Crossmax xl of sl disc wielen

Plaats hier een bericht wanneer je op zoek bent naar een fiets of onderdeel.

Moderator:Beheerders

snackybb
Crossmax xl of sl disc wielen

Bericht door snackybb » di dec 02, 2003 10:44 pm

Zoek een setje crossmax disc wielen ,het liefst de crossmax disc van 2002 met de platte spaken , sl disc mag ook.
reacties gaarne
B.Bischoff@wanadoo.nl

Luc

Re:Crossmax xl of sl disc wielen

Bericht door Luc » wo dec 03, 2003 2:28 pm

Ben je zeker dat je je geld niet aan échte kwaliteit wil uitgeven?

Frapp

Bericht door Frapp » wo dec 03, 2003 3:25 pm

zijn crossmax kwalitatief gezien slechte wielen? :?

Luc

Bericht door Luc » wo dec 03, 2003 4:16 pm

"t Zijn op zich geen slechte wielen, maar ik vind het veel geld voor hetgeen je krijgt. Bovendien kan service na verkoop (vooral in geval je een herstelling nodig hebt) wel eens problematisch worden i.v.m. bescchikbaar heid van wisselstukken.

Voor ongeveer de Mavic adviesprijs kan ik een lichter, stijver en wellicht sterker setje maken.

cvvracing

Bericht door cvvracing » do dec 04, 2003 12:20 am

LUC noem jij God ? Ik ben er zeker van dat je nog nooit een Crosmax wiel hebt bereden of van dichtbij gezien en gevoeld hebt. Anders zou je wel eens anders piepen op de kwaliteit van deze prachtige wielen.

DE Nieuwe Crosmax wielen zijn de stijfste wielen op de markt .
Spaken zijn vervaardigd uit zycral en zijn aangetrokken op +-120kg
Kwa lagering is mavic ook vrij degelijk.

En voor wat rijden er zoveel mountainbikers met crossmaxen en koereurs met ksyrium sl wielen ?
Geloof me ik heb hier thuis meer dan acht sets wielen staan en de nieuwe crosmaxen zijn zeker de rendabelste en op de tweede plaats natuurlijk een 32 gaats over 3 gespaakt wiel.

En kwa garantie of herstelling heb je bij mavic zeker geen klagen
Codagex hier in Belgie heeft alle stukken normaal gezien altijd op vooraad liggen

Luc

Bericht door Luc » do dec 04, 2003 9:47 am

Zoals je weet, slaat dat "God" enkel op het aantal posts en wordt voledig bepaald door de mods. Probeer mij dus niet in de mond te leggen dat ik ergens op wat voor manier ooit zou beweerd hebben dat ik alle wijsheid in pacht heb.

Spaken aangetrokken op +/- 120 Newton zeg je? Als ik er dan de aanbevolen waarden uit "The Art of Wheelbuilding" van Gerd Schraner bij haal, dan rij jij dus rond op wielen die nog slapper zijn dan gekookte spaghetti: aanbevolen aantrekkracht op standaard velgen volgens dit boek dat algemeen aanzien wordt als een van de bijbels op gebied van wielen vlechten:
Voorwiel: 900 - 1000 Newton
Achterwiel drive side: 1000 - 1100 Newton
Achterwiel non drive: 600 - 700 Newton.
Bij wielen met hoge profielvelgen en weinig spaken (18 - 22) gaat mr. Schraner zelfs tot 1500Newton.

Allemaal te vinden op pagina 47 ...

Waarom mtb-ers en koereurs ermee rijden? Als je het hebt over de profs, dan is het antwoord heel simpel: ze moeten van de sponsor. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze er allemaal ontevreden over zijn.

Codagex: praat maar eens met Patman over die geweldige "service" van Codagex. Ik kom bijna dagelijks bij Patman over de vloer en er is altijd wel iets aan de hand bij Codagex. Ze hebben al problemen om standaard onderdelen op tijd te leveren of op voorraad te hebben, dus over speciale dingen zullen we dan maar zwijgen zeker.

