Re:NRS Composite of Element TeamSC ?
Moderators:JJ, Beheerders
De titel geeft de vraag al redelijk weer, zie dat er een boel mensen met een Element TeamSC rondrijden en deze heeft vanwege z"n Scandium frame ook mijn voorkeur. Rijd namelijk al met een Scandium racefiets en die is heerlijk stijf en lekker licht.
Maar is een NRS Composite frame een goed alternatief ?
Maar is een NRS Composite frame een goed alternatief ?
Als je het rationeel bekijkt is het een waardig alternatief. Als je ook de emotionele kant bekijkt is er een groot verschil...
Ik vind persoonlijk dat je een Giant niet met een Rocky kunt vergelijken. Ongetwijfeld maakt Giant erg goede fietsen en het is algemeen geweten dat ze een erg goede garantie-service hebben, maar het is net geen Rocky Mountain.
Mijn mening: ROCKY MOUNTAIN!
:-*
Gaat het enkel tussen die fietsen? Of heb je nog andere alternatieven?
Ik vind persoonlijk dat je een Giant niet met een Rocky kunt vergelijken. Ongetwijfeld maakt Giant erg goede fietsen en het is algemeen geweten dat ze een erg goede garantie-service hebben, maar het is net geen Rocky Mountain.
Mijn mening: ROCKY MOUNTAIN!

Gaat het enkel tussen die fietsen? Of heb je nog andere alternatieven?
Ja weet je wat het is; I know what you mean.
Tina Turner zou er zo een liedje over geschreven kunnen hebben: Rocky, simple the best !!
Maar voor zulke aankopen wil ik altijd van andere horen dat het een goede beslissing is en aangezien mensen hier er verstand van hebben is dat altijd fijn om te horen. Maar aan de andere kant als Giant zeker een betere optie is dan wil ik schoonheidsprincipes best aan de kant zetten. Maar in dit geval kan ik dus met een gerust hart deze droom verwezelijken...........of is er toch nog iemand met een andere mening: speak now, or hold your breath forever zou in een foute B-film gezegt worden
Tina Turner zou er zo een liedje over geschreven kunnen hebben: Rocky, simple the best !!
Maar voor zulke aankopen wil ik altijd van andere horen dat het een goede beslissing is en aangezien mensen hier er verstand van hebben is dat altijd fijn om te horen. Maar aan de andere kant als Giant zeker een betere optie is dan wil ik schoonheidsprincipes best aan de kant zetten. Maar in dit geval kan ik dus met een gerust hart deze droom verwezelijken...........of is er toch nog iemand met een andere mening: speak now, or hold your breath forever zou in een foute B-film gezegt worden

Ik denk dat als je op zoek bent naar een race-bak de NRS een geweldige bike is, als je meer voor het toeren gaat en een half uur bij het vertrekpunt gaat staan om te posen dat je beter voor de RM gaat.
NRS voor rijders, Element voor posers.
Pino schreef:
NRS voor rijders, Element voor posers.
dat hoor ik wel vaker, vaak komt deze stelling voort uit onwetendheid (lees: vaak!!!, Pino :P)
Ik heb ook een Element en men is al snel onder de indruk van de fiets, wat ik eigenaardig vind.
Goed, je ziet ze hier in de buurt niet zo vaak en er zitten niet veel LBSen die ze verkopen.
Maar qua prijs is het absoluut geen poserbak, hij(element 70) is bijv. veel goedkoper dan een epic S-works(die als gemeengoed word beschouwd) of een fuel.
Het imago van RM is gewoon dat het een zeer goede dure exclusieve fiets is; zeer goed. ja exclusief ja, duur nee!!!
Ik denk dat een carbon NRS een veel hoger poser gehalte heeft, maar goed da"s my 2 cents.
@r@coon, gewoon kopen welke jij het mooiste vind, het zijn alle 2 goede fietsen waarbij de RM volgens mij superieur is aan de NRS op vele fronten.
dusssss©
Beste Boss, onwetend ben ik op vele gebieden. Of ik dat op het gebied van het onderhavige onderwerp ben, laat ik aan anderen ter beoordeling over.
Ik denk dat een uitgebreide proefrit met beide fietsen de vraagsteller veel duidelijkehid kan verschaffen.
Ik denk dat een uitgebreide proefrit met beide fietsen de vraagsteller veel duidelijkehid kan verschaffen.
Zijn ook totaal verschillende systemen.
NRS: no-sag-auto-lock-out obv kinematiek en kettingspanning voelt hard maar heeft het nadeel van kettingfeedback op bv hobbelige klimmen.
RM: Vast draaipunt ter hoogte middelste blad. Heeft sag, voelt actiever/soepeler en bobt meer (maar heeft lock-out).
Heb zelf ook over NRS nagedacht maar zou obv systeem voor de RM gaan. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel lijkt me, qua gewicht ook niet. Kijk voor goede deals van beiden eens bij S-tec in Dtsl.
NRS: no-sag-auto-lock-out obv kinematiek en kettingspanning voelt hard maar heeft het nadeel van kettingfeedback op bv hobbelige klimmen.
RM: Vast draaipunt ter hoogte middelste blad. Heeft sag, voelt actiever/soepeler en bobt meer (maar heeft lock-out).
Heb zelf ook over NRS nagedacht maar zou obv systeem voor de RM gaan. Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel lijkt me, qua gewicht ook niet. Kijk voor goede deals van beiden eens bij S-tec in Dtsl.
Da Rocky natuurlijk!
NRS Gigant is toch alweer achterhaald met die specifieke hoge druk SID demper...
Een Element SC met een Fox met Terra Logic demper erin... als je Anti-bob WIL!
Of Manitou Swinger SPV!
Is het voor XC race ofwa? ? ?

