Rock shox vivid, socom

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Djamgils
Contacteer:
Rock shox vivid, socom

Bericht door Djamgils » do feb 21, 2008 10:36 am

Het verbaasd me enigszins dat de vivid nog niet is verschenen op dp, behalve kort bij wat fotos van de beurzen vorig jaar.
Afbeelding
Afbeelding

Heb de vivid nog maar 2 weken en hij vervangt een 2007 dhx coil op mijn socom. Heb er nog maar 1 dag mee gereden op wat korte afdalingen dus heb hem nog niet in alle omstandigheden kunnen testen. Ik ga over een paar weken naar italie en bad wildbad daar wil ik hem back to back testen met de dhx, dus wat runs op de dhx en dan wat runs met de vivid.

De vivid heeft als afstellingen high en low speed rebound, low speed compressie en voor bottom out controle heb je de keuze uit 3 hardheden bottom out bumpers. Het mooie van de vivid is dat de instellingen allemaal onafhankelijk werken en dat de instellingen ook echt merkbare verandering geven.
Het nadeel van de dhx vond ik toch de wat vage instellingen, en de positie afhankelijke demping(pro pedal, bottom out door luchtkamer verkleinen).
Het grootste verschil wat ik al heb gemerkt tussen de dhx en vivid is dat de vivid geen positieafhankelijke demping heeft. Hij is gewoon van begin tot het eind soepel zonder op bepaalde punten een afwijkende demping te hebben.
Het grote voordeel van de vivid is ook dat je hem zelf kunt servicen.
Daarnaast is de vivid ook nog eens goedkoop, Ik was inclusief veer en montage busjes 330 euro kwijt. Wil nog wel even opmerken dat je perse een veer van RS nodig hebt omdat de body van de vivid dikker is dan van fox, manitou, marzocchi.

Ook zijn er 3 varianten van de vivid te verkrijgen, de A, B of C tune. Welke je nodig hebt is afhankelijk van je leverage ratio.
Leverage Ratio = Wheel Travel / Shock Travel

For flat rate
Tune A: 2.0-2.4 Leverage Ratio
Tune B: 2.4-2.85 Leverage Ratio
Tune C: 2.85-3.3 Leverage Ratio

For falling rate deduct 0.1 from the range.
For rising rate add 0.1 to the range.
De standaard verkochte vivid in de winkel is de B-tune. Wat de prijs is van een A of C tune assembly is weet ik nog niet.
http://bike-components.de/catalog/advan ... ords=vivid

Push gaat voor de vivid ook tunings mogelijkheden aanbieden. Push is als ik het goed begrepen had gestopt met het World cup race system voor de dhx en stapt nu over op de vivid. http://www.pinkbike.com/news/Push-Indus ... ogram.html
Als push klaar is met de vivid moet deze kunnen concurreren met de double barrel qua instelmogelijkheden en prestaties.

Gelijk ook maar mijn socom laten zien.
Hij weegt nu 17,1kg. Dit zal echter straks 16,7kg zijn want er is nog een andere wielset in de maak. Deze wielset is lomp zwaar en zal als reserve blijven dienen.
Zoals te zien zijn de huidige remmen El caminoÂ’s die tot nog toe goed bevallen, als straks toch blijkt dat ze snel oververhitten dan worden deze vervangen door avid codeÂ’s.
De banden zijn single ply muddy marryÂ’s waarbij ik in de binnenband vloeibare latex heb gedaan tegen snake bites, moet alleen nog afwachten hoe het zal gaan met deuken van de velg.
Afbeelding

http://img352.imageshack.us/my.php?imag ... 330cf7.jpg
http://img182.imageshack.us/my.php?imag ... 323pz9.jpg
http://img100.imageshack.us/my.php?imag ... 329qi2.jpg
Laatst gewijzigd door Djamgils op do feb 21, 2008 3:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

illuminatastigmata
Contacteer:

Re: Rock shox vivid, socom

Bericht door illuminatastigmata » do feb 21, 2008 10:44 am

Mooie fiets,paar vraagjes......

-Deze wielset is lomp zwaar en zal als reserve blijven dienen.

Is deze set MTX of Double Track?

-De banden zijn single ply muddy marryÂ’s waarbij ik in de binnenband vloeibare latex heb gedaan tegen snake bites.

Dat spul kan toch ook met een speciaal velglint(met ventiel) en dan zonder binnenband?
Verder al ervaring met de latex?
Tanx!

Ook mooi die Vivid moet ik zeggen!SRAM olè!
Code's rijdt ikzelf een klein jaar mee,en mij bevallen ze SUPER!

Grtzzz
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do feb 21, 2008 10:50 am

Het zijn de mtx velgen, uit mijn hoofd kwam het voorwiel op 1140gram en het achterwiel op 1460gram, totaal 2600gram. Ik verwacht met mijn nieuwe wielset uit te komen op 2100 gram. Ik heb wel 150mm achternaaf, dus die maakt het al ietsjes zwaarder.

