doe-het-zelf carbon
Moderator:Beheerders
Wie weet er internetsites over het zelf fabriceren van carbon? Of ervaring met dit soort activiteiten?
Gegroet
Gegroet
Re:doe-het-zelf carbon
ga jezelf iets in elkaar knutselen?ChrisXC schreef:
Wie weet er internetsites over het zelf fabriceren van carbon? Of ervaring met dit soort activiteiten?
Gegroet
Eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Het moet mogelijk zijn om zelf wat matjes aan elkaar te harsen
Lijkt me leuk om een keer iets te proberen

@DeKerfs
Zijn nogal wat links, welke raad je me aan ?
Zijn nogal wat links, welke raad je me aan ?

ChrisXC schreef:
@DeKerfs
Zijn nogal wat links, welke raad je me aan ?![]()
Jah uh... het gaat over karton.... net alsof ik me dáár in ga verdiepen zeker!

-
- Forumbeheerder
ChrisXC schreef:
Eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Het moet mogelijk zijn om zelf wat matjes aan elkaar te harsenLijkt me leuk om een keer iets te proberen
wil je nie op voorhand ontmoedigen, maar ik zou die home made spullen enkel voor de opsmuk van je Opel Astra gebruiken, niet om te fietsen.
Niet voor niets is Carbon space technologie.
Een luchtbel tussen de lagen, een onstabiele temperatuur in je oven en t is om zeep. En "om zeep" is 1 plotse breuk he, nix gradueel scheuren.
-
Idd je moet wel weten waar je mee bezig bent, maar op zich kan het volgens mij wel. Maar ik zou niet zelf een stuur of een zadelpen gaan maken.
Kijk even op www.eurocarbon.nl volgens mij bieden ze ook matten en dergelijke aan.
Battlesicko heeft meegewerkt aan de opvolger van deze machine:
Hier worden bijvoorbeeld vliegtuigonderdelen op gemaakt ... werkt met mallen waar de carbon rondgevlochten wordt (eventueel nog met kreukelzones). Zeer interessant allemaal
Kijk even op www.eurocarbon.nl volgens mij bieden ze ook matten en dergelijke aan.
Battlesicko heeft meegewerkt aan de opvolger van deze machine:
Hier worden bijvoorbeeld vliegtuigonderdelen op gemaakt ... werkt met mallen waar de carbon rondgevlochten wordt (eventueel nog met kreukelzones). Zeer interessant allemaal
BF = Chief Wiggum schreef:
[ChrisXC schreef:
Eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Het moet mogelijk zijn om zelf wat matjes aan elkaar te harsenLijkt me leuk om een keer iets te proberen
wil je nie op voorhand ontmoedigen, maar ik zou die home made spullen enkel voor de opsmuk van je Opel Astra gebruiken, niet om te fietsen.
Niet voor niets is Carbon space technologie.
Een luchtbel tussen de lagen, een onstabiele temperatuur in je oven en t is om zeep. En "om zeep" is 1 plotse breuk he, nix gradueel scheuren.
Opel astra heb ik niet en als ik die wel zou hebben zou ik daar niks aan gaan verbouwen. Dit geheel terzijde.
Begrijp ook wel dat sturen en zadelpennen geen items zijn waar je zelf veel aan kunt rommelen, maar wil gewoon kijken wat mogelijk is. Velen gingen me voor dus onmogelijk is het zeker niet. Makkelijk wil ik ook niet zeggen.
En "space technology" zetten ze tegenwoordig overal op dus daar hoef je niet meer zo van op te kijken. Van " formule 1 techniek" trouwens ook niet

