165mm cranks
Moderator:Beheerders
...bij gebrek aan technisch inzicht, behalve dat "t korter is (duh), wat heeft het voor gedragsvoordelen of nadelen, voor bike en biker?? icm laag BB?!
alvast weer bedankt voor uw tijd,
Tanja
alvast weer bedankt voor uw tijd,
Tanja
Re:165mm cranks
voordeel : je raakt minder snel de grond met je cranks (handig als je veel veerweg hebt)
nadeel : je kan minder hard aanzetten.
Ik rij zelf met 165 dh
Toch wordt er meer en meer in de bsx met 200 gereden, zoals bmx, om beter te starten...
nadeel : je kan minder hard aanzetten.
Ik rij zelf met 165 dh
Toch wordt er meer en meer in de bsx met 200 gereden, zoals bmx, om beter te starten...
Ander voordeel: Je kan een hogere trapfrequentie bereiken.
Nadeel: Je zult om die hogere trapfrequentie te halen meer kracht moeten leveren.
Het is "gewoon" het kracht x arm verhaal.
Erikje
Nadeel: Je zult om die hogere trapfrequentie te halen meer kracht moeten leveren.
Erikje
dus voor trail/xc is het minder efficient.
Ik kom nu met mijn 175mm cranks (en lompe platformen) gewoon niet altijd even lekker uit, als ik vroeg uit een kombocht wil accelereren (bijvoorbeeld), moet ik donders oppassen (of andere techniek leren ala manual, I"m a cedric wannabe).
Maar omdat ik "t plan heb een fiets (met dat lage bb) te kopen waar ik extreem xc mee kan doen maar ook winterberg/willingen, zit ik dus met wat-is-wijsheid... diverse cranks op voorraad houden, gulden middenweg zoeken of accepteren de voor en nadelen van of 175/170 of 165
200?? wow... nee, daarmee ga ik ongelukken maken vrees ik...
Ik koop deze fiets juist omdat ik qua efficientie erop vooruit ga, dus al mijn goede trainingsinspanningen zie ik liever niet teniet gaan in natuurkundige compromissen om maar niet graspollen aan de pedalen te verzamelen.
Ik kom nu met mijn 175mm cranks (en lompe platformen) gewoon niet altijd even lekker uit, als ik vroeg uit een kombocht wil accelereren (bijvoorbeeld), moet ik donders oppassen (of andere techniek leren ala manual, I"m a cedric wannabe).
Maar omdat ik "t plan heb een fiets (met dat lage bb) te kopen waar ik extreem xc mee kan doen maar ook winterberg/willingen, zit ik dus met wat-is-wijsheid... diverse cranks op voorraad houden, gulden middenweg zoeken of accepteren de voor en nadelen van of 175/170 of 165
200?? wow... nee, daarmee ga ik ongelukken maken vrees ik...
Ik koop deze fiets juist omdat ik qua efficientie erop vooruit ga, dus al mijn goede trainingsinspanningen zie ik liever niet teniet gaan in natuurkundige compromissen om maar niet graspollen aan de pedalen te verzamelen.
Alles is erg theoretisch.... ik merk niet het verschil tussen 175 en 170, ook al heb ik voor de theorie een 170 erop gezet. Wellicht merk je wel verschil tussen 175 en 165.
Wat mij absoluut wél bevalt is de halve centimeter meer bodemvrijheid.
Erikje
Wat mij absoluut wél bevalt is de halve centimeter meer bodemvrijheid.
Erikje
T schreef:
dus voor trail/xc is het minder efficient.
???
Vermoedelijk is deze stelling onjuist. Google search op "optimal cranklength" levert al vele avonden leesplezier en tig theorietjes.
Zelf ben ik op zoek naar de 167.5mm cranks. In jouw geval zou ik niet aarzelen en voor 165mm gaan (als je ze kunt vinden). Ook voor XC.
Eenvoudig gesteld: als je op je singlespeed achter een kransje 16 hebt met 175 mm cranks en je zou naar 165mm cranks overstappen, zou je achter een 17 moeten monteren om het verschil in hefboom op te heffen en evenveel kracht te zetten. Je zult dan wat meer omwentelingen maken, maar de afgelegde weg van je pedalen zal (nagenoeg) hetzelfde blijven.
