Bescherming freecross Winterberg

Het forum voor kleding, helmen, protectie, etc.

Moderator:Beheerders

Butch
Bescherming freecross Winterberg

Bericht door Butch » ma apr 20, 2009 11:03 pm

Ik ben nog helemaal nieuw in deze wereld en wil over een tijdje samen met een maat van mij naar Winterberg gaan. Voorlopig willen we daar alleen de freecross parcours gaan doen en misschien gaan we ook wel niet verder dan dat. Als je 40+ bent ben je toch wel wat voorzichtiger ook al voelen we ons nog 20 8)

Wat voor bescherming raden jullie ons aan? Volledige beenbeschermers, rugprotectors enz?

Timmos

Bericht door Timmos » di apr 21, 2009 7:04 am

wat vind je zelf belangrijk?

Met goede beenbescherming body protector en een fullface helm kom je al een heel eind. Zo kan je het ook uitbouwen.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di apr 21, 2009 7:15 am

1.helm (met stip op 1!!!)
2.handschoenen (iedereen is als kind weleens voorover gevallen op gravel of zo'n fijn schelpenpad en het is niet voor niets verplicht bij bmx)
3.kniebescherming (dat is het eerste wat na het bovenstaande naar de knoppen gaat)
4.elleboogbescherming
5.bodyarmour

larzveenz
Contacteer:

Bericht door larzveenz » do mei 07, 2009 4:52 pm

Helemaal eens met sherlock!
Zelf doe rijd ik eigenlijk meestal (95% vd tijd) met alleen nr. 1 tm 3, scheenbescherming is alleen nodig als je gaat dirten en dingen wil proberen waarbij je (hopelijk in de lucht maar soms ook niet) met de voetjes van de pedalen gaat. Je schenen openhalen is nl. nogal pijnlijk :(
Elleboogbescherming is alleen nodig als je te maken hebt met gravel e.d., dus op de freecross is het aan te raden, maar voor wat rondbeuken in the local woods is het zeker niet nodig.
Bodyarmour gebruik ik alleen als de baan erg gevaarlijk wordt (steil, veel rotsen), als het heel hard gaat (dh wedstrijden) of bij first try's van lompe dingen (roadgaps e.d.).

Maar het hangt er inderdaad ook vanaf wat je zelf fijn vind. Als je jezelf volhangt met bescherming, zal je weinig overkomen, maar heb je het ook f*cking warm en ben je ietwat beperkt in je beweging (waardoor je weer eerder valt). Ik rijd nu ruim 2 jaar en ben er in die tijd achtergekomen dat het bovenstaande voor mij voldoende is om geen verwondingen (op schrammen na natuurlijk) op te lopen.
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

Cheeta

Bericht door Cheeta » do mei 07, 2009 6:12 pm

Ligt het aan mij of is de Freecross gewoon een aaneenschakeling van wat kombochten met af en toe een table ertussen voor de afwisseling, zonder al te veel lastige of gevaarlijke passages?

Als je je prettiger voelt als wandelende Dainese reclamezuil (of 661 of ...) - vergeet de Leatt Brace niet - dan moet je het vooral niet laten, maar puur voor de Freecross vind ik het persoonlijk wat 'overdone'.
Wanneer je puur voor de Freecross gaat, dan zou ik er in ieder geval geen complete DH uitrusting voor aanschaffen en waarschijnlijk ook niet de moeite nemen om het te huren. Als je het toch hebt liggen...

... dan ging je waarschijnlijk niet voor de Freecross.

sherlock schreef:... het is niet voor niets verplicht bij bmx)
Ligt aan de organisatie, in Amerika denken ze er soms wat anders over bijv.

Trekrules

Bericht door Trekrules » za mei 16, 2009 9:32 pm

Brand X heeft een pressure suit van rondt de 7 tientjes op crc(veel positieve reacties) of anders kun je voor een roost gaurd gaan,deze bieden wel voldoende bescherming op de freecross alleen moet je wel losse arm protectie kopen.

