Welke bike voor enduro en freeride?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

sunn
Welke bike voor enduro en freeride?

Bericht door sunn » di jan 27, 2004 6:33 pm

Stel je wilt een enduro/freeride/dh bike gaan aanschaffen, welke bike/frame zouden jullie dan kiezen?

Eisen:
Maximaal 15kg.
Extern verstelbare veerweg 110-150mm, zowel voor als achter.
Er moet een voorderrailleur op kunnen.
Bikepark proof (ik weeg wel maar 58kg, dus het materiaal lijdt niet zo erg).
Liefst met spv of fifth element vering.

Of is het onmogelijk de ultieme enduro/freerider samen te stellen, waarmee je zowel met gemak bergop kunt rijden, en waarmee je naar Todtnau kunt.
Is het dus beter om 1 allrounder te kopen zoals een woodbumble of de bullit, of 2 fietsen dus een specialized enduro en een big hit. Dus een fiets voor ruig xc/enduro/lichte freeride, en een fiets voor puur dowhill en wat heftige freeride.

Dus is het nuttig om een relatief zware freerider (woodbumble, bullit en dergelijke) aan te schaffen, of is het nutteloos omdat je er toch niet meer fatsoenlijk enduro/xc mee kunt rijden? En dus beter 2 bikes kunt aanschaffen.
Voor de mensen met een bullit of woodbumble en dergelijke: kun je hier nog mee xc-en en enduro rijden, of is ie te zwaar?

menace

Re:Welke bike voor enduro en freeride?

Bericht door menace » di jan 27, 2004 7:13 pm

Als je eenmaal gewend bent om volle gas naar beneden te knallen heb je echt geen zin meer om te gaan xcen ;D
Mij lijkt het dat je het meest aan een bullit hebt , je kunt met dit frame downhillen en freeriden
En als je nog ooit eens een keer in de verre toekomst een dagje zou willen xcen dan kan dat er evt ook mee
Maar als je em afmonteerd met spul voor downhill/extreem freeride kom je denk ik wel een kilo of 3 boven die 15 uit

Cannibal

Bericht door Cannibal » di jan 27, 2004 7:13 pm

Ik heb zelf een woodbumble waar ik vorig jaar zelf 2 weken in tsjechie(reuzegebergte) ben wezen fietsen, daar moet je dus ook redelijk veel klimmen en dat ging best goed mede dankzij de 5th. Hij is wel wat zwaarder dan een specialized enduro en dat merk je ook wel, misschien is dat meer een probleem voor iemand van 58kg want ik weeg namelijk een kilotje of 80.

Ik ben met deze fiets ook naar Winterberg en Willingen geweest en dan merk je toch wel dat het meer een freeride/dh georiënteerde fiets is en toch niet zo`n echte enduro fiets omdat je vrij ver achterover zit en hij toch bijna 17 kilo weegt.

Als ik jou was zou ik eens kijken naar een santacruz heckler met 5th, Z1 freeride/Z150, en nog meer mooie spulletjes. Ik denk dat je met zo`n fiets toch het beste af bent en niet al te zware downhill moet hier ook nog wel mee kunnen.

B-J-E

Bericht door B-J-E » di jan 27, 2004 7:27 pm

check b2b daar zijn volgens mij allemaal van die kona"s voor dat werk nu te koop.. 8)

Caramba

Bericht door Caramba » di jan 27, 2004 7:45 pm

En als je Kona nou niet echt de mooiste (kuch kuch....) fietsen vind? Het zullen ongetwijfeld goede bikes zijn, maar het design van de frame"s vind ik niet om aan te zien, ieder z"n eigen smaak natuurlijk :)

@Sunn, ik weeg ook maar 62kg en zou exact dezeflde openingspost geplaatst hebben als jij me niet voor was :P Helaas laten de financien het voorlopig niet toe, dus ben ik m"n huidige bike maar aan het upgraden.