Betreffende de latex. Ik heb ervoor gekozen om het gewoon in de binnenband te doen want op die manier geeft het wat minder rotzooi bij banden verwisselen en of lekrijden. Ik heb een wielset gehad met velglint en latex maar daarbij knalde de buitenband kapot en toen zat alles onder. niet alle banden kunnen goed tubeless gebruikt worden. Heb afgelopen weekend van die wielset de banden verwisseld en het tubeless gebeuren eruit gehaald, de latex was nog steed goed vloeibaar en dat was na ruim een half jaar. Nu is de latex in de binnenband alleen tegen lekrijden, je hebt niet het voordeel van verminderde rolweerstand.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do feb 21, 2008 10:57 am

Duidelijk!Tanx!
Ben zelf over latex aan het tweifelen.Voor mijn VP-Free danwel in de Enduro.
Denk zelf dat ik de VP fijn met binnenbanden blijf rijden en wellicht eens ga proberen met de Enduro.
Met welke banden heb je slechte ervaring wat betreft tubeless/latex-combi?

Grtz

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do feb 21, 2008 11:04 am

http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=
had er eerder al iets over gepost.
Zit nu eigenlijk toch erover te denken het echt naar tubeless om te bouwen. Vraag me alleen af hoe sterk de zijwanden van een schwalbe single ply zijn. Het zou toch lullig zijn dat je zijwand open scheurt aan een steen. Wanneer er dan nog een binnenband in zit heb je misschien meer kans om door te kunnen rijden. Maarja de enige keer dat ik een gescheurde zijwand had was met racing ralph banden in winterberg, en die zijn echt flinterdun.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do feb 21, 2008 11:10 am

Djamgils schreef:http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=
had er eerder al iets over gepost.
Ah,sorry die zie ik nu voor het eerst :oops: ....Ik zal dat topic eens rustig doorlezen als ik wat meer tijd heb.!

Grtzzz

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do feb 21, 2008 11:18 am

topic is al van bijna een jaar geleden hoor.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do feb 21, 2008 12:31 pm

Djamgils schreef:topic is al van bijna een jaar geleden hoor.
Toen was ik daar dus ook niet mee bezig,vandaar dat ik over het hoofd heb gezien.
Staat i.i.g.wel nuttige info in!

grtzz

Loeky

Bericht door Loeky » do feb 21, 2008 1:07 pm

Erg vet! Nieuw of 2e hands frame?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do feb 21, 2008 1:29 pm

Heb de fiets een halfjaar geleden 2e hands gekocht. De meeste onderdelen die er nu op zitten zaten er toen niet op. Eigenlijk zijn alleen de wielen en de remmen nog "origineel".

Plip

Bericht door Plip » do feb 21, 2008 1:49 pm

17.1 kg is anders ook niet al te veel.
Supervet, zoiets wil ik ooit nog is zelf hebben

jaspero

Bericht door jaspero » vr feb 22, 2008 8:18 pm

exclusieve bike!
ben beniewd naar de ervaringen met de vivid. is de diameter van de veer ook groter dan bij de DHX ?

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr feb 22, 2008 8:59 pm

De vivid veer heeft een ID van 1,5" de dhx veer dacht ik 1,42"of misschien nog iets kleiner. Maar je hebt dus echt perse een 1,5" veer nodig.
Over 3 weken ga ik hem testen in willingen, is niet echt het ideale parcours om een demper te testen maar goed.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do mar 13, 2008 10:15 pm

zowieso voor illuminatastigmate en wellicht andere geintereseerde.

Afgelopen weekend in willingen toch lek gereden. Op de dh route naast de fourcross lag er een scherpe steen die een snee van ruim een centimeter maakte. De notubes vloeistof kreeg dit niet afgedicht dus ik kon teruglopen.

De demper zelf doet het nog steeds voorbeeldig. Heb al wel een 250lbs veer besteld om te kijken wat dat doet. Met de 300lbs veer op de vivid heb ik minder sag dan dat ik met de dhx had. Ook heeft de vivid meer compressiedemping waardoor je dynamische rijhoogte is veranderd en dus een lagere veerstijfheid wellicht beter is.

De nieuwe wielset is ook meteen goed getest in willingen, een paar sprongen op de dh niet helemaal goed gedaan maar er zit geen slag oid in. De complete fiets weegt nu 16,7kg

mtb arno

Bericht door mtb arno » zo nov 30, 2008 1:41 pm

hoe zijn de bevindingen met de vivid, nu het seizoen op zn eind is??

Christiaan

Bericht door Christiaan » zo nov 30, 2008 2:23 pm

mtb arno schreef:hoe zijn de bevindingen met de vivid, nu het seizoen op zn eind is??
Na de Vivid heeft ie een Cane Creek Doubvle Barrel gehad, en nu heeft hij een BOS, dus helemaal tevreden was ie ongetwijfeld niet.........

mtb arno

Bericht door mtb arno » zo nov 30, 2008 3:19 pm

Christiaan schreef:
mtb arno schreef:hoe zijn de bevindingen met de vivid, nu het seizoen op zn eind is??
Na de Vivid heeft ie een Cane Creek Doubvle Barrel gehad, en nu heeft hij een BOS, dus helemaal tevreden was ie ongetwijfeld niet.........
hmmm, ben benieuwd naar zijn ervaringen

YuriS

Bericht door YuriS » zo nov 30, 2008 5:00 pm

Zal wellich ook in verhouding moeten worden gezien.

