De goedkoopste versie van die ketting zit zo nu en dan bij Misjah op de ss als ie freewheelt, de breukkracht is rond de 920 Kgf en hij rijdt met 38 16. Dit gaat al een aardig tijdje goed! Voor fixed rijden gebruikt ie een Wipperman IG8 met de belachelijke trekkracht van 15000 newton, in mijn omrekentabel is dat 1529.57432 Kgf, ik dacht niet dat er voor fietsen kettingen zijn met hogere waarden, wel fijn als je de ketting ook als rem gebruikt.
De meeste oud collega postbodes bepakken hun bikes, vooral in deze periode aanzienlijk zwaarder als waar ie voor bedoelt is, gebeurd ook weinig bijzonders mee met die kettingen, meestal valt de rest van de fiets uit elkaar.... in mijn geval heeft de goedkope kmc ketting het toen gehouden, echter brak wel mijn crankstel zomaar door de midden..... de fiets tilde toen mij van een kilo of 95 met kleren schoenen ed. en 20 kilo voorop en nog een kilo of 60 achterop, aanzetten bij het stoplicht en knap weg crank...
Nou heb ik eens eerder zoiets gehad maar toen op mijn tweede mtb, geloof in 1993, een giant hurricane met suntour behangen, na een service beurt waarbij ook de ketting was vervangen reed ik weg op het zwaarste tandje, 42 was dat toen dacht ik, brak mijn frame op het derailleurpad.... Er zat toen nog een maand of twee van de 5 jaar garantie op dus die is toen gelast en deed het weer prima.... Echter had ik toen de ingeving om die fiets hemelsblauw te spuiten en heb daarna die fiets niet meer aangeraakt tot ik in Leiden ging wonen. De ketting die ik toen op de fiets had laten zetten heb ik toen nog een kilometer of 200 mee gereden om hem vervolgens weer op te bergen. Die ketting kwam ik dus weer tegen toen ik een eno voor mijn Hagen had aangeschaft, dus die er opgezet, veel mee gereden de normale rondjes singel/centrum en noordwijk, oa NKSS Arnhem, een meeting in Groesbeek etc, maar hij hield het best.
Geared heb ik een 8 speed XT gebroken tijdens een fietsvakantie in Frankrijk, dat was flink balen want dat ding was gewoon op en ik wilde de tandwielen pas vervangen na de vakantie, helaas dus wat geratel en doortrappen de laatste dagen vanwege vervanging voor een Sram, ( detail, wat breken die handige minitools snel he!) stuk of 4 zijn er wel gesneuveld, zonde en wat een troep is dat vaak, daar maak ik me dan wel zorgen om, kettingen gemonteerd met kromme tools van vul zelf maar in.
Nu op de ss rij ik met 34 16 een pisteketting van Miche (1/8), en die zal het geweld van 53 11 ook makkelijk "trekken" Ik ga er klakkeloos vanuit dat de piekbelasting van een 10v ketting op de grote plaat in de sprint aanzienlijk hoger is als op een ss bike. KMC heeft het over min. 1020 Kgf voor de x10, nou ja de 920 Kgf voor de ketting waar Tommy het over heeft is dan ruim binnen de marge! Lijkt mij dus niet iets om je druk over te maken!
Tegenwoordig mag je aannemen dat merken/producten die worden aangeboden op de wereldmarkt tot op zekere hoogte op kwaliteit getest worden, zeker met de claimcultuur die in de VS heerst, "I'll sew you for that schreeuwen ze dan!" Het lijkt me voor een fabricant die zichzelf serieus neemt van belang dat resultaten van belastingtests ook bladiebla nou ja dat is commercie. (zie KMC tabellen voor een voorbeeld)
Powerlinkjes heb ik nog niet zien knappen en die gebruik ik ook regelmatig maximum was 3 stuks.
O ja sorry van die zeehondjes dat bedoelde ik niet zo natuurlijk!
If you're a gangster... what are you doing in show business?