Effe mijn Boxxer opnieuw schilderen, dus.

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GTLTS
Effe mijn Boxxer opnieuw schilderen, dus.

Bericht door GTLTS » do feb 16, 2006 3:14 pm

Ongeveer driekwart jaar geleden heb ik een Boxxer 151 uit 1999 gekocht. Het zou de vervanger zijn voor mijn Psylo Race die mijn Nicolai Bass een veel te steile stuurhoek gaf. Het ding bleek nog nooit gebruikt en was nog steeds felrood. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar dat rood werd mij al snel een doorn in het oog. Helaas was er geen tijd meer voor de vakantie om dat ding uit elkaar te trekken en eens een grondige kleurverandering te laten ondergaan. Maar een beetje zichzelf respecterende Dirty-Pages forum-schooier wil natuurlijk in een Bikepark een beetje goed voor de dag komen en dus had ik stickers voor een Boxxer uit 2004 besteld.
Met mijn stomme kop en een flinke kater heb ik die de volgende dag erop geflikkerd. Het resultaat was dat ik, nadat de kater een beetje begon af te nemen, erachter kwam dat ik de stickers verkeerd om op de vorkpoten had geplakt. En dat is iets wat (je) nooit meer los laat. Ik maakte mezelf wijs dat ik er wel mee zou kunnen leven...
Nee dus, maar het was niet anders en ik ging richting Frankrijk; de DH van Vars.
De eerste paar dagen heb ik gedaan op mijn DH fiets. Dat ging flekkeloos en daarom gelijk maar effe fietsend en uit de losse pols wat fotootjes geschoten.

AfbeeldingAfbeelding

De volgende dag heb ik m'n Nicolai gepakt. Het bleek bingo op dat laatste kleine sprongetje die je ziet op de tweede foto.
Ik voelde langzaamaan de 151 steeds verder wegzakken en snoeihard terug stuiteren.

Afbeelding

Eenmaal beneden aangekomen was het precies wat ik had gedacht; De seals waren lek en de olie droop als bij een kroket van de plaatselijke snackbar, langs de poten.
Thuis aangekomen is de fiets de schuur in gegaan met in het achterhoofd dat ik dat ding eens moest gaan maken. Daar kwam weinig van...
Met mijn luie reet dacht ik dat die 151 maar aan de muur moest en het tijd was voor een nieuwe vork. Immers, de olie was eruit, de seals waren kapot, de stickers zaten verkeerd om
en hij was ontzettend rood. De uitzonderlijk creatieve geest in me zij echter wat anders. De vork moest totaal gerefurbished worden (zoals Sony Nederland hun opgepoetste oude zooi zo mooi noemen).

Ik vond het zonde om die nieuwe 2004 stickers zomaar weg te gooien. Dus heb ik deze er met een dun nylon draadje vanaf gesneden. Uiteindelijk moeten deze er weer op komen met dubbelzijdig tape.

Afbeelding

Verrvolgens moest de vork uit elkaar worden getrokken om hem schoon te maken. Dat die verf van de Boxxers echter overal zo makkelijk eraf komt bleek een misvatting.
Enfin, de onderkroon is inmiddels helemaal ontdaan van z'n oude laag, schoongemaakt en met twee witte grondlagen gespoten.

Afbeelding
Afbeelding

wordt vervolgd...

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do feb 16, 2006 4:20 pm

Dat die verf van de Boxxers echter overal zo makkelijk eraf komt bleek een misvatting
hoe heb je die verf eraf gehaald dan? Toen ik een keer een oud frame van een nieuwe kleurtje wilden laten voorzien heb ik hem bij mijn pa op het werk in de ontlakkingsbak gegooid. Free Wheelz martijn heeft dat zelf gedaan met zijn Toy 3 met een of ander chemisch goedje en een kwastje. Vloog eraf. Moet bij een vork toch niet heel veel anders gaan lijkt me.

Anyway, wat gaat de kleur worden straks?

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » do feb 16, 2006 5:41 pm

heejah,waar heb je die decals vandaan?duur?lang op moeten wachten?

grtz

zonoskar

Bericht door zonoskar » do feb 16, 2006 6:38 pm

Een Boxxer heeft volgens mij magnesium onderpoten. Daar heb je een speciale grondlak voor nodig wil het een beetje blijven zitten. RockShox heeft dat al voor je gedaan, dus waarom de lak er af halen vraag ik me af? Laat lekker zitten en schuur de vork goed, kun je met een paar lagen gewone autolak volstaan.

