Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Dremel maar raak..
Bericht
door JJ » do dec 11, 2003 9:04 am
Mijn eerste Dremel poging.
Wiel staat recht, alleen door het naar achter trekken van het wiel komen de magura in een uiterste stand te staan, dus niet echt lekker in-/afstellen.
Nog niet op gefietst, dus ik weet niet of de moeren genoeg grip hebben om het wiel goed vast te zetten.
-
DiTemp - Berichten:2005
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:52 pm
Bericht
door DiTemp » do dec 11, 2003 9:30 am
Gebruik dan wat sluitringen. Voor de rest ziet t er strakker uit als mijn eerste dremel poging.
-
koenstantijn - Berichten:169
- Lid geworden op:ma aug 11, 2003 4:54 pm
Bericht
door koenstantijn » vr dec 12, 2003 10:56 am
DiTemp schreef:
Gebruik dan wat sluitringen. Voor de rest ziet t er strakker uit als mijn eerste dremel poging.
en waar is nu je garantie enje veilige gevoel?? sterke word het zaakje er niet op zo....
en wat is de precieze reden dat je dit hebt geklusd??
ps ik zou het nog wel een x lakken voor de afwerking
Greetzz Koeni
-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » vr dec 12, 2003 11:01 am
koenstantijn schreef:
en wat is de precieze reden dat je dit hebt geklusd??
Denk daar nog maar eens goed over na..
En de garantie? Staal breekt toch NOOIT!
-
Pino - Berichten:2472
- Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am
Bericht
door Pino » vr dec 12, 2003 11:40 am
Dit werkte bij mij ook op een Kestrel KM40 om er een goede achtervolgingsfiets van te maken.
-
Gast
Bericht
door Gast » vr dec 12, 2003 11:50 am
Gaat dat wel goed met die moeren vastzetten nu je geen recht oppervlak meer hebt waar ze op zouden moeten klemmen?
En hoe zit dat met warmteontwikkeling en verzwakking van het materiaal?
-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » vr dec 12, 2003 1:16 pm
Die van mij is peanuts, dan deze :
-
Steelboy - Berichten:8100
- Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
-
Contacteer:
Bericht
door Steelboy » vr dec 12, 2003 1:24 pm
koenstantijn schreef:
en waar is nu je garantie enje veilige gevoel?? sterke word het zaakje er niet op zo....
en wat is de precieze reden dat je dit hebt geklusd??
ps ik zou het nog wel een x lakken voor de afwerking
Greetzz Koeni
Sommige mensen willen het gewoon niet snappen...
-
Pino - Berichten:2472
- Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am
Bericht
door Pino » vr dec 12, 2003 1:30 pm
Bij die Merlin waren ze zeker niet bang de lak te beschadigen ;D
-
Grobbebol
- Berichten:528
- Lid geworden op:ma mar 24, 2003 12:53 am
Bericht
door Grobbebol » zo dec 14, 2003 2:59 pm
JJ schreef:
Mijn eerste Dremel poging.
Wiel staat recht, alleen door het naar achter trekken van het wiel komen de magura in een uiterste stand te staan, dus niet echt lekker in-/afstellen.
Nog niet op gefietst, dus ik weet niet of de moeren genoeg grip hebben om het wiel goed vast te zetten.
Ik ben dus niet erg in de SS dus misschien wil iemand mij dit even uitleggen:
Als je trapt trek je je wiel naar voren, dus zou ik de gaten naar voren laten wijzen ipv naar achteren, of komt er een soort van spanner tussen te zitten?
Om het probleem met de ring onder de moer te ondervangen zou ik zelf wel de padden vlakken zodat de ring volledige grip heeft.
-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » ma dec 15, 2003 9:09 am
Dirty-Hands schreef:
Als je trapt trek je je wiel naar voren, dus zou ik de gaten naar voren laten wijzen ipv naar achteren, of komt er een soort van spanner tussen te zitten?
