Re:Internetaankopen in Amerika

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Joost2

Bericht door Joost2 » ma nov 17, 2003 9:10 pm

volgens mij klopt dat toch niet. Als je als particulier iets verkoopt dan hoef je geen BTW te heffen omdat het goed dat je verkoopt verloren gaat. Dat betekent dat je als koper ook geen BTW hoeft te betalen (wordt immers niet geheven). Dus ook als je in verweggistan goederen koopt hoef je m.i. geen BTW te betalen,....

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » za nov 22, 2003 12:15 pm

Joost2 schreef:
volgens mij klopt dat toch niet. Als je als particulier iets verkoopt dan hoef je geen BTW te heffen omdat het goed dat je verkoopt verloren gaat. Dat betekent dat je als koper ook geen BTW hoeft te betalen (wordt immers niet geheven). Dus ook als je in verweggistan goederen koopt hoef je m.i. geen BTW te betalen,....

De USA kennen (vrijwel) geen BTW. Bovendien is het geen EU-land (da"s nogal wiedes). Dus stelt de Douane dat je BTW moet betalen en is er geen BTW-verrekening zoals je bij aankopen binnen de EU wel eens tegenkomt.

Maar soms is het door prijsverschillen toch nog érg interessant. Voor een Chris King Classic achternaaf betaal je in Europa tussen de € 450 en € 500. In de USA rond de $ 264 (= € 220). Totale transport- en invoerrechten en BTW circa 30-35% hier bovenop en je blijft nog onder de € 300. Tel uit je winst!

Maarten

Bericht door Maarten » ma jan 05, 2004 10:22 am

Toch denk ik dat het leuk gaat worden om te bestellen, want die dollar blijft maar zakken tov de euro.
Men verwacht binnenkort zelfs 1,30 dollar voor 1 euro
Dat wordt dus weer rekenen.

grtz
Maarten

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo jan 07, 2004 4:10 pm

Waarom blijft deze altijd boven aan staan??

Dat hoeft niet van mij hoor! ;D

grtz

DOc

Bericht door DOc » vr jan 09, 2004 4:53 pm

Faxmulder schreef:
Waarom blijft deze altijd boven aan staan??

Dat hoeft niet van mij hoor! ;D

grtz

zo kan je hem weer makkelijk terug vinden :D

TumTum

Bericht door TumTum » za jan 10, 2004 4:03 pm

Jezus, wat ben je slim :-X

Bash

Bericht door Bash » ma jan 12, 2004 2:12 pm

Weet iemand hoe het zit als je een tweedehands fiets koopt van een particulier? Net de douane gebeld, die vertelden mij dat ik gewoon 15% * 19% moest betalen, wat me al aardig oneerlijk in de oren klonk (15% alleen klinkt reeler).

Maar over welk bedrag hebben ze het dan, de nieuwprijs van de fiets, de dagwaarde of het bedrag wat ik betaald heb? Ik betaal natuurlijk veel minder dan de dagwaarde en de nieuwprijs, anders koop ik hem wel hier. De douana had het over de factuurprijs, maar ja als er geen factuur is :? :?

Kan iemand mij helpen, of heeft iemand dit ooit bij de hand gehad??

Bedankt

cHoc

Bericht door cHoc » wo jan 14, 2004 7:07 pm

ze gaan dan uit van de verzekerde waarde, want zo iets ga je niet onverzekert versturen....
of ze bedenken zelf een waarde :-X

P5ycho

Bericht door P5ycho » di feb 03, 2004 12:25 pm

Zojuist een besteld CK balhoofd en camelbak mule binnen gekregen uit de states:

CK nothreadset black $99,95
camelbak mule black $59,95
shipping USPS airmail: $35,00

geen invoerbelasting hoeven betalen, totaalbedrag €150 voor iets waar je hier al gauw €250 voor betaalt.

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » di feb 10, 2004 12:51 pm

P5ycho schreef:

geen invoerbelasting hoeven betalen, totaalbedrag €150 voor iets waar je hier al gauw €250 voor betaalt.

Het kan zijn dat je achteraf nog een leuke envelop van de douane krijgt, in principe is alleen onder de 35 euro invoerbelasting vrij.