GTLTS

Bericht door GTLTS » do feb 16, 2006 7:19 pm

@Arnetteman: met verfverwijderaar, gaat idd vrij snel. Maar niet zo snel
als ik had gehoopt met die Boxxerlak. En zuurbaden en
magnesium klinkt me een beetje eng in de oren.

@Illuminastigmata: Bij www.chainreactioncycles.com, en die dingen
kosten best wel wat, naar mijn mening. Service van
hun is goed en allom bekend

@Zonoskar: Idd, maar autolak blijft goed zitten, eigenlijk overal wel op.
De vork was sowiezo erg gehavend en waarschijlijk wil ik
de kroonstukken chroom hebben, dan ga je dus aardig wat
oneffenheden zien.

Free-Wheelz

Bericht door Free-Wheelz » vr feb 17, 2006 10:57 am

Herstel... Toy IV. En inderdaad met gewone verfverwijderaar. Laatst ook nog bij een P2 frame gedaan en ook dit was binnen een half uur geregeld.

Martijn.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo mar 01, 2006 4:03 pm

Ik was ook van plan mijn Boxxer te gaan spuiten maar als ik het zou doen zou ik het gedaan hebben met autolak en afplakken. Ik heb van TF begrepen dat wanneer je het goed wil doen en dus je lowers los gaat spuiten je beter eerst je oude seals weer kan gebruiken omdat er een zooitje troep van je vork af komt, dat wil je niet weten...

Ik heb nog een setje Boxxers en ik denk dat ik het alsnog maar ga doen. Gewoon de bouten onder eraf halen en de seals laten zitten. Goed schuren en daarna heel secuur afplakken. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen bij de seals maar misschien kan ik dat gewoon met een kwastje doen. Hoe heb jij datr gedaan of moet je dat nog doen?

Afbeits werkt slecht, op sommige dunne lagen werkt het goed maar op het echte werk (zoals de coating van een Boxxer) niet. De lak van een Boxxer is snel beschadigd maar eraf, ha succes! Dan kun je beter chemisch ontlakken maar das duurder en moeilijker en misschien tast het de magnesium onderpoten aan, weet ik niet.

Die decals van RS zijn trouwens way overpriced inderdaad.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo mar 01, 2006 6:16 pm

N I E L S schreef:Ik was ook van plan mijn Boxxer te gaan spuiten maar als ik het zou doen zou ik het gedaan hebben met autolak en afplakken. Ik heb van TF begrepen dat wanneer je het goed wil doen en dus je lowers los gaat spuiten je beter eerst je oude seals weer kan gebruiken omdat er een zooitje troep van je vork af komt, dat wil je niet weten...

Ik heb nog een setje Boxxers en ik denk dat ik het alsnog maar ga doen. Gewoon de bouten onder eraf halen en de seals laten zitten. Goed schuren en daarna heel secuur afplakken. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen bij de seals maar misschien kan ik dat gewoon met een kwastje doen. Hoe heb jij datr gedaan of moet je dat nog doen?

Afbeits werkt slecht, op sommige dunne lagen werkt het goed maar op het echte werk (zoals de coating van een Boxxer) niet. De lak van een Boxxer is snel beschadigd maar eraf, ha succes! Dan kun je beter chemisch ontlakken maar das duurder en moeilijker en misschien tast het de magnesium onderpoten aan, weet ik niet.

Die decals van RS zijn trouwens way overpriced inderdaad.
Ha, een mede-creatieveling... Ja, ik plak ook inderdaad alles af (schroefdraad en oppervlakten die ander metaal raken (zie foto)) en spuit alles eerst met een dunne grondlaag autolak (motip). Dan met heel fijn schuurpapier (het mooiste is om dat met water te doen) de diepe krassen en oneffenheden bewerken, het geheel schoonmaken en weer een nieuwe grondlaag (autolak) erop. Daarna twee lagen in de kleur die het moet worden en drie lagen doorzichtige lak (allemaal autolak).

