Â
(P7) "Head-Mounted-Displays" zo noemt het bedrijf Motion Research in Seattle de aard van haar Sportvue-producten die binnenkort op de markt komen: computers in helmen van motorrijders, mountainbikers en skiërs om hen te helpen navigeren en communiceren.
New York Times schrijft over deze nieuwe categorie informatie en communicatietechnologie, die al bekend was voor gebruik in straaljagers. Bij het bedrijf staan afbeeldingen.
Motion Research is opgericht door voormalige coureur Dominic Dobson, die de technologie voor autoracers wilde toepassen maar destijds (tien jaar geleden) was die te duur. Door voortdurende IT-ontwikkeling is die nu betaalbaar geworden.
In het voorjaar van 2004 komt er een Sportvue-scherm voor motorrijders, voor een prijs van 250 tot 350 dollar per systeem. Later in 2004 volgt de fietscomputer voor 150 tot 200 dollar.
Voorzien van zo"n scherm kunnen rijders dan hun snelheid, toerental, schakelpositie en positie op de route zien, "zonder hun ogen van de weg af te houden". De informatie komt onder meer van de satelliet.
Het systeem werkt met een lens en een spiegeltje waarmee de informatie op zodanige afstand van het oog wordt geprojecteerd dat ze goed waarneembaar is, ook al is het dichtbij.
http://www.motionresearch.com/products.htm
Bron Planet Internet.
Cool