Rob G

Bericht door Rob G » do dec 04, 2003 10:15 am

Idd 120 Nm is wel een tikkie aan de hele lage kant....

Maar ik moet het ook eerlijk beamen, ik heb al diverse crossmax sets in me bike gehad, zo nu ook de SL disc, maar het zijn wel super wielekes! Altijd goed bollen, wel enigzins voor vuil gevoelige lagers, maar op tijd het lagertje in het vet prullen werkt daar goed tegen. De stijfheid van de crossmax is een sterk punt, al heb ik het onderlinge verschil tussen XL en SL niet goed kunnen testen omdat ik met de "versie platte spaak" en de XL met velgrem reed en de SL nu met disc, niet goed te vergelijken dus. Maar ik ben dus wel goed tevreden over de SL disc!

Groeten

Luc

Bericht door Luc » do dec 04, 2003 11:31 am

Ik heb nooit beweerd dat het sléchte wielen zijn. Mijn probleem met dergelijke wielsets is dat je meestal problemen hebt bij service/onderhoud/herstelling nadien. En dus vind ik het veel geld voor hetgeen het is. Voor wielsets met dergelijke aanbevolen prijzen mag de service van de fabrikant uit echt wel op een veel hoger niveau staan.

ZAG

Bericht door ZAG » do dec 04, 2003 11:36 am

ik ben het met luc eens.
Een crossmax is naar mijn mening wel het mooiste wiel dat er is, maar voor hetzelfde geld maak je een lichter en beter wiel, moet het wel goed gespaakt zijn.
Heb zelf nog nooit ervaring gehad met de service voor een crossmax, maar heb al wel verschillende mensen horen klagen.
En pro"s rijden met materiaal dat hun sponsor ze geeft, je zult ze er ook nooit iets negatiefs over horen zeggen, wat ze er persoonlijk ook van vinden!!

en zon crossmax sl wiel is natuurlijk wel heel licht en mooi en stijf, maar je moet er niet zwaarder dan 75 kilo voor zijn anders krijg je problemen!! Dan moet je dus weer naar de XL, die ook gelijk een stuk zwaarder is!

Myake

Bericht door Myake » do dec 04, 2003 11:42 am

@zag

ik ben 88kg en rij met crossmax SL Disc (omdat deze op de fiets zaten toen ik hem kocht)

en het rijd perfect!!
niets geen flex ofzo...

En je hebt natuurlijk altijd beter en mooier...
Maar met een setje van deze wielen hoor je denk ik niemand klagen!

Rob G

Bericht door Rob G » do dec 04, 2003 11:46 am

Ik heb ooit eens een probleem gehad met mijn eerste set crossmax. De ceramic laag op de velg liet dusdanig snel los dat het niet normaal was, wiel opsturen naar codagex omdat je het zelf niet mag repareren en het was na een week alweer terug. Niets te klagen toch. Ook als bij de shop waar ik werk iets besteld moet worden voor de crossmax levert dit geen problemen op. Let wel, we bestellen lagers altijd ergens anders, bij het vervangen van de lagers monteren we SKF lagers. Deze zijn dan wel ietske duurder, maar de kwaliteit is wel veel beter, wat dus resulteert in een langer beter bollend wiel.

Wat wel een nadeel is van codagex (NL) is dat soms de verkrijgbaarheid van de wielen niet altijd even goed is. Dit kwam afgelopen zomer waarschijnlijk ook door een stormloop op oa de ksyriums en de crossmax. Hier zal codagex van te voren geen rekening mee hebben kunnen houden.

Verder een prettig bedrijf om zaken mee te doen, voor zover ik ermee te maken heb. In ieder geval veeeeeel beter dan vertex cs. ;)

cvvracing

Bericht door cvvracing » do dec 04, 2003 12:57 pm

Ik wil hier zeker niet staan lullen of iemand beledigen.Ik wil gewoon dat even de kwaliteit van deze wielen aan andere mensen meedelen.