P5ycho

Bericht door P5ycho » do feb 12, 2004 5:58 pm

dan nog, zal op zo"n 30 euro uitkomen (4,7% plus btw) wat het nog steeds rendabel maakt. CK stuff uit de USA halen is eigenlijk altijd rendabel voor zover ik heb gekeken. Toen m"n pa laatst een flitser in de states gekocht had moest hij 25% belasting betalen, maar dat was aan de deur betalen (GLS) en vantevoren een envelop in de bus met een melding dat er een pakket onderweg was. Mijn pakje werd gewoon zo afgeleverd door dezelfde gozer zonder extra kosten. Zal het melden als ik alsnog moet inleveren.

FastSlet

Bericht door FastSlet » ma feb 23, 2004 9:14 pm

1.Je werkt gewoon in een fietsenzaak en krijgt alles inkoop-BTW.
2.Je regeld wat met een vertegenwoordiger die ""toevallig"" nog wat achter in z"n auto heeft liggen.
3.Je gebruikt de connecties die je hebt en laat in een volle vrachtcontainer dat eene mooie framepie meekomen.
4.Misschien verhuisd die achter tante in Canada weer terug naar Nederland en wil ze ""haar"" fiets wel voor je meenemen.
5.Als Nederlandse XTC in de VS kan komen,dan kunnen die CK-naafjes toch naar Nerderland komen?
6.Je neemt gewoon genoegen met een Batavus,Gazelle of Union!
Succes!
Ik droom nog steeds van een Matt Chester SS.

Smulbosbiker

Bericht door Smulbosbiker » wo mar 24, 2004 11:35 pm

Binnenkort wil ik gaan biken in de VS. Mijn oude Cannondale is versleten. Nu zit ik er aan te denken om in de VS (waar Cannondale vandaan komt) een nieuwe te kopen. De dollar is redelijk goedkoop, en Cannondale"s zullen in hun thuisland ook wel goedkoper zijn dan hier. De bike die ik op het ook heb kost daar U$2600 en hier €3600 Op het einde van de reis wil ik de bike dan graag mee nemen naar Nederland. Wat moet ik doen om de fiets in het vliegtuig mee te mogen nemen? Op welke extra kosten als invoerrechten en dergelijke moet ik rekenen? Wie heeft ervaring met het invoeren van een fiets op deze wijze?

Wytze

Bericht door Wytze » do mar 25, 2004 10:01 am

Tip die hier vaak genoemd wordt:
gewoon je oude cannondale daarnaartoe meenemen, op de lijst schrijven ze dan dat je een cannondale mee hebt, op de terugweg neem je die nieuwe cannondale mee en je oude laat je daar (of verkoop), wel even wat vieze ritjes met je nieuwe fiets maken.

Binker

Bericht door Binker » vr mar 26, 2004 10:52 am

Zorg voor een aankoopbon uit nederland dat helpt!! Douane checkt dat en vaak nemen ze alsnog je fiets inbeslag De lijers!

