Re:Slechte Giants
Moderator:Beheerders
Ik heb zelf een Terrago en er veel problemen mee gehad, kort samengevat schakelde mijn fiets gewoon klote, uiteindelijk na 3 maanden alles vervangen en nieuw gekregen, de lak van mn fiets vind ik niet van bijzonder goede kwaliteit, 3x een nieuwe zadelpen gekregen (productiefout) nu zit dr een zwaardere in, stuur wat niet helemaal 100 % is.
Echter hoor ik van meer mensen dat ze problemen met nieuwe Giants model 2003 of 2004 hebben. Bij een vriend van me is de zadelpen bijna geknakt, compleet doorgebogen. Zijn vader heeft problemen gehad met de schijfremmen, de versnellingen en ook al met de zadelpen.
Goede reclame voor Giant. Nee Giant heeft wat mij betreft compleet afgedaan! Ben 15 x naar de fietsenmaker geweest in 3 maanden tijd en alle verhalen die ik verder over het merk hoor zijn weinig positief! Dan in het vervolg toch maar Cannondale, Trek, Cube, Fisher enz. enz.
Echter hoor ik van meer mensen dat ze problemen met nieuwe Giants model 2003 of 2004 hebben. Bij een vriend van me is de zadelpen bijna geknakt, compleet doorgebogen. Zijn vader heeft problemen gehad met de schijfremmen, de versnellingen en ook al met de zadelpen.
Goede reclame voor Giant. Nee Giant heeft wat mij betreft compleet afgedaan! Ben 15 x naar de fietsenmaker geweest in 3 maanden tijd en alle verhalen die ik verder over het merk hoor zijn weinig positief! Dan in het vervolg toch maar Cannondale, Trek, Cube, Fisher enz. enz.
wat heeft schakelen met giant te maken?
Ik heb een Giant en ik ben er dik tevreden over.
Verschil is natuurlijk dat ik Giant het niet aanreken als ik geen derailleurs af kan stellen, te lompe dingen doe met mijn zadelpen e.d.
Verschil is natuurlijk dat ik Giant het niet aanreken als ik geen derailleurs af kan stellen, te lompe dingen doe met mijn zadelpen e.d.
Same for me, ik rijd ook al 2 jaar naar volle tevredenheid met m"n Giant rond. Netjes afgewerkt enzo, prima hoor

