

Heb de vivid nog maar 2 weken en hij vervangt een 2007 dhx coil op mijn socom. Heb er nog maar 1 dag mee gereden op wat korte afdalingen dus heb hem nog niet in alle omstandigheden kunnen testen. Ik ga over een paar weken naar italie en bad wildbad daar wil ik hem back to back testen met de dhx, dus wat runs op de dhx en dan wat runs met de vivid.
De vivid heeft als afstellingen high en low speed rebound, low speed compressie en voor bottom out controle heb je de keuze uit 3 hardheden bottom out bumpers. Het mooie van de vivid is dat de instellingen allemaal onafhankelijk werken en dat de instellingen ook echt merkbare verandering geven.
Het nadeel van de dhx vond ik toch de wat vage instellingen, en de positie afhankelijke demping(pro pedal, bottom out door luchtkamer verkleinen).
Het grootste verschil wat ik al heb gemerkt tussen de dhx en vivid is dat de vivid geen positieafhankelijke demping heeft. Hij is gewoon van begin tot het eind soepel zonder op bepaalde punten een afwijkende demping te hebben.
Het grote voordeel van de vivid is ook dat je hem zelf kunt servicen.
Daarnaast is de vivid ook nog eens goedkoop, Ik was inclusief veer en montage busjes 330 euro kwijt. Wil nog wel even opmerken dat je perse een veer van RS nodig hebt omdat de body van de vivid dikker is dan van fox, manitou, marzocchi.
Ook zijn er 3 varianten van de vivid te verkrijgen, de A, B of C tune. Welke je nodig hebt is afhankelijk van je leverage ratio.
Leverage Ratio = Wheel Travel / Shock Travel
For flat rate
Tune A: 2.0-2.4 Leverage Ratio
Tune B: 2.4-2.85 Leverage Ratio
Tune C: 2.85-3.3 Leverage Ratio
For falling rate deduct 0.1 from the range.
For rising rate add 0.1 to the range.
De standaard verkochte vivid in de winkel is de B-tune. Wat de prijs is van een A of C tune assembly is weet ik nog niet.
http://bike-components.de/catalog/advan ... ords=vivid
Push gaat voor de vivid ook tunings mogelijkheden aanbieden. Push is als ik het goed begrepen had gestopt met het World cup race system voor de dhx en stapt nu over op de vivid. http://www.pinkbike.com/news/Push-Indus ... ogram.html
Als push klaar is met de vivid moet deze kunnen concurreren met de double barrel qua instelmogelijkheden en prestaties.
Gelijk ook maar mijn socom laten zien.
Hij weegt nu 17,1kg. Dit zal echter straks 16,7kg zijn want er is nog een andere wielset in de maak. Deze wielset is lomp zwaar en zal als reserve blijven dienen.
Zoals te zien zijn de huidige remmen El caminoÂ’s die tot nog toe goed bevallen, als straks toch blijkt dat ze snel oververhitten dan worden deze vervangen door avid codeÂ’s.
De banden zijn single ply muddy marryÂ’s waarbij ik in de binnenband vloeibare latex heb gedaan tegen snake bites, moet alleen nog afwachten hoe het zal gaan met deuken van de velg.

http://img352.imageshack.us/my.php?imag ... 330cf7.jpg
http://img182.imageshack.us/my.php?imag ... 323pz9.jpg
http://img100.imageshack.us/my.php?imag ... 329qi2.jpg