Verwijderen Brain op fox float r shock

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Sir Gonz Lays
Verwijderen Brain op fox float r shock

Bericht door Sir Gonz Lays » ma nov 27, 2006 11:14 pm

Zou t mogelijk zijn om bij de fox float r brain demper die op de specialized enduro's van voor 05 gemonteerd zaten, de braincilinder die via een slang aan de demper gekoppeld is te verwijderen?

Volgens mij is er niks ingrijpends veranderd aan de demper zelf, maar hebben ze bij fox alleen maar t rebound circuit verlengd/ omgeleid naar de brain, via een slang.
Als je de slang losdraait en de demper vervolgens afsluit met een geschikte bout, dan heb je toch een gewone float R..?
Of zie ik nu iets belangrijks over t hoofd?
zoals deze dus:

Afbeelding

groet!

Gène

Bericht door Gène » di nov 28, 2006 11:17 am

Verkoop de demper en brain en koop een nieuwe. Ik denk dat de twee op elkaar afgestemd zijn. Als het rebound gedeelte extern is, dan heb je geen rebound in de demper (toch?). Dus even een bout erin draaien wil nog niet zeggen dat je dan de rebound weer terug in de demper stopt.

Maar waarom koop je dan een fiets met die demping. Dat weet je op voorhand toch al, misschien de volgende keer toch maar ff een testritje maken..

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » di nov 28, 2006 11:36 am

Ik heb een float rl in mijn fiets zitten. Die zou ik wel willen ruilen :angelnot:
Ijzeren paarden eten geen haver....

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » di nov 28, 2006 7:37 pm

Gène schreef:Verkoop de demper en brain en koop een nieuwe. Ik denk dat de twee op elkaar afgestemd zijn. Als het rebound gedeelte extern is, dan heb je geen rebound in de demper (toch?). Dus even een bout erin draaien wil nog niet zeggen dat je dan de rebound weer terug in de demper stopt.

Maar waarom koop je dan een fiets met die demping. Dat weet je op voorhand toch al, misschien de volgende keer toch maar ff een testritje maken..

mzzl
Gène
kijk, normaal zit er in een gewone float ook een rebound gedeelte....
in deze dus ook, en ik neem aan dat ze aan het oorspronkelijke rebound gedeelte IN de shock niks veranderd hebben. ze leiden alleen de oliestroom om door de brain, die zodoende de oliestroom door de shock en door het reboundgedeelte IN de shock regelt...
Oftewel, er zit denk ik geen verschil in... en volgens mij is de brain dus alleen maar een verlenging van t oliereservoir met een ventiel erin, om de oliestroom van en naar t reservoir te dempen. zodoende kan er in de demper zelf meer of minder olie verplaatst worden waardoor deze dus langzamer of sneller uitveert.
En het waarom van dit alles:

ik heb zelf geen fiets met deze demping.... maak je maar geen zorgen Gene....
hoewel ik er wel op gereden heb..(en ook testritten) maar ik vind t geen gezicht die brain, en de specsz zonder brain rijdt ook goed! (lees "anders")
Maar een vriend van me heeft voor belachelijk weinig wel zon fiets,
En dan kom je wel s op t idee om ipv de demper te verkopen gewoon de brain eraf te schroeven... (als t zou kunnen)
Daarnaast twijfel ik zwaar of je een braindemper wel verkoopt...

Iemand die er meer verstand van heeft misschien..?

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » di nov 28, 2006 7:47 pm

Wat je zegt over die brain klop inderdaad precies, het is gewoon een reservoir met een klep erin die opengaat door klappen erop. Met de juiste positie dus door klappen van de ondergrond. Op mijn werk hadden we zo'n brain met een doorzichtige behuizing, waardoor je precies kon zien hoe het systeem werkte.

Rebound heeft volgens mij niets met de brainunit te maken, dat zit gewoon in de demper zelf. [edit: ik zie nu dat ik je post napraat, maar ik denk dus hetzelfde :) ]

Als het gewoon een 'normale' slang is kun je 'm denk ik wel afdoppen. Het is echter wel nogal een omslachtige truc. Zelf zou ik eerder voor een tweedehandse demper gaan rondkijken.

Waag er anders eens een mailtje aan Sabma of Flooks aan!

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di nov 28, 2006 8:04 pm

Ruilen met Hotsnail lijkt mij een veel simpelere oplossing.
(ben wel benieuwd hoe Hotsnail dan het reservior vastmaakt op zijn bike)

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » wo nov 29, 2006 1:57 pm

Daar is altijd wel wat op te knutselen 8)
Ijzeren paarden eten geen haver....

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » do nov 30, 2006 6:35 pm

kijk jongens, qua theorie zitten we op t zelfde pad...

het zou dus moeten kunnen... waarschijnlijk.
altijd leuk om die techniek uit te pluizen...

maar voor hotsnail..; jij hebt dus een normale demper en wil wel een brain?

ik zal t s vragen aan die vriend van me, zoals gezegd is t zijn fiets,
hij vindt m wel goed rijden daarentegen.. en dat doet ie ook wel..

ok hoi

ode aan de techneuten!

Plaats reactie