- Xircuit
- Contacteer:
Van dat schakelen heb ik meer verhalen gehoord, waar ik werk hebben we meerdere Giants gehad die niet lekker wilde schakelen, met de Terragos en de XTC4 in het bijzonder. Bij deze is een deel van de aandrijflijn vervangen, ik dacht dat het hier ging om de cassette en de ketting, volgens mij beide van sram.
De lak van de giant is niet opperbest, het "slijt" vrij snel weet ik uit ervaring. Het zadelpen en stuur verhaal is mij niet bekend, al zijn de "gaint" zadelpennen niet de beste (kraken, spelling).
Voor de rest? Giant maakt kwalitatief echt geen slechte fietsen, misschien kun je meer krijgen voor je geld bij een merk als Cube maar Giant heeft over het algmeen goede en leuke mtb"s in het progamma.
De lak van de giant is niet opperbest, het "slijt" vrij snel weet ik uit ervaring. Het zadelpen en stuur verhaal is mij niet bekend, al zijn de "gaint" zadelpennen niet de beste (kraken, spelling).
Voor de rest? Giant maakt kwalitatief echt geen slechte fietsen, misschien kun je meer krijgen voor je geld bij een merk als Cube maar Giant heeft over het algmeen goede en leuke mtb"s in het progamma.
Exar: Ik doe geen lompe dingen met mn fiets. Dat die zadelpennen productiefout zijn is iets wat ik niet kan helpen. Alle mensen die bepaalde types Giant kochten kregen hetzelfde probleem.
XTC4 is inderdaad ook zo`n probleemfiets.
XTC4 is inderdaad ook zo`n probleemfiets.
De afmontage is ook niet geweldig maar ik kan me niet voorstellen dat het met goed afstellen danwel een cheapass ketting-cassette te vervangen niet te verhelpen is
Twee maten van mij weigeren op een giant te stappen. Een x ging het niet anders wat denk je in een half uur was de bottom bracket naar z"n grootje. Echt goed merk. Heb zelf in een duister en donker verleden een ATX850 gehad na twee weken kon er een nieuw balhoofd in. Oja het was volgens de LBS geen garantie!! Je snapt dat ik daar niet meer kom en dat ze 6 mnd later failliet waren nu heet het All Bikes (k*twinkel).
Ik heb ook wat problemen met m"n 2003 Giant NRS 2 gehad.
Niet leuk, maar niet echt aan Giant te wijten.
Tot nu toe alles onder garantie opgelost. Mogelijk ook aan de inspanningen van mijn LBS te danken.
Lijstje?
* Ketting brak tijdens proefrit, Deore ketting vervangen door SRAM PC59.
* Bottom bracket speling na 3 mnd, 1e x RF SRX, 2e x FSA Platinum. Werd een beetje ziek van ISIS, nu 4kante as, (en andere crancks...)
* Demper RS SID XC Adjust lek na 3 mnd. 1e x gereviseerd, 2e x weer lek, leendemper van RS, ook lek... Eigen demper werd niet meer gerepareerd, nieuwe RS SID ajd. van Giant gekregen, zat geen beweging in. Nu Giant eigenmerk NRS shock.
* Voorvork, Manitou Skareb comp. Te weing olie, schuimvorming en daardoor na 3 bulten geen demping meer. Olie bijgevuld. Na maand mailtje Van Manitou"s warranty departement. Forklegs konden scheuren, dringend advies tot ombouwen! Omgebouwd zodra BikeRight in business was. Die hebben een te zware veer ingebouwd, waardoor de vork niet meer fijn was. Verder geen werk van gemaakt, was wazig stuurgedrag zat en heb een cheapass Marzocchi gekocht, Skareb verpatst.
* Zadelpen kraakt.
Niet echt de zadelpen, maar de huls die Giant gebruikt om in alle frames 27.2 pennen te kunnen gebruiken. Regelmatig pen en huls schoonvegen en invetten.
Niet echt ideaal, geef ik toe, denk dan ook aan een pen 30,8, direct in "t frame. Zal ik nog eens een beroep op de garantie doen ?
Op het kraken van de zadelpen na niet echt zaken die Giant zijn aan te rekenen, de gebruikte componenten zijn ook niet echt noname of cheapass te noemen.
Wel vertrouwde ik de MPHIII remmen vanaf "t begin niet, bij de koop laten vervangen door Mag. Louise. Nog geen spijt van gehad.
Niet leuk, maar niet echt aan Giant te wijten.
Tot nu toe alles onder garantie opgelost. Mogelijk ook aan de inspanningen van mijn LBS te danken.
Lijstje?
* Ketting brak tijdens proefrit, Deore ketting vervangen door SRAM PC59.
* Bottom bracket speling na 3 mnd, 1e x RF SRX, 2e x FSA Platinum. Werd een beetje ziek van ISIS, nu 4kante as, (en andere crancks...)
* Demper RS SID XC Adjust lek na 3 mnd. 1e x gereviseerd, 2e x weer lek, leendemper van RS, ook lek... Eigen demper werd niet meer gerepareerd, nieuwe RS SID ajd. van Giant gekregen, zat geen beweging in. Nu Giant eigenmerk NRS shock.
* Voorvork, Manitou Skareb comp. Te weing olie, schuimvorming en daardoor na 3 bulten geen demping meer. Olie bijgevuld. Na maand mailtje Van Manitou"s warranty departement. Forklegs konden scheuren, dringend advies tot ombouwen! Omgebouwd zodra BikeRight in business was. Die hebben een te zware veer ingebouwd, waardoor de vork niet meer fijn was. Verder geen werk van gemaakt, was wazig stuurgedrag zat en heb een cheapass Marzocchi gekocht, Skareb verpatst.
* Zadelpen kraakt.
Niet echt de zadelpen, maar de huls die Giant gebruikt om in alle frames 27.2 pennen te kunnen gebruiken. Regelmatig pen en huls schoonvegen en invetten.
Niet echt ideaal, geef ik toe, denk dan ook aan een pen 30,8, direct in "t frame. Zal ik nog eens een beroep op de garantie doen ?
Op het kraken van de zadelpen na niet echt zaken die Giant zijn aan te rekenen, de gebruikte componenten zijn ook niet echt noname of cheapass te noemen.
Wel vertrouwde ik de MPHIII remmen vanaf "t begin niet, bij de koop laten vervangen door Mag. Louise. Nog geen spijt van gehad.
Duh, louise is ook niet van Giant was dus een goede keuze!! Verder jammer ;D
Enge dingen meegemaakt met MPH in directe omgeving.
Worden warm, lopen vast, niet zelfstellend, dus terugstellen om door te kunnen fietsen.
Koelen dan af, en staan dan zo ruim dat je vervolgens geen remkracht meer hebt.
Dat alles in de Alpen, niet echt goed voor je gezondheid.
In de handleiding waarschuwt Giant hier ook voor.
Vaag teken is ook dat "elders" (bijv. USA en La France) Hayes gespecificeerd wordt. ::)
Worden warm, lopen vast, niet zelfstellend, dus terugstellen om door te kunnen fietsen.
Koelen dan af, en staan dan zo ruim dat je vervolgens geen remkracht meer hebt.
Dat alles in de Alpen, niet echt goed voor je gezondheid.

