beachrace - onderdelen (schijfremmen en banden)
Moderator:Beheerders
Na heel wat gezocht te hebben niet direct een antwoord op mijn vraag gevonden. Het heeft betrekking op een strandrace
Eerst en vooral welke banden gebruiken (tubeless ust)?
En tweede vraagje, geven schijfremmen problemen of niet?
Alvast bedankt
Koen.
Eerst en vooral welke banden gebruiken (tubeless ust)?
En tweede vraagje, geven schijfremmen problemen of niet?
Alvast bedankt
Koen.
Re:beachrace - onderdelen (schijfremmen en banden)
Op het strand gebruik ik geen tubeless. Ik heb namelijk een set banden liggen die ik heel lekker vind rijden op het strand en deze zijn niet tubeless. De schwalbe big apple 2.35. Deze band is breed genoeg om te drijven als het ware waardoor je dus niet het zuigende effect krijgt door met te smalle banden te rijden. Jammer genoeg zijn deze dus niet tubeless, want bij de strandrace in den helder bijv. moet je over heel veel van die dammetjes van scherpe grote keien. Hier rijd menigeen zijn banden op lek....
Over schijfremmen kan ik je nog niets vertellen jammer genoeg. Het wordt voor mijn van het voorjaar ook pas de eerste keer dat ik met schijven het strand op ga!
Succes ermee, en vergeet niet dat opt strand rijden iets is wat je moet kunnen, als je er geen gevoel voor hebt wordt het hard afzien in ieder geval!
GreetZ
Over schijfremmen kan ik je nog niets vertellen jammer genoeg. Het wordt voor mijn van het voorjaar ook pas de eerste keer dat ik met schijven het strand op ga!
Succes ermee, en vergeet niet dat opt strand rijden iets is wat je moet kunnen, als je er geen gevoel voor hebt wordt het hard afzien in ieder geval!
GreetZ
Big apple"s op 1.8-2.0 bar.
En met schijven heb ik geen ervaring, maar als het hard waait lijkt het mij dat er behoorlijk wat zand op de schijven komt, en die zilte aanslag van de zee lijkt mij ook niet fijn.
Remmen hoef je op het strand toch niet al te vaak als je je benen stilhoud sta je al stil., er zijn mensen die rijden met maar 1 rem op het strand(gewichtsbesparing noemen ze dat)
dusssss©
En met schijven heb ik geen ervaring, maar als het hard waait lijkt het mij dat er behoorlijk wat zand op de schijven komt, en die zilte aanslag van de zee lijkt mij ook niet fijn.
Remmen hoef je op het strand toch niet al te vaak als je je benen stilhoud sta je al stil., er zijn mensen die rijden met maar 1 rem op het strand(gewichtsbesparing noemen ze dat)
dusssss©
@ rob, hoe bedoel je gevoel?
-
BOSS schreef:
...en die zilte aanslag van de zee lijkt mij ook niet fijn....
als je na de race je fiets direct afspuit met flink veel (kraan)water echt echt overal goed spuit dan valt er toch niets te vrezen?
baquelappe schreef:
[BOSS schreef:
...en die zilte aanslag van de zee lijkt mij ook niet fijn....
als je na de race je fiets direct afspuit met flink veel (kraan)water echt echt overal goed spuit dan valt er toch niets te vrezen?
dat zilte spoel je er niet af, da"s een vettige laag die je er echt af moet zeemen.
Ik bedoel niet het zout van het zeewater, maar de zilte lucht die je hebt als er een stevige briesje uit zee komt. Deze slaat neer op je fiets/schijven.
dusssss©
Precies de goede lijnen en stukken op het strand zien te vinden en dus aanvoelen waar je moet rijden.
Soms zie je mensen op het strand rijden waarvan je denkt wat doe jij daar nou weer, rijden ze op het meest zwaarlopende stuk zonder het door te hebben, en ik kom langsgeknald op een harde strook!!!
Verder rijden de mensen die NIET technisch zijn over het algemeen ook hard op het strand, omdat zij wel KEIhard kunnen douwen op de pedalen en dat is dus belangrijk op het strand aangezien je meestal maar 2 tot 5 bochten tegenkomt....
Soms zie je mensen op het strand rijden waarvan je denkt wat doe jij daar nou weer, rijden ze op het meest zwaarlopende stuk zonder het door te hebben, en ik kom langsgeknald op een harde strook!!!
Verder rijden de mensen die NIET technisch zijn over het algemeen ook hard op het strand, omdat zij wel KEIhard kunnen douwen op de pedalen en dat is dus belangrijk op het strand aangezien je meestal maar 2 tot 5 bochten tegenkomt....
-
maar je bike alleen heel goed schoon na een strand race, dat zout is echt slecht voor je spullen en het kruipt overal tussen
Daarom doe ik ook niet mee aan dat soort tochten want ten eerste vind ik het zonde van je materiaal en ten tweede is er ook niks aan. Paar bochtjes thats all.
ok, bedankt allesinds voor de reeds geposte bevindingen.
Ik ga denk ik rijden met ofwel semislicks (ust) ofwel die "at the beach" banden en deze ga ik combineren met 1 enkele v-brake achteraan.
Ketting, bracket en traparmen worden erna toch allemaal vervangen, dus qua slijtage moet ik hier niet naar kijken, ze zijn allemaal al einde gebruik.
Indien er nog reacties/ervaringen zijn, feel free to post!
Mvg
Koen.
Ik ga denk ik rijden met ofwel semislicks (ust) ofwel die "at the beach" banden en deze ga ik combineren met 1 enkele v-brake achteraan.
Ketting, bracket en traparmen worden erna toch allemaal vervangen, dus qua slijtage moet ik hier niet naar kijken, ze zijn allemaal al einde gebruik.
Indien er nog reacties/ervaringen zijn, feel free to post!
Mvg
Koen.
idd goed idee om alles te vervangen. Zelf heb ik de beachclassic twee keer gereden op vredestein Beach banden, die groene. Over mijn balhoofd en zadelpen een oude binnenband getrokken en de voorvering vervangen door een starre vork. Na afloop dar je fiets afspuiten alles goed invetten en thuis helemaal uit elkaar halen en smeren. Dan valt het nog mee qua slijtage. Nog een tip, pomp je banden niet al te hard op, dat rijdt prettiger aangezien je niet zo diep wegzakt in het zand, of dat nu hard of zacht is, wegzakken doe je. Veel succes.
Wat ook goed wil helpen tegen het zoute water is de belangrijke onderdelen nog eens goed in het vet stoppen en je onderdelen en frame onder een goed laagje siliconenspray zetten!
Het zoute water heeft zo niet zo makkelijk vat op je onderdelen en je spuit het naderhand ook weer makkelijker af, ik doe het in ieder geval wel altijd!
GreetZ
Het zoute water heeft zo niet zo makkelijk vat op je onderdelen en je spuit het naderhand ook weer makkelijker af, ik doe het in ieder geval wel altijd!
GreetZ