Gegroet
is heel goed tedoen met veel geduld en precisie, maar ga dan wel voor zekerheid en gebruik wat extra laagjes en probeer geen frame van 1.3kg te bouwen.
bij sommige epoxy"s is geeneens thermische harding nodig dus ook minder risico"s
bij sommige epoxy"s is geeneens thermische harding nodig dus ook minder risico"s
-
TS wat wil je eigenlijk gaan fabrieken ?
-
Deze is ook wel aardig:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/howibuil.htm
Maar zelf iets in carbon maken valt zeker niet mee. Om alle laagjes goed te krijgen en te zorgen dat ze dat ook blijven als je hars (epoxy) aanbrengt. Maar wel leuk om te proberen
Zelf een keer als practicum een rechtkoekig balkje gemaakt, echt simpele doorsnede enzo, maar zelfs dat was niet helemaal super gelukt. Ligt waarschijnlijk meer aan mijn eigen handigheid...
http://www.sheldonbrown.com/rinard/howibuil.htm
Maar zelf iets in carbon maken valt zeker niet mee. Om alle laagjes goed te krijgen en te zorgen dat ze dat ook blijven als je hars (epoxy) aanbrengt. Maar wel leuk om te proberen
Zelf een keer als practicum een rechtkoekig balkje gemaakt, echt simpele doorsnede enzo, maar zelfs dat was niet helemaal super gelukt. Ligt waarschijnlijk meer aan mijn eigen handigheid...
op die laatste site lijkt het niet zo heel erg moeilijk... en het ziet er nog eens goed uit ook...
mvg Ninko
mvg Ninko
stuur mave een mailtje die is zelf erg handig met carbonne! hij maakt er zadels en auto stoelen van, als hobby!
Bedankt voor reacties allemaal.
Zat zelf een beetje te denken om een keer een zadeltje te proberen, lijkt me het makkelijkst om mee te beginnen .........
Zat zelf een beetje te denken om een keer een zadeltje te proberen, lijkt me het makkelijkst om mee te beginnen .........
vertel ff hoe het gelukt is naderhand...
lijkt me wel mooi om te zien... (kan ik het zelf altijd ook nog eens doen... ;D)
mvg Ninko

mvg Ninko
Wat d8 je van een bidonhouder ofzo? Daarvan maakt het niet zo veel uit of het afbreekt :-X Bij een zadel wordt het wat persoonlijker
Maar laat idd wat weten hoe het afgelopen is want ik vind t ook wel interessant.

Maar laat idd wat weten hoe het afgelopen is want ik vind t ook wel interessant.
Je kan het altijd proberen toch. Oefening baart kunst. Hou wel rekening met de materialen die koopt zoals de epoxy, maar ook gereedschap die heel handig kan zijn zoals een dremel. Bedenk dat (simpele)onderdelen die estethisch mooi moeten zijn simpel te maken zijn op een malletje maar zodra het allemaal wat complexer wordt en sterk moet zijn, toch wat kunstgrepen moet uithalen met bijv. vacuumbagging, en ervaring echt noodzakelijk is. Dit is zeker geen kattepis. Vraag maverick anders maar om advies want die doet TU lucht en ruimtevaart.
BTW: Ik zit ook in de aerospace/auomotive en ben nu bezig met lameermallen te ontwerpen in Catia 5 voor de JSF landingsdeuren en allerhande kleppen op het toestel, die ook van koolstofvezel gemaakt zullen gaan worden.
Als je het niet erg vind Maverick ;D, dit is zijn website http://www.eriknienhuis.nl/. hele mooie foto"s, ook van zijn stage.
Erik kan je me wat vertellen over springback en springforward bij Carbon iv.m. mijn werk. Groeten Benjamin.
BTW: Ik zit ook in de aerospace/auomotive en ben nu bezig met lameermallen te ontwerpen in Catia 5 voor de JSF landingsdeuren en allerhande kleppen op het toestel, die ook van koolstofvezel gemaakt zullen gaan worden.
Als je het niet erg vind Maverick ;D, dit is zijn website http://www.eriknienhuis.nl/. hele mooie foto"s, ook van zijn stage.
Erik kan je me wat vertellen over springback en springforward bij Carbon iv.m. mijn werk. Groeten Benjamin.
Sufkut schreef:
Je kan het altijd proberen toch. Oefening baart kunst. Hou wel rekening met de materialen die koopt zoals de epoxy, maar ook gereedschap die heel handig kan zijn zoals een dremel. Bedenk dat (simpele)onderdelen die estethisch mooi moeten zijn simpel te maken zijn op een malletje maar zodra het allemaal wat complexer wordt en sterk moet zijn, toch wat kunstgrepen moet uithalen met bijv. vacuumbagging, en ervaring echt noodzakelijk is. Dit is zeker geen kattepis. Vraag maverick anders maar om advies want die doet TU lucht en ruimtevaart.
Zit je toevallig bij Fokker? Ik ook, Papendrecht, A380 Glare
Hey Sjef
. Nou ik werk bij xxxxxxxxxxxxxxxxx in xxxx en ben 10 maanden gedetacheerd geweest in xxxxxxxxxxxxx. Daar heb ik bijna alle xxxxxxxxxxx voor de xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx worden ontworpen. En ik heb de samen met een paar collega"s de xxxxxxxxxxxxxx voor de xxxxxxxxxxgetekend.
Misschien heb je ze wel eens gezien die grote uitschijfbare frames in xxxxxxxxxx waar de xxxxxxxxx panelen in worden gehangen (vast wel, moet haast wel ;D). Een paar collega"s van mij hebben die dingen geconstrueerd. En wij hebben ook de xxxxxxxxxxxxxxxxxxx en xxxxxxxxxxxx, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, xxxxxxx, xxxxxxx ""xxxxxxxxx"" tooling en nog veel meer getekend en gebouwd.
Dus het is een kleine wereld zo te zien.