De Bos en DB zijn beide 2x zo duur als de Vivid 5.1 8)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo nov 30, 2008 7:12 pm

Ik heb nog wel een tijdje met de vivid gereden. Die beviel me heel goed en doordat ik toevallig een gebruikte ccdb tegen kwam besloot ik die te kopen.
De CCDB beviel me niet echt en toen heb ik die weer verkocht en een Bos S**toy gekocht.

Het mooie van de vivid is dat die makkelijk is af te stellen, het is (voor mij althans) behoorlijk duidelijk wat de adjusters doen. Bij de dhx was dat allemaal maar vaag en na een hoop afstellingen geprobeerd te hebben kwam ik toch tot de conlusie dat de dhx voor mij niet werkte.

De ccdb vond ik qua compressiedemping behoorlijk goed maar qua rebound was het gewoon klote. Doordat ik maar een 250LBS veer gebruikte was de rebound veel te traag. En exact afstellen is lastig met de ccdb omdat 1 klikje al een heel merkbaar verschil maakt, misschien een te groot verschil.

De Bos is voor mij tot nog toe de ultieme demper. Direct uit de doos was de afstelling, gedaan door Tim Flooks, bijna perfect. En het is heel duidelijk wat de verschillende afstellingen doen. De Bos is leverbaar met 4 verschillende tunes. Hierdoor kunnen ze met de tune al een behoorlijk goede basisafstelling leveren en kun je met de adjuster nog een fijnafstelling doen.

Maarja, uiteindelijk ligt het 80% aan de rijder en 20% aan het materiaal.

Heb onlangs een 2e hands Boxxer gekocht met Bos cartridge.
Afbeelding

schnitzer

Bericht door schnitzer » ma dec 01, 2008 8:44 pm

bike ziet er netjes uit zo,beter dan met die totempaal :D

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » do dec 04, 2008 4:00 pm

die CCDB waarvan sprake zit nu in mijn M3.
Allicht doordat die een kortere veer-actuatie-ratio heeft (meer travel uit dezelfde demper) heb ik eigenlijk geen last van die trage rebound.
Het klopt dat hij traag is doorheen het hele bereik, en CC heeft het ook aangepast omdat meerdere mensen het probleem hadden dat Djamgils hier beschrijft. En laat ik nu zelf ene zijn die zijne rebound graag snel heeft.

Ik ben nog altijd helemaal niet klaar met het vinden van de juiste afstellingen, maar ik kan nu toch al zeggen dat die CCDB door de fijngevoeligeheid en instelbereiken een erg goeie demper is. Érg goed. Dammit. De grote lijnen qua afstelling zijn snel gevonden, Dus na een run of vier staat ie al minstens zo goed als een andere demper. Zelfs met traag aanvoelende rebound pakt ie niet samen op het wortelstuk in todtnau, trapt even efficient als een Swinger 6way (dat is dan ook de enige goeie eigenschap van die hele manitou) plakt aan de grond alsof je met 0.3 Bar minder druk rijdt. Springt goed. Enige nadeel voor mijn M3 is dat ie nóg dieper in zn travel rijdt. En dat ik nog lang niet klaar ben met fijnafstellen.

BTW: check dis: hier testen ze een Empire met 3 dempers, waardoor ze meer over de dempers spreken dan het frame zelf:
http://www.descent-world.co.uk/index.ph ... iew&id=986 skip het deel tot aan de foto van de downtube, vanaf daar begint het meer over de dempers te gaan.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do dec 04, 2008 4:44 pm

met welke veer rijdt je nu de Jean?

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » do dec 11, 2008 10:51 pm

jouw 300
die is licht. Volgens de Fox norm van 2 windingen te licht, maar nu las ik in de ccdb manual dat je tot 2cm mag opdraaien. n daarmee wil ik eerst wat verder testen voor ik n 350 zoek
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr dec 12, 2008 9:35 am

hoever je de veer mag opdraaien hangt af van de geometrie van de veer. Je kunt beter de aanbevelingen van de specifieke veerfabrikant volgen dan die van de demper.

Je kunt misschien ook eens kijken naar een veer van Bos, weet niet of die passen maar Bos maakt ze in 25LBS stappen.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » do dec 18, 2008 1:30 am

Djamgils schreef:hoever je de veer mag opdraaien hangt af van de geometrie van de veer. Je kunt beter de aanbevelingen van de specifieke veerfabrikant volgen dan die van de demper.

Je kunt misschien ook eens kijken naar een veer van Bos, weet niet of die passen maar Bos maakt ze in 25LBS stappen.
je hebt gelijk.

Peter van Solidbikes zou bij de season opener een 300 en een 350 Ti voor me klaarleggen in Bad om wat te testen. tot zolang rij ik gewoon verder. voor hier in BE maakt t niet zoveel uit.

Plaats reactie