Sram powerlink?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Akwa
Contacteer:
Sram powerlink?

Bericht door Akwa » ma dec 18, 2006 6:09 pm

:?
Ik ben toe aan vervanging van mijn (Rohloff)ketting en wil deze eventueel vervangen voor een Sram met powerlink of Wippermann.

Is de Sram powerlink een goede verbinding voor op de SingleSpeed?
Is het mogelijk om twee powerlinks te gebruiken in één ketting, zodat je kunt simpel en snel kunt variëren met je kettinglengte.
Of is er nog een ander alternatief?

Bij het NKSS was mijn ketting te lang en mijn kettingspanner bracht de ketting te ver naar buiten, waardoor in de beklimmingen mijn ketting oversloeg.
Resultaat van even snel een voorblad wisselen en geen tijd meer hebben om alles goed in te stellen.

Met gebruik te maken van 2 powerlinks kan ik dan eventueel snel de ketting inkorten.

Let me know!

Akwa

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma dec 18, 2006 6:27 pm

Ja hoor, waarom niet, het gebruik van twee powerlinks is gewoon mogelijk. Heel handige oplossing om snel de ketting te kunnen (de)monteren.

dré

Bericht door dré » ma dec 18, 2006 8:04 pm

conexx heeft (in ieder geval voor 9 speed) een prachtige verbinding die je zonder gereedschap kan openen. Volgens mij is scram zonder gevaar voor 'new balls please"niet her te gebruiken. Voor dikke kettingen kan je natuurlijk het aloude visbek-verbindinkje gebruiken.

Allerbeste tip: gewoon zorgen dat alles werkt voor de tourtocht/wedstrijd zodat je onderweg niet meer hoeft te klooien..........

ott

Re: Sram powerlink?

Bericht door ott » ma dec 18, 2006 8:29 pm

Akwa schreef::?
Ik ben toe aan vervanging van mijn (Rohloff)ketting en wil deze eventueel vervangen voor een Sram met powerlink of Wippermann.

Is de Sram powerlink een goede verbinding voor op de SingleSpeed?
Is het mogelijk om twee powerlinks te gebruiken in één ketting, zodat je kunt simpel en snel kunt variëren met je kettinglengte.
Of is er nog een ander alternatief?

Bij het NKSS was mijn ketting te lang en mijn kettingspanner bracht de ketting te ver naar buiten, waardoor in de beklimmingen mijn ketting oversloeg.
Resultaat van even snel een voorblad wisselen en geen tijd meer hebben om alles goed in te stellen.

Met gebruik te maken van 2 powerlinks kan ik dan eventueel snel de ketting inkorten.

Let me know!

Akwa
Goede oplossing 8)

Ik zal wat motiveren.
"Maat van ott" rijdt ss met 8speed shimano ketting en powerlink
Ander maatje van ott (clydsedale) rijdt Idworx met rolhoff, 2x ketting sram met powerlink om van ketting te wisselen om hem beter schoon te maken?
Als 1 geen problemen oplevert, van het weekend rondje posbank gedaan, dan kunnen twee ook wel, dacht ik zo
Laatst gewijzigd door ott op di dec 19, 2006 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma dec 18, 2006 8:57 pm

dré schreef:conexx heeft (in ieder geval voor 9 speed) een prachtige verbinding die je zonder gereedschap kan openen. Volgens mij is scram zonder gevaar voor 'new balls please"niet her te gebruiken.
SRAM Powerlink is ook gewoon te heropenen en sluiten.

Afbeelding
Verkrijgbaar in Gold (9-speed) en silver (8-speed)

En ik zie geen enkele reden waarom je er daar geen 2 van zou kunnen gebruiken in een ketting (en áls zo'n ding al in de soep zou lopen zou dat ongetwijfeld bij het derailleren gebeuren, niet op een SS)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di dec 19, 2006 12:25 pm

2 Powerlinks in 1 ketting is geen enkel probleem, hergebruik ook totaal niet. Als je de boel geregeld los en vast haalt moet je zo nu en dan wel eens controleren hoe het er mee staat, ze kunnen wel slijten. Koop gewoon een handvol van die krengen, kost geen drol en neem ALTIJD een reserve link mee als je op stap gaat, just in case.

Een powerlink kán losschieten, been there, done that, maar dat is te wijten aan eigen onzorgvuldigheid.
Bikepark Groningen

Tommy

Bericht door Tommy » di dec 19, 2006 1:34 pm

Afbeelding
Is de 1/8" link van kmc icm. dito ketting veilig?
Of moet de ketting ala shimano met breekpennetje verbonden worden?

Tommy

TF

Bericht door TF » di dec 19, 2006 5:54 pm

Ja effe kappe nou he Tommy, Je vraagt of je een KMC link icm dito (dus ook KMC) nou je leest het zelf al.... KMC gaat kettingen verkopen als ze iets niet zeker weten?!

ik zou er zeker een breekpennetje van Shimano voor de KMC ketting voor gebruiken erg goede combo, rijden we allemaal al jaren mee...... liefst dan natuurlijjk de 10v Dura Ace, die is een stuk robuuster in combinatie met die lekkere dikke ketting
....

je kan de ketting dan het beste invetten met pasgevangen zeehondjesvet..... dan roest ie niet zo erg als je ertegenaan plast....

mvg Toby :lol:
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di dec 19, 2006 8:24 pm

TOBY schreef:
je kan de ketting dan het beste invetten met pasgevangen zeehondjesvet..... dan roest ie niet zo erg als je ertegenaan plast....
Ik ben er heilig van overtuigd dat Toby bovenstaande allemaal goed bedoeld, neem er ajb geen aanstoot aan. ;)

Alles goed Toby? :)

Tommy

Bericht door Tommy » di dec 19, 2006 9:56 pm

oké snap ik. Alleen het feit dat een fabricant iets op de markt zet, betekent niet automatisch dat het ook geschikt is voor alle doeleinden.
Neem Shimano, maakt mooi en goed spul, maar je vind onderdelen van hetzelfde merk maar mindere kwaliteit ook terug op barels van de Aldi, Formido etc.