In de handleiding waarschuwt Giant hier ook voor.

Vaag teken is ook dat "elders" (bijv. USA en La France) Hayes gespecificeerd wordt. ::)
In feite klagen de meeste onder jullie niet op giant maar op de onderdelen die op de fiets staan.
Denken jullie nu echt als je nu een fischer of een trek of eender welke fiets van deze prijsklasse naast mekaar zou zetten hij pakken beter is als een giant ? :P
Ik denk dat de meesten hier op dit forum wel weten als ze een bike bestellen wel goed weten hoe hij is afgemonteerd en de kwaliteit van de producten kennen .
Ook je fietsenboer moet je bike goed gemonteerd hebben anders heb je natuurlijk altijd problemen.
Als ik jullie momenteel een merkfiets zou aanraden verkies ik een Sunn. Het bedrijf is totaal vernieuwd
goede garantie mooie frames en zeer goede prijzen
http://www.sunnbicycle.com/default.asp#
Denken jullie nu echt als je nu een fischer of een trek of eender welke fiets van deze prijsklasse naast mekaar zou zetten hij pakken beter is als een giant ? :P
Ik denk dat de meesten hier op dit forum wel weten als ze een bike bestellen wel goed weten hoe hij is afgemonteerd en de kwaliteit van de producten kennen .
Ook je fietsenboer moet je bike goed gemonteerd hebben anders heb je natuurlijk altijd problemen.
Als ik jullie momenteel een merkfiets zou aanraden verkies ik een Sunn. Het bedrijf is totaal vernieuwd
goede garantie mooie frames en zeer goede prijzen
http://www.sunnbicycle.com/default.asp#
Het spul dat op mijn Giant de geest gaf was spul met een redelijk tot goede naam.
Kan zeker ook bij andere merken gebeuren.
Giant heeft "t tot nu toe keurig opgelost, kan ook zijn dat mijn LBS goed z"n best heeft gedaan.
ISIS = crisis (imho) Lagerspeling na 3 maanden. Nu zolang 4 kant, RF signature moet ik nog inbouwen, kijken hoe lang die meegaat...
Truvativ heeft nu iets moois, ISIS BMX-style, past niet in m"n frame...
Het verhaal van themaniac staat ook op mountainbike.nl
Ik kreeg de indruk dat z"n LBS niet geheel onschuldig was aan het te laat herkennen/oplossen van de genoemde problemen.
Kan zeker ook bij andere merken gebeuren.
Giant heeft "t tot nu toe keurig opgelost, kan ook zijn dat mijn LBS goed z"n best heeft gedaan.
ISIS = crisis (imho) Lagerspeling na 3 maanden. Nu zolang 4 kant, RF signature moet ik nog inbouwen, kijken hoe lang die meegaat...
Truvativ heeft nu iets moois, ISIS BMX-style, past niet in m"n frame...
Het verhaal van themaniac staat ook op mountainbike.nl
Ik kreeg de indruk dat z"n LBS niet geheel onschuldig was aan het te laat herkennen/oplossen van de genoemde problemen.
Giant levert je een fiets. Een fiets met alle onderdelen van welk merk dan ook moet gewoon aan de eisen voldoen. Het materiaal moet in orde zijn, de levensduur moet lang zijn, enz enz.
Wanneer jij een auto koopt welk deel komt nu daadwerkelijk uit de fabriek van BMW? 90% van die auto is gemaakt in opdracht van en dmv materialen van leveranciers. Gaat je auto stuk klaag je toch ook tegen je BMW dealer, niet tegen de Japanse leverancier van de gebroken stuurstang, de Thaise fabrikant van de displays enz.
Wanneer jij een auto koopt welk deel komt nu daadwerkelijk uit de fabriek van BMW? 90% van die auto is gemaakt in opdracht van en dmv materialen van leveranciers. Gaat je auto stuk klaag je toch ook tegen je BMW dealer, niet tegen de Japanse leverancier van de gebroken stuurstang, de Thaise fabrikant van de displays enz.
Idd, je klaagt bij Giant.
Maarrrr!!
Dan moet je giant niet aanspreken dat zij nix kunnen en totaal niks produceren wat kwaliteit is.
Daar moet je voor bij de desbetreffende fabrikant zijn.
Oja: een auto is anders dan een fiets...
Maarrrr!!
Dan moet je giant niet aanspreken dat zij nix kunnen en totaal niks produceren wat kwaliteit is.
Daar moet je voor bij de desbetreffende fabrikant zijn.
Oja: een auto is anders dan een fiets...
themaniac schreef:
Giant levert je een fiets.
Ben jij dan een Giant Team rijder?
Giant levert niet aan particulieren. Je fietsenboer levert je waarschijnlijk de fiets.
Ik heb jaren op een Giant XTC Team gereden en ik kan uit ervaring vertellen dat alleen het verhaal over de lak waar is.
Daar ben ik ook niet helemaal tevreden over.
Maar ik vind nogsteeds NRS het beste veer systeem.
XTC Team een hele mooie fiets
Met de juiste afmontage + ONDERHOUD blijf je jaren plezier hebben.
Je moet idd geen model onder aan de lijn kopen, maar dat is met alle fietsen!
Daar ben ik ook niet helemaal tevreden over.
Maar ik vind nogsteeds NRS het beste veer systeem.
XTC Team een hele mooie fiets
Met de juiste afmontage + ONDERHOUD blijf je jaren plezier hebben.
Je moet idd geen model onder aan de lijn kopen, maar dat is met alle fietsen!
-
- Contacteer:
@ walter cheapass Marzocchi ?
bedoel je 1: marzocchi is cheapass?
of bedoel je 2: een cheapass versie van marzocchi??
Zocchi is namelijk niet cheapass rotzooi
MPHIII remmen zijn naar mijn mening behoorlijke remmen hoor, ik heb ze nu anderhalf jaar en nog nooit echte problemen gehad, weleens een keertje dat ik vond dat t niet lekker werkte maar over het algemeen nooit problemen en remmen doen ze goed.
bedoel je 1: marzocchi is cheapass?
of bedoel je 2: een cheapass versie van marzocchi??
Zocchi is namelijk niet cheapass rotzooi

