Djamgils schreef:YuriS schreef:Dat vraag ik me dus af, zo'n motor weegt tussen de 89 en 120 kg en valt dus aanzienijk sneller dan een fietsje van 20 kg.
aiai zon opmerking had ik niet van jou verwacht. Alles valt even snel, de luchtweerstand bepaalt de uiteindelijke valsnelheid niet de massa zelf.
Of je met een motor of met een fiets spring maakt qua snelheid niet uit.
Ik weet niet precies wat je dan van mij tegenvalt, maar goed ik Quote even Wikipedia:
Laat je een voorwerp echter in de lucht vallen, dan ondervindt dat luchtweerstand, die niet afhankelijk is van de massa daarvan, maar van de vorm en afmetingen en snelheid t.o.v. de lucht. Een loden kogel en een plastic kogel van dezelfde afmetingen vallen niet met dezelfde snelheid, omdat de plastic kogel, met de kleinste massa, het meest afgeremd wordt door dezelfde luchtweerstand.
Omdat de ondervonden luchtweerstand toeneemt met de snelheid, zal een voorwerp dat lang genoeg valt, een constante eindsnelheid bereiken en geen verdere versnelling meer ondergaan. Dit is voor parachutisten een bekend ervaringsfeit.
Volgens mij heb ik nergens gesproken over wat en waarom!?
Simpel voorbeeld, als je 2 dozen van dezelfde afmeting van een flatgebouw 10 verdiepingen (30m) gooit, de een is gevuld met stenen, de ander is leeg, welke is dan eerder beneden? Ja, die met stenen.
In de stunt zal de motorrijder dus sneller die 30 m vallen dan met een mtb!
Hoeveel het scheelt, leef jullie uit:
[/img]