NRS Gigant is toch alweer achterhaald met die specifieke hoge druk SID demper...
Een Element SC met een Fox met Terra Logic demper erin... als je Anti-bob WIL!
Of Manitou Swinger SPV!
Is het voor XC race ofwa? ? ?
De vraag was Team Sc geloof ik en dat is geen goedkoop frame. @Pino je bedoelt de complete fiets! niet het frame. Het frame is nl best duur (zeker Teamsc). Overigens is de Element 2004 wezenlijk anders nl: industrie gelagerd en ik dacht (maar weet niet zeker) dat de draaipunten verplaatst waren om zo een beter rijgedrag te krjgen (minder bobbing).
Naast dit kan je ook een spv demper erin zetten dat helpt natuurlijk ook weer.
Naast dit kan je ook een spv demper erin zetten dat helpt natuurlijk ook weer.
Pino schreef:
Beste Boss, onwetend ben ik op vele gebieden. Of ik dat op het gebied van het onderhavige onderwerp ben, laat ik aan anderen ter beoordeling over.
haphaphap :P
dusssss©
Exar schreef:
Ik denk dat als je op zoek bent naar een race-bak de NRS een geweldige bike is, als je meer voor het toeren gaat en een half uur bij het vertrekpunt gaat staan om te posen dat je beter voor de RM gaat.
Dit kan ik niet beoordelen voor de Giant, maar ik kan wel zeggen dat de Rocky een rasechte race-fully is. Hangt natuurlijk ook van de opbouw af, maar het is zeker geen comfortabele tour-fully!
En dat posen: tja, het is part of the job hé...
Een Rocky koop je voor jezelf, niet voor iemand anders. Enkel dan kan je ook die hoge aankoopprijs verantwoorden tegenover jezelf :P
Als lageland-racer zou ik 500x eerder voor een NRS gaan om te racen dan voor een RM, ook gewoon omdat een goed veersysteem geen SPV nodig zou moeten hebben...
Exar schreef:
Als lageland-racer zou ik 500x eerder voor een NRS gaan om te racen dan voor een RM, ook gewoon omdat een goed veersysteem geen SPV nodig zou moeten hebben...
SPV???? De RM heef een FOX demper en is een jarenlang bewezen zeer goed veersysteem, zeer geschikt als racer.
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij scoort de RM op veel feitelijke onderdelen beter dan de NRS (og vergis ik mij nu heel erg na 2 flessen rioja

dusssss©
Je kunt je na aanschaf van een RM duidelijk geen fatsoenlijke wijn meer veroorloven (geopend met Campa kurketrekker) ;D
Ieder z"n eigen prioriteiten, toch ?
absoluut NRS composiet! veel maar dan ook veel beter veersysteem. zeker als je wil racen.
zoals exar al schreef een goed veersysteem heeft geen spv e.d. demper nodig
zoals exar al schreef een goed veersysteem heeft geen spv e.d. demper nodig
Pino schreef:
Je kunt je na aanschaf van een RM duidelijk geen fatsoenlijke wijn meer veroorloven (geopend met Campa kurketrekker) ;D
Die wijn lijkt achteraf idd van een bijzondere kwaliteit geweest te zijn; heb nu een houten knar :"( :"(