120N is de spanning waarmee de spaken zijn aangetrokken
Die 1500N waar jij naartoe verwijst is de maximum treksterkte van de spaak

Als je zo"n grote spanning op een spaak kan zetten met een nippelsleutel moet je rambo heten of uit een ander planeetstelsel komen

En met god bedoel ik niet het maximum aantal posts dat je hier hebt staan "ben niet van gisteren " maar het gelul dat ik krijg van jou.
Je komt misschien alle dagen bij de fietsenwinkel lullen.
Maar steek jij alle dagen een wiel ineen en rijd je alle dagen intensief met de fiets dat je dat allemaal weet ?
Weet je wel het verschil al tussen een trekkende en een duwende spaak?

Plons

Bericht door Plons » do dec 04, 2003 1:01 pm

Ik ben Plons, ik ben 40 jaar en doen elke morgen, middag en avond al sjorrende donald duck na : kwak kwak

Ik rij sinds kort ook met Crossmax SL UST 03 rond.

Ik was vroeger ook geen voorstander van die mavic wielen, maar moet nu toegeven dat ze het toch (voorlopig nog) houden ondanks mijn 103 kilo en vrij zachte rijstijl.

Probleem is wel moest ik spaakbreuk lijden kan ik niet zomaar naar een fietsenboer gaan, want die moet ze weer trug sturen naar Mavicland.

cvvracing

Bericht door cvvracing » do dec 04, 2003 1:24 pm

Met die nieuwe Crosmaxen zul je geen spaakbreuk lijden

Ik kenheel veeel mensen met die crosmaxen of ksyrium en nog niemand met spaakbreuk gezien

The Flying V

Bericht door The Flying V » do dec 04, 2003 2:43 pm

Ik rijd nu bijna één jaar rond op Crossmax SL wielen (74kg) en heb nog geen enkel probleem ondervonden. Heb mijn wielen nog nooit moeten bijspaken. Wel, zoals Rob al zei, de lagers om enige tijd invetten, maar dat vind ik bij normale onderhoud vinden.

On-topic: Als geld geen probleem is zal ik voor SL gaan..

V.

Sjef

Bericht door Sjef » do dec 04, 2003 3:36 pm

Wat verstaan jullie onder lagers invetten? De lagers van Crossmax zijn toch gesloten? Heeft het zin om daar vet aan de buitenkant te smeren??

The Flying V

Bericht door The Flying V » do dec 04, 2003 3:43 pm

Sjef schreef:
Wat verstaan jullie onder lagers invetten? De lagers van Crossmax zijn toch gesloten? Heeft het zin om daar vet aan de buitenkant te smeren??

Ik smeer meestal de naaf waar deze de lagers raakt en wat vet op de rubbers van de lagers. Verder niks.

V.

Enduro

Bericht door Enduro » do dec 04, 2003 4:06 pm

cvvracing schreef:
En met god bedoel ik niet het maximum aantal posts dat je hier hebt staan "ben niet van gisteren " maar het gelul dat ik krijg van jou.
Maar steek jij alle dagen een wiel ineen en rijd je alle dagen intensief met de fiets dat je dat allemaal weet ?

Calm down, dude, Luc wil enkel zeggen: Xmax wielen zijn goed, maar handgespaakt vindt hij beter, vanwege geen moeilijkheden als er iets mis mee is, en stijver, lichter, sterker te bouwen. Ik denk wel dat Luc verstand van heeft sinds hij voor velen wielen bouwt.

Luc

Bericht door Luc » do dec 04, 2003 4:37 pm

Enduro schreef:
[
cvvracing schreef:

Calm down, dude, Luc wil enkel zeggen: Xmax wielen zijn goed, maar handgespaakt vindt hij beter, vanwege geen moeilijkheden als er iets mis mee is, en stijver, lichter, sterker te bouwen. Ik denk wel dat Luc verstand van heeft sinds hij voor velen wielen bouwt.