Ikzelf ben gewoon heel voorzichtig met het schoonmaken van de lowers (met afbijt en kwastje) en heb de oude seals weggegooid. Als ze eenmaal schoon zijn moet je gewoon de hele boel laten weken in water (is ook de enige manier om het geheel afbijt-vrij te maken). Misschien, als er nog wat troep in de lowers zit, eruit spuiten.
Als je de seals laat zitten met spuiten, heb je toch nog een kleine kans dat de verf zich ophoopt tussen de seal en de poten... en kan je weer je schuurpapier tevoorschijn halen. Beter is om gewoon heel goed af te plakken (netjes snijden en geen haast hebben) en de tape eraf trekken als de verf pikdroog is.

Voor de stukjes schroefdraad kun je het beste een pijltje van tape rollen die je er in kan schuiven en die er voor een groot deel uitkomt.

En ja, die coating van die Boxxer is veel beter dan ik had gedacht. Terwijl, als je er normaal naar kijkt de coat er zo af springt. Das dus een behoorlijke klus. Succes dus Niels!

En dun lakken die boel. Beter 28 lagen dan 1 dikke (Fout numero uno als het gaat om het hanteren van een spuitbus). Dat maakt een wereld van verschil in het eindresultaat.

MasterDisaster

Re: Effe mijn Boxxer opnieuw schilderen, dus.

Bericht door MasterDisaster » wo mar 01, 2006 8:07 pm

GTLTS schreef: Met mijn stomme kop en een flinke kater heb ik die de volgende dag erop geflikkerd. Het resultaat was dat ik, nadat de kater een beetje begon af te nemen, erachter kwam dat ik de stickers verkeerd om op de vorkpoten had geplakt. En dat is iets wat (je) nooit meer los laat. Ik maakte mezelf wijs dat ik er wel mee zou kunnen leven...
.
Leuk is dat als je perfectionistisch bent :D heb zelf ook vaak last van dat soort kleine dingetjes. en jezelf maar inbeelden dat iedereen het meteen opvalt :cry:

GTLTS

Re: Effe mijn Boxxer opnieuw schilderen, dus.

Bericht door GTLTS » wo mar 01, 2006 8:09 pm

MasterDisaster schreef:
GTLTS schreef: Met mijn stomme kop en een flinke kater heb ik die de volgende dag erop geflikkerd. Het resultaat was dat ik, nadat de kater een beetje begon af te nemen, erachter kwam dat ik de stickers verkeerd om op de vorkpoten had geplakt. En dat is iets wat (je) nooit meer los laat. Ik maakte mezelf wijs dat ik er wel mee zou kunnen leven...
.
Leuk is dat als je perfectionistisch bent :D heb zelf ook vaak last van dat soort kleine dingetjes. en jezelf maar inbeelden dat iedereen het meteen opvalt :cry:
Haha, ja, ik weet precies wat je bedoeld.

N I E L S

Bericht door N I E L S » do mar 02, 2006 12:38 am

Thanks voor al je tips man maar ik weet wel hoe ik spuiten moet. ;)
Ik wilde alleen maar weten hoe je het deed met de seals. Tja, ik weet het nog steeds niet hoor...

Ik heb kronen laten poedercoaten voor weinig dus dat zit wel goed.
Kun je ook met je veer van bike components laten doen trouwens, moet je hem eerst even kaal maken natuurlijk.

Over tips gesproken... Vooral nu is het ook belangrijk dat je niet in je schuurtje gaat spuiten maar ergens waar het 15 a 20 graden is anders wordt het ook lelijker. Ik vraag me af of het de meest gemaakte fout is, ik denk eerlijk gezegd dat veel mensen te dicht met de bus op het gespoten ding zitten en dat het daarom te dik wordt en dus gaat druipen. Maar inderdaad beter 5 lagen dan 2 dikke lagen als je het mij vraagt. :)

Succes ermee!

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » do mar 02, 2006 9:24 am

Ha ik heb ook een boxxer welke een paintjob aan het ondergaan is. Er resten mij nog een paar lak laagjes voordat de flaks goed zijn afgedekt.

