Re:Wip
Moderators:JJ, Beheerders
Sinds een paar maanden rij ik op een SS en dat gaat prima. Ik heb echter wel last van het op en neer wippen op m"n zadel als ik met m"n geared maten mee fiets en hun snelheid probeer vast te houden. Door mijn verzet van 16/32 begint dat bij 25 km/u toch een probleem te worden.
Ik begin dan door de hoge trapfrequentie op mijn zadel te stuiteren.
Is dat een kwestie van techniek of moet ik een zwaarder verzet gaan draaien.
Nu heb ik van de week een 34t tandwiel gekocht om te kijken wat dat doet. Wat is eigenlijk het effect van +2 tanden? Het lijkt me een klein verchil, maar om nu van 32t gelijk naar 36 over te stappen, dat lijkt me dan weer net te veel van het goede.
Ik begin dan door de hoge trapfrequentie op mijn zadel te stuiteren.
Is dat een kwestie van techniek of moet ik een zwaarder verzet gaan draaien.
Nu heb ik van de week een 34t tandwiel gekocht om te kijken wat dat doet. Wat is eigenlijk het effect van +2 tanden? Het lijkt me een klein verchil, maar om nu van 32t gelijk naar 36 over te stappen, dat lijkt me dan weer net te veel van het goede.
Re:Wip
Praat eens met Lance Armstrong...
.. wat heet, je zult idd jezelf moeten trainen om gestyleerd haast stil te blijven zitten. Dat vergt extra energie en is even doorbijten, omdat je spieren die beweging vaak niet gewoon zijn.
.. wat heet, je zult idd jezelf moeten trainen om gestyleerd haast stil te blijven zitten. Dat vergt extra energie en is even doorbijten, omdat je spieren die beweging vaak niet gewoon zijn.
Re:Wip
OK, maar wat voor soort beweging moet je dan trainen. Heb je/heeft iemand een idee wat er dan eigenlijk gebeurd waardoor je die stuiterbeweging krijgt?
Kan het ook liggen aan de zadelhoogte of andere fiets afstelling?
Ik heb overigens net het andere tandwiel gemonteerd (goed systeem, Cannondale!) en ik zal morgen eens kijken of het met 34t voor beter is....
Kan het ook liggen aan de zadelhoogte of andere fiets afstelling?
Ik heb overigens net het andere tandwiel gemonteerd (goed systeem, Cannondale!) en ik zal morgen eens kijken of het met 34t voor beter is....
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Wip
Kan zeker met je zadelhoogte te maken hebben. Probeer hem anders eens wat hoger te zetten. Verder is hoge toeren maken inderdaad aan te leren. Veel fietsen met 100+ omwentelingen.
Wat voor systeem van Cannondale is dat dan, heb je een foto/kun je een foto maken?
JJ
Wat voor systeem van Cannondale is dat dan, heb je een foto/kun je een foto maken?
JJ
Re:Wip
JJ schreef:
Kan zeker met je zadelhoogte te maken hebben. Probeer hem anders eens wat hoger te zetten. Verder is hoge toeren maken inderdaad aan te leren. Veel fietsen met 100+ omwentelingen.
Wat voor systeem van Cannondale is dat dan, heb je een foto/kun je een foto maken?
JJ
Volgens mij heeft hij die 1FG of hoe hij ook heet... Die SS die Cannondale als komplete fiets levert.
Re:Wip
Het is inderdaad een excentrische bracketconstructie. Die hebben we ook op de C"dale tandem zitten, maar die wordt altijd door de dealer afgesteld. Op de 1FG heb ik zelf de boel uit elkaar gehaald. T"is een heel simpel systeem met 2 "wiggen" die door een bout naar elkaar toe worden getrokken en daardoor klem komen te zitten in de bracket pot.
Het was wel erg droog gemonteerd, dus als je er een jaartje mee rijdt en dan eens los wil halen, dan heb je denk ik wel een probleem. Ik heb er maar wat vet op gesmeerd.