MPHIII remmen zijn naar mijn mening behoorlijke remmen hoor, ik heb ze nu anderhalf jaar en nog nooit echte problemen gehad, weleens een keertje dat ik vond dat t niet lekker werkte maar over het algemeen nooit problemen en remmen doen ze goed.

@ cvvracing: Wij klagen over hoe de fiets in elkaar gezet is en de fiets in het geheel aangezien Giant met merk eigen onderdelen werkt. Het is natuurlijk ronduit slecht dat als je een complete fiets koopt van destijds 1400 gulden. Deze fiets na 2 weken uitmekaar pleurd van de ellende en toen was er alleen nog op de weg meegereden.
Kortom ik zeik over de gehele fiets. het feit dat een onderdeel kapot gaat doet er niet toe.
Kortom ik zeik over de gehele fiets. het feit dat een onderdeel kapot gaat doet er niet toe.
Hoe het met USA zit weet ik niet, maar hier in la France worden giants dus ook gewoon met MPH3 geleverd, de superdure NRSen en XTCs carbon composite vélos uitgezonderd. Die worden met deore XT disc geleverd. Enkel de AC en DH hebben Hayes. En dat alles is in NL niet anders...walter schreef:
@Zoid, hij zei cheapass zocchi, dus een EXR of MZ comp ofzo denk.
#edit: las net in een andere draad dat het om een MX Comp gaat. idd behoorlijk goedkoop maar werkt als een droom