Persoonlijk heb ik naar de volgende bikes gekeken:

- Proceed Flapjack FST http://www.proceedcycles.com/
- Santa Cruz Heckler met 5Th element
- Santa Cruz VP-Free
- Yeti AS-X
- Foes Fly
- Nicolai Helius FR

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » di jan 27, 2004 7:59 pm

waarom niet gewoon een specialized enduro opvoeren?
enduro schijn perfecte do it all bike te zijn dus de veerweg iets(20mm) verhogen en je ben er of zie ik dat nu verkeerd?

sunn

Bericht door sunn » di jan 27, 2004 8:33 pm

Caramba schreef: En als je Kona nou niet echt de mooiste (kuch kuch....) fietsen vind? Het zullen ongetwijfeld goede bikes zijn, maar het design van de frame"s vind ik niet om aan te zien, ieder z"n eigen smaak natuurlijk :)

@Sunn, ik weeg ook maar 62kg en zou exact dezeflde openingspost geplaatst hebben als jij me niet voor was :P Helaas laten de financien het voorlopig niet toe, dus ben ik m"n huidige bike maar aan het upgraden.

Persoonlijk heb ik naar de volgende bikes gekeken:

- Proceed Flapjack FST http://www.proceedcycles.com/
- Santa Cruz Heckler met 5Th element
- Santa Cruz VP-Free
- Yeti AS-X
- Foes Fly
- Nicolai Helius FR
Kona vind ik wel mooi.
Ik heb tot nu toe naar de volgende bikes gekeken:
- kona stinky
- specialized bighit comp
- da bomb moab bomb
- be one woodbumble
- wheeler digger fr
- giant ac
- orange patriot
- rocky mountain switch
- specialized enduro
- dual faces nail fs en dan nog zo"n goedkope cmp supermoto erbij.
- intense uzzi sl
- cortina europa fs
- commencal pizza power

Helaas, zitten er enkele $$$$$ tussen die al wegvallen. Budget zou tussen en 2000-3000 zijn voor een complete bike. En omdat je 2 complete dual faces wel voor 3000 kunt kopen is de mogelijkheid er om 2 bikes aan te schaffen i.p.v. éé"n allrounder, maar ik wil liever waar voor mijn geld dan zo"n taiwanees fietsje waarbij ik geen garantie heb dat ze lekker rijden. Ik weet nu uit ervaring dat een fiets van een gerenomeerd merk nu eenmaal een betere geometrie heeft. Al hoop ik natuurlijk dat dat niet zo hoeft te zijn.

Enduro

Bericht door Enduro » di jan 27, 2004 9:13 pm

Waarom niet de Uzzi SL van Beast?

Caramba

Bericht door Caramba » wo jan 28, 2004 12:49 am

Heb ik serieus aan zitten denken, maar het frame is te klein :(
Ik heb nu al een large (19") en met een 120mm/15 graden stuurpen en zadelpen met setback zit ik pas lekker.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo jan 28, 2004 2:08 pm

geen taiwenese fiets? dan kan je een groot deel van je lijstje schrappen....en wat dan over blijft wordt geschrapt ivm €€€€ 8)

sunn

Bericht door sunn » wo jan 28, 2004 3:16 pm

Jurriaan schreef:
geen taiwenese fiets? dan kan je een groot deel van je lijstje schrappen....en wat dan over blijft wordt geschrapt ivm €€€€ 8)

Ik bedoel die merken zoals dual faces, poison, fun works, cmp enz. Dit zijn allemaal dezelfde overstikkerde frames, en ik twijfel aan de rij-eigenschappen omdat ze zo goedkoop zijn.

SexXxy Boy

Bericht door SexXxy Boy » wo jan 28, 2004 4:28 pm

Rob

Een do-it all bike bestaat niet en je wordt die consessies al snel genoeg beu. Waarom denk je dat ik mijn Chameleon weer om ga bouwen naar puur agressive XC en een DMR voor dirt ga opbouwen... ::)

Maar als je een fully koopt... Persoonlijk zou ik wel graag een Bullit of een Proceed in de garage willen zien. 8)

SexXxy Boy

Bericht door SexXxy Boy » wo jan 28, 2004 4:30 pm

Hoe kom je trouwens aan zo"n bak met geld???