Ik zie het verschil niet zo erg. In beide gevallne moet je spanning op je ketting zetten door je wiel naar achter te trekken, dus in beide gevallen kan het wiel weer naar voren getrokken worden. In de praktijk heb ik hier met mijn andere fiets geen last van (zonder spanners).
Maar misschien heb je gelijk, en dan heb ik een probleempje
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » ma dec 15, 2003 5:46 pm
JJ schreef:
Maar misschien heb je gelijk, en dan heb ik een probleempje
Is redelijk eenvoudig op te lossen... (denk aan de spanners van een stadsfiets...)
-
DiTemp - Berichten:2005
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:52 pm
Bericht
door DiTemp » ma dec 15, 2003 10:05 pm
[quote="DeKerf"s"]
[
JJ schreef:
Maar misschien heb je gelijk, en dan heb ik een probleempje
Is redelijk eenvoudig op te lossen... (denk aan de spanners van een stadsfiets...)
[/quote]
Dat moet de achterzijde toch open zijn?
-
Pino - Berichten:2472
- Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am
Bericht
door Pino » di dec 16, 2003 9:02 am
Je zou een U-vormige strip kunnen maken die om de achterkant van de pad heen gaat, met twee gaten erin voor je as (binnenkant) en blokkage (buitenkant).
Anders inderdaad een normale kettingspanner aanpassen.
-
ROXY - Berichten:1233
- Lid geworden op:vr jan 04, 2002 11:42 am
- Locatie:Hasselt - België
Bericht
door ROXY » di dec 16, 2003 10:26 am
Die achterzijde hoeft niet open te zijn.
Ik weet dat Sparta fietsen patjes hebben die naar voren open zijn en die hebben ook zo"n spanner. Net zoals Pino hem beschrijft!
(Vraag me aub niet hoe ik aan deze informatie kom hé!)
-
DeKerfs
- Berichten:7014
- Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
Bericht
door DeKerfs » di dec 16, 2003 6:41 pm
@DiTemp,
nee achterkant hoeft niet open te zijn... de oplossing van Pino is er een die op oude stadsfietsen nogal eens voorkwam. Heb bij mijn LBS nog de zolder op kop gezet om ze te zoeken... helaas nog geen gevonden, al moeten ze ze hebben!!! >:(
-
Grobbebol
- Berichten:528
- Lid geworden op:ma mar 24, 2003 12:53 am
Bericht
door Grobbebol » di dec 16, 2003 9:27 pm
Batavus heeft een redelijk simpel en degelijk systeem op haar fietsen. Met een soort van U-beugel om de as wordt er een draadeind tegen het frame aangedraaid.
Met een klein kuiltje in het frame kan het geen kant meer op.
Kijk maar eens bij een batavus met kettingkast, zie je zo wat ik bedoel.
-
DiTemp - Berichten:2005
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:52 pm
Bericht
door DiTemp » wo dec 17, 2003 11:57 am
Hmm dan wordt de keuze frames enorm vergroot voor mezelf.
-
lion - Berichten:533
- Lid geworden op:di aug 12, 2003 11:05 am
Bericht
door lion » di dec 30, 2003 12:05 am
misschien blijft het gewoon zitten als je die qr echt strak aandraait. bij mij niet dus heb ik nu een bmx kettingspanner 10 mm bij de kettingkant erop zitten, xlr8r zijn wiel is nog nooit los geschoten naar voren (ja in hori dropouts) maar anders kan je volgens mij een bmx kettingspanner zo dremelen dat hij toch goed zit op je frame (als hij strak zit maakt het opzich weinig uit hoe hij erop zit maar het kan dat het rondje dat om je qr zit te groot is en tegen je schroef aanzit die het vastdraait zodat het niks uithaalt, dat had ik ook maar door het blokje dat om je dropouts moet zitten om te draaien is dit nog verholpen). suc6