De snelheid van je voeten blijft hetzelfde, alleen je draait er kleinere rondjes mee.
Geleverd vermogen is (zoals eerder hier gezegd) is niet afhankelijk van je cranklengte.
...kijk, dat vind ik fascinerend om te horen, want moet bekennen: technische X-files verliezen het bij mij altijd als ik ook een smeuig bikemagazine heb liggen.
Maar de bottomline:
[
pakt voor mij dus alleen maar gunstig uit. Voor dummy"s: gaan met die 165mm-banaan!
merci,
on my way to ebay!
Maar de bottomline:
[
Pino schreef:Geleverd vermogen is (zoals eerder hier gezegd) is niet afhankelijk van je cranklengte.
pakt voor mij dus alleen maar gunstig uit. Voor dummy"s: gaan met die 165mm-banaan!
merci,
on my way to ebay!
Met 165 mm"s een mooie effectieve pedaalslag op platforms?
Als je nou "SPUDS" hebt oké maar met "lompe" platforms ... ::)
Met platform"s kun je alleen "drukken" & niet "trekken"/ een opwaartse beweging maken dus een mooie full circle "spinnen".
Maar als het om bodemvrijheid gaat dan die 165mm. of een kader zoeken met een verhoogt bracket omdat X-treem XC wilt gaan doen.
SUC6,
Met platform"s kun je alleen "drukken" & niet "trekken"/ een opwaartse beweging maken dus een mooie full circle "spinnen".
Maar als het om bodemvrijheid gaat dan die 165mm. of een kader zoeken met een verhoogt bracket omdat X-treem XC wilt gaan doen.
SUC6,
Ralphmalph schreef:
Met 165 mm"s een mooie effectieve pedaalslag op platforms?
... platformen blijven lomp, zelfs schoonheidjes als die van truvativ (o en vooral even een knipoog indenken achter mijn vermelde "lomp").
Effectief rijden doe ik met dx-achtigen, want van een gletsjer afglijen doe ik liever niet met eggbeater-achtigen, if you know what I mean. Maar lolhebben in willingen/winterberg: graag met platformpjes!
[
Ralphmalph schreef:Maar als het om bodemvrijheid gaat dan die 165mm. of een kader zoeken met een verhoogt bracket omdat X-treem XC wilt gaan doen.
qua kader heb ik mijn droom-bike al gevonden, dus 165mm!!
Just like Tara (en zij ruled)
*proest*T schreef:
qua kader heb ik mijn droom-bike al gevonden,
Dit hoor ik Tanja minimaal 2 keer in een jaar zeggen.
Rodger schreef:
[*proest*T schreef:
jij blijft altijd mijn droom "kader"...
Welk kader is dan dan Miss. T. (of Rodger!)?

T schreef:
[Rodger schreef:
[*proest*T schreef:
jij blijft altijd mijn droom "kader"...
Amay... da LUV-CONNECTION!
Oe groot is Rodger zunne "crank" dan? ;D ;D ;D
O"behave...
zie sig!Ralphmalph schreef: Welk kader is dan dan Miss. T. (of Rodger!)?![]()
*lol@rodger"s cranklength*
Aah nen Gigant VT... waarom géén AC?
Ach laat ook maar: Just Dü iT!
SUC6 met de cranks!
(weet je al welke?)
Ach laat ook maar: Just Dü iT!

SUC6 met de cranks!
(weet je al welke?)
Ralphmalph schreef:
SUC6 met de cranks!
(weet je al welke?)
nee, maar dat komt wel goed.

- cHoc
bedenk wel heren, dat dat krachts voordeel/nadeel maar in een klein gebied werkt nl. als de cranks min of meer horizontaal zijn.Erikje schreef: Het is "gewoon" het kracht x arm verhaal.