Knie/scheen beschermers gewoon voor de 661 Race knee van dit jaar,super goed en zakken niet af persoonlijk geen slechte keuze.Helm is een persoonlijk keuze,maar voor maximale protectie zou ik toch voor een MX helm gaan als het gewicht van de helm je niks uit maakt.Je hebt een MX helm op crc tussen de 40 - 100 euro en zijn geventileerd(niet zo veel als een Mtb full face helm).
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Butch

Bericht door Butch » zo jul 12, 2009 10:09 pm

larzveenz schreef:Helemaal eens met sherlock!
Zelf doe rijd ik eigenlijk meestal (95% vd tijd) met alleen nr. 1 tm 3, scheenbescherming is alleen nodig als je gaat dirten en dingen wil proberen waarbij je (hopelijk in de lucht maar soms ook niet) met de voetjes van de pedalen gaat. Je schenen openhalen is nl. nogal pijnlijk :(
Elleboogbescherming is alleen nodig als je te maken hebt met gravel e.d., dus op de freecross is het aan te raden, maar voor wat rondbeuken in the local woods is het zeker niet nodig.
Bodyarmour gebruik ik alleen als de baan erg gevaarlijk wordt (steil, veel rotsen), als het heel hard gaat (dh wedstrijden) of bij first try's van lompe dingen (roadgaps e.d.).

Maar het hangt er inderdaad ook vanaf wat je zelf fijn vind. Als je jezelf volhangt met bescherming, zal je weinig overkomen, maar heb je het ook f*cking warm en ben je ietwat beperkt in je beweging (waardoor je weer eerder valt). Ik rijd nu ruim 2 jaar en ben er in die tijd achtergekomen dat het bovenstaande voor mij voldoende is om geen verwondingen (op schrammen na natuurlijk) op te lopen.
Een complete pressure suit is voor het freeriden dus niet echt nodig? Om te beginnen wil ik voorlopig eerst losse knie en elleboogbescherming gaan aanschaffen. Natuurlijk ook een helm en handschoenen. Scheenbeschermers weet ik niet of het echt noodzakelijk is.

Eventueel wil ik ook nog dit aanschaffen.

daveneef

Bericht door daveneef » di aug 25, 2009 7:09 pm

Het lijkt mij handig om eerst eens wat protektie te gaan huren dat kan namelijk ook in Winterberg.
Ik ben dik 30+ maar zie daarin niet dat ik meer bescherming nodig ben, het is alleen de angst voor het vallen wat je moet overwinnen.

Groeten uit Zwolle
go big and take your time to do that.

Butch

Bericht door Butch » wo aug 26, 2009 7:16 pm

daveneef schreef:Het lijkt mij handig om eerst eens wat protektie te gaan huren dat kan namelijk ook in Winterberg.
Ik ben dik 30+ maar zie daarin niet dat ik meer bescherming nodig ben, het is alleen de angst voor het vallen wat je moet overwinnen.

Groeten uit Zwolle
Ga in ieder geval een goede helm aanschaffen. De rest van de protectie ga ik in een winkel passen. Weet nog niet wat ik wil. Huren vind ik niks. Daar heeft iedereen lekker in zitten zweten. Niks voor mij.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo aug 26, 2009 9:04 pm

Butch schreef:
daveneef schreef:Het lijkt mij handig om eerst eens wat protektie te gaan huren dat kan namelijk ook in Winterberg.

Groeten uit Zwolle
Ga in ieder geval een goede helm aanschaffen. De rest van de protectie ga ik in een winkel passen. Weet nog niet wat ik wil. Huren vind ik niks. Daar heeft iedereen lekker in zitten zweten. Niks voor mij.
Vies worden ook niet zeker? Ik zou vooral naast de track gaan staan en kijken hoe andere zweten!

Trekrules

Bericht door Trekrules » wo aug 26, 2009 9:25 pm

die protectors gaan heus wel naar de wasserette denk ik,ach ja vies worden hoort bij deze sport.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Butch

Bericht door Butch » wo aug 26, 2009 9:50 pm

Mrtnrider schreef:
Butch schreef:

Groeten uit Zwolle
Vies worden ook niet zeker? Ik zou vooral naast de track gaan staan en kijken hoe andere zweten!
Wat is dit nou weer voor conclusie???
Dan trek jij toch lekker die protectie aan. Op dit soort reacties zit ik niet echt te wachten. Jij bepaalt toch niet voor mij wat ik ga doen wat betreft protectie?

