Mijn budget voor dit jaar is weer op...

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
Mijn budget voor dit jaar is weer op...

Bericht door JJ » do apr 08, 2004 9:43 pm

Zie hier wat er vanavond klaar stond bij mijn LBS:

Afbeelding

En het hoogtepunt van de fiets:

Afbeelding

Later meer,

Een happy JJ :D

Tall Boy Bram

Re:Mijn budget voor dit jaar is weer op...

Bericht door Tall Boy Bram » vr apr 09, 2004 10:53 am

Santos?

Rohloff SS?

?????

TB

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr apr 09, 2004 11:19 am

Vet frame! En met een Rohloff perfect lijkt me. Geen gezeik meer met moeilijk leverbare tandemcranks!

Groet, Lars

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr apr 09, 2004 11:42 am

Tallboy schreef: Santos?
Rohloff SS?
Santos: Ja!
Rohloff SS: Neh, Rohloff 14speed!

Dat van die Cranks snap ik nog steeds niet..

Ik ga voorlopig met twee mtb cranks rijden.
Wilde het grote tandwiel voor de aandrijving, middenblad voor de "timing" (wat is de tandem term daarvoor??) ketting, maar dat past dus niet(tandwielen te dicht op elkaar). Nu dus voorlopig met de piccolo tandwieltjes als verbinding voor - achter. De beide kettingen komen dus vooralsnog aan 1 kant van de tandem.

Maar die officiele tandem cranks, wat is daar zo moeilijk aan? Zijn toch gewoon 1 crank met 3 bladen en twee cranks met 1 blad?

En moet je dan ook nog letten op het schroefdraad van je bracket? Beetje vaag allemaal..

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr apr 09, 2004 5:34 pm

weinig...

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » vr apr 09, 2004 7:24 pm

JJ schreef:
Santos: Ja!
Rohloff SS: Neh, Rohloff 14speed!

Gaaf frame, JJ. Mooie kleur.
[
JJ schreef:
Dat van die Cranks snap ik nog steeds niet..
Ik ga voorlopig met twee mtb cranks rijden.
Wilde het grote tandwiel voor de aandrijving, middenblad voor de "timing" (wat is de tandem term daarvoor??) ketting, maar dat past dus niet(tandwielen te dicht op elkaar). Nu dus voorlopig met de piccolo tandwieltjes als verbinding voor - achter. De beide kettingen komen dus vooralsnog aan 1 kant van de tandem.

Een "timing chain" is een tandemterm; in het nederlands heet dat ook wel de verbindingsketting.
[
JJ schreef:
Maar die officiele tandem cranks, wat is daar zo moeilijk aan? Zijn toch gewoon 1 crank met 3 bladen en twee cranks met 1 blad?

Feitelijk zijn de linkercranks gewone cranks (dus met armen voor tandwielen) maar dan voorzien van linkse draad i.v.m. het linkerpedaal dat erin moet. Het omgekeerde is het geval met de rechter voorcrank: dat is een standaard linkse crank, maar dan met rechtse draad erin getapt. Daarom zijn tandem-cranksets veel duurder dan gewone sets. Met wat handigheid en eventueel wat Helicoils kun je ook prima een handvol standaard cranksets ombouwen tot tandem-exemplaren.
Maar in het geval van een Rohloff kun je inderdaad de kettingen lekker aan 1 kant laten lopen. Dat is (enigszins) te zien op deze foto:
Afbeelding.
Je kunt de "piccolo" tandwieltjes natuurlijk ook vervangen door pakweg 36-ers o.i.d.
[
JJ schreef:
En moet je dan ook nog letten op het schroefdraad van je bracket? Beetje vaag allemaal..

Hoezo letten op het schroefdraad van je bracket?! Je moet alleen - maar da"s bij een solofiets ook zo - zorgen dat de assen de juiste lengte hebben. In verband met de vorm van de TA Zéphyr cranks op onze tandem moesten we bijvoorbeeld een voor-trapas van 131 mm. gebruiken. Maar daar merk je volgens mij eigenlijk niets van (in negatieve zin dan).

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr apr 09, 2004 7:38 pm

Dubbelop heeft het haarfijn uitgelegd!

Nog een voordeel van niet hoeven tegentappen is ook: langere levernsduur crankdraad. ik heb het wel eens gezien dat mensen met een scheef gemonteerd pedaal zo de draad er uit trokken...

Veel plezier met de fiets!

Lars

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr apr 09, 2004 8:47 pm

Ik wist dat jij lange benen had Jelle.. maar om daar nu ook een lang frame voor te kopen...?

Wordt vast een mooie easyrider... shopper-wannabee... Ik zeg: veul goud en blinkend spul d"r op!!

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » vr apr 09, 2004 9:34 pm

De Lars Cuevas schreef:
Dubbelop heeft het haarfijn uitgelegd!

Nog een voordeel van niet hoeven tegentappen is ook: langere levernsduur crankdraad. ik heb het wel eens gezien dat mensen met een scheef gemonteerd pedaal zo de draad er uit trokken...

Veel plezier met de fiets!

Lars

Bedoel je met "tegentappen" het door de bestaande schroefdraad heensnijden van nieuwe draad? Dat zal inderdaad kwetsbaar zijn! Helicoils zijn dan een goed alternatief, meen ik te weten.

Plaats reactie