Kan mij zo voorstellen dat een 1/8"ketting geschikt is voor de doorsnee fiets al dan niet voorzien van versnellingen, maar dezelfde ketting op een singlespeed- MTB of race kan een heel ander effect hebben.

Tommy

TF

Bericht door TF » wo dec 20, 2006 2:20 am

:D

De goedkoopste versie van die ketting zit zo nu en dan bij Misjah op de ss als ie freewheelt, de breukkracht is rond de 920 Kgf en hij rijdt met 38 16. Dit gaat al een aardig tijdje goed! Voor fixed rijden gebruikt ie een Wipperman IG8 met de belachelijke trekkracht van 15000 newton, in mijn omrekentabel is dat 1529.57432 Kgf, ik dacht niet dat er voor fietsen kettingen zijn met hogere waarden, wel fijn als je de ketting ook als rem gebruikt.

De meeste oud collega postbodes bepakken hun bikes, vooral in deze periode aanzienlijk zwaarder als waar ie voor bedoelt is, gebeurd ook weinig bijzonders mee met die kettingen, meestal valt de rest van de fiets uit elkaar.... in mijn geval heeft de goedkope kmc ketting het toen gehouden, echter brak wel mijn crankstel zomaar door de midden..... de fiets tilde toen mij van een kilo of 95 met kleren schoenen ed. en 20 kilo voorop en nog een kilo of 60 achterop, aanzetten bij het stoplicht en knap weg crank...

Nou heb ik eens eerder zoiets gehad maar toen op mijn tweede mtb, geloof in 1993, een giant hurricane met suntour behangen, na een service beurt waarbij ook de ketting was vervangen reed ik weg op het zwaarste tandje, 42 was dat toen dacht ik, brak mijn frame op het derailleurpad.... Er zat toen nog een maand of twee van de 5 jaar garantie op dus die is toen gelast en deed het weer prima.... Echter had ik toen de ingeving om die fiets hemelsblauw te spuiten en heb daarna die fiets niet meer aangeraakt tot ik in Leiden ging wonen. De ketting die ik toen op de fiets had laten zetten heb ik toen nog een kilometer of 200 mee gereden om hem vervolgens weer op te bergen. Die ketting kwam ik dus weer tegen toen ik een eno voor mijn Hagen had aangeschaft, dus die er opgezet, veel mee gereden de normale rondjes singel/centrum en noordwijk, oa NKSS Arnhem, een meeting in Groesbeek etc, maar hij hield het best.

Geared heb ik een 8 speed XT gebroken tijdens een fietsvakantie in Frankrijk, dat was flink balen want dat ding was gewoon op en ik wilde de tandwielen pas vervangen na de vakantie, helaas dus wat geratel en doortrappen de laatste dagen vanwege vervanging voor een Sram, ( detail, wat breken die handige minitools snel he!) stuk of 4 zijn er wel gesneuveld, zonde en wat een troep is dat vaak, daar maak ik me dan wel zorgen om, kettingen gemonteerd met kromme tools van vul zelf maar in.

Nu op de ss rij ik met 34 16 een pisteketting van Miche (1/8), en die zal het geweld van 53 11 ook makkelijk "trekken" Ik ga er klakkeloos vanuit dat de piekbelasting van een 10v ketting op de grote plaat in de sprint aanzienlijk hoger is als op een ss bike. KMC heeft het over min. 1020 Kgf voor de x10, nou ja de 920 Kgf voor de ketting waar Tommy het over heeft is dan ruim binnen de marge! Lijkt mij dus niet iets om je druk over te maken!

Tegenwoordig mag je aannemen dat merken/producten die worden aangeboden op de wereldmarkt tot op zekere hoogte op kwaliteit getest worden, zeker met de claimcultuur die in de VS heerst, "I'll sew you for that schreeuwen ze dan!" Het lijkt me voor een fabricant die zichzelf serieus neemt van belang dat resultaten van belastingtests ook bladiebla nou ja dat is commercie. (zie KMC tabellen voor een voorbeeld)

Powerlinkjes heb ik nog niet zien knappen en die gebruik ik ook regelmatig maximum was 3 stuks.

O ja sorry van die zeehondjes dat bedoelde ik niet zo natuurlijk!

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » wo dec 20, 2006 9:34 am

:)

Binnenkort dus een Sram met powerlinks aanschaffen.

Thanks,
Akwa

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo dec 20, 2006 10:17 am

TOBY schreef: Nu op de ss rij ik met 34 16 een pisteketting van Miche (1/8), en die zal het geweld van 53 11 ook makkelijk "trekken" Ik ga er klakkeloos vanuit dat de piekbelasting van een 10v ketting op de grote plaat in de sprint aanzienlijk hoger is als op een ss bike.
Hoe kleiner je voorblad, hoe meer kracht je op de ketting kan zetten natuurlijk.....

TF

Bericht door TF » wo dec 20, 2006 5:07 pm

Wat bedoel je @sph@ltdude?

Het gaat over praktijk en niet de theorie dacht ik???

TF

Bericht door TF » wo dec 20, 2006 8:03 pm

enne herstel ik zie dat ik NKSS Arnhem schreef, dat was geen NKSS.

Plaats reactie