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo aug 26, 2009 10:01 pm

Je begint met fietsen, niks mis mee, cool zelfs.
Je vraagt dingen over protectie, niks mis mee, slim zelfs.
Je hebt 0 ervaring met proctectie huren, je zeurt over vies worden, maar je kunt wel al conclusies trekken?
Sterk van je, niet lullig bedoeld, maar ga eerst eens proberen en dan pas conclusies trekken ;)

Butch

Bericht door Butch » wo aug 26, 2009 10:13 pm

Mrtnrider schreef:Je begint met fietsen, niks mis mee, cool zelfs.
Je vraagt dingen over protectie, niks mis mee, slim zelfs.
Je hebt 0 ervaring met proctectie huren, je zeurt over vies worden, maar je kunt wel al conclusies trekken?
Sterk van je, niet lullig bedoeld, maar ga eerst eens proberen en dan pas conclusies trekken ;)
Jij trekt de conclusie dat ik niet vies wil worden omdat ik geen protectie wil huren. Fout ingeschat. Ik wil gewoon mijn eigen spullen en heb geen enkele behoefte om protectie te huren. Heb overigens wel ervaring met protectie. Niet met biken, daar heb ik nog te weinig ervaring in, wel met flyboarden. Ook met flyboarden wordt je vies 8) . Heb met flyboarden ook nog steeds niet de juiste protectie gevonden die comfortabel zit en niet in de weg gaat zitten tijdens het beoefenen van je sport. Kniebeschermers en elleboog beschermers blijven niet altijd goed op hun plaats. Ook voor flyboarden is een rugbeschermer ontzettend belangrijk. Die wil ik zeker nog een aanschaffen. Het liefst een die ik ook kan gebruiken voor het biken. Vergeet een ding niet, ik ga geen echte extreme dingen doen met biken, maar gewoon lekker freeriden.

Met een beetje inschattingsvermogen kom ik ook een heel eind zonder ervaring te hebben in het biken.

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » wo aug 26, 2009 11:06 pm

Ik trek die conclusie omdat het zo over komt. Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het allemaal niet slecht hoor. Maar door dit stukje van je komt het al heel anders over dan je begin tekst en de vervolgen erop!

Kijk, ik heb eerst altijd met volledige protectie gereden. Helm/goggle/leattbrace/body protector/knie/been bescherming/pols bescherming/handschoenen.

De set-up waar ik de laatste tijd mee rij: Helm/goggle/leatt/knie/pols/handschoenen.
Puur omdat ik een body niet fijn vind, je hebt een heel stuk minder bewegingsruimte. Een echte zware downhill zal ik zeker met protector rijden! Het is dus echt persoonlijk!
Mijn mening: probeer het in een bikepark, test het ook qua maat! Doe even een t-shirtje onder je body als je dat fijner vind en ga dan iets aanschaffen! Een miskoop is gauw gedaan!

Succes!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do aug 27, 2009 8:24 am

ik rij in winterberg altijd met armour aan..en knie -scheen

1 me baas vind t niet zo fijn als ik weer eens in de ziektewet zit
2 ik vind t niet fijn als ik thuis niet meer kan streeten voor een tijdje
3 er kan altijd wat fout gaan .. hoe goed je ook bent ! 8)

tot nu toe heeft mn armour me al 2 x redelijke schade bespaart met schuivertjes etc
stuur//stem in je borst zonder armour lijkt me ook niet fijn :crashed:

je kan ook heel veilig met 10km/h de freecross af .. maar uiteindelijk wil je toch wat harder..
je komt vanzelf je grens tegen.. en met armour aan doet die grens minder pijn..
als je geen gekke tricks uit je mouw schud belemmert een goed passende suit je niet in je bewegings vrijheid..t geeft mij zelfs meer moed cq vertrouwen

my 2 cts....

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » do aug 27, 2009 9:44 am

Hey,

Persoonlijk vind ik het fijner rijden, maar veiliger is het inderdaad niet. Van een kant toch wel. Ik voel me een stuk fijner als ik me goed kan bewegen en met een body wordt me dat ontnomen. Kan ik dus niet goed bewegen en ga ik meer op mijn plaat dan normaal.

Wat ik wil gaan proberen is een core saver en daar wat stukken bescherming af te halen, ook voor de leatt brace. Ben benieuwd hoe dat zit!

Greetz.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do aug 27, 2009 10:00 am

cyberhawk schreef:als je geen gekke tricks uit je mouw schud belemmert een goed passende suit je niet in je bewegings vrijheid..
ik had een 661 medium.. die was idd vervelend..
nu een brand-x Large.. ik kan niet echt zeggen dattie mn schouders beperkt..of in de weg zit..

ik bedoel... je doet toch geen yoga op je fiets.. ?

