Re:singlespeed ligger?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » zo mar 28, 2004 8:25 pm

Ik denk dat je het wel kent:

http://www.remec-jr.si/frames.html

Carbon/alu dh/fr/slalom frames.

tHe shArk

Bericht door tHe shArk » ma mar 29, 2004 12:07 pm

Kan je niet een mooi framepje voor me maken tegen een vriendelijk prijsje? :D
I"m impressed!!
Echt mooi werk!!

Exar

Bericht door Exar » di apr 06, 2004 12:27 pm

T3h 1337! Super respect voor wat je kunt maken man... vooral ook dat het nog heel blijft! Zet eens ergens wat prijzen neer, carbon is de shit maar vaak onbetaalbaar.

En anders: een middagje carbon leren plakken?

Muselaers-Aapjes

Bericht door Muselaers-Aapjes » di apr 06, 2004 12:30 pm

Ja! Ik ook! Ik moet nog een zeistracer!

:P ::)

Moordbij

Bericht door Moordbij » di apr 06, 2004 1:00 pm

he aapje, jij had toch al een soort van massa-productie carbon frame (met scheurtje?)

Muselaers-Aapjes

Bericht door Muselaers-Aapjes » di apr 06, 2004 1:04 pm

Had jij niet zo"n productiefout-freempje waarbij de schijf tegen het frame aanloopt, alleen al als je eraan denkt? :-*

Moordbij

Bericht door Moordbij » di apr 06, 2004 1:05 pm

ja dat heb ik, maar dat is lekker weggefreesd en nu heb ik ook een custom-frame :-*

ligger

Bericht door ligger » di apr 06, 2004 1:27 pm

Moordbij schreef:
he aapje, jij had toch al een soort van massa-productie carbon frame (met scheurtje?)

scheurtje? zegmaar scheur! :P

zo"n middagje carbon plakken ben ik ook voor :D wil wel een staartstroomlijn om me ligfiets

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo apr 07, 2004 10:00 am

amazing!
had hier bijna t interessantste DP topic van t jaar gemist.
Echt sterk van je.

Geen plannen om iets met DH fietsen te doen?
Hier zijn mensen met ideeen, teken-en ontwerp ervaring en jij hebt bouwervaring waar inderdaad geen enkele serie-fabrikant aan kan tippen.

ring my modderfukking bell makker!
badfastard@hotmail.com

Muselaers-Aapjes

Bericht door Muselaers-Aapjes » wo apr 07, 2004 10:51 am

Maar? Hoe heppie het allemaal geleerd?

Interested... ----> workshop!

futura

Bericht door futura » wo apr 07, 2004 4:52 pm

Zijn er geen boeken of sites waar zoiets stap voor stap beschreven staat?Ik heb nog een giant mcm composite met een flinke scheur, ik zou zelf wel een poging willen wagen maar ik weet begot nieens hoe of waar ik er moet aan beginnen. :?

stepper

Bericht door stepper » wo apr 07, 2004 10:20 pm

Muselaers-Aapjes schreef:
Maar? Hoe heppie het allemaal geleerd?

Interested... ----> workshop!

Zoals ik al eerder schreef , met vallen en opstaan , gewoon proberen, en uiteindelijk zie je het licht. Klinkt simpel, en dat is het ook.
Ik heb wel eens workshops gegeven, en eigenlijk leverd dat zeer weinig op. Het belangrijkste is dat je weet hoe vezels reageren in je laminaat. Dit moet je gewoon zelf ervaren, vooral omdat je moet werken met de middelen die je hebt. Ik heb in de loop der jaren veel gereedschappen en hulpmiddelen gemaakt of gekocht, vacuum systemen, weegschalen, en een grote oven van 2x1x 1/2 m .Niet iedereen heeft die, en dus zijn mijn methode"s niet voor iedereen geschikt.
Dit onderwerp heeft meer losgemaakt dan ik had verwacht, maar het is een singlespeed/tandem lijst.
Zodra ik met mijn singlespeed MTB bezig ga zal ik hier regelmatig verslag doen met foto"s en wat uitleg, om het geheel wat duidelijker te maken.
Als je zelf wat wilt proberen, hier en paar adresssen;

www.r-g.de
www.polyservice.nl
www.emc-vega.de

Gewoon wat koolstof en hars kopen en proberen.