En die MPHIII zijn prima remmen hoor! Ik vind ze echt best relaxt. Een vriend van me rijdt met Julie, en dat vind ik echt minder, sowieso qua remkracht, en qua ergonomie van de hendel. Mijn MPH-hendel ligt veel lekkerder in de hand dan dat Julie-geval.
Ook van fading enzo, nog eigenlijk nooit last van gehad (en toch niet de minste dingen mee gedaan)
Ook van fading enzo, nog eigenlijk nooit last van gehad (en toch niet de minste dingen mee gedaan)
wat een beredeneringen van lik me #### Vaak wordt er een fiets in een "midden"-klasse gekocht en gebruikt dan wel misbruikt alsof het een top klasse fiets is. Zadelpennen ook vaak te ver uit gestoken gebruikt, of niet in overeenkomst met gewicht van de rijder. Om maar wat te noemen, iedereen heeft andere eisen en andere vormen van omgang met zijn/haar spullen.
Maar ik ga Seat ook niet uitschelden als mijn michelin band lek zou gaan van mijn auto... duh man. Koop spullen die bij jou rijstijl/karakter passen, zul je minder te zeiken hebben én goed onderhouden...
Maar ik ga Seat ook niet uitschelden als mijn michelin band lek zou gaan van mijn auto... duh man. Koop spullen die bij jou rijstijl/karakter passen, zul je minder te zeiken hebben én goed onderhouden...
Binker schreef:
nu heet het All Bikes (k*twinkel).
Op Serina, de kassadame, na!
Rodger schreef:
[Binker schreef:
nu heet het All Bikes (k*twinkel).
Op Serina, de kassadame, na!
Hee en Patrick en Fabian werken daar ook.
En dat zijn toch wel toffe lui.
De winkel zelf stelt niets voor.
Net de site van Giant Fr. gecheked, op de gewone NRS"en zit inderdaad MPH, Op de Composite"s Hayes en XT.Pimiento schreef: [Hoe het met USA zit weet ik niet, maar hier in la France worden giants dus ook gewoon met MPH3 geleverd, de superdure NRSen en XTCs carbon composite vélos uitgezonderd. Die worden met deore XT disc geleverd. Enkel de AC en DH hebben Hayes. En dat alles is in NL niet anders...walter schreef:
@Zoid, hij zei cheapass zocchi, dus een EXR of MZ comp ofzo denk.
#edit: las net in een andere draad dat het om een MX Comp gaat. idd behoorlijk goedkoop maar werkt als een droom![]()
Ik meen in de VeloVert een tabelletje te hebben gezien met enkel "Hayes".
Nog maar eens kijken thuis. ::)
In de states is "t XT, Hayes of SD-3.
En de 2003 MX comp air 105mm werkt inderdaad erg fijn.

[
Ergonomie is iets persoonlijks, net als uiterlijk.BlizZard schreef: En die MPHIII zijn prima remmen hoor! Ik vind ze echt best relaxt. Een vriend van me rijdt met Julie, en dat vind ik echt minder, sowieso qua remkracht, en qua ergonomie van de hendel. Mijn MPH-hendel ligt veel lekkerder in de hand dan dat Julie-geval.
Ik vind ze niet mooi, maar dat doet dus niet terzake.
Wat wel terzake doet is "t niet zelfstellend zijn van de MPH"s.
Erg lastig in Lange afdalingen. (die je hier in een straal van een paar honderd km overigens niet tegenkomt)
Rem wordt heet, olie zet uit, rem wordt steeds harder en loopt uiteindelijk vast.
Dan noodgedwongen stoppen, stelwieltje los draaien en verder rijden.
Dan 2 mogelijkheden:
1)Rem wordt nog heter, uiteindelijk staan je wielen geblokkeerd. =>10 min pauze.
2)Losser stellen van de rem was voldoende en je kan doorfietsen.
Wel beneden de rem weer strakker zetten, anders na een paar minuten afkoelen geen remmen meer.

Bij al dat stellen kan het mechaniekje binnen in je hendel nog uit elkaar vallen, gevolg: helemaal geen rem meer, alles demonteren. >:(
Maar verder zijn "t prima dingen.

En omdat er "Giant" op staat mag je dat Giant zeker wel aanrekenen.