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » vr mar 26, 2004 5:18 pm

Ook ik betaal steeds liefst zo weinig mogelijk privé en voor inkoop ( want zo kan ik ook weer zo goedkoop mogelijk verkopen en is dus ook de klant blij :) ), maar laten we er ook ff bij stilstaan waarom invoerheffingen bestaan ...
Als ik het goed heb, is het in theorie een boete die je betaalt op invoer, om zo de eigen markt te beschermen (al zullen er wellicht ook wel lonen van politiekers mee betaald worden, ben ook ni naïef ...). De eigen markt is voor de meeste mensen de bron van hun werkgelegenheid en koopkracht. Tegenover de eigen markt hebben we allemaal verplichtingen, MAAR ook rechten en die zouden we niet graag opgeven, toch?
Kan je je voorstellen wat er zou gebeuren in het geval import de overmacht zou krijgen? Na afzienbare tijd zit al ons geld in het buitenland, en dan ???
Ook professionele invoerders betalen de invoerheffingen, het enige verschil is, volgens mij, dat voor sommige produkten, er extra schakels in de distributieketting zitten (redelijk logisch bij intra-continentaal goederenverkeer), die ook hun boterham moeten verdienen, waardoor deze produkten voor de consument duurder worden dan wanneer hij ze rechtstreeks zelf invoert.
Indien die extra schakels ook een reden van bestaan hebben (toegevoegde waarde), dan is dat voor mij perfekt aanvaardbaar.
Een voorbeeld uit de praktijk is wat er gebeurd in geval van een evtl. garantiegeval.
Als je, op het moment van een aankoop, het beleg van de boterham van een invoerder wil houden, mag je ook niet verwachten dat hij je helpt op het moment dat je probs. hebt: fair is fair!
Tesamen met de besparing die je doet, verwerf je een stuk eigen verantwoordelijkheid, een gok die zowel kan mee- als tegenvallen: life is a gamble :)
Ik durf gerust te stellen dat wij Europeanen binnen afzienbare tijd economisch gaan achterlopen op bvb de Oosterse landen: onze economie verscheept handen vol geld naar ginds en "k geloof niet dat er weer veel terugkomt. Ze zijn zich daar een economische machtspositie aan het verwerven, en daar gaan we ooit met z"n allen heel erg veel spijt van krijgen!
En ook: wees maar gerust dat de gunstige koers van de dollar in de toekomst met alle middelen zal bestreden worden OF dat de invoerheffingen zullen verhogen: we kopen met z"n allen in de USA nou, maar we krijgen zelf nog amper iets aan hen verkocht.
Goed zo, kunnen ze hun budgetten, voor o.a. bewapening, weeral opkrikken ...
Enfin, alles draait om consequent zijn: we bezorgen bepaalde partijen macht (of het nu economische macht of politieke macht is) om achteraf de machtsdragers op hun macht af te rekenen ...

Smulbosbiker

Bericht door Smulbosbiker » vr mar 26, 2004 8:53 pm

Patman schreef:
Ook ik betaal steeds liefst zo weinig mogelijk privé en voor inkoop ( want zo kan ik ook weer zo goedkoop mogelijk verkopen en is dus ook de klant blij :) ), maar laten we er ook ff bij stilstaan waarom invoerheffingen bestaan ...
Als ik het goed heb, is het in theorie een boete die je betaalt op invoer, om zo de eigen markt te beschermen (al zullen er wellicht ook wel lonen van politiekers mee betaald worden, ben ook ni naïef ...). De eigen markt is voor de meeste mensen de bron van hun werkgelegenheid en koopkracht. Tegenover de eigen markt hebben we allemaal verplichtingen, MAAR ook rechten en die zouden we niet graag opgeven, toch?

Wat nou als het gaat om produkten die hier helemaal niet gemaakt worden, maar alleen daar? Dan gaat dat verhaal niet op!

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » za mar 27, 2004 1:47 am

Ben geen beleidsmaker, maar je hebt gelijk: voor produkten waarvoor op de eigen markt geen alternatief beschikbaar is of die daar niet kunnen geproduceerd worden, zou idd. wellicht een uitzonderingsregel of een ruilregel moeten bestaan.
Misschien bestaat die ook wel ???
Ik wil ook helemaal geen waarde-oordeel vellen, maar "t waren enkele bedenkingen bij het bestaande economische model.
Grensoverschrijdend goederenverkeer zal er altijd zijn: niet overal zijn alle grondstoffen beschikbaar, immers. Alleen spijtig voor landen die enkel grondstoffen of technologieën hebben, die ook overal elders beschikbaar zijn ...
Alles gaat er maar om van een redelijk evenwicht te vinden.
Niet dat dat nu bestaat of ooit zal bestaan: het is immers zowat iedereen z"n doel om een zo groot mogelijk deel van de koek naar zich toe te trekken. Voor elke Euro dat iemand rijker wordt, wordt iemand anders een Euro armer, toch?

Cubeman

Bericht door Cubeman » di mei 04, 2004 3:29 pm

Dus als ik het goed begrijp kan ik ook na aflevering nog een hefing krijgen van de douane???
Ik heb vandaag mij Eggbeater Candy SL pedalen in ontvangst genomen van de TPG Post.
Ik heb deze pedalen gekocht in Amerika via Ebay voor $67,50 en $10,- verzendkosten.
Ben benieuwd of ik nog wat ga krijgen van die douane, m"n vader is douanier en zegd dat het niet waarschijnlijk is dat je nog een heffing krijgt als de goederen al afgeleverd zijn.

