verende zadelpen
Moderator:Beheerders
Heeft iemand enige ervaring met een verende zadelpen op zijn hardtail? Ik moet nu toch een zadelpen kopen en wil eigenlijk best een beetje vering om echte harde stuiterranden op de MTB parkoersjes wat te dempen. Gaarne ervaringen of al dan niet goede adviezen.
PS Een fully kopen zou beter zijn maar daarvoor moet dan wel gelijk een hele zak met geld worden geopend. Nu even niet dus. ;D
Groet
Alex
PS Een fully kopen zou beter zijn maar daarvoor moet dan wel gelijk een hele zak met geld worden geopend. Nu even niet dus. ;D
Groet
Alex
Re:verende zadelpen
Brede banden? FF 2.35 / RR 2.4 oid?
-
een verende zadelpen is verre van ideaal. de afstand tussen je zadel en trapas varieert voordurend en ze veren heel irritant in in snelle bochten waardoor je fiets heel wazig aan gaat voelen. liever inderdaad dikker banden monteren (scwalbe king jim 2.35 b.v.) of een koobi prs zadel.
http://www.koobi.com/koobi/webpage.cfm? ... D=14&DID=6
meer rendement, veel comfortabeler dan ieder ander zadel en ook nog een stuk lichter.
kijk ook eens naar je velgen/ wielen. rij je bv. met hoge velgen, dan geeft ook veel minder demping dan een lage ve;g. in combinatie met een stijf frame met een wishbone constructie ( zoals giant, commençal etc.) kan dat vreselijk stug aanvoelen en alle trillingen direct naar je arme zitbotjes doorgeven.
http://www.koobi.com/koobi/webpage.cfm? ... D=14&DID=6
meer rendement, veel comfortabeler dan ieder ander zadel en ook nog een stuk lichter.
kijk ook eens naar je velgen/ wielen. rij je bv. met hoge velgen, dan geeft ook veel minder demping dan een lage ve;g. in combinatie met een stijf frame met een wishbone constructie ( zoals giant, commençal etc.) kan dat vreselijk stug aanvoelen en alle trillingen direct naar je arme zitbotjes doorgeven.
Bedankt voor de tips maar ik heb nog wat vragen
Doe dikke banden moeten wel tussen het frame passen, of dat lukt weet ik zo niet, zeker achter is mijn koga niet de breedste. Voorts wordt het ook met de booster vd magura hs 33 een uitdaging (of eerst bandje leeg).
Ik vraag mij ook af of zo"n dikke band niet ook een stuk zwaarder fietst. Ervaring?
die variatie in traphoogte lijkt mij een probleem, maar het doorveren in bochten gaat toch ook op als je een fully hebt?
Die Koobi PRS wie dealt daarin in dit kikkerland? ::)
Doe dikke banden moeten wel tussen het frame passen, of dat lukt weet ik zo niet, zeker achter is mijn koga niet de breedste. Voorts wordt het ook met de booster vd magura hs 33 een uitdaging (of eerst bandje leeg).
Ik vraag mij ook af of zo"n dikke band niet ook een stuk zwaarder fietst. Ervaring?
die variatie in traphoogte lijkt mij een probleem, maar het doorveren in bochten gaat toch ook op als je een fully hebt?
Die Koobi PRS wie dealt daarin in dit kikkerland? ::)
-
- Contacteer:
Hangt af van de frame constructie
Hangt af van de frame constructie

-
Ik vind een verende zadelpen wel fijn werken, die had ik op mijn vorige fiets. Ik had een Rockshoxpen.
Echter: deze werkt telescopisch (2 buizen die in elkaar schuiven, zoals een standaard verende voorvork). En dat gaat dus snel slijten en dan werkt ie niet meer. Niet kopen dus
Daarom kun je wat mij betreft beter een paralellogram-pen (vervormbare vierhoek, zoals bij een Look verende voorvork) kopen, bijvoorbeeld van Cane Creek. Voordelen:
Werkt soepeler ivm het andere systeem
Slijt minder snel
Het zadel schuift bij het inveren ook naar achter. De afstand zadel-trapas verandert dan minder, alleen het zadel "verplaatst zich iets naar schuin-achter
Nadeel: prijzig
Tot slot: Let altijd op de juiste veerhardheid (in dit gevl een rubber blok) voor de afstelling op je gewicht. Waarschijnlijk worden er meerdere hardheden meegeleverd.
