Verhoudingen cyclo cross

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am
Verhoudingen cyclo cross

Bericht door EL PERRO » do jan 11, 2007 11:50 am

Ik wil op het einde deze maand met mijn 26" SS aan een cyclo cross wedstrijd deelnemen ter voorbereiding van het MTB seizoen.

Het wedstrijdparcours is redelijk vlak, rond enkele wei-en en een beetje technisch door een bos met wat kuiltjes en boomstronken.

Ik heb geen flauw idee wat de CC gasten rijden qua versnellingen, maar als ik het parcours in mijn eentje rijd dan heb ik de indruk dat 32x14 véél te klein is op de rechte stukken.(14 was het kleinste wat ik vond)

Is 42x18 bv nog rond te krijgen of ben ik dan een vogel voor de kat in da wedstrijd.(ik kan het niet "even" proberen )
Mijn bedoeling is om met de SS vooraan te eindigen(omdat ik dat met mijn geared ook zou doen) en niet met het pack mee te hobbelen.

Alvast dank voor de wetenschappelijk ondersteunde reacties die hier gaan volgen!

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do jan 11, 2007 4:09 pm

Voor klimrondjes en 29" gebruik ik 34-18, snelle rondjes 34-16. Neem een 10% groter verzet voor 26". Rond naar boven af omdat ik langere cranks gebruik.
Ik heb vaker wel dan niet de leiding in de eerste bocht, klimverzet of niet. Gebruik je verzet als smoes om op rechte stukken in het wiel te duiken.

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » do jan 11, 2007 5:54 pm

Dus als ik het goed begrijp is 32-14 veel te klein op een vlak parcours.....en 42-18 te zwaar..... :roll:

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » do jan 11, 2007 10:46 pm

EL PERRO schreef:Dus als ik het goed begrijp is 32-14 veel te klein op een vlak parcours.....en 42-18 te zwaar..... :roll:
Misschien is er wel iemand die 53-16 makkelijk rond krijgt. Alles hangt dus af van je eigen vermogen en de bandjes.

Het verschil tussen 32-14 en 42-18 minimaal en bijna te verwaarlozen (2%)

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » do jan 11, 2007 11:37 pm

dré schreef:
EL PERRO schreef:Dus als ik het goed begrijp is 32-14 veel te klein op een vlak parcours.....en 42-18 te zwaar..... :roll:
Misschien is er wel iemand die 53-16 makkelijk rond krijgt. Alles hangt dus af van je eigen vermogen en de bandjes.

Het verschil tussen 32-14 en 42-18 minimaal en bijna te verwaarlozen (2%)


Dit is wel een interessant gegeven, want dan zal 42-16 wel geschikter zijn denk ik!

PC
Berichten:46
Lid geworden op:wo sep 27, 2006 1:30 pm
Locatie:Hattem

Bericht door PC » vr jan 12, 2007 12:14 pm

Ik heb het vermoeden dat de cyclecrossers op de hardere stukken wel 46 x 16 rijden, als het niet nog zwaarder is, en afhankelijk van de weersomstandigheden natuurlijk.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » vr jan 12, 2007 1:48 pm

Ik heb ook heus regelmatig 42x12 geschakeld in een cross, maar ook minstens zo vaak 42x27. Met SS zul je toch een middenweg moeten kiezen, of je bent gedoemd te volgen...

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » vr jan 12, 2007 7:25 pm

42-16 is misschien iid een mooi verzet. Wil je een beetje lekker rondtrappen moet rekening houden met een gemiddelde van 30 km/h........

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » vr jan 12, 2007 7:50 pm

Ik denk dat ik maar 42x9pion ga doen, heb zin om te winnen en niet om wat mee te rijden. Ik denk dat het verschil op de lange rechte stukken en de technische stukjes te groot gaat zijn om in één versnelling te doen.
Toch bedankt voor de reacties.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » za jan 13, 2007 6:32 pm

EL PERRO schreef:Ik denk dat ik maar 42x9pion ga doen, heb zin om te winnen en niet om wat mee te rijden. Ik denk dat het verschil op de lange rechte stukken en de technische stukjes te groot gaat zijn om in één versnelling te doen.
Toch bedankt voor de reacties.
Misschien een singlespeeder in hart meer niet in nieren ;)

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » zo jan 14, 2007 10:12 am

dré schreef:
EL PERRO schreef:Ik denk dat ik maar 42x9pion ga doen, heb zin om te winnen en niet om wat mee te rijden. Ik denk dat het verschil op de lange rechte stukken en de technische stukjes te groot gaat zijn om in één versnelling te doen.
Toch bedankt voor de reacties.
Misschien een singlespeeder in hart meer niet in nieren ;)
Eerder een SS in de ogen, als ik het net afsurf kweil ik steeds op die mooie SS bikes, dat was ook de reden dat ik er één wilde. Het bouwen ervan was leuk, het rijden viel me wat tegen, ik snapte gelijk waarom er 27 versnellingen op een MTB staan. Ik bouwde de SS om tot wegtrainer met slicks en dat leide tot de aankoop van een racefiets......nu dacht ik voor een vlakke veldwedstrijd dat het ding me zijn diensten kon bewijzen, maar weer stoot ik me tegen die beperkingen van géén versnellingen....
Ik blijf SS fietsen de mooiste vinden, om naar te kijken.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » ma jan 15, 2007 10:44 am

Zaterdag had ik 34x16 + 29" in een modderige cross. Kan me niet herinneren ergens echt gespind te hebben. Erg vermoeiend. Niet mijn gebruikelijke overtuiging, maar dan toch liever te licht dan te zwaar...

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » ma jan 15, 2007 8:09 pm

Ik zou gedacht hebben, liever te zwaar? Te licht lijkt me zo zot trappen op de rechte stukken.....

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di jan 16, 2007 6:46 pm

Tempowisselingen (krappe bochten) bij zware wind en traag rollende modder maken toch wel een verschil, zo bleek. Als je moeilijk op gang komt, kom je niet aan spinnen toe...

Plaats reactie