Maar over de prijs gesproken, als ik eens op de site van onze vrienden van S-tec rondsnuffel kom ik tot de konklusie dat ze elkaar niet bijster veel ontlopen.
Met dat in mijn achterhoofd zou ik toch altijd voor een RM gaan qua uitstraling; maar dit is uiteraard iets persoonlijks.
Het zullen allebei heel goede fietsen zijn en uiteindelijk moet je op allebei net zo hard trappen en zul jij zelf het verschil moeten maken.
dusssss©
Heb sedert enkele maanden de element team, en die rijdt gewoon super van de giant heb ikgewoon geen ervaring nog nooit meegereden. Persoonlijk vindt ik het niet nodig om een andere demper in te plaatsen in het frame hij bobt bijna niets en ben er niets van gewaar. Als er een lange marathon is zal ik veel eerder mijn element nemen dan mijn epic-s-works kwa comfort is er een groot verschil. En om te posen, ja ik ben nu zo iemand niet maar je kan er gewoon niet aan uit. Dat frame is gewoon prachtig gelakt.
May&vin
May&vin
Thx allemaal, zo te zien een levendige discusse waar niemand zal toegeven en we er uiteindelijk toch niet uit zullen komen :P ...
Welke van de 2 "t ook wordt (....zal ik maar vast verklappen dat het de Element wordt....
), wil "m gaan afmonteren met Fox F80RLT vork, XT"04 Disc en SRAM X.0 + shifters (ben die shifters nu eenmaal sinds jaar en dag gewend...) Zodra er verdere ontwikkelingen zijn omtrent deze tweewieler zal ik zorgen dat jullie wat voortreffelijk beeldmateriaal te zien krijgen.
Grtz
R@coon
Welke van de 2 "t ook wordt (....zal ik maar vast verklappen dat het de Element wordt....

Grtz
R@coon
R@coon schreef:
Thx allemaal, zo te zien een levendige discusse waar niemand zal toegeven en we er uiteindelijk toch niet uit zullen komen :P ...
Welke van de 2 "t ook wordt (....zal ik maar vast verklappen dat het de Element wordt....), wil "m gaan afmonteren met Fox F80RLT vork, XT"04 Disc en SRAM X.0 + shifters (ben die shifters nu eenmaal sinds jaar en dag gewend...) Zodra er verdere ontwikkelingen zijn omtrent deze tweewieler zal ik zorgen dat jullie wat voortreffelijk beeldmateriaal te zien krijgen.
Grtz
R@coon
zeer verstandige keuze ;D ;D

dusssss©
R@coon schreef:
Welke van de 2 "t ook wordt (....zal ik maar vast verklappen dat het de Element wordt....), wil "m gaan afmonteren met Fox F80RLT vork, XT"04 Disc en SRAM X.0 + shifters (ben die shifters nu eenmaal sinds jaar en dag gewend...) Zodra er verdere ontwikkelingen zijn omtrent deze tweewieler zal ik zorgen dat jullie wat voortreffelijk beeldmateriaal te zien krijgen.
Grtz
R@coon
hmmm... vreemd/// xt 04 disc. zijn die dual control hendels... die doen het niet samen met X.O. shifters... je neemt vast xt 03 denk ik??
Ninko
of X-9 triggers......... :P
dusssss©
dusssss©
De XT"04 voorderailleur werkt toch wel samen met die X.0 Twist Shifter ? En voor de Discs heb je toch aparte remhendels ? Anders kijk ik wel naar Hope Mini"s erbij.....
R@coon schreef:
De XT"04 voorderailleur werkt toch wel samen met die X.0 Twist Shifter ? En voor de Discs heb je toch aparte remhendels ? Anders kijk ik wel naar Hope Mini"s erbij.....
als je XT 04 discs neem zit je altijd vast aan de rem/schakel handels van shimano.
XT voorderr. werkt wel met X.0, XT shifters niet met een X.0 achter derr.
btw XT 04 discs schijnen wel heel erg goed te zijn....
Misschien is avid juicy seven een optie, heb ik ook goede verhalen over gehoord (je merkt het wel ik rij zelf niet met discs; HS-33!!!)
ik ga fietsen!!!!!
dusssss©
er zijn nog best losse 03 xt remhendles te vinden ( kunnen de meeste lbsén wel los aankomen)
maar hope mini is natuurlijk ook heel leuk ( ik heb er iig goede eraringen mee)
maar hope mini is natuurlijk ook heel leuk ( ik heb er iig goede eraringen mee)