XTR 2007 Disc Achternaaf FH-M 975 - 36 GAATS??

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Cloxxki
XTR 2007 Disc Achternaaf FH-M 975 - 36 GAATS??

Bericht door Cloxxki » za feb 03, 2007 4:03 pm

Ik ben een Redline Flight aan het bouwen, die is (helaas) disc-only. Net als mijn Fisher Paragon (gekregen paard, bek...). De Paragon heeft nu een tamelijk lomp XT 6-bouts naaf met Rigida Taurus velg en unbutted spaken, 32.

Voor de Flight zou ik graag een waardig achterwiel hebben, die dan tevens in de Paragon dienst kan doen.

Nu geloof ik heilig dat het slimmer is om als je 29" frame een 135mm achternaaf inbouwbreedte heeft en je zelf geen lichtgewicht bent, 36-gaats the way to go is. 12.5% meer spaken, dat is grofweg even zo veel stijfheid en duurzaamheid voor de penalty van grofweg 20-25g per wiel.

Mijn dilemma de afgelopen jaren, ook voor non-disc is geweet dat ik weightwenie ben, maar tevens scroochy. Ik wil iets lichters dan XT/XTR, maar niet uitgeven wat een DT kost (is DT er eigenlijk wel in 36-gaats?). Alleen de Hopes zweven daar qua gewicht en prijs soms iets tussen, maar ik heb eens pech ehad bij het bestellen van een Hope, dus die weg een tijdje niet verkend.

Nu viel mijn oog op deze naaf :
Afbeelding
De nieuwe XTR.

Center Lock, maar met een adapter ook te voorzien van een 6-gaats schijf, waar ik er nog wel wat van heb liggen.
Voor de Flight heb ik al Avid BB7's 2e hands gekocht (geeft me wat vrijheid in shifter en remhendel keuze), en ik heb deze extreem goed voelen presteren op Hubert's bikes. Dan maar even niet-zo-licht.

Let op : slechts 270g. Dat is lichter dan de vorige XTR, die al een forse vooruitgang was. 270g is amper zwaarder dan DT (luttele grammen), maar je mag er betere betrouwbaarheid van verwachten. En kijk eens wat die 2007 naaf kost?

http://www.bike-discount.com/start.asp?uin=1322395147
Zij vertelden me inmiddels al dat ze alleen de 32-gaats aanbieden, punt. :x Ik had nog wel gezegd dat ik er dan meerdere af zou nemen en meer andere zaken bij te bestellen, maarja...

Wie weet een aanbieder van deze naaf tegen minder dan, zeg, €150, in 36-gaats? Ik wil graag mijn geloof volgen in het lten bouwen van een achterwiel, maar dat niet tot in het oneindige doordrijven. Liefs : betaalbaar, naaf onder de 300g, betrouwbaar, en 36-gaats.

Of is er een betrouwbare truuk om een 32-gaats XTR om te wisselen tegen 36-gaats, desnoods tegen extra investering? De €175-180 die ik in NL gereken zie worden vind ik echt te veel. Ik ben en blijf aanhanger van de anti-bling, al zit er dan een XTR logo op.

Dank voor jullie hulp!

Ik zou de naaf laten vlechten met een Salsa Delgado disc (29mm breed en 500g), of als die nog op tijd op de markt komen, een NoTubes ZTR Arch "Slechts" 24.4mm maar slimmer ontwerp, 30g lichter) beter passing, en tubeless ready. http://www.notubes.com/product_info.php ... cts_id/346
Afbeelding

Mocht ik de strijd opgeven en 32-gaats gaan, maakt de Arch ook kans, net als de ZTR Flow. Die is 525g en 28mm, maar effectief waarschijnlijk breder dan de Salsa en ongetwijfeld ook sterker.
http://www.notubes.com/product_info.php ... cts_id/345 Afbeelding

Aangezien de 32-gaats XTR toch goedkoper is, wellicht niet gek meer uit te geven aan de velg. Dat is, als ik zo'n bedrag voor 1 velg over mijn hart kan verkrijgen :angelnot:

Cloxxki

REWARD REWARD REWARD REWARD REWARD

Bericht door Cloxxki » za feb 03, 2007 5:07 pm

Ok, om een beetje respons te genereren spice it het een beetje op :

Wie mij helpt aan een XTR 2007 Disc Achternaaf FH-M 975 - 36 GAATS voor minder dan €120...KRIJGT als beloning een DT Onyx Disc 32-gaats voornaaf, hagelnieuw, kost €54.95 bij Bik2Build. Is that cool or what? 8)
Te overhandigen bij volgende bike meet waar we beiden opdraven.