Tbx

Bericht door Tbx » wo jan 28, 2004 5:55 pm

Caramba schreef:
Heb ik serieus aan zitten denken, maar het frame is te klein :(
Ik heb nu al een large (19") en met een 120mm/15 graden stuurpen en zadelpen met setback zit ik pas lekker.

Om te freeriden zit je wel niet zo op je bike dan als bij xc hé.
Je zit veel rechter.
Een kleiner frame (tuurlijk niet te klein) heeft voordelen.

Grtz
Tbx

les alpes

Bericht door les alpes » wo jan 28, 2004 6:44 pm

santa cruz bullit 8)

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo jan 28, 2004 9:28 pm

Het AS-X frame met 5th is heel goedkoop in de VS bij go-ride.com en jensonUSA.com......ik zou er gewoon een lange zadelpen in pleuren en zadelpenklem met QR, MRP long range ofzoiets, een redelijk lichte dubbelkroons vork, hope bulbs met tubeless velgen enz......
dan kom je volgens mij heel leuk in de richting van wat jij bedoeld....
ofniet???

Caramba

Bericht door Caramba » wo jan 28, 2004 9:41 pm

AS-X is 1.5 balhoofd, dus een mooie sherman erin! Maar wat kost zoiets dan inclusief verzending en btw en invoerkosten etc?

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo jan 28, 2004 9:46 pm

met de dollar die nu laag staat moet je rekenen dat het je de prijzen die op de sites in dollars staan in euro"s gaat kosten all-in

ik was voor m"n Cove die bij jenson stond voor 1419 dollar ongeveer 1500 euro kwijt met alles erop en eraan.....

oja....leuke headsetreducer erin en weg met die Sherman......gewoon een Boxxer of Junior of Super T

Caramba

Bericht door Caramba » wo jan 28, 2004 9:51 pm

GTLTS schreef:
oja....leuke headsetreducer erin en weg met die Sherman......gewoon een Boxxer of Junior of Super T

Uhm, wat is een headsetreducer en een sherman kan daar dan niet tegen ofzo? Ikzie mezelf niet met een Boxxer of een T XC"en? Dan liever een sherman met 112/152mm veerweg.

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo jan 28, 2004 10:02 pm

AS-X is gauw 16 Kg hoor, zeker met een "lichte" dubbelkroons (bestaat zoiets eigenlijk wel?). Je moet echt wel moeite doen om zo"n fiets licht te houden. Maar ik hoor Bikertek nooit klagen over het gewicht.

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo jan 28, 2004 10:03 pm

....ben altijd meer een liefhebber van dubbelkroon,....maar dat is weer een verhaal waar dit topic niet over gaat...

...nou okay jij je zin.sherman slidertje??? ;D

Enduro

Bericht door Enduro » wo jan 28, 2004 10:46 pm

Die 112mm optie op een Sherman is ook niet echt om in te XC"en he, enkel als klimhulp.

Caramba

Bericht door Caramba » do jan 29, 2004 12:38 am

Allicht beter dan 170mm veerweg om te klimmen. Wacht dat je trouwens van een Maverick dubbelkroons voorvork? 100 en 150mm veerweg, dubbelkroons en super licht! 1560gram ! Volgens gebruikers op de site van Maverick ook sterk genoeg voor wat freeride werk.

Ik kom net nog een leuke vork tegen, speciaal voor deze doelgroep. Een Stratos LR-1
http://www.stratashock.com/docs/forks.htm

sunn

Bericht door sunn » vr jan 30, 2004 4:20 pm

Omdat 1 allrounder onmogelijk is denk ik, dan maar 2 bikes dus.
Welke merken hebben naast specialized ook nog enduro frames/bikes in hun gamma? Maximaal 14cm veerweg voor&achter en maximaal 13-14kg.

Caramba

Bericht door Caramba » vr jan 30, 2004 4:28 pm

Een Nicolai Helius FR kan je wel zo opbouwen of een Santa Cruz Heckler.

Plaats reactie