Verhoudingen cyclo cross
Moderators:JJ, Beheerders
Ik wil op het einde deze maand met mijn 26" SS aan een cyclo cross wedstrijd deelnemen ter voorbereiding van het MTB seizoen.
Het wedstrijdparcours is redelijk vlak, rond enkele wei-en en een beetje technisch door een bos met wat kuiltjes en boomstronken.
Ik heb geen flauw idee wat de CC gasten rijden qua versnellingen, maar als ik het parcours in mijn eentje rijd dan heb ik de indruk dat 32x14 véél te klein is op de rechte stukken.(14 was het kleinste wat ik vond)
Is 42x18 bv nog rond te krijgen of ben ik dan een vogel voor de kat in da wedstrijd.(ik kan het niet "even" proberen )
Mijn bedoeling is om met de SS vooraan te eindigen(omdat ik dat met mijn geared ook zou doen) en niet met het pack mee te hobbelen.
Alvast dank voor de wetenschappelijk ondersteunde reacties die hier gaan volgen!
Het wedstrijdparcours is redelijk vlak, rond enkele wei-en en een beetje technisch door een bos met wat kuiltjes en boomstronken.
Ik heb geen flauw idee wat de CC gasten rijden qua versnellingen, maar als ik het parcours in mijn eentje rijd dan heb ik de indruk dat 32x14 véél te klein is op de rechte stukken.(14 was het kleinste wat ik vond)
Is 42x18 bv nog rond te krijgen of ben ik dan een vogel voor de kat in da wedstrijd.(ik kan het niet "even" proberen )
Mijn bedoeling is om met de SS vooraan te eindigen(omdat ik dat met mijn geared ook zou doen) en niet met het pack mee te hobbelen.
Alvast dank voor de wetenschappelijk ondersteunde reacties die hier gaan volgen!
Voor klimrondjes en 29" gebruik ik 34-18, snelle rondjes 34-16. Neem een 10% groter verzet voor 26". Rond naar boven af omdat ik langere cranks gebruik.
Ik heb vaker wel dan niet de leiding in de eerste bocht, klimverzet of niet. Gebruik je verzet als smoes om op rechte stukken in het wiel te duiken.
Ik heb vaker wel dan niet de leiding in de eerste bocht, klimverzet of niet. Gebruik je verzet als smoes om op rechte stukken in het wiel te duiken.
Misschien is er wel iemand die 53-16 makkelijk rond krijgt. Alles hangt dus af van je eigen vermogen en de bandjes.EL PERRO schreef:Dus als ik het goed begrijp is 32-14 veel te klein op een vlak parcours.....en 42-18 te zwaar.....
Het verschil tussen 32-14 en 42-18 minimaal en bijna te verwaarlozen (2%)
dré schreef:Misschien is er wel iemand die 53-16 makkelijk rond krijgt. Alles hangt dus af van je eigen vermogen en de bandjes.EL PERRO schreef:Dus als ik het goed begrijp is 32-14 veel te klein op een vlak parcours.....en 42-18 te zwaar.....
Het verschil tussen 32-14 en 42-18 minimaal en bijna te verwaarlozen (2%)
Dit is wel een interessant gegeven, want dan zal 42-16 wel geschikter zijn denk ik!
Misschien een singlespeeder in hart meer niet in nierenEL PERRO schreef:Ik denk dat ik maar 42x9pion ga doen, heb zin om te winnen en niet om wat mee te rijden. Ik denk dat het verschil op de lange rechte stukken en de technische stukjes te groot gaat zijn om in één versnelling te doen.
Toch bedankt voor de reacties.

Eerder een SS in de ogen, als ik het net afsurf kweil ik steeds op die mooie SS bikes, dat was ook de reden dat ik er één wilde. Het bouwen ervan was leuk, het rijden viel me wat tegen, ik snapte gelijk waarom er 27 versnellingen op een MTB staan. Ik bouwde de SS om tot wegtrainer met slicks en dat leide tot de aankoop van een racefiets......nu dacht ik voor een vlakke veldwedstrijd dat het ding me zijn diensten kon bewijzen, maar weer stoot ik me tegen die beperkingen van géén versnellingen....dré schreef:Misschien een singlespeeder in hart meer niet in nierenEL PERRO schreef:Ik denk dat ik maar 42x9pion ga doen, heb zin om te winnen en niet om wat mee te rijden. Ik denk dat het verschil op de lange rechte stukken en de technische stukjes te groot gaat zijn om in één versnelling te doen.
Toch bedankt voor de reacties.
Ik blijf SS fietsen de mooiste vinden, om naar te kijken.