CharlieÂ’s Thoughts on Bigwheel Bikes
Moderators:JJ, Beheerders
Dat zou ik ook wel eens willen weten, bij de strandraces, waar ze volgens sommige in het voordeel zouden zijn, zie ik ze ook nooit in de eerste gelederen.......zijn zeker geen super moto's in 29"Exar schreef:Wat was ook al weer de verklaring dat er nog geen enkele pro een beetje hard gaat op een 29-er?
dusssssss©
De pro's van het HPC team winnen niks meer sinds ze van Nishiki Bigfoots zijn overgestapt op titanium BeOne's.
In de VS winnen bij het Subaru-Fisher team alleen de 29" rijders nog consistent races, waaronder Cameron Chamber's nationale 24uur solo titel dit jaar, tamelijk belangrijk daar.
Verder hebben gesponsorde rijders veelal niet de keus 29" te rijden, aangezien ze alleen fietsen en vooral ook banden van 1 bepaald merk mogen gebruiken. Filip Meirhaeghe dwong zijn sponsor Specialized een fiets en band te maken, en nam voor de zekerheid vlak voor de 2004 Lugano Wereldkampioenschappen ook nog wat EPO.
Verder zijn gesponsorde rijders veelal niet de slimsten. Kunnen ze kiezen tussen een 29" of 26" singlespeed fiets als aardigheidje, nemen ze wat ze al kennen, niet waar normaal de locale titels op gewonnen worden.
Slecht voorbeeld (geen pro, en al helemaal niet gesponsord), maar ik heb 2 van de 3 singlespeed races op NL bodem gewonnen met 29", eenmaal was ik 2e NL'er.
De enige technische reden waarom 29" nog niet op alle vlakken superieur is, is dat er meer en vooral snellere banden gemaakt worden in 26". Van de banden die in beiden maten gemaakt worden, is het verschil overduidelijk. Alleen de 26" banden waar races mee gewonnen worden, bestaan niet in 29". BInnenkort komt de NoTubes Vel-Crow 29x2.0 uit, waar ik veel van verwacht. 502g en tubeless-specific. Er is ook al een (smalle) Kenda Karma 29x2.2 van 515g die mondjesmaat de markt bereikt. Ik zie mezelf komend seizoen met een Karma vóór en Vel-Crow achter wel wat soepeler rollen komend seizoen, ipv met 1400g aan stugge logge banden zoals in mijn beste race vorig jaar.
De benen zullen echter nog altijd top-5 moeten zijn om een race te winnen, ook op de enige 29"er in de uitslag.
In de VS winnen bij het Subaru-Fisher team alleen de 29" rijders nog consistent races, waaronder Cameron Chamber's nationale 24uur solo titel dit jaar, tamelijk belangrijk daar.
Verder hebben gesponsorde rijders veelal niet de keus 29" te rijden, aangezien ze alleen fietsen en vooral ook banden van 1 bepaald merk mogen gebruiken. Filip Meirhaeghe dwong zijn sponsor Specialized een fiets en band te maken, en nam voor de zekerheid vlak voor de 2004 Lugano Wereldkampioenschappen ook nog wat EPO.
Verder zijn gesponsorde rijders veelal niet de slimsten. Kunnen ze kiezen tussen een 29" of 26" singlespeed fiets als aardigheidje, nemen ze wat ze al kennen, niet waar normaal de locale titels op gewonnen worden.
Slecht voorbeeld (geen pro, en al helemaal niet gesponsord), maar ik heb 2 van de 3 singlespeed races op NL bodem gewonnen met 29", eenmaal was ik 2e NL'er.
De enige technische reden waarom 29" nog niet op alle vlakken superieur is, is dat er meer en vooral snellere banden gemaakt worden in 26". Van de banden die in beiden maten gemaakt worden, is het verschil overduidelijk. Alleen de 26" banden waar races mee gewonnen worden, bestaan niet in 29". BInnenkort komt de NoTubes Vel-Crow 29x2.0 uit, waar ik veel van verwacht. 502g en tubeless-specific. Er is ook al een (smalle) Kenda Karma 29x2.2 van 515g die mondjesmaat de markt bereikt. Ik zie mezelf komend seizoen met een Karma vóór en Vel-Crow achter wel wat soepeler rollen komend seizoen, ipv met 1400g aan stugge logge banden zoals in mijn beste race vorig jaar.
De benen zullen echter nog altijd top-5 moeten zijn om een race te winnen, ook op de enige 29"er in de uitslag.
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
-
- Berichten:1118
- Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am
Als je zo jong bent ga je elk jaar harder rijden, of er gaat iets mis.
Het HPC (nu op BeOne) team is er qua productkwaliteit extreem op vooruit gegaan. Vorig jaar WTB Nanoraptor banden (650g) met Maxxis stickers, nu Maxxis Flyweights (330g). Toen slecht ontworpen alu Nishiki's waar ze veel aan moesten sleutelen, nu custom Ti BeOne's. Mooie is dat als ze hadden gewild hadden ze gewoon 29" gereden, maar daar hadden ze geen zin meer in, stonden er niet meer achter. Het zegt niks antuurlijk, ik heb sinds de overstap op 29" ook geen deuk meer in een natte krant gereden. Medische redenen (houd ik vol).