Misschien heb je ze wel eens gezien die grote uitschijfbare frames in xxxxxxxxxx waar de xxxxxxxxx panelen in worden gehangen (vast wel, moet haast wel ;D). Een paar collega"s van mij hebben die dingen geconstrueerd. En wij hebben ook de xxxxxxxxxxxxxxxxxxx en xxxxxxxxxxxx, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx, xxxxxxx, xxxxxxx ""xxxxxxxxx"" tooling en nog veel meer getekend en gebouwd.
Dus het is een kleine wereld zo te zien.
Laatst gewijzigd door BLRacing op vr jan 02, 2009 9:41 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Small world indeed. F/OEMP. ;D
koolstof onderdelen zelfmaken moet een "eitje" worden met 4 "koolstofplakkers" op DP!
Sufkut schreef:
Staan idd wel wat foto"s op mijn site. De relevante voor dit topic:
Glasvezelboog
Het bouwen van een Carbonbalk en het testen er van.
De carbon balk bestond uit een PVC schuimen kern met unidirectionele vezels aan de onder en bovenkant en +/-45 graden aan de zijkanten.
Resultaat was ongeveer 1.2kg die een maximale belasting van 20000 N (ong. 2000kg ) aan kon.
Benjamin, over dat springback/forward. Bedoel je als je een vlakke plaat plastisch wil vervormen tot een bepaalde vorm?
Das lastig. Want composieten kan je eigenlijk alleen maar elastisch vervormen, daarna gaat het kapot.
Of hebben jullie een of andere slimme methode met verwarmen enzo bedacht? Dan zou het misschien kunnen.
Nee. Ik bedoel als je matjes op een lamineermal gaat leggen, beetje epoxy eroverheen en dan de oven in. Als je dan het product eraf trekt dan gaan de flenzen toch naar binnen buigen. Net andersom als bij metaal wat je kan buigen op een zetbank. Je moet dus (wat ik heb gehoord) op de mal de flanken een iets kleinere hoek meegeven bij het ontwerp.
Ik heb van mijn baas info gekregen over hoe ik dat moet maken nu. Ik ga er niet teveel over vertellen maar (180 Gr-product hoek)*0.13804, in die geest. Een soort verderbuig correctie dus.
Ik heb van mijn baas info gekregen over hoe ik dat moet maken nu. Ik ga er niet teveel over vertellen maar (180 Gr-product hoek)*0.13804, in die geest. Een soort verderbuig correctie dus.