Licht gebruikte naaf met goede prijs ook welkom. Functie voor bling.

dré

Bericht door dré » zo feb 04, 2007 7:44 pm

133 euro bij rose (32 en 36)
ver koop je de voornaaf voor 15 euro ben je toch weer 120 euro kwijt.........

ik zou trouwens een onyx achter kopen, niet duur, niet te zwaar en dan heb je gelijk een setje. Het gewicht van de naaf heeft niet zoveel invloed. En geld over voor je lichte velg!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo feb 04, 2007 8:07 pm

Wow, dat is een goed begin, thanks! Al halverwege het prijsverschil met verzendkosten tussen 32-gaats bij www.bikediscount.de en de 36-gaats bij Bike2Build :-)

Weet iemand betaalbare spaken die ietjes lichter zijn dan DT Comps? Puur voor tussen de oren, ik besef me heel goed hoe weinig effect gewicht heeft op performance :angelnot:

Men noemt ook 125% snellere engagement van het freewheel, mooi meegenomen. 400% betere seals ook. Stijvere lagering op de 1 of andere manier. Bla bla.
Alleen zijn de websites het er niet over eens waar de body van gemaakt is. Ti zou super zijn bij dat gewicht, sommigen zeggen ook alu.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo feb 04, 2007 8:58 pm

Cloxxki schreef: Weet iemand betaalbare spaken die ietjes lichter zijn dan DT Comps? Puur voor tussen de oren, ik besef me heel goed hoe weinig effect gewicht heeft op performance :angelnot:
Dat is een inkopper :arms:

De DT Super Competition :-) Sinds afgelopen seizoen gebruik ik ze, en nog geen slagje in mijn wiel gehad (gebruikt in de Alpen en Winterberg)

Luc

Bericht door Luc » zo feb 04, 2007 9:58 pm

Ik zal eens kijken wat ik voor je kan doen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Luc

Bericht door Luc » di feb 06, 2007 10:17 pm

Cloxxki,

Ik kan je een 36H achterwiel maken met XTR 2007 CL, Salsa Delgado 29" en zilveren Sapim Laser spaken voor 285,00€.

Als je zelf naaf en velg ergens aan een heel goede prijs kan kopen, is dat voor mij geen probleem, maar dan moet dat nog tot bij mij geraken natuurlijk. Om wat op verzendkosten te besparen, zou je alles dan natuurlijk rechtstreeks naar mij kunnen laten verzenden.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di feb 06, 2007 10:52 pm

Dank je Luc, maar ik heb al de beschikking over een paar van de beste wielbouwers van NL, niet onbelangrijk ook met ruime 29" ervaring.

Ik vroeg trouwens niet om een prijsopgave voor een wiel (enkel een kooptip voor de naaf).
Eigenlijk vind ik het ook niet zo tof ten opzichte van de vele andere professionele wiel-aanbieders op DP die wel zo beschaafd zijn hun diensten voor zich te houden. Zoiets doe je dan toch via Privé-bericht, als iemand interesse toont in je diensten?

Luc

Bericht door Luc » di feb 06, 2007 11:44 pm

Je vermeldt verschillende prijzen, in een openbare post, en je stelt zelf dat je er niet te overdreven veel geld aan wil uitgeven, vandaar dat ik een openbare reply met prijs gegeven heb. Het staat anderen vrij hetzelfde te doen.
Als je prijsdiscussies prive wil houden, vind ik dat je ze ook zelf prive moet houden en informeer dan bij de nodige mensen ook prive naar de prijzen.
In mijn ogen heb ik enkel concreet gereageerd op een zeer concrete vraag van jou: "XTR 2007 CL achternaaf - Salsa Delgado 29" velg - lichte spaken en de achternaaf kan ik op die plaats aan dergelijke prijs krijgen ... "

Wat alternatieven voor de XTR naaf betreft: qua prijs/kwaliteit/gewicht/betrouwbaarheid/duurzaamheid zit je daar heel goed. DT is minstens even goed, maar duurder.
Lichtgewicht is duur, dat weet jij ook. Een lichtgewicht alternatief is American Classic, qua prijs ook beter dacht ik, maar er zijn wel wat vragen i.v.m. betrouwbaarheid.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo feb 07, 2007 8:23 am

Cloxxki: je post stuurt wel heel erg aan op 'scherpe prijs' en wie kan het voor me regelen, dat ik het niet vreemd vind dat Luc hierop een antwoord in de vorm van een prijsopgave geeft. Met name de 'wie helpt mij aan ... voor minder dan...' suggereert indirect dat jij weet dat er mensen op het forum aanwezig zijn, die dit soort artikelen aan lagere prijzen kunnen kopen.

Dat er vele andere al of niet professionele of zolderkamer wielenbouwers op het forum zijn is evident en wellicht had Luc beter een prijs af kunnen geven via PB. Echter jij weet ook dat andere 'handelaren' gebruik maken van het grijze gebied waar ze de mogelijkheid zien.

Het was netter van Luc geweest om een prijs via PB te melden, hoewel ik persoonlijk zijn respons op jou vraag begrijp...

Now kiss and make up!

Plaats reactie