohloff is volgens mij duurder dan XTR
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
heeft Rohlhoff ook een internet site
Re:Rohlhoff versnellingsnaaf ?
bedankt