hoe aan lock-tite te komen
Moderator:Beheerders
De bout van mijn trapperarm komt telkens los, hoe strak ik hem ook aandraai.Nou ben ik zojuist bij de bouwmarkt geweest, en daar hebben ze geen lock-tite, en ook bij mijn lbs hebben ze het niet.Nou is dus mijn vraag hoe moet ik hier dan aan komen?????????Of is er een ander middel wat waarmee ik mijn probleem kan oplossen????
Re:hoe aan lock-tite te komen
het heet in nl gewoon moervast ofzo
Re:hoe aan lock-tite te komen
Bij een automaterialen zaak hebben ze het wel. Maar schrik niet van de prijs

Re:hoe aan lock-tite te komen
als je bouten loskomen draai je die in de regel niet vast genoeg aan. standaard worden die nl met een of andere montagepasta geleverd, wat dus juist niet lockt!
als je zeker bent dat je ze vast genoeg aandraait, dan iid automaterialen zaak/bouwmarkt/ijzerwinkel/etc
als je zeker bent dat je ze vast genoeg aandraait, dan iid automaterialen zaak/bouwmarkt/ijzerwinkel/etc
Re:hoe aan lock-tite te komen
Wat is het moment waarmee je moet aandraaien en met welk moment draai je "m vast? Als je op 1 van die 2 vragen geen amtwoord weet moet je niet met Loctite klooien. Zet dan gelijk een lasrups, weet je zeker dat ze niet meer loskomen.
Wat ik dus bedoel is dat je op de juiste manier moet werken aan je bike, in dit geval dus met het juiste moment. Octalink denk ik?
Erikje
Wat ik dus bedoel is dat je op de juiste manier moet werken aan je bike, in dit geval dus met het juiste moment. Octalink denk ik?
Erikje
Re:hoe aan lock-tite te komen
Volgens mij is het aandraai-moment 35-50 Nm. En van Bison heb je ook een soort lock-tite alleen dan heet het Lock Bond. Dit spul heb ik ook en werkt erg goed. Dit hebben ze bij elke bouwmarkt. Die bouten van je cranks gewoon met beleid vastdraaien, dat wil zeggen dat je niet als een mongool die dingen aan moet gaan draaien, maar wel goed vast (op gevoel). En gewoon regelmatig controleren en eventueel wat strakker aandraaien.
Die lockbond troep van Bison werkt goed iig en er is niks op tegen om dat te gebruiken. Ik krijg altijd alles waar ik het op heb gebruikt ook weer los.
Die lockbond troep van Bison werkt goed iig en er is niks op tegen om dat te gebruiken. Ik krijg altijd alles waar ik het op heb gebruikt ook weer los.
- Rinse Appelstroop
- Berichten:3558
- Lid geworden op:za jul 28, 2001 2:48 pm
- Locatie:Eindhoven
- Contacteer:
Re:hoe aan lock-tite te komen
Sjase schreef:
Volgens mij is het aandraai-moment 35-50 Nm. En van Bison heb je ook een soort lock-tite alleen dan heet het Lock Bond. Dit spul heb ik ook en werkt erg goed. Dit hebben ze bij elke bouwmarkt. Die bouten van je cranks gewoon met beleid vastdraaien, dat wil zeggen dat je niet als een mongool die dingen aan moet gaan draaien, maar wel goed vast (op gevoel). En gewoon regelmatig controleren en eventueel wat strakker aandraaien.
Die lockbond troep van Bison werkt goed iig en er is niks op tegen om dat te gebruiken. Ik krijg altijd alles waar ik het op heb gebruikt ook weer los.
Werkt het dus niet goed genoeg, het is toch bedoelt om spul moervast te zetten?
Rinse
Re:hoe aan lock-tite te komen
Rinse Appelstroop schreef:
Werkt het dus niet goed genoeg, het is toch bedoelt om spul moervast te zetten?
Rinse
Locktite voorkomt lostrillen! Gelukkig kun je het meestal (!) nog wel loskrijgen...
Re:hoe aan lock-tite te komen
Ligt eraan wát je erin mikt.
De ene Loctite kan je losmaken met een bepaald moment, de andere met een bepaalde temperatuur, weer een ander met bijbehorende oplosser..... etc
Wat nodig is voor een schroefdraad op een bike is Loctite 242.
Erikje
De ene Loctite kan je losmaken met een bepaald moment, de andere met een bepaalde temperatuur, weer een ander met bijbehorende oplosser..... etc
Wat nodig is voor een schroefdraad op een bike is Loctite 242.
Erikje
Re:hoe aan lock-tite te komen
Crankbouten moet je overigens altijd na-trekken, want anders komen ze los. Misschien vergeet je dat? Dus de bouten vastzetten, en na een Km of 100 nog eens herhalen. Dan zouden ze vast moeten blijven.
Re:hoe aan lock-tite te komen
Ik draai die bout dus echt wel goed aan.
hoe strak ik hem ook aandraai na een halfuur rijden is het ding weer los.
Of kan het misschien zo zijn dat de schroefdraad gewoon kapot is?
hoe strak ik hem ook aandraai na een halfuur rijden is het ding weer los.
Of kan het misschien zo zijn dat de schroefdraad gewoon kapot is?
Re:hoe aan lock-tite te komen
Als ze na een half uur al los zitten, is de crank misschien versleten. Is dat een vierant passing, geen ISIS?. Je trekt de crank dan te ver op de as en dan werkt de klemming van de vierkante as niet. Dat kun je meestal wel zien als je de crank eraf haalt. Aan de binnenkant (die normaal naar het frame wijst) zie je dan geen mooie vierkant meer, maar de eerste paar mm zijn rond.
Re:hoe aan lock-tite te komen
Het is een vierkante as ja, maar het is nog niet versleten, sterker nog, het zit nog maar 2,5 maand op mijn fiets, eerst helemaal geen last gehad, en toen ineens wel.
Maar ik denk dat ik heb ontdekt wat er wel kapot is, de bb, want die bout draait er scheef op, dus ik denk dat die dan krom is en daardoor die bout makkelijk los komt omdat die bb telkens blijft steken even.
Maar ik denk dat ik heb ontdekt wat er wel kapot is, de bb, want die bout draait er scheef op, dus ik denk dat die dan krom is en daardoor die bout makkelijk los komt omdat die bb telkens blijft steken even.
Re:hoe aan lock-tite te komen
Dan hoop ik voor jou dat het vierkant van de crank nog goed is. Die is nl bij loszittende crank in no time naar de vaantjes.(als je er mee fietst natuurlijk ;D)