CharlieÂ’s Thoughts on Bigwheel Bikes

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Exar

Bericht door Exar » za dec 03, 2005 9:23 pm

Wat was ook al weer de verklaring dat er nog geen enkele pro een beetje hard gaat op een 29-er?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » za dec 03, 2005 10:24 pm

KKsssssstt, wat doe jij hier?! Wegwezen! Dit is grote-mannenpraat ;)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za dec 03, 2005 11:53 pm

Exar schreef:Wat was ook al weer de verklaring dat er nog geen enkele pro een beetje hard gaat op een 29-er?
Dat zou ik ook wel eens willen weten, bij de strandraces, waar ze volgens sommige in het voordeel zouden zijn, zie ik ze ook nooit in de eerste gelederen.......zijn zeker geen super moto's in 29"

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo dec 04, 2005 12:15 am

De pro's van het HPC team winnen niks meer sinds ze van Nishiki Bigfoots zijn overgestapt op titanium BeOne's.
In de VS winnen bij het Subaru-Fisher team alleen de 29" rijders nog consistent races, waaronder Cameron Chamber's nationale 24uur solo titel dit jaar, tamelijk belangrijk daar.
Verder hebben gesponsorde rijders veelal niet de keus 29" te rijden, aangezien ze alleen fietsen en vooral ook banden van 1 bepaald merk mogen gebruiken. Filip Meirhaeghe dwong zijn sponsor Specialized een fiets en band te maken, en nam voor de zekerheid vlak voor de 2004 Lugano Wereldkampioenschappen ook nog wat EPO.
Verder zijn gesponsorde rijders veelal niet de slimsten. Kunnen ze kiezen tussen een 29" of 26" singlespeed fiets als aardigheidje, nemen ze wat ze al kennen, niet waar normaal de locale titels op gewonnen worden.
Slecht voorbeeld (geen pro, en al helemaal niet gesponsord), maar ik heb 2 van de 3 singlespeed races op NL bodem gewonnen met 29", eenmaal was ik 2e NL'er.

De enige technische reden waarom 29" nog niet op alle vlakken superieur is, is dat er meer en vooral snellere banden gemaakt worden in 26". Van de banden die in beiden maten gemaakt worden, is het verschil overduidelijk. Alleen de 26" banden waar races mee gewonnen worden, bestaan niet in 29". BInnenkort komt de NoTubes Vel-Crow 29x2.0 uit, waar ik veel van verwacht. 502g en tubeless-specific. Er is ook al een (smalle) Kenda Karma 29x2.2 van 515g die mondjesmaat de markt bereikt. Ik zie mezelf komend seizoen met een Karma vóór en Vel-Crow achter wel wat soepeler rollen komend seizoen, ipv met 1400g aan stugge logge banden zoals in mijn beste race vorig jaar.

De benen zullen echter nog altijd top-5 moeten zijn om een race te winnen, ook op de enige 29"er in de uitslag.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo dec 04, 2005 1:01 am

Verder zijn gesponsorde rijders veelal niet de slimsten.
Voor mij zijn gesponsorde rijders juist wel de slimsten. Zij betalen tenminste niks voor die troep.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo dec 04, 2005 11:18 am

Maar ze moeten zich helemaal te pletter trainen in slecht weer, veel pleziertjes opgeven, om goed te maken wat ze met materiaal"keus" laten liggen.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo dec 04, 2005 12:03 pm

Cloxxki schreef:De pro's van het HPC team winnen niks meer sinds ze van Nishiki Bigfoots zijn overgestapt op titanium BeOne's.
*kuch* Rudi van Houts... EK...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo dec 04, 2005 12:13 pm

Die reed vorig jaar elders, toch?

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » zo dec 04, 2005 12:31 pm

Cloxxki schreef:Die reed vorig jaar elders, toch?
Is dat relevant? Reed hij daar harder om dat hij beter betaald kreeg???? Werd daar meer EPO uitgedeeld????

Enfin, er wel 1001 gronden op te voeren waarom iem seizoen X vs seizoen Y beter rijdt. 29" zou daar mogelijkerwijs 1 van kunnen zijn.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo dec 04, 2005 1:37 pm

Als je zo jong bent ga je elk jaar harder rijden, of er gaat iets mis.

Het HPC (nu op BeOne) team is er qua productkwaliteit extreem op vooruit gegaan. Vorig jaar WTB Nanoraptor banden (650g) met Maxxis stickers, nu Maxxis Flyweights (330g). Toen slecht ontworpen alu Nishiki's waar ze veel aan moesten sleutelen, nu custom Ti BeOne's. Mooie is dat als ze hadden gewild hadden ze gewoon 29" gereden, maar daar hadden ze geen zin meer in, stonden er niet meer achter. Het zegt niks antuurlijk, ik heb sinds de overstap op 29" ook geen deuk meer in een natte krant gereden. Medische redenen (houd ik vol).

Exar

Bericht door Exar » zo dec 04, 2005 9:37 pm

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven, ouwe Klok. Ook in New Mexico, waar alle Amerikanen die al het Heilige Licht hebben gezien ook mee konden doen, stonden er geen 29-er rijders op het podium. Als er nu geen goede banden zijn voor 29", dan is het dus nu niet verstandig om wedstrijden te gaan rijden op een 29-er?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma dec 05, 2005 12:47 am

In wedstrijden waar supersnelle banden nodig zijn en weinig voordeel gehaald kan worden uit dalen/bochten, is het nu nog geen oplossing die al-tijd sneller is voor iedereen, nee.
Veel verandert met de banden die voor het volgend seizoen beschikbaar zullen komen : licht en snel. Maar als je een bandensponsor hebt grijp je toch meestal mis.

In Dorst hadden Hubert en ik al weinig last, en over een paar maanden, op dezelfde ondergrond, zullen we heel wat voordeel uit de nieuwe banden kunnen halen. Zomaar een minuutje of meer op een uur race (schat/hoop ik), voor alleen het wisselen van een achterband. Goede voorbanden hebben we al wel, en rolweerstand is vóór veel minder een factor.

wictor

Bericht door wictor » ma dec 05, 2005 8:21 am

Even een enorme bak roet in het eten gooien:

In Dorst reed jij toch 36:16? Met big girl wielen dus effectief 40:16 (t.o.v. een 26er). Ben zat dan al vier tandjes lichter, en ik 8. Vindt je het gek dat de twee 29ers het daar beter deden dan de eerste twee 26ers? :D

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma dec 05, 2005 11:28 am

Nou ja, geef ik jullie een onvervalst 26"-specifiek stuur-rondje, 200 bochten op 7km, waar conditie bijna irrelevant is, komen ze met klachten over het verzet :-)

Hubert zat een stukje lichter dan ik en had spijt niet nog lichter te zijn gegaan. Ik had dat ook, binnen 1 raceronde al. Heb nog wel geprobeerd te spinnen, maar had niet de conditie voor 40+ km/u op elk rechte stukje :-) Op gang komen tot een comfortabel beentempo was al een hele klus, vooral uit die krappe bochten. 180mm cranks hielpen, maar niet zoveel als ik wilde. Ik had al halverwege lichte waarschuwingen van kramp, en heb toen wat ingehouden waardoor Hubert en Ben weer konden aansluiten.

Gelukkig voor mijn verhaal maakte ik het verschil (volgens mij) niet op de rechte stukken, daar voelde ik juist dat ik verloor op conditie op vooral Ben die daar altijd helemaal tot de bodem kan gaan. Ik reed Ben vooral los op de meest heftige slinger stukken. In de eerste ronde werd daar ook meteen een gat met de rest geslagen. De eindsprint nam ik van kop af, maar door de laatste snelle linkerbocht waar 29"er gewoon kilometers harder doorheen kunnen, was Ben al direct uit het wiel.

Jammer dat Wictor op historische tractorbanden stond, anders was het nog spannender geworden vooraan, met 4 man samen de laatste ronde in?

Plaats reactie