Groet, Lars
Echter: deze werkt telescopisch (2 buizen die in elkaar schuiven, zoals een standaard verende voorvork). En dat gaat dus snel slijten en dan werkt ie niet meer. Niet kopen dus
Daarom kun je wat mij betreft beter een paralellogram-pen (vervormbare vierhoek, zoals bij een Look verende voorvork) kopen, bijvoorbeeld van Cane Creek. Voordelen:
Werkt soepeler ivm het andere systeem
Slijt minder snel
Het zadel schuift bij het inveren ook naar achter. De afstand zadel-trapas verandert dan minder, alleen het zadel "verplaatst zich iets naar schuin-achter
Nadeel: prijzig
Tot slot: Let altijd op de juiste veerhardheid (in dit gevl een rubber blok) voor de afstelling op je gewicht. Waarschijnlijk worden er meerdere hardheden meegeleverd.
Groet, Lars
-
koobi wordt verdeeld door Kokke Sport B.V.
ik heb zelf twee fullies en de ene veert inderdaad ietwat in in de bochten maar dat komt door een mindere demper en langere veerweg, toch voelt dat beter dan een verende pen.
de beste verende zadelpennen worden trouwens gemaakt door USE. helaas hangt daar ook weer een prijskaartje aan.
je moet anders maar eens op www.mtbreview.com kijken, daar staan vast wel een heleboel reviews van mensen die verende zadelpennen hebben.
met een beetje wringen krijg je zo"n schwalbe 2.35 wel door je booster, maar je hebt aan elke kant nog ca. 2 mm over en dat is eigenlijk te weinig. nu was dat met de oude boosters en die nieuwe ( met die driehoekige gaten erin) zouden iets ruimer zijn maar dat weet ik niet zeker. geen boosters is geen optie.
brede banden rijden niet zwaarder qua rolweerstand. vaak rollen ze zelfs lichter. zeker over een lossere ondergrond. ik had met die King Jims nooit te weinig grip en je lacht je rot als je al die gasten met hun zgn. snelle dunne bandjes inhaalt als ze geparkeerd staan in een stukje mul zand of aarde!
het enige nadeel is dat ze ietsje zwaarder zijn ( ca. 150 g.) en dat zou met klimmen een nadeel zijn.
een combinatie van bredere banden en een PRS en je hebt de fiets die menig Epic bezitter zocht!
ik heb zelf twee fullies en de ene veert inderdaad ietwat in in de bochten maar dat komt door een mindere demper en langere veerweg, toch voelt dat beter dan een verende pen.
de beste verende zadelpennen worden trouwens gemaakt door USE. helaas hangt daar ook weer een prijskaartje aan.
je moet anders maar eens op www.mtbreview.com kijken, daar staan vast wel een heleboel reviews van mensen die verende zadelpennen hebben.
met een beetje wringen krijg je zo"n schwalbe 2.35 wel door je booster, maar je hebt aan elke kant nog ca. 2 mm over en dat is eigenlijk te weinig. nu was dat met de oude boosters en die nieuwe ( met die driehoekige gaten erin) zouden iets ruimer zijn maar dat weet ik niet zeker. geen boosters is geen optie.
brede banden rijden niet zwaarder qua rolweerstand. vaak rollen ze zelfs lichter. zeker over een lossere ondergrond. ik had met die King Jims nooit te weinig grip en je lacht je rot als je al die gasten met hun zgn. snelle dunne bandjes inhaalt als ze geparkeerd staan in een stukje mul zand of aarde!
het enige nadeel is dat ze ietsje zwaarder zijn ( ca. 150 g.) en dat zou met klimmen een nadeel zijn.
een combinatie van bredere banden en een PRS en je hebt de fiets die menig Epic bezitter zocht!
-
Ik heb zelf een tijdlang met een verende zadelpen gereden op mijn SC Chameleon. Ik moet zeggen het werkt goed, je hebt geen last van pompen e.d al die andere ongein..
Maar ik heb mijn verende zadelpen er toch weer gehaald omdat je net als bij een fully het hardtail-feeling een beetje kwijtraakt....Duzz..
Hierbij bied ik mijn Cane Creek thudbuster te koop aan!!
Maar ik heb mijn verende zadelpen er toch weer gehaald omdat je net als bij een fully het hardtail-feeling een beetje kwijtraakt....Duzz..
