Re:suggesties voor een marathon fully-fram rond 1500

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

gab-star
suggesties voor een marathon fully-frame rond 1500

Bericht door gab-star » ma mei 03, 2004 8:24 pm

Hello al wetende mountainbikers,
ik ben me aan het orienteren voor een nieuw xc-marathon fully frame. Ik wil een trail bike / frame, beetje racy, maar waar je wel "de hele dag" mee kan fietsen. Ik wil er nameijk ook de alpen mee over, meerdaagse trektochten rijden en nog wat maratons....
Dan heb ik ook nog dat ik er een set HS33"s op wil monteren, dus heb k weer v-nokken nodig...
Tot nu toe een paar kandidaten:
-Mountaincycle Zen (met een 5th element)
Afbeelding
-Nicolai Nonius CC (met een DT swiss demper) = alleen lang wachten en expensive....

-en hier zouden dan jullie suggesties moeten komen, of argumenten:
1) om een ander frame te kiezen
2) of bovenstaande niet te nemen ;D
alle adviezen tips e.d. zijn welkom!
thnx
-GK-

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma mei 03, 2004 8:53 pm

Rocky mountain element natuurlijk!!!

gab-star

Bericht door gab-star » ma mei 03, 2004 9:03 pm

dies mooi ja, maar heef"tie ook veebreeknokken?
en is dat frame los te krijgen?
Enniehowzzzz, dat kan ik ook zelf wel even checken!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma mei 03, 2004 9:14 pm

gab-star schreef:
dies mooi ja, maar heef"tie ook veebreeknokken?
en is dat frame los te krijgen?
Enniehowzzzz, dat kan ik ook zelf wel even checken!

yep
yep
yep

dusssss©

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » ma mei 03, 2004 9:17 pm

Ja en als je dichtbij de grens woont dan kun je ook nog eff naar s-tec want daar zijn ze wat cheaper, en daarbij ze zijn exclusief en mooi, en ik wil er volgend jaar ook 1 :)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma mei 03, 2004 9:28 pm

specialized stumpjumper fsr

echt racie, dan giant nrs.

beide niet exclusief maar wel beter (subjectief)

gab-star

Bericht door gab-star » di mei 04, 2004 7:14 am

Zijn de NRS, en FSR beter dan de RM, MC en / of nicolai (die eigenlijk zo"n beetje hetzelfde is al de Mountaincycle?!)
Ik ben zelf niet zo van Giant, maar Speci vind ik ook wel wat, alleen dan weer aan een los frame komen... :?

Volgens mij is die Zen van mountaincycle ook supernieuw, ik kan er nergens een test / review over lezen...
Van het weekend was de site van S-tec down, maar die ga ik zeker ook nog even checken!
thnx tot nu toe

Oja, nog tips over lucht-dempers?!
Ik ben wel voorstander van een DT-swiss, 5th-air of Fox (float R ppedal)........

Castor

Re:suggesties voor een marathon fully-frame rond 1500

Bericht door Castor » di mei 04, 2004 9:24 am

Demper hangt ook nog samen met de framekeuze. Ten eerste qua levering, veel frames worden incl. demper geleverd, maar zo zou het systeem van de RM Element weinig profijt van een 5th Air te hebben.

Overigens zou ik een Slayer ook overwegen, aangezien je het zelf over een trailbike hebt - de Element is toch een stuk meer racy. (Zelfde veersysteem)

gab-star

Bericht door gab-star » di mei 04, 2004 9:39 am

Ja, je hebt gelijk Castor, maar misschien kan ik dan mijn Kona Coiler nog gebruiken (die is wel wat zwaarder, maarja)

Ik heb nu een Fully: sintesi python, maar dat frame is twee jaar oud en ik heb het idee dat ie net iets te kort is (en ik heb er al een langere stuurpen op). Ik kan net niet mijn positie zo aanpassen zals ik wil, omdat de bovenbuis wat te kort is voor mij.
Misschien wanneer ik meer een racy-eduro-achtige frame opbouw (ik ben nogsteeds wel een beetje verknocht op die Mountaincycle, voor 1350,- inc 5th element), met de onderdelen die ik op mijn python heb (X.7-X.9, lichte wieltjes en 100 mm marzo en syntace VRO stuurpen-stuur combo) een fiets opbouw met een iets meer racy frame dat ik dan wel heb wat ik wil.

Ik hoef dus niet echt een 100% allerlichtst frame (zeker geen carbon e.d.), maar ik wel misschien een wedstrijdje doen en een marathon rijden en zeker trektochten ook maken...