Trekrules

Bericht door Trekrules » do aug 27, 2009 10:43 am

@Mrtnrider: de nieuwe core saver is speciaal gemaakt voor de leatt,je kan de backplate van de ruggengraat bescherming eraf klikken.Dit maakt het erg leatt brace vriendelijk.

http://www.sixsixone.com/Catalog_661Bik ... eea677d5b0

dleidelmeijer
Contacteer:

Bericht door dleidelmeijer » do aug 27, 2009 11:50 am

Trekrules schreef:@Mrtnrider: de nieuwe core saver is speciaal gemaakt voor de leatt,je kan de backplate van de ruggengraat bescherming eraf klikken.Dit maakt het erg leatt brace vriendelijk.

http://www.sixsixone.com/Catalog_661Bik ... eea677d5b0
Ja dit klopt! maar.......

Deze is alleen niet in Nederland te verkrijgen (tenzij je hem via het buitenland besteld), want hij is niet goed gekeurd voor de nederlandse markt. Wilde hem zelf namelijk ook bestellen en kreeg toen hetzelfde model als 2008. Er zit hier wel een sticker op dat ook deze complatible is met een LeatBrace. De ruggegraat bescherming is hier niet los te klikken. Dit zal waarschijnlijk ook het probleem zijn van het 2009 model. Met een crash kunnen de plates los komen...

daveneef

Bericht door daveneef » do aug 27, 2009 6:41 pm

Beste mensen ieder zijn ding maar.......

PROTEKTIE BOVEN ALLES.

Of je nou huurt of koopt .
Zweet of niet zweet.
Comfortabel of niet.

Kom op jongens

Het is toch geen condoom.

:?

groeten uit Zwolle
go big and take your time to do that.

Butch

Bericht door Butch » do aug 27, 2009 9:24 pm

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om jezelf volledig te beschermen, maar dat zal je natuurlijk enorm belemmeren in je bewegingsvrijheid.

Ik kan gaan voor de full protection, dus, scheen, kniebeschermers en body armour zoals bv deze: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=7088 Helm is natuurlijk de eerste vereiste! Dan een leatbrace? Is dat nu echt nodig als je alleen de freeride parcours neemt? Handschoenen vind ik ook wel belangrijk.

Met zo'n body armour heb ik natuurlijk geen bescherming op de heupen, maar kan dan weer kiezen voor een short met bescherming op die plaatsen zoals de heup.

Kortom, is deze volledige uitrusting echt noodzakelijk voor freeriding? Ik ben een 40plusser, dus ben wel voorzichtiger geworden.

michel meulen

Bericht door michel meulen » ma jan 04, 2010 6:29 pm

1helm
2leatt
3bodyprotector (die competabel is met de leatt (o.a. Thor Sentinel, Ufo reactor 2).
4handschoenen
5elleboog beschermers
6kniebeschermers
7bril
8niergordel eventueel

ik heb zelf nog een nieuw setje EVS elleboog beschermers liggen en een nieuwe niergordel wat voor een heel zacht prijsje weg mag

Mrtnrider

Bericht door Mrtnrider » ma jan 04, 2010 6:40 pm

michel meulen schreef:1helm
2leatt
3bodyprotector (die competabel is met de leatt (o.a. Thor Sentinel, Ufo reactor 2).
4handschoenen
5elleboog beschermers
6kniebeschermers
7bril
8niergordel eventueel
2 leatt? :lol:
Laat m maar eens beginnen met een body protector.

larzveenz
Contacteer:

Bericht door larzveenz » ma jan 04, 2010 7:09 pm

Ben 't eens met Maarten. Natuurlijk is een Leatt Brace een schitterende uitvinding en is het iedereen aan te raden, maar als beginner of voor een baan als de freecross zou ik er echt niet aan beginnen. Wel als je hard rijd (daarmee bedoel ik dat je op een normale zondag 90% van de gasten in winterberg achter je laat want het niveau is daar echt niet zo hoog), downhillwedstrijden doet of een week in de Alpen gaat fietsen. Maar daar hebben we het nu niet over.
Ik ben zelf in mijn beginnerstijd (eerste keer in wberg, ruim 2 jaar geleden) een paar keer uitgegleden in bochten op de Freecross en had toen mn arm vol grind/zand zitten. Maar als je toch armbescherming haalt, koop dan een bodyprotector waar armprotectie aan vast zit, dan zakt t tenminste niet af. (slechte ervaringen mee)
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

Plaats reactie