Maat veer op shock (3" op 3")
Moderator:Beheerders
Ik heb een shock met 3" travel. Nu heb ik hier een veer liggen die ook voor 3" travel is en net even zachter is dan de veer die erop zit. Ik heb begrepen dat op een 3" shock een 3.25" veer hoort omdat de krachten die ontstaan bij het compleet inveren van de veer zo groot zijn dat er schade aan je frame ontstaat.
Kan ik met wat extra ringen die veer alsnog monteren of beter van niet?
Kan ik met wat extra ringen die veer alsnog monteren of beter van niet?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
als het een manitou veer is van 3" dan gaat het goed, deze is in werkelijkheid namelijk langer. Als het een fox veer is dan is ie net te kort.
ringen eronder doen heeft geen zin het gaat er namelijk om dat de veerweg van de veer te kort is en dat je dan dus op je veer bottomt en niet op je bottomout bumper/progressieve demping.
ringen eronder doen heeft geen zin het gaat er namelijk om dat de veerweg van de veer te kort is en dat je dan dus op je veer bottomt en niet op je bottomout bumper/progressieve demping.
Ik weet niet in welk opzicht je dit bedoelt.-AAB- schreef:En kwa klrachten maakt het niet uit, want de kracht wordt altijd doorgegeven aan het frame, onafhankelijk van de invering.
wanneer je bottomt doordat je veer niet meer verder kan inveren geeft dit een veel abruptere(geen nederlands woord geloof ik) afremming en dus veel grotere krachten. Wanneer je veer niet te kort is gebruik je de progressieve demper en de bottom out bumper om alles iets gelijdelijker af te remmen.
Zeker weten. Sla maar eens met een zware hamer op een stuk metaal en op een stuk rubber. Je zal het verschil wel voelen in je polsen ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Nee, dat was wel erg dom gedacht van me...ringen eronder doen heeft geen zin het gaat er namelijk om dat de veerweg van de veer te kort is en dat je dan dus op je veer bottomt en niet op je bottomout bumper/progressieve demping.
Fox noteert volgens mij de maximale veerweg van de shock waarop ie gemonteerd kan worden, de overige fabrikanten noteren de werkelijke veerweg op de veer.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
dat klopt, maar tegen die tijd zijn de grootste krachten er al uit, en een demper mag bottomen dus moet geen problemen geven. Met sterkte van het frame heeft het weinig te maken, anders zouden de bouten het eerder begeven. een hardtail frame breekt toch ook niet meteen bij de zelfde klap, en daar heb je een veerweg van 0 (band inveering even niet mee gerekend) Maar wat ik bedoelde was, de veer steunt op de schotels, die op hun beurt op de schachten en ogen van de demper en die weer op het frame. Krachten verdwijnen niet zomaar, maar worden altijd herleid naar het frame.alleen afhankelijk van de veer zul je meer of minder veerweg gebruiken, de krachten blijven hetzelfde.Djamgils schreef:Ik weet niet in welk opzicht je dit bedoelt.-AAB- schreef:En kwa klrachten maakt het niet uit, want de kracht wordt altijd doorgegeven aan het frame, onafhankelijk van de invering.
wanneer je bottomt doordat je veer niet meer verder kan inveren geeft dit een veel abruptere(geen nederlands woord geloof ik) afremming en dus veel grotere krachten. Wanneer je veer niet te kort is gebruik je de progressieve demper en de bottom out bumper om alles iets gelijdelijker af te remmen.
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Uiteindelijk mol je je frame idd als je ermee doorfietst, maar eerder sloop je het schroefdraad op de demper en de schotel op dat schroefdraad.-AAB- schreef:dat klopt, maar tegen die tijd zijn de grootste krachten er al uit, en een demper mag bottomen dus moet geen problemen geven. Met sterkte van het frame heeft het weinig te maken, anders zouden de bouten het eerder begeven. een hardtail frame breekt toch ook niet meteen bij de zelfde klap, en daar heb je een veerweg van 0 (band inveering even niet mee gerekend) Maar wat ik bedoelde was, de veer steunt op de schotels, die op hun beurt op de schachten en ogen van de demper en die weer op het frame. Krachten verdwijnen niet zomaar, maar worden altijd herleid naar het frame.alleen afhankelijk van de veer zul je meer of minder veerweg gebruiken, de krachten blijven hetzelfde.Djamgils schreef:Ik weet niet in welk opzicht je dit bedoelt.-AAB- schreef:En kwa klrachten maakt het niet uit, want de kracht wordt altijd doorgegeven aan het frame, onafhankelijk van de invering.
wanneer je bottomt doordat je veer niet meer verder kan inveren geeft dit een veel abruptere(geen nederlands woord geloof ik) afremming en dus veel grotere krachten. Wanneer je veer niet te kort is gebruik je de progressieve demper en de bottom out bumper om alles iets gelijdelijker af te remmen.
shoot me again, I ain't dead yet