Het valt me trouwens wel op dat alles van de 1FG kraakt: het balhoofd, het stuur, de spaken/wielen. T"vet was zeker op bij C"dale.
Heb overigens vanavond met de 34t gereden met de Burley en dochter er achter en dat gaat prima. Alleen met wind mee begin ik toch weer te stuiteren. Ik heb geprobeerd m"n bekken stil te houden maar daardoor ga je meer kracht zetten op je bovenbenen waardoor je harder gaat rijden en dus ook meer omwentelingen gaat draaien en ik dus ook weer ga stuiteren.
Ik zal morgen het zadel wat hoger zetten. Kijken wat dat doet....
Het was wel erg droog gemonteerd, dus als je er een jaartje mee rijdt en dan eens los wil halen, dan heb je denk ik wel een probleem. Ik heb er maar wat vet op gesmeerd.
Het valt me trouwens wel op dat alles van de 1FG kraakt: het balhoofd, het stuur, de spaken/wielen. T"vet was zeker op bij C"dale.
Heb overigens vanavond met de 34t gereden met de Burley en dochter er achter en dat gaat prima. Alleen met wind mee begin ik toch weer te stuiteren. Ik heb geprobeerd m"n bekken stil te houden maar daardoor ga je meer kracht zetten op je bovenbenen waardoor je harder gaat rijden en dus ook meer omwentelingen gaat draaien en ik dus ook weer ga stuiteren.
Ik zal morgen het zadel wat hoger zetten. Kijken wat dat doet....
Re:Wip
B@rt schreef:
Het is inderdaad een excentrische bracketconstructie. Die hebben we ook op de C"dale tandem zitten, maar die wordt altijd door de dealer afgesteld. Op de 1FG heb ik zelf de boel uit elkaar gehaald. T"is een heel simpel systeem met 2 "wiggen" die door een bout naar elkaar toe worden getrokken en daardoor klem komen te zitten in de bracket pot.
Het was wel erg droog gemonteerd, dus als je er een jaartje mee rijdt en dan eens los wil halen, dan heb je denk ik wel een probleem. Ik heb er maar wat vet op gesmeerd.
Verstandig! De tandem-bracketpot kan goed vast komen te zitten. Je hoeft overigens de imbusbout niet vreselijk hard aan te draaien. Als hij bij het losmaken niet gelijk los komt: de bout 1 slag losdraaien en even met een houten hamer op je imbussleutel slaan (T-vormige sleutel is dan érg handig).
[
B@rt schreef:
Heb overigens vanavond met de 34t gereden met de Burley en dochter er achter en dat gaat prima. Alleen met wind mee begin ik toch weer te stuiteren. Ik heb geprobeerd m"n bekken stil te houden maar daardoor ga je meer kracht zetten op je bovenbenen waardoor je harder gaat rijden en dus ook meer omwentelingen gaat draaien en ik dus ook weer ga stuiteren.
Ik zal morgen het zadel wat hoger zetten. Kijken wat dat doet....
Hoger zetten is niet perse de oplossing. Kijk ook eens naar de draad "Souplesse mountainbike" in de nieuwsgroep nl.fiets. Hoger zetten kán helpen maar soms moet je ook lager gaan zitten. Belangrijker is m.i. je traptechniek: de kunst om mooi "rond" te trappen. Ik geef Spinning-lessen en help mijn klanten met het oefenen van het "rond" trappen met deze oefening: doe alsof je, terwijl je voet onderin de trapbeweging zit (dus naar achteren gaat) hondepoep van je zool veegt. Daarbij trek je je voet recht naar achteren en wordt je trapbeweging ronder.
Overigens heeft iedereen een soort natuurlijke wipfrequentie die je middels oefening aanzienlijk kunt verhogen. Maar aanleg heeft er zeker mee te maken. Ik heb een klant die zonder problemen 160 toeren kan rijden en dat gedurende enkele minuten!
Re:Wip
Ik heb vandaag wat dingen uitgeprobeerd, maar ondanks het grotere tandwiel voor is er weinig verbetering. Wat ik nog kan veranderen is de positie van het zadel tov de trap-as: naar voren of naar achteren schuiven.