SexXxy Boy schreef:
Laat maar eens weten wat je ervoor wilt hebben (demuts@nederland.huilt.nl), ik werk in Rhenen en kan dus zo ff komen kijken
-
of gewoon een verende zadelpen, dikke schwabbel-banden 2.35, een koobi prs en een titanium frame nemen...
::) :P

-
dikke banden vind ik ook niet alles hoor. het hangt er vanaf op wat voor onder grond je zit... is het hard dan zijn dikke banden lekker, is het mud dan zijn smalle veel lekkerder. als je een verende pen neemt zou ik gaan voor "airlines" geheel af te stellen op je gewicht, geen speling zoals bij andere pennen. super goed gelagerd.. en ongeveer 6 cm super smooth travel.. gewoon de beste pen. maar wel duur ongeveer 150 euro..
dikke banden vind ik ook niet alles hoor. het hangt er vanaf op wat voor onder grond je zit... is het hard dan zijn dikke banden lekker, is het mud dan zijn smalle veel lekkerder. als je een verende pen neemt zou ik gaan voor "airlines"
van het endurorijden met de motor weet ik dat je bij modder beter dunne banden kunt nemen, die snijden beter in de drab en geven daardoor meer grip. Dikke banden gaan er in de blub eerder over heen glijden, wat echter soms ook wel een voordeel is (stay out of the deep by blubplaning, maar dan moet je wel een goede snelheid hebben). Maar dik is wel meer rubber op de weg een zwaardere band en dus zwaarder trappen (denk ik). Bij harde ondergrond zal de dikke met wat meer luchtkamer wel meer dempen.
Die airline heb ik nog nooit gezien, een linkje beschikbaar?
-
ik bedoelde airwings... hier heb je een linkje er staat ook een filmpje op van hoe dat ding werkt..http://www.airwings-systems.de
-
ik heb ook een USE verende zadelpen (de goedkoopste rond de 110 juro), op zich niet verkeerd. mijn mening:
Goed:
- comfort (duh)
- onderhoud
- andere dempingen verkrijgbaar
Slecht:
- Bevestiging voor zadel: in het begin kwam ie altijd los, sinds ik een Fizik zadle heb hier geen problemen mee
- Buis is gebogen, maar dit is vooral omdat de pen iets te ver uitsteekt en door mij horecagezwel
- Vreemd gedrag tijdens korte opeenvolgende bulten, ik kan helaas niet zo goed uitleggen wat er precies gebeurt maar iedereen met een geveerde pen kent het verschijnsel wel denk ik. Een soort opeen volging van klapjes.
Al bij al ben ik zeker niet ontevreden over de pen, scheelt echt een hoop in de rug. En eens dat je met je rug begint te sukkelen weet je het wel.
Goed:
- comfort (duh)
- onderhoud
- andere dempingen verkrijgbaar
Slecht:
- Bevestiging voor zadel: in het begin kwam ie altijd los, sinds ik een Fizik zadle heb hier geen problemen mee
- Buis is gebogen, maar dit is vooral omdat de pen iets te ver uitsteekt en door mij horecagezwel
- Vreemd gedrag tijdens korte opeenvolgende bulten, ik kan helaas niet zo goed uitleggen wat er precies gebeurt maar iedereen met een geveerde pen kent het verschijnsel wel denk ik. Een soort opeen volging van klapjes.

Al bij al ben ik zeker niet ontevreden over de pen, scheelt echt een hoop in de rug. En eens dat je met je rug begint te sukkelen weet je het wel.
ik bedoelde airwings... hier heb je een linkje
leuk ding, wel met het al eerder beschreven nadeel van het verkleinen van de afstand tot de cranks. Voorts aardig aan het gewicht. Maar technisch hoogst interessant
Vreemd gedrag tijdens korte opeenvolgende bulten
Dat gedrag is te verklaren doordat bij opeenvolgende bumps, de demper nog niet geheel uitgeveerd is en daardoor eigenlijk steeds dieper komt te zitten. Ultiem zou hij bij veel bumps achter elkaar helemmal tot op het onderste punt kunnen doorslaan. Als je de uitgaande demping lichter kunt zetten (bv met dunnere olie) kun je dit effect terugdringen. Het is wat dat betreft net een motorfietsdemper