Lekke band
Moderators:JJ, Beheerders
-
Ik ben erg geïnteresseerd om me een commuter ss bike aan te schaffen/te bouwen.
Ik had hierover wel een praktisch vraagje:
" Aangezien je best een frame met horizontale patten neemt (anders moet je nog een spanner nemen), hoe ga je te werk bij een lekke band?"
Ik heb al opgemerkt dat de meeste ss-bikes voorzien van originele ss-hubs, maar die staan vast met twee moeren. Moet je dan steeds een sleutel bij hebben om een nieuwe binnenband te steken? Of is het mogelijk om je wiel deftig vast te zetten met snelspanner?
Alvast bedankt voor jullie reactie! Tnx
Ik had hierover wel een praktisch vraagje:
" Aangezien je best een frame met horizontale patten neemt (anders moet je nog een spanner nemen), hoe ga je te werk bij een lekke band?"
Ik heb al opgemerkt dat de meeste ss-bikes voorzien van originele ss-hubs, maar die staan vast met twee moeren. Moet je dan steeds een sleutel bij hebben om een nieuwe binnenband te steken? Of is het mogelijk om je wiel deftig vast te zetten met snelspanner?
Alvast bedankt voor jullie reactie! Tnx
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Re:Lekke band
Ik rij idd altijd (als ik hem niet vergeet ;D ) met een sleutel 15 in mijn backpack/bob.
Maar je kunt ook een goede stalen snelspanner (Shimano) de boel vastzetten, heb met de fiets waarmee ik nu ss rijd (hor. patten) voorheen ook een tijd met snelspanner gereden en dat ging ook altijd goed...
Succes,
JJ
Maar je kunt ook een goede stalen snelspanner (Shimano) de boel vastzetten, heb met de fiets waarmee ik nu ss rijd (hor. patten) voorheen ook een tijd met snelspanner gereden en dat ging ook altijd goed...
Succes,
JJ
Een stalen snelspanner gaat inderdaad prima. Niet te flauw zijn bij het vastzetten.
Werkte bij mijn 1e SS project ook, op mijn SS reesfiets nog steeds.
Grote vraag is natuurlijk of je jouw SS naaf om kan bouwen naar QR.
Of heb je nog geen naaf?
In dat geval is een normale cass.naaf met een setje spacers een goed alternatief.
Veel SSplezier!
Werkte bij mijn 1e SS project ook, op mijn SS reesfiets nog steeds.
Grote vraag is natuurlijk of je jouw SS naaf om kan bouwen naar QR.
Of heb je nog geen naaf?
In dat geval is een normale cass.naaf met een setje spacers een goed alternatief.
Veel SSplezier!
-
Wat is dan een goede ssnaaf om om te bouwen naar QR?
Inderdaad, cassette-naaf is een goed alternatief, maar het gewicht van een body is ook heel wat, of zijn de ssnaven niet van de lichtste? Nu niet dat gewicht de belangrijkste factor is hoor, maar het zou meegenomen zijn die cassettenaaf weg te laten.
Inderdaad, cassette-naaf is een goed alternatief, maar het gewicht van een body is ook heel wat, of zijn de ssnaven niet van de lichtste? Nu niet dat gewicht de belangrijkste factor is hoor, maar het zou meegenomen zijn die cassettenaaf weg te laten.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
ss naven zijn vaak niet (veel) lichter ()soms zelfs veel zwaarder) dan normale naven. Gaat er vooral om dat bij ss naven de flens afstand groter is waardoor je een sterker wiel kunt bouwen. Verder zijn de looks ook beter, maar of dat belangrijk is (OK, voor mij wel ;D )
Verder zijn ss naven meestal idd met moeren uitgerust om ze moer vast te kunnen zetten in de hor. patten.
In principe kun je elke elke naaf die konen met schroefdraad heeft om bouwen naar QR en vice versa. Kwestie van de juiste as vinden.
Voor naven met industrie lagers/gefreesde assen is dit moeilijker, of je moet gebruik maken van de adapters die sommige fabrikanten zelf aanbieden als optie.
Verder zijn ss naven meestal idd met moeren uitgerust om ze moer vast te kunnen zetten in de hor. patten.
In principe kun je elke elke naaf die konen met schroefdraad heeft om bouwen naar QR en vice versa. Kwestie van de juiste as vinden.
Voor naven met industrie lagers/gefreesde assen is dit moeilijker, of je moet gebruik maken van de adapters die sommige fabrikanten zelf aanbieden als optie.
Persoonlijk vind ik dat moeren de boel wel een stuk beter vastzetten dan een snelspanner. Enkel mijn ervaring.
heb zelf n snelspanner en dan nog n bmx ketting spanner erbij werkt perfect en blijf altijd goed zitten. en natuurlijk makkelijk los maken
kwou ook eerst quickrelease steken , maar hebben ze me afgeraden , als ge verkeerd land ofzo...