hoe aan lock-tite te komen

Plaats hier een bericht wanneer je op zoek bent naar een fiets of onderdeel.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
ZERO
hoe aan lock-tite te komen

Bericht door ZERO » vr feb 20, 2004 9:14 pm

De bout van mijn trapperarm komt telkens los, hoe strak ik hem ook aandraai.Nou ben ik zojuist bij de bouwmarkt geweest, en daar hebben ze geen lock-tite, en ook bij mijn lbs hebben ze het niet.Nou is dus mijn vraag hoe moet ik hier dan aan komen?????????Of is er een ander middel wat waarmee ik mijn probleem kan oplossen????

pZyteX

Re:hoe aan lock-tite te komen

Bericht door pZyteX » vr feb 20, 2004 10:06 pm

het heet in nl gewoon moervast ofzo

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr feb 20, 2004 10:24 pm

Bij een automaterialen zaak hebben ze het wel. Maar schrik niet van de prijs :)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr feb 20, 2004 10:31 pm

als je bouten loskomen draai je die in de regel niet vast genoeg aan. standaard worden die nl met een of andere montagepasta geleverd, wat dus juist niet lockt!

als je zeker bent dat je ze vast genoeg aandraait, dan iid automaterialen zaak/bouwmarkt/ijzerwinkel/etc

Erikje

Bericht door Erikje » vr feb 20, 2004 10:42 pm

Wat is het moment waarmee je moet aandraaien en met welk moment draai je "m vast? Als je op 1 van die 2 vragen geen amtwoord weet moet je niet met Loctite klooien. Zet dan gelijk een lasrups, weet je zeker dat ze niet meer loskomen.

Wat ik dus bedoel is dat je op de juiste manier moet werken aan je bike, in dit geval dus met het juiste moment. Octalink denk ik?

Erikje

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » vr feb 20, 2004 10:58 pm

Volgens mij is het aandraai-moment 35-50 Nm. En van Bison heb je ook een soort lock-tite alleen dan heet het Lock Bond. Dit spul heb ik ook en werkt erg goed. Dit hebben ze bij elke bouwmarkt. Die bouten van je cranks gewoon met beleid vastdraaien, dat wil zeggen dat je niet als een mongool die dingen aan moet gaan draaien, maar wel goed vast (op gevoel). En gewoon regelmatig controleren en eventueel wat strakker aandraaien.
Die lockbond troep van Bison werkt goed iig en er is niks op tegen om dat te gebruiken. Ik krijg altijd alles waar ik het op heb gebruikt ook weer los.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » vr feb 20, 2004 11:29 pm

Sjase schreef:
Volgens mij is het aandraai-moment 35-50 Nm. En van Bison heb je ook een soort lock-tite alleen dan heet het Lock Bond. Dit spul heb ik ook en werkt erg goed. Dit hebben ze bij elke bouwmarkt. Die bouten van je cranks gewoon met beleid vastdraaien, dat wil zeggen dat je niet als een mongool die dingen aan moet gaan draaien, maar wel goed vast (op gevoel). En gewoon regelmatig controleren en eventueel wat strakker aandraaien.
Die lockbond troep van Bison werkt goed iig en er is niks op tegen om dat te gebruiken. Ik krijg altijd alles waar ik het op heb gebruikt ook weer los.

Werkt het dus niet goed genoeg, het is toch bedoelt om spul moervast te zetten?

Rinse

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr feb 20, 2004 11:39 pm

Rinse Appelstroop schreef:
Werkt het dus niet goed genoeg, het is toch bedoelt om spul moervast te zetten?

Rinse

Locktite voorkomt lostrillen! Gelukkig kun je het meestal (!) nog wel loskrijgen...

Erikje

Bericht door Erikje » za feb 21, 2004 9:50 am

Ligt eraan wát je erin mikt.
De ene Loctite kan je losmaken met een bepaald moment, de andere met een bepaalde temperatuur, weer een ander met bijbehorende oplosser..... etc

Wat nodig is voor een schroefdraad op een bike is Loctite 242.

Erikje

zonoskar

Bericht door zonoskar » za feb 21, 2004 12:17 pm

Crankbouten moet je overigens altijd na-trekken, want anders komen ze los. Misschien vergeet je dat? Dus de bouten vastzetten, en na een Km of 100 nog eens herhalen. Dan zouden ze vast moeten blijven.

ZERO

Bericht door ZERO » za feb 21, 2004 4:12 pm

Ik draai die bout dus echt wel goed aan.
hoe strak ik hem ook aandraai na een halfuur rijden is het ding weer los.
Of kan het misschien zo zijn dat de schroefdraad gewoon kapot is?

zonoskar

Bericht door zonoskar » zo feb 22, 2004 1:46 am

Als ze na een half uur al los zitten, is de crank misschien versleten. Is dat een vierant passing, geen ISIS?. Je trekt de crank dan te ver op de as en dan werkt de klemming van de vierkante as niet. Dat kun je meestal wel zien als je de crank eraf haalt. Aan de binnenkant (die normaal naar het frame wijst) zie je dan geen mooie vierkant meer, maar de eerste paar mm zijn rond.

ZERO

Bericht door ZERO » zo feb 22, 2004 11:25 am

Het is een vierkante as ja, maar het is nog niet versleten, sterker nog, het zit nog maar 2,5 maand op mijn fiets, eerst helemaal geen last gehad, en toen ineens wel.

Maar ik denk dat ik heb ontdekt wat er wel kapot is, de bb, want die bout draait er scheef op, dus ik denk dat die dan krom is en daardoor die bout makkelijk los komt omdat die bb telkens blijft steken even.

binkie

Bericht door binkie » ma feb 23, 2004 11:36 am

Dan hoop ik voor jou dat het vierkant van de crank nog goed is. Die is nl bij loszittende crank in no time naar de vaantjes.(als je er mee fietst natuurlijk ;D)

Plaats reactie