Thx Enduro ...

Ik kan het toch niet laten ... dus toch nog even een reactie ...

Onze lieve jongen kan blijkbaar niet goed lezen. De aantrekwaarden die ik vernoem heb ik niet uit m"n duim gezogen, maar heb ik geciteerd uit een boek geschreven door Gerd Schraner, algemeen beschouwd als een van de beste wielenbouwers ter wereld, de man heeft dan ook "SLECHTS" 45 jaar ervaring in wielen vlechten. De man heeft o.a. wielen gemaakt voor Ferdi Kübler, Daniel Gisiger, Albert Zweifel, Silvia Fürst, Ivan Gotti, Francesco Casagrande, het piste-team Risi-Betschart. Wie dat allemaal zijn, moet je maar zelf uitzoeken, know your bicycle history ...
Hij geeft ook regelmatig seminaries over wielen vlechten.

Maar ja, cvvracing zal het dus wel beter weten dan deze man ...

cvvracing

Bericht door cvvracing » do dec 04, 2003 5:19 pm

Wat deze man gedaan heeft is prachtig uiteraard . Maar ik heb het niet over deze man

Maar wat heb je aan duizend boeken te lezen als je in de praktijk zelden of nooit een wiel spaakt :P
Ikzelf spaak gemiddeld 5 wielen per week meestal voor krotfietsen :"( ,maar ook vrij veel voor koers en mtb .

Hier vind ge den mavic tabel hun aantrekmomenten terug

Crossride® Ceramic 70 - 90 Kgf 70 - 90 Kgf
Classics SSC® 80 - 100 Kgf 80 - 100 Kgf
Crossroc® UST®, Crossroc UST® Disc 90 - 120 Kgf 90 - 120 Kgf
Cosmic® Elite 110 to 140 kgf 110 to 140 kgf
Crossmax® UST® Disc 110- 140 Kgf 120 - 150 Kgf
Ksyrium® Elite 140-160 Kgf 140-160 Kgf
Crossmax UST 70 - 90 kgf for a front Crossride® or Cosmos® 110 - 130 kgf
Cosmic® Carbone SSC®

Brum.

Bericht door Brum. » do dec 04, 2003 7:13 pm

Reken die waarden dan eens om naar Newton, zodat we kunnen gaan vergelijken!

En Luc steekt wél regelmatig wielen inelkaar, weet waar hij over praat en spankt zijn überschone fietsen waarschijnlijk ook nog eens regelmatig!

Alles wat hier gezegd wordt over Mavic: totaal mee eens, ze zijn te duur voor wat ze bieden, maar qua looks blijven ze onverslaanbaar!

Watje

Bericht door Watje » do dec 04, 2003 7:18 pm

Setje Crossmax XL disc in promo bij http://www.wheelmasters.be/

€459,00

Bart

ZAG

Bericht door ZAG » do dec 04, 2003 7:36 pm

1 kilo is 10 newton cvvracing.
plak overal een 0 achter, dat komt dat wel aardig dicht bij de waarden die luc opnoemt in de buurt!!
voila, luc is niet eens zo"n grote nikskunnende wielbouwer als je denkt

cvvracing

Bericht door cvvracing » do dec 04, 2003 9:07 pm

Sorry ik had niet goed genoeg gelezen :"(
Het klopt wat je zegt 10 Newton is 1.02 kg dacht ik deze varieert ook van welke plaats op aarde je bent :P.
Toen ik het las had ik er niet op gelet dat er geen mm² achter stond.
Maar je mag het keren of draaien hoe je wilt een nieuwe crossmax blijft het beste en degelijkste all round wiel

The Flying V

Bericht door The Flying V » do dec 04, 2003 9:29 pm

cvvracing schreef:
Maar je mag het keren of draaien hoe je wilt een nieuwe crossmax blijft het beste en degelijkste all round wiel.

Vind jij..

V.

Plaats reactie