GT i-Drive SS
Moderators:JJ, Beheerders
Ik heb een GT i-Drive framepje aangeschaft ergens en ik wilde er een SS-er van maken, dat zou toch moeten kunnen vanwege het excentrische bottombracket of iets dergelijks? JJ en co hebben er meer verstand van dus: tips graag!
ohja, plaat: www.cs.vu.nl/~sbdbruin/gt.jpg
ohja, plaat: www.cs.vu.nl/~sbdbruin/gt.jpg
Re:GT i-Drive SS
Vet, de eerste reactie op mijn eerste SS topic komt van mijzelf:
Full Suspensions
Ook een full suspension kun je ombouwen tot singlespeed. Voor het gros van de FS frames moet je dan gaan werken met een kettingspanner. Dit door de variabele afstand tussen trapas en achternaaf (door de plaatsing van het scharnierpunt van de achterbrug). Alleen als de achterbrug rond de trapas scharniert kan zonder kettingspanner gereden worden. Kona levert een complete FS bike met lagering rond de trapas.
ergo, ketting op lengte brengen en rijden maar?
Full Suspensions
Ook een full suspension kun je ombouwen tot singlespeed. Voor het gros van de FS frames moet je dan gaan werken met een kettingspanner. Dit door de variabele afstand tussen trapas en achternaaf (door de plaatsing van het scharnierpunt van de achterbrug). Alleen als de achterbrug rond de trapas scharniert kan zonder kettingspanner gereden worden. Kona levert een complete FS bike met lagering rond de trapas.
ergo, ketting op lengte brengen en rijden maar?
Re:GT i-Drive SS
makkelijk zelf te controleren lijkt me...
Eerst even je demper demoteren,
vervolgens h.o.h. afstand van trapas tot achter as meten in uitgeveerde positie
en vervolgens het zelfde voor de ingeveerde situatie..
Denk zelf dat het niet helemaal gaat lukken doordat de trapas door dat i-drive op een vaste positie ten opzichte van het hoofdframe word gehouden..
Maar je kan het natuurlijk altijd proberen!!
veel succes
Eerst even je demper demoteren,
vervolgens h.o.h. afstand van trapas tot achter as meten in uitgeveerde positie
en vervolgens het zelfde voor de ingeveerde situatie..
Denk zelf dat het niet helemaal gaat lukken doordat de trapas door dat i-drive op een vaste positie ten opzichte van het hoofdframe word gehouden..
Maar je kan het natuurlijk altijd proberen!!
veel succes
Re:GT i-Drive SS
Hmm, dan zou het idd niet gaan, de kettinglengte verandert dan wel dus... iemand suggesties?
Re:GT i-Drive SS
Gemini schreef:
Denk zelf dat het niet helemaal gaat lukken doordat de trapas door dat i-drive op een vaste positie ten opzichte van het hoofdframe word gehouden..
Ik meen zelfs dat dat niet helemaal klopt, dus dat de trapas ook tov het voorframe iets of wat verdraait. In elk geval is de afstand trapas-achternaaf nooit gelijk bij een I drive. Singlespeeden zonder kettingspanner is dus in elk geval zeker niet mogelijk!
Re:GT i-Drive SS
Exar: vuile slet!
Een beetje meelopen...
En waarom een frame kopen waar ik ook al een tijdje naar zit te kijken. Nu moet ik weer verder kijken voor een frame...

Een beetje meelopen...
En waarom een frame kopen waar ik ook al een tijdje naar zit te kijken. Nu moet ik weer verder kijken voor een frame...
Re:GT i-Drive SS
Meheheh, jammer dan, ik heb dankzij bettes en the book of the dead zojuist een XT derailleur tot leven gebracht, dus dat gaat dan maar op de minder mooie manier werken...
Re:GT i-Drive SS
Misschien dat de boel nog wel zou kunnen veren zonder spanner, maar ik zou gewoon een kettingspanner (wel behoorlijks strak) monteren. Dan ben je er zeker van dat je I-drive ook echt I-drivet zeg maar

Re:GT i-Drive SS
Setzer helpt ook een boel, kettingspanner is dus definitief. Ik zou het ook wel vet vinden om cyclocross style bashguards om het crankstel te hebben... eens kijken of die carbon gast hier dat wil maken

-
- Berichten:771
- Lid geworden op:ma okt 22, 2001 12:16 pm
Re:GT i-Drive SS
Andere optie is gewoon even FSA carbon platen kopen in uw vakhandel. Ik heb die platen ook op de crosser, werken prima tot 42 tandjes.
Re:GT i-Drive SS
sja, maar als ik maar 42 tands voor kan rijden dan ben ik weer gebonden aan een 11 of 12 achter...
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:GT i-Drive SS
Exar schreef:
sja, maar als ik maar 42 tands voor kan rijden dan ben ik weer gebonden aan een 11 of 12 achter...
;D
Dan ben jij vanaf nu mijn held!!
Re:GT i-Drive SS
Vettig!
Even serieus: ik heb nog een cranksetje liggen waarvan de 42 nog wel goed is, het is een oude LX waarbij het grootste blad ook meteen de spider is (dank u, meneer Shimano, voor dit prachtige idee!). Kom ik dan met het grootste shimano bmx tandwieltje (18?) nog een beetje vooruit?
Even serieus: ik heb nog een cranksetje liggen waarvan de 42 nog wel goed is, het is een oude LX waarbij het grootste blad ook meteen de spider is (dank u, meneer Shimano, voor dit prachtige idee!). Kom ik dan met het grootste shimano bmx tandwieltje (18?) nog een beetje vooruit?
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:GT i-Drive SS
Met 42:18 moet het lukken op niet al te heuvelachtig terrein. Heb je meer heuvels(of bergen), dan heb je waarschijnlijk een kleiner verzet nodig. Gewoon proberen. Ben wel benieuwd naar het resultaat

Re:GT i-Drive SS
Ohja: is het de bedoeling dat je een bmx ketting gebruikt of een gewone 8 of 9 speed ketting?
Re:GT i-Drive SS
wat jij wil DaBrown... ik rij op mijn SS nu met een pc59 ketting van sram... geen vuiltje a/d lucht.
een bmx ketting past vaak niet door je derailleur heen
een bmx ketting past vaak niet door je derailleur heen
-
- Berichten:771
- Lid geworden op:ma okt 22, 2001 12:16 pm
Re:GT i-Drive SS
Ik heb een dikke BMX chain, maar die ga ik weer vervangen voor een motorketting. Vind een dikke ketting gewoon leuker
Re:GT i-Drive SS
Een kettingspanner is wel nodig, maar er is minimale invloed bij het veren. Ik heb de grap ook geprobeerd, en het werkte. Echter dat kleine beetje kettingrek was net teveel om zonder spanner te rijden.
Op zich zou een chaindevice met een verend rolletje voldoende moeten zijn.
Succes
Pauluz
Op zich zou een chaindevice met een verend rolletje voldoende moeten zijn.
Succes
Pauluz
Re:GT i-Drive SS
ligt er ook beetje aan wrom je ss wilt, als je het doet zodat je dan geen rammelende derr. meer hebt dan hoef je het niet te doen, want je zult een spanner moeten gebruiken. Maar als je voor de looks doet of omdat je een bikkel bent, zou ik het gwoon doen ;D
Re:GT i-Drive SS
Eigenlijk omdat het $$$ scheelde, maar toen kreeg ik plotseling het eea aan derailleurspul in de schoot geworpen...