Door het grotere voortandwiel is het wel makkelijker geworden een wat hogere "kruissnelheid" te halen waardoor het stuiteren minder wordt.
Voor wat betreft het spinnen. denk ik dat de massa van het vliegwiel de situatie beinvloed. Ik heb zelf een spinbike en daar heb ik vrijwel geen last van het stuiteren. De bewegingen die je normaalgesproken maakt op een spinfiets vind ik toch aardig afwijken van het fietsen op een bochtige singletrack in het bos.
Ik denk toch steeds meer dat het te maken heeft met het verzet waarin je trapt en je techniek.
Toch maar even verder zoeken naar een oplossing.....
Door het grotere voortandwiel is het wel makkelijker geworden een wat hogere "kruissnelheid" te halen waardoor het stuiteren minder wordt.
Voor wat betreft het spinnen. denk ik dat de massa van het vliegwiel de situatie beinvloed. Ik heb zelf een spinbike en daar heb ik vrijwel geen last van het stuiteren. De bewegingen die je normaalgesproken maakt op een spinfiets vind ik toch aardig afwijken van het fietsen op een bochtige singletrack in het bos.
Ik denk toch steeds meer dat het te maken heeft met het verzet waarin je trapt en je techniek.
Toch maar even verder zoeken naar een oplossing.....
Re:Wip
Ja, maar dan kan ik doorschakelen. Ik heb wel om het probleem op te lossen steeds grotere voortandwielen gekozen op mijn andere fietsen.
Op 1 van mijn ATB"s (Cornello) heb ik een Shimano 105 crankset gemonteerd zodat het wat makkelijker is om grotere bladen te monteren.
Het is dus eigenlijk een voortschreidend probleem. Over 5 jaar moet ik waarschijnlijk ook met 29 inch wielen gaan rijden omdat anders de voortandwielen de grond raken
Zou het eigenlijk mogelijk zijn om je "fietsbewegingen te kunnen laten bekijken...?
Op 1 van mijn ATB"s (Cornello) heb ik een Shimano 105 crankset gemonteerd zodat het wat makkelijker is om grotere bladen te monteren.
Het is dus eigenlijk een voortschreidend probleem. Over 5 jaar moet ik waarschijnlijk ook met 29 inch wielen gaan rijden omdat anders de voortandwielen de grond raken

Zou het eigenlijk mogelijk zijn om je "fietsbewegingen te kunnen laten bekijken...?
Re:Wip
Er is vast wel een universiteit waar ze nog wat proefpersonen kunnen gebruiken
Maar het lijkt mij dat je de symptomen aanpakt, niet de oorzaak.
Bijna iedereen kan uit de voeten met de normale tandwielen.
Persoonlijke voorkeur is prima, maar ga je niet wat ver?
Zijn je crancks niet te lang voor je benen?
180mm wordt wel veel voor ss geadviseerd, maar wanneer je klein van stuk bent moeten je benen wel een erg grote slag maken.

Maar het lijkt mij dat je de symptomen aanpakt, niet de oorzaak.
Bijna iedereen kan uit de voeten met de normale tandwielen.
Persoonlijke voorkeur is prima, maar ga je niet wat ver?
Zijn je crancks niet te lang voor je benen?
180mm wordt wel veel voor ss geadviseerd, maar wanneer je klein van stuk bent moeten je benen wel een erg grote slag maken.
Re:Wip
Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat het aanpassen van het verzet slechts voor een deel een oplossing is. Waarschijnlijk is het een mix van zitpositie, houding, verzet en techniek.
Die eerste 3 laten zich makkelijk aanpassen (misschien staat m"n stuur in verhouding met het zadel ook wel iets te laag....).
Dan toch ook maar wat meer naar de fietstechniek kijken.
Die eerste 3 laten zich makkelijk aanpassen (misschien staat m"n stuur in verhouding met het zadel ook wel iets te laag....).
Dan toch ook maar wat meer naar de fietstechniek kijken.