En nu heb ik ook weer vernomen dat sintesi in 2005 een hele sloot nieuwe fully frames gaat lanceren... heb er alleen nog geen extra info over, alleen maar van horen zeggen...

tob tob tobber de tob...
Ik loop dus nogal wat te stoeien met mijzelf, en hoop op de beste middenweg?!

R@coon

Bericht door R@coon » vr mei 07, 2004 12:53 pm

Weet niet of je bekend bent met het Duitse merk Canyon, maar die schijnen echt hele goed Marathon en XC-Race Fully"s te maken. Volgens mij heeft die een zeer goede bike van zo"n E 1500.- (ze kwamen altijd als SUPER uit de test van Bike Magazin !!)

http://www.canyon.de/startseite.shtml en dan naar SHOP voor de bikes.

Yvkov

Bericht door Yvkov » vr mei 07, 2004 2:24 pm

euu , kijk es bij te koop!!!! Feul Trek Frame 90 17.5" model 2004 met demper, 800 euro!! ;)

Gène

Bericht door Gène » vr mei 07, 2004 5:59 pm

Klein commentaartje, dat de Canyon uper uit de test komt bij een duits blad is dat het een duits merk is. Ooit al eens een slechte test gelezen in de fiets of Mountainbike plus (ja sorry ::)) over Santos??
Ik niet
Maar die canyon fietsen zien er niet slecht uit. Ik meen dat een frame erg lijkt op de G serie van scott, toch??
mzzl
Gène

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr mei 07, 2004 6:06 pm

check eens die foto van die Mountain Cycle helemaal bovenaan: ik mis een scharnierpunt bij de achterpatten!? En de achterbrug is geen Carbo, dus een Fuel-achtige constructie (waar de flex van de achtervork de funcite van dit achterste scharnierpunt overneemt) lijkt me ook niet logisch...

Iemand een verklaring?

Over de vraag: Ik heb zelf een Element besteld, dus welke raad zal ik je geven...

Het losse Element Frame heeft overigens inderdaad V-brake nokken, en het frame kost inclusief Fox Float RL PPD 1800 €

Andere mogelijkheid: Giant NRS alu voor 1300€ inclusief demper en ook te krijgen met nokken. Niet supercomfy, maar wel snel en stijf, weet ik uit ervaring.

Tot slot. Cube is ook goed en erg betaalbaar!?

Succes met je keuze!

Groet, Lars

ROXY

Bericht door ROXY » vr mei 07, 2004 6:20 pm

Een Rocky Element is alvast een no nonsense superframe, zonder tierlantijntjes.

Die Mountain Cycle is erg mooi, en helemaal niet duur. Persoonlijk zou ik dan nog eerder gaan voor de SLix, dat systeem lijkt me veel actiever. Maar dat is maar net wat je wil.
De Zen is een echte racy-fully, niet gericht op comfort maar enkel op het opvangen van de grootste schokken. Het nadeel bij deze is dat hij niet zo actief zal zijn (één scharnierpunt = verharden van de vering bij het remmen).

Maar ik moet er wel ff bijzeggen: ik heb nog maar één MC xc fiets in t echt gezien (zo"n SLix), en die heeft niet lang geleefd. De achterbrug heeft het toen begeven.
Ik weet nu wel niet of dat een éénmalige gebeurtenis was of niet. Heb je al eens op www.mtbr.com gekeken ivm die MC?
Enne ik heb ook al eens horen vallen dat de garantie bij MC niet zo vlot verloopt... Iemand ervaringen mee?

Maar al bij al zou dat ook een kanshebber zijn als ik nu een nieuwe fully zou moeten kiezen... Een superknap frame voor het geld van een massaproduct!

BLRacing

Bericht door BLRacing » za mei 08, 2004 9:26 am

Ik zou me alleen niet wagen aan een lockout op die Mountaincycle. Tenslotte is die demperbevestiging op een constructie technisch onverantwoorde plaats daar ergens midden op de onderbuis :? :? ::). En die achterbrug mist een scharnierpunt, zou problemen kunnen geven. Mijn advies: ander frame. Tweede advies: follow your heart. ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za mei 08, 2004 9:31 am

Weet niet geheel of deze nog net op het prijskaartje kan, maar dit zou in elk geval een serieuze overweging van mij uit waard zijn;

SyCip DoubleDribble... Voorkant uit ijzer, achter kant komt van Ventana.