Erikje
-
cHoc schreef:
[Erikje schreef:
Erikje
bedenk wel heren, dat dat krachts voordeel/nadeel maar in een klein gebied werkt nl. als de cranks min of meer horizontaal zijn.
lager als horizontaal is uit test gebleken he?! ze dachten eerst dat je precies horizontaal het meeste kracht levert maar het ligt dus lager..... (weinig off topic eigenlijk)
en what about de lengte van de rijder? check de cranklengte van een grote maat fiets, en die van een kleine maat fiets...
ja man, je hebt toch ook van die crankverkorters? njah, daar heb je alleen t hefboom verhaal mee, niet t ground clearance gedeelte.
zane
zane
Verschil tussen ultiem rendement & bodemvrijheid dus.
Boomlange Peaty zal meer moeten "spinnen" ipv. dat ie van z"n lange hefboom benen gebruik kan maken t.o.v. een kleine Gracia beiden gaan voor bodemvrijheid!
Afhankelijk "categorie" toch ook...
Singlespeeders ontkomen niet aan langere cranks.
XC-ers rijden min of meer allemaal met 175mm
DH-ers met 165 of "gewoon" 175mm
Of je met ff alles "testen" met een cadans/trapfrequentie sensor als je het ultieme rendement eruit wil halen...
Roadie Lance Armstrong heeft de MTB-ers goed bestudeerd en kwam tot de conclusie dat meer spinnen (hogere trapfrequentie) meer rendement biedt dan "stoempen".
Ondanks dat Lance zeker de beenkracht in huis heeft om à la Ulrich te "stoempen"!
Betekent dat dan dat Lance met kortere cranks rijdt en Ulrich met wat langere ivm. de hefboom?
Probleem is natuurlijk ook dat MTB-ers niet de ganse tijd zitten zodat we een mooie ronde cadans hebben. BMX-ers met langere cranks zetten alleen maar aan... "coasten" dan weer en hop weer aanzetten hebben ze last van bodemvrijheid op die gladde gravelbanen?
Maare dit is de Downhill/Dual/Freeride categorie dus het gaat om BODEM-VRIJHEID!
;D
Boomlange Peaty zal meer moeten "spinnen" ipv. dat ie van z"n lange hefboom benen gebruik kan maken t.o.v. een kleine Gracia beiden gaan voor bodemvrijheid!
Afhankelijk "categorie" toch ook...
Singlespeeders ontkomen niet aan langere cranks.
XC-ers rijden min of meer allemaal met 175mm
DH-ers met 165 of "gewoon" 175mm
Of je met ff alles "testen" met een cadans/trapfrequentie sensor als je het ultieme rendement eruit wil halen...
Roadie Lance Armstrong heeft de MTB-ers goed bestudeerd en kwam tot de conclusie dat meer spinnen (hogere trapfrequentie) meer rendement biedt dan "stoempen".
Ondanks dat Lance zeker de beenkracht in huis heeft om à la Ulrich te "stoempen"!
Betekent dat dan dat Lance met kortere cranks rijdt en Ulrich met wat langere ivm. de hefboom?
Probleem is natuurlijk ook dat MTB-ers niet de ganse tijd zitten zodat we een mooie ronde cadans hebben. BMX-ers met langere cranks zetten alleen maar aan... "coasten" dan weer en hop weer aanzetten hebben ze last van bodemvrijheid op die gladde gravelbanen?
Maare dit is de Downhill/Dual/Freeride categorie dus het gaat om BODEM-VRIJHEID!
;D
misschien wil je zelfs 160 mm supersterke cranks, bedank mij dan maar
http://www.wiggle.co.uk/v2_product_deta ... 5300005419
bedankt, maar wiggle levert vooralsnog niet aan anders dan UK...lion schreef: misschien wil je zelfs 160 mm supersterke cranks, bedank mij dan maar
(misschiens vriendjes in uk mobiliseren......)
Edit: 3 piece bmx.... niet voor mij bestemd... leuk maar niet leuk dus...
een setje rotor cranks zonder dood punt... het is wel wennen aan de versnelde omhoog gang van je been maar als je dat gewend bent zal het alles meevallen
lengte"s te krijgen van 165 tot 200mm en met stappen van 2,5mm
www.rotorbike.com
lengte"s te krijgen van 165 tot 200mm en met stappen van 2,5mm
www.rotorbike.com