Afbeelding[/url]

GTLTS

Bericht door GTLTS » do mar 02, 2006 11:24 am

@Niels: okee. Gesneden koek dus.
Ik heb wel eens in mn jongere jaren wat aan graffiti gedaan
:tomato: en beginnersfout nummer 1 is veel te dik spuiten. In principe kan je
er heel dicht op gaan staan (millimeter-werk eventueel) als je
maar weet hoe lang je kan spuiten. En dat weten de meesten niet... dus kan je je dan beter maar gaan wagen aan mistwolken spray.

@Goofy: stoere kleur man!

N I E L S

Bericht door N I E L S » do mar 02, 2006 11:43 am

GTLTS schreef:...
Ah, your the expert. :D
Gesneden koek nog niet echt maar ik weet wel een tip of 8 te noemen die vrij noodzakelijk zijn voor een beetje resultaat. Inderdaad, wat je noemt dat wist ik niet. Ik heb ook de ervaring dat dichtbij spuiten nooit mooi is geworden en vooral als je een egaal oppervlak gewoon dezelfde kleur spuiten wil zal je het ook niet nodig hebben, of wel?

@ Goofy, dat is inderdaad een ziekelijk mooie kleur! Ik heb je gemaild over die pedalen.

GTLTS

Bericht door GTLTS » do mar 02, 2006 2:35 pm

Niels,

Je hebt inderdaad die techniek niet nodig om frames en dergelijke te spuiten in een egale kleur (tenzij je heel veel moet spuiten; dan wordt mistwolken sprayen een beetje een prijzig geintje).

Echter bij dit soort werk kan het van pas gaan komen. Maar dan moet je ook een beetje knowhow hebben over Caps etc.

Afbeelding

GTLTS

Bericht door GTLTS » do mar 02, 2006 9:42 pm

In het kader van veel posing en weinig wol,
gelijk maar een van m'n laatste creaties, een conceptje (sorry voor de slechte kwaliteit)...

Afbeelding

DESL

Bericht door DESL » vr mar 03, 2006 5:35 pm

GTLTS schreef:In het kader van veel posing en weinig wol,
gelijk maar een van m'n laatste creaties, een conceptje (sorry voor de slechte kwaliteit)...

Afbeelding
Een van jou creaties ??
De naam Zephyr in ieder geval niet want die oldskool Graffiti goeroe
komt nl. uit de USA.
En als je van graffiti houd is dit een naam om met respect te behandelen !

Don't bite frome a king !!
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

GTLTS

Bericht door GTLTS » vr mar 03, 2006 11:09 pm

DESL schreef:
GTLTS schreef:In het kader van veel posing en weinig wol,

Afbeelding
Een van jou creaties ??
De naam Zephyr in ieder geval niet want die oldskool Graffiti goeroe
komt nl. uit de USA.
En als je van graffiti houd is dit een naam om met respect te behandelen !

Don't bite frome a king !!
We gaan nu wel heel erg off-topic...

HaHa, Maar deze is 100% van mij! Ik zou je nog duizenden anderen kunnen laten zien die in dezelfde stijl zijn,... en als je zijn werk kent, dan weet je dat hij een compleet andere stijl heeft.

Je hebt verder gelijk, daarom gebruik ik ook altijd ZEP en andere aliassen. Desondanks blijf ik ondertekenen met Zephyr (we wonen toch in Nederland en ik gebruik die naam al vanaf begin '90).
En de King? Meer een pionier,... ken mensen die veel en veel meer techniek hebben dan de Zephyr uit de States.

GTLTS

Bericht door GTLTS » vr mar 03, 2006 11:20 pm

om m'n eer te redden :cry: :bigwink:

Afbeelding

GTLTS

Bericht door GTLTS » vr mar 03, 2006 11:22 pm

Afbeelding

P.S. DESL is trouwens een poolse aerosol-artist...

DESL

Bericht door DESL » zo mar 05, 2006 4:14 pm

Het is niet om je ontwerpen te dissen (ziet er best leuk uit), meer om de naam Zephyr die al zo bekend en oldskool is als bv. Seen (Mitch), Futura 2000 enz.

Maar dat ter zijde, ga er voor.

En die pool(http://www.vlepka.eco.pl/desl.html)
schrijft vast niet sinds 1987 DESL, ik wel dussss.

Verder no hard feelings
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Plaats reactie