Afbeelding

Afbeelding

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » za mei 08, 2004 10:46 am

[quote="DeKerf"s"]
Weet niet geheel of deze nog net op het prijskaartje kan, maar dit zou in elk geval een serieuze overweging van mij uit waard zijn;

SyCip DoubleDribble... Voorkant uit ijzer, achter kant komt van Ventana.
[/quote]

Ja maar deze wil ik al als ik een keer geld over heb 8) Echt geweldig mooi.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » za mei 08, 2004 11:48 am

inderdaad.. Mooi met een grote M! Ken het merk overigens niet (Ventana wel hoor), maar ik bven dan ook geen staal fetishist ;)

Groeten, Lars

Pimiento

Bericht door Pimiento » za mei 08, 2004 4:01 pm

Deze:

Afbeelding

Gary Fisher Cake

Gène

Bericht door Gène » za mei 08, 2004 6:35 pm

Die Gary is egt een afschuwlijk lelijk ding. Terwijl de oudere supercalibers mooie frames waren zijn de full suspension frames van gary fisher nooit egt beister mooi geweest (naar mijn mening).
Maar verwacht niet teveel van en frame van rond de 1500 euro. Trouwens wat dacht je van een Viper full suspension. Ben even de naam kwijt maar die frames worden al aangeboden voor ongeveer 500 euro. En voor rond de 800 heb een frame met een manitou spv demper. Lijkt mij een hele goede deal.
mzzl
Gène

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za mei 08, 2004 10:22 pm

niet teveel verwachten van een frame van 1500euro??????????type foutje denk ik?

specialzied stumpjumper, active vering, weinig invloed van pedaalbeweging en remmen.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » zo mei 09, 2004 4:14 pm

Ja wat bedoel je daarmee ja? verwacht niet te veel van een frame van 1500 euro?? hoezo is dat low budget ofzo ??? Ik bedoel als je voor 1500 euro geen frame kan vinden..mwah dan heb je dure smaak :)

Gène

Bericht door Gène » zo mei 09, 2004 7:03 pm

Ik denk dat je dieper in de buidel zult moeten tasten om tot een beter resultaat te komen. Ik dek dat je je budget zult moeten vergroten tot 2000 euro. Waarom?? Omdat je anders niet tot het verwachte resultaat zult komen. Je moet je frame namenlijk helemaal goed vinden. Geometrie, gewicht, demper, veersysteem, afdichtingen, lagers.
Vergeet niet dat je er vaak langer als drie uur op moet kunnen zitten. Misschien zou je maat werk moeten over wegen. Klinkt misschien allemaal drastisch maar stel je eens voor. Je zit twee uur te hobbelen en je komt tot de conclusie dat iets niet naar behoore werkt. Of dat je houding je niet bevalt. Wat moet je dan?? Afstappen. Beetje lullig als je gemiddeld 20 euro voor een bekende marathon moet neer leggen plus de eventuele reiskosten.
Plus je zit niet alleen meer dan drie uur tijdens die wedsrijd maar ook de nodige uren van te voren. Tijdens de lange duur trainingen.
Je zult dit zeker al voor 1500 of minder kunnen vinden, maar als je een bepaald frame wilt hebben zul je er meer voor moeten betalen. Een stumpjumper bijvoorbeeld. Je kunt de goedkoopste versie kopen. Kosten 1950 euro. Dan moet je al zeker andere wielen nemen, want die standaard wielen wat daar op zitten vind ik niet geweldig en te zwaar. Misschien zou je ook moeten overwegen andere remmen te nemen want de deore hydro schijfremmen wat daar op zitten vind ik weer niet marathon waardig. Lijkt me meer voor een toerrijder.
Dan kom je al zeker boven de 2000 euro uit. Dan komen er misschien nog wat andere dingen bij, stuurpen, stuur, zadel misschien, pedalen.
Dan ben je al zeker boven de 2000 euro. En aangezien een los frame van de stumpjumper niet word aangeboden...
Stel je zou een los frame kopen van 1500 euro en de houdige onderdelen zult moeten ombouwen moet je rekening met bijvoorbeeld een voor der dikte, zadelpen dikte, trapas. Misschien een andere stuurpen.
Vandaar mijn opmerking verwacht niet te veel van een frame van 1500 euro. Je bent er namenlijk niet met alleen die 1500euro.
mzzl
Gène

Sven

Bericht door Sven » zo mei 09, 2004 7:46 pm

Uhm Gène, hier is een grove leesfout in de maak:
suggesties voor een marathon fully-frame rond 1500

Jij hebt het over volledige fietsen??

Brum.

Bericht door Brum. » ma mei 10, 2004 10:31 am

Plaats reactie