Het HPC (nu op BeOne) team is er qua productkwaliteit extreem op vooruit gegaan. Vorig jaar WTB Nanoraptor banden (650g) met Maxxis stickers, nu Maxxis Flyweights (330g). Toen slecht ontworpen alu Nishiki's waar ze veel aan moesten sleutelen, nu custom Ti BeOne's. Mooie is dat als ze hadden gewild hadden ze gewoon 29" gereden, maar daar hadden ze geen zin meer in, stonden er niet meer achter. Het zegt niks antuurlijk, ik heb sinds de overstap op 29" ook geen deuk meer in een natte krant gereden. Medische redenen (houd ik vol).
Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven, ouwe Klok. Ook in New Mexico, waar alle Amerikanen die al het Heilige Licht hebben gezien ook mee konden doen, stonden er geen 29-er rijders op het podium. Als er nu geen goede banden zijn voor 29", dan is het dus nu niet verstandig om wedstrijden te gaan rijden op een 29-er?
In wedstrijden waar supersnelle banden nodig zijn en weinig voordeel gehaald kan worden uit dalen/bochten, is het nu nog geen oplossing die al-tijd sneller is voor iedereen, nee.
Veel verandert met de banden die voor het volgend seizoen beschikbaar zullen komen : licht en snel. Maar als je een bandensponsor hebt grijp je toch meestal mis.
In Dorst hadden Hubert en ik al weinig last, en over een paar maanden, op dezelfde ondergrond, zullen we heel wat voordeel uit de nieuwe banden kunnen halen. Zomaar een minuutje of meer op een uur race (schat/hoop ik), voor alleen het wisselen van een achterband. Goede voorbanden hebben we al wel, en rolweerstand is vóór veel minder een factor.
Veel verandert met de banden die voor het volgend seizoen beschikbaar zullen komen : licht en snel. Maar als je een bandensponsor hebt grijp je toch meestal mis.
In Dorst hadden Hubert en ik al weinig last, en over een paar maanden, op dezelfde ondergrond, zullen we heel wat voordeel uit de nieuwe banden kunnen halen. Zomaar een minuutje of meer op een uur race (schat/hoop ik), voor alleen het wisselen van een achterband. Goede voorbanden hebben we al wel, en rolweerstand is vóór veel minder een factor.
Nou ja, geef ik jullie een onvervalst 26"-specifiek stuur-rondje, 200 bochten op 7km, waar conditie bijna irrelevant is, komen ze met klachten over het verzet 
Hubert zat een stukje lichter dan ik en had spijt niet nog lichter te zijn gegaan. Ik had dat ook, binnen 1 raceronde al. Heb nog wel geprobeerd te spinnen, maar had niet de conditie voor 40+ km/u op elk rechte stukje
Op gang komen tot een comfortabel beentempo was al een hele klus, vooral uit die krappe bochten. 180mm cranks hielpen, maar niet zoveel als ik wilde. Ik had al halverwege lichte waarschuwingen van kramp, en heb toen wat ingehouden waardoor Hubert en Ben weer konden aansluiten.
Gelukkig voor mijn verhaal maakte ik het verschil (volgens mij) niet op de rechte stukken, daar voelde ik juist dat ik verloor op conditie op vooral Ben die daar altijd helemaal tot de bodem kan gaan. Ik reed Ben vooral los op de meest heftige slinger stukken. In de eerste ronde werd daar ook meteen een gat met de rest geslagen. De eindsprint nam ik van kop af, maar door de laatste snelle linkerbocht waar 29"er gewoon kilometers harder doorheen kunnen, was Ben al direct uit het wiel.
Jammer dat Wictor op historische tractorbanden stond, anders was het nog spannender geworden vooraan, met 4 man samen de laatste ronde in?

Hubert zat een stukje lichter dan ik en had spijt niet nog lichter te zijn gegaan. Ik had dat ook, binnen 1 raceronde al. Heb nog wel geprobeerd te spinnen, maar had niet de conditie voor 40+ km/u op elk rechte stukje

Gelukkig voor mijn verhaal maakte ik het verschil (volgens mij) niet op de rechte stukken, daar voelde ik juist dat ik verloor op conditie op vooral Ben die daar altijd helemaal tot de bodem kan gaan. Ik reed Ben vooral los op de meest heftige slinger stukken. In de eerste ronde werd daar ook meteen een gat met de rest geslagen. De eindsprint nam ik van kop af, maar door de laatste snelle linkerbocht waar 29"er gewoon kilometers harder doorheen kunnen, was Ben al direct uit het wiel.
Jammer dat Wictor op historische tractorbanden stond, anders was het nog spannender geworden vooraan, met 4 man samen de laatste ronde in?