Lichte racefiets

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

R@coon
Lichte racefiets

Bericht door R@coon » wo apr 28, 2004 6:52 pm

|[ Dit topic gaat tot mijn spijt niet over een MTB, hopelijk kunnen jullie mij toch enige info verschaffen ]|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Iemand heeft mij gevraagd of ik enkele inlichtingen kon inwinnen over een lichte racefiets, hij wil namelijk een nieuwe gaan kopen (omdat ie begint te balen dat mn Ridley Scandium zoveel lichter is dan zijn Avaghon racefiets)

Zelf keek hij naar de "Pinarello Dogma" of de "De Rosa King " maar naar mijn weten zijn dit vooral "mooie racefietsen", niet zo zeer lichte (Dogma: 7.7 Kg, King...ook zoiets waarschijnlijk). Dus ik heb "m de nieuwe "Cannondale 6.13" (ben zelf helemaal geen fan van Cannondale...) en "Trek 5900 Superlight" aangedragen.

Zijn er nog fietsen die aandacht vragen ? Ja kan natuurlijk een nieuwe Ridley Scandium (ook zo"n 7.0 kg indien goed afgemonteerd) maar hij wil natuurlijk een betere, exclusievere, mooiere....enz.. racefiets dan ik heb... ;)

Samenvattend: Racefiets, licht, mooi, Dura-Ace of Record

Exar

Re:Lichte racefiets

Bericht door Exar » wo apr 28, 2004 7:05 pm

Giant TCR Century natuurlijk!

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo apr 28, 2004 7:33 pm

Cinelli baanfiets......lijkt me licht genoeg.....

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » wo apr 28, 2004 8:45 pm

- principia uit denemarken: kwaliteit en licht;
- Scott carbon;
- uitboren?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo apr 28, 2004 10:27 pm

Eén ding over die Dogma.... .raar dat T-Mobile vorig jaar die aangeboden kreeg van Pina, maar er geen grote wedstrijd mee heeft gereden, maar met een iets goedkopere broer, met iets minder carbon... Heeft zo z"n redenen... vul zelf maar in welke.

Zand er over

Bericht door Zand er over » wo apr 28, 2004 10:33 pm

dogma met meer carbon?? bij mijn weten alleen de vork.. de rest is van magnesium...wil hiermee geen sinds de kennis van de grote dekerf in twijfel trekken overigens ;D

Giant is met een frame van ongeveer een kilo ook niet zwaar, maargoed je moet het mooi vinden

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo apr 28, 2004 10:46 pm

Zand er over schreef:
dogma met meer carbon?? bij mijn weten alleen de vork.. de rest is van magnesium...wil hiermee geen sinds de kennis van de grote dekerf in twijfel trekken overigens ;D

Magnesium, carbon, een pot nat ;)

De info heb ik van mn makker, die contact had met Walter Godefrood, of hoe je dat ook schrijft, om evt. een oud team frame te kopen...

Doe er mee wat je wilt ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo apr 28, 2004 10:48 pm

@Racoon,

laat die makker van je eens gaan praten met Mart van Moosehead in Venlo. Die heeft nog wel leuke ideeën voor lichte racefietsen. Zelf heeft hij er een van ergens sub 4.5kg....

BLRacing

Bericht door BLRacing » do apr 29, 2004 7:02 am

Doe mij die Scott carbon CF1 maar ;) lichtste frame op de markt en zeer goed resultaat in het duitse Tour frame duurzaamheids test.

Plons

Bericht door Plons » do apr 29, 2004 7:11 am

Doe mij maar een paar goei benen, dan krijg ik mijn kreng ook wel vooruit...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do apr 29, 2004 8:01 am

Is dit een optie? Met K3 mandje 7.7 kilo, zonder 7.5 ;D

Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » do apr 29, 2004 9:34 am

Hahahahaha, mijn fixie weegt 11,4 kilo... staal roeleert ;D

R@coon

Bericht door R@coon » do apr 29, 2004 9:36 am

[quote="DeKerf"s"]
@Racoon,

laat die makker van je eens gaan praten met Mart van Moosehead in Venlo. Die heeft nog wel leuke ideeën voor lichte racefietsen. Zelf heeft hij er een van ergens sub 4.5kg....
[/quote]

Ok 4.5...wow dat is wel heel weinig, verder moet het wel gewoon een merkfiets van een dealer zijn want hij is niet iemand die enigszins zin heeft om zelf te gaan sleutelen (om wat voor redenen dan ook) maar ideeen zijn altijd welkom

[
JJ schreef:
Is dit een optie? Met K3 mandje 7.7 kilo, zonder 7.5 ;D

Afbeelding

....Ja dat is zeker een optie, maar dan wel met nog precies zo"n mandje achterop voor de gewichtsverdeling.

R@coon

Bericht door R@coon » do apr 29, 2004 9:38 am

Kleine Benjamin schreef:
Doe mij die Scott carbon CF1 maar ;) lichtste frame op de markt en zeer goed resultaat in het duitse Tour frame duurzaamheids test.

Scott, ja daar heb ik ook meerdere (goede) geluiden over gehoord, hoeveel weegt die ?