Patman
Contacteer:

Bericht door Patman » di mei 04, 2004 4:42 pm

Hangt allemaal af van wie de inklaring verzorgt: dikwijls hebben ze de faktuur klaar bij aflevering, maar "k heb het ook al voorgehad dat de faktuur maanden later volgde ...

Cubeman

Bericht door Cubeman » di mei 04, 2004 4:48 pm

Ik heb van een prive persoon gekocht, en het zat in zo"n "flat-rate envelop".
Er zat geen factuur bij en de envelop was ook niet open gemaakt bij de douane.
Op de douane-verklaring stond dat het om "pedals" ging, dat het om een "gift" ging en dat de waarde $ 40,- was.

Ik zal dus nog ff afwachten of er wat komt!

Joost2

Bericht door Joost2 » di mei 04, 2004 9:33 pm

Patman schreef:
Voor elke Euro dat iemand rijker wordt, wordt iemand anders een Euro armer, toch?

beetje off topic:
dat vraag ik me ook nog steeds af: is het zo dat voor iedere euro die ik rijker word, iemand anders een euro armer wordt.
Dat zou namelijk betekenen dat de wereld als geheel stil blijft staan en er dus geen ontwikkeling is en dat is niet waar (10.000 jaar geleden liep je met een knuppel achter een kip aan als je kip wilde eten, tegenwoordig ligt de kip in het schap bij de plaatstelijke super)
En daarnaast: en extreme oplossing voor dat euro probleem is het communisme (eerlijk alles verdelen), en de geschiedenis heeft aangetoont dat dat ook niet werkt.

Dus blijkbaar is het niet zo dat als ik een euro rijker wordt er iemand anders een euro armer wordt.

...dus...

wie het weet mag het zeggen

Erikje

Bericht door Erikje » di mei 04, 2004 9:36 pm

Joost2 schreef:
wie het weet mag het zeggen

Daarom hebben ze inflatie uitgevonden...

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » do mei 06, 2004 1:00 pm

P5ycho schreef:

Apart dat je geen invoerrechten hebt hoeven betalen. Heeft misschien met het totaalbedrag te maken.

Hoe dan ook: ik heb net twee CK naven binnengekregen (een Classic van $264 en een 20 mm. Thru-Hub van $ 178). Inclusief de "shipping" een bedrag van $ 483 (€ 415,23). Ik moest aan/via de transporteur nog invoerrechten en BTW (€ 42,15) en inklaringskosten (€ 9,50) betalen. Totale kosten dus € 465,88. Daarvoor koop je hier net die Classic, als je geluk hebt.........

Goertz

Bericht door Goertz » vr jun 18, 2004 8:20 am

Voor alle regels en voorbeelden: "Goederen kopen via het internet" -- http://www.belastingdienst.nl/9229237/v/index.htm

Aanschaf van artikelen via internet uit landen buiten de Europese Unie (andere dan accijnsgoederen)

Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekerings- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming.

Voorbeeld:
wel douanerechten en BTW
U bestelt een artikel waarvoor een hoger percentage aan douanerechten geldt, bijvoorbeeld voor kleding. Stel dat u twee spijkerbroeken koopt met een totale waarde van € 90,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt dus geen vrijstelling. U betaalt 12 % douanerechten en 19 % BTW over de waarde van de spijkerbroeken en over de portokosten, die bij de € 90,- worden opgeteld. Stel: De portokosten zijn € 11,-.

De douanerechten bedragen dan 12 % van € 101,- (90 + 11) = € 12,12.
De BTW bedraagt 19 % van € 114,- (101 + 13 afgerond) = € 21,66.
Het totaal der belastingen is dus € 12,12 + € 21,66 = € 33,78.

Manieren om geen/minder invoer rechten te betalen (niet van de belasting site ,-)):
- Iets als gift laten versturen (moet duidelijk zijn dat het niet bij een bedrijf vandaan komt)
- Met een lagere valse factuur laten versturen (eventueel voor de garantie de echte factuur met de post laten versturen). Nadeel is dat de verzekerde waarde van de goederen tijdens transport ook naar beneden gaat.
- Tweede hands laten lijken koop nieuwe onderdelen of een nieuwe fiets en vraag of iemand er mee door de modder wil fietsen voor dat hij het opstuurt.

Plaats reactie