Groeten Stepper ;)

Muselaers-Aapjes

Bericht door Muselaers-Aapjes » do apr 08, 2004 12:07 am

stepper schreef: [Zodra ik met mijn singlespeed MTB bezig ga zal ik hier regelmatig verslag doen met foto"s en wat uitleg, om het geheel wat duidelijker te maken.
Als je zelf wat wilt proberen, hier en paar adresssen;

www.r-g.de
www.polyservice.nl
www.emc-vega.de

Gewoon wat koolstof en hars kopen en proberen.

Groeten Stepper ;)
Goed, bedankt, ik blijf het volgen.

Nog een vraagje: op www.polyservice.nl hebben ze koolstofweefsel, aramideweefsel en een combi ervan. Wat gebruikt men het meest (eerst koolstof en dan een laag aramide?, dat heeft een mcm volgens mij ook)?

futura

Bericht door futura » do apr 08, 2004 12:44 am

Thx Stepper,...praktijkhandboek bij polyservice zal me al een aardig eind op weg helpen! ( theorie dan ;D).Ik blijf volgen

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do apr 08, 2004 9:21 am

start maar een ander onderwerp om over tandems te spreken makker, wij hebben er nog niet genoeg van.

wat heb je zo betaald voor een oven een een vacuumpomp?
Misschien dat een workshop niet zoveel oplevert, maar het eens zien doen, en horen van een ervaren ziel, brengt wel veel meer op dan een paar dikke boeken lezen.
een buur van me had een boek gelezen over metsen. Na een maand heeft ie zn garage mogen afbreken en toch een aannemer aan t werk gezet.
Dus moest je ooit s zin hebben in een workshop waarbij een aantal geinteresseerden (count me in) je aan t werk kunnen zien, dan zal daar Veeel interesse voor zijn.

he bombproof: keep yer eyes peeld guys. Een 240 van 3 kilo? Moet kunnen!

stepper

Bericht door stepper » do apr 08, 2004 9:54 pm

[Nog een vraagje: op www.polyservice.nl hebben ze koolstofweefsel, aramideweefsel en een combi ervan. Wat gebruikt men het meest (eerst koolstof en dan een laag aramide?, dat heeft een mcm volgens mij ook)?

Aramide is een vervelend materiaal, dat ik alleen als sandwich gebruik, eenmaal volgezogen met hars is het moeilijk om die er weer uit te persen. Daar kun je voor het fietsenbouwen beter van afblijven. De vezel is weliswaar erg sterk, maar ook flexibel. De stijfheid komt in principe uit het carbon, als verkooptruc word dan beweerd dat de keflar{ aramide} ,
het frame bij elkaar zou houden bij een breuk in het carbon. Ik heb dit is eens uitgetest, en dan blijkt dat de keflarlaag zo dik moet zijn dat je beter een paar extra carbonlagen kunt aanbrengen .
De buitenkant van een MCM is inderdaad van Keflar/koolstof, maar is zeer dun, ik denk zo"n 120 gr per m, vooral versiering dus, ook omdat het in het volle licht zit. Keflar verouderd namelijk in UV licht.
Kijk maar eens naar F 1 auto"s die zijn helemaal zwart als ze uit de oven komen, mocht er al keflar inzitten zit die lekker ingepakt tussen de koolstof .

Groeten Stepper ;D

stepper

Bericht door stepper » do apr 08, 2004 10:09 pm

wat heb je zo betaald voor een oven een een vacuumpomp?

BF , interesse in een oventje?
Die heb ik dus zelf gebouwd, ze noemen dat temperkasten, ik kan zo"n 110 graden halen bij een inhoud van 1000 liter. Ook mijn vacuumpomp is een eigenbouw, een kompressor van een vrieskast, alleen heeft die niet zo"n grote capaciteