Voor de Flight zou ik graag een waardig achterwiel hebben, die dan tevens in de Paragon dienst kan doen.
Nu geloof ik heilig dat het slimmer is om als je 29" frame een 135mm achternaaf inbouwbreedte heeft en je zelf geen lichtgewicht bent, 36-gaats the way to go is. 12.5% meer spaken, dat is grofweg even zo veel stijfheid en duurzaamheid voor de penalty van grofweg 20-25g per wiel.
Mijn dilemma de afgelopen jaren, ook voor non-disc is geweet dat ik weightwenie ben, maar tevens scroochy. Ik wil iets lichters dan XT/XTR, maar niet uitgeven wat een DT kost (is DT er eigenlijk wel in 36-gaats?). Alleen de Hopes zweven daar qua gewicht en prijs soms iets tussen, maar ik heb eens pech ehad bij het bestellen van een Hope, dus die weg een tijdje niet verkend.
Nu viel mijn oog op deze naaf :

De nieuwe XTR.
Center Lock, maar met een adapter ook te voorzien van een 6-gaats schijf, waar ik er nog wel wat van heb liggen.
Voor de Flight heb ik al Avid BB7's 2e hands gekocht (geeft me wat vrijheid in shifter en remhendel keuze), en ik heb deze extreem goed voelen presteren op Hubert's bikes. Dan maar even niet-zo-licht.
Let op : slechts 270g. Dat is lichter dan de vorige XTR, die al een forse vooruitgang was. 270g is amper zwaarder dan DT (luttele grammen), maar je mag er betere betrouwbaarheid van verwachten. En kijk eens wat die 2007 naaf kost?
http://www.bike-discount.com/start.asp?uin=1322395147
Zij vertelden me inmiddels al dat ze alleen de 32-gaats aanbieden, punt.

Wie weet een aanbieder van deze naaf tegen minder dan, zeg, €150, in 36-gaats? Ik wil graag mijn geloof volgen in het lten bouwen van een achterwiel, maar dat niet tot in het oneindige doordrijven. Liefs : betaalbaar, naaf onder de 300g, betrouwbaar, en 36-gaats.
Of is er een betrouwbare truuk om een 32-gaats XTR om te wisselen tegen 36-gaats, desnoods tegen extra investering? De €175-180 die ik in NL gereken zie worden vind ik echt te veel. Ik ben en blijf aanhanger van de anti-bling, al zit er dan een XTR logo op.
Dank voor jullie hulp!
Ik zou de naaf laten vlechten met een Salsa Delgado disc (29mm breed en 500g), of als die nog op tijd op de markt komen, een NoTubes ZTR Arch "Slechts" 24.4mm maar slimmer ontwerp, 30g lichter) beter passing, en tubeless ready. http://www.notubes.com/product_info.php ... cts_id/346

Mocht ik de strijd opgeven en 32-gaats gaan, maakt de Arch ook kans, net als de ZTR Flow. Die is 525g en 28mm, maar effectief waarschijnlijk breder dan de Salsa en ongetwijfeld ook sterker.
http://www.notubes.com/product_info.php ... cts_id/345

Aangezien de 32-gaats XTR toch goedkoper is, wellicht niet gek meer uit te geven aan de velg. Dat is, als ik zo'n bedrag voor 1 velg over mijn hart kan verkrijgen