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do apr 29, 2004 7:04 pm

Het "goedkope" Scott Carbon frame weegt rond de 900 gram. Als complete fiets met Ultegra te koop voor, ik meen, 2800 €. Is geen slechte aanbiedig dacht ik zo!!!

Het dure frame zit onder de 900 gram en zal zo"n 2500€ kosten?!

Ik heb ook die Tour test gelezen. Je krijgt de indruk dat de Scott 1 van de weinige Carbon frames is, waar echt over na gedacht is en waar de eigenschappen van Carbon goed benut zijn, om zo tot een licht en stijf frame te komen, dat ook nog eens betaalbaar is.

Vergelijk dat eens met de Dure Eddy Merckckckcxkxxxkx en Orbea Orca. Aardig licht, maar eigenlijk te slap om fatsoenlijk op te kunnen fietsen!!! Of zoals Tour het zei: Eddy Merckckx heeft nooit zelf op dit frame gereden, anders zou hij het nooit onder zijn naam durven verkopen...

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do apr 29, 2004 7:52 pm

red bull sl. super frame, zie Tour.
licht, niet duur, 1400euro ultegra afgemonteerd en nu anodisatie gratis.
erg gaaf zwart geanodiseerd.

Zand er over

Bericht door Zand er over » vr apr 30, 2004 12:11 am

koop een merlin chilio (of zo iets) tita lugs met carbon pijpen er tussen.. betaal em in briefjes van honderd en voila voel eens hoe ligt je portomonaie is geworden... ;D

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr apr 30, 2004 10:35 am

Jurriaan schreef:
red bull sl. super frame, zie Tour.
licht, niet duur, 1400euro ultegra afgemonteerd en nu anodisatie gratis.
erg gaaf zwart geanodiseerd.

Zwarte annodisatie is idd vet cool heftig bruut! ;D
Blijft ook erg lang erg mooi!

R@coon

Bericht door R@coon » vr apr 30, 2004 1:21 pm

Nou het zal wel geen Red Bull worden, dat is niet helemaal de uitstraling die gezocht wordt....en voor het budget hoeft "t ook niet (Dogma = €7000.-)

Maar zo"n Scott CR1 Team Issue, met Dura-Ace, Ksyrium SL is zeer zeker een optie en is toch €2000.- goedkoper dan de Dogma

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr apr 30, 2004 4:46 pm

Dat Dogma freempje stond in de Fiets...met de lelijkste carbon voorvork uit de geschiedenis. Gatverdarrie :). En ook de achtervork is niet echt mooi te noemen.
Afbeelding

R@coon

Bericht door R@coon » vr apr 30, 2004 6:12 pm

Hier staat ie ook wel in de lelijkste kleur die je maar kan verzinnen, maar het is idd ook niet helemaal mijn ding, die "curly-voorvork"

WhoCares

Bericht door WhoCares » za mei 01, 2004 12:27 pm

De absolute winnaar in het profpeloton van de afgelopen week, Davide Rebellin, rijdt zijn wedstrijden op een nieuw model van de Italiaanse framebouwer Wilier Triestina.

De Wilier Triestina full carbon is momenteel, met zijn 920 gram, het lichtste frame rondrijdend in het profpeloton. Zowel team Gerolsteiner als team Lampre rijden met dit ultra lichte karretje. Samen met een Mizuno Fiandre voorvork van 380 gram, komt het geheel op een gewicht van 1300 gram.

Voordat jij je rondjes op het nieuwe topmodel van Wilier kunt rijden, zul je moeten wachten tot september. Pas dan is de full carbon in de winkel te koop.

Afbeelding

janman

Bericht door janman » za mei 01, 2004 12:40 pm

Ik weet van insiders dat Rebbelin niet op een Willier kader rijdt maar op een Scott carbonkader overgespote in de Willier kleuren ! Maar als je echt een lichte bike wilt zal je eens op www.light-bikes.com moeten kijken. In mijn ogen is de Scott wel de beste van heel het peloton. 8)

PFW

Bericht door PFW » za mei 01, 2004 8:10 pm

Nog een suggestie:

Orbea Orca, frame weegt 1000 gram.

http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=1914

http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... 4f99cdeafe

Ik zag er toevallig eentje staan bij bike2build, ziet er gelikt uit.

Fast

Bericht door Fast » ma mei 03, 2004 4:41 pm

R@coon schreef:
Nou het zal wel geen Red Bull worden, dat is niet helemaal de uitstraling die gezocht wordt....en voor het budget hoeft "t ook niet (Dogma = €7000.-)

Maar zo"n Scott CR1 Team Issue, met Dura-Ace, Ksyrium SL is zeer zeker een optie en is toch €2000.- goedkoper dan de Dogma

Als er sprake is van een enorm budget, waarom dan niet kijken naar een Colnago C50. Licht carbonnen frame dat ook zijn racewaardigheid aardig heeft bewezen. Vele toppers gingen u voor!
In combinatie met Campagnolo record 10 speed en een setje Zipp wielen krijg je een lichte fiets met een uitstraling die velen zal doen kwijlen.
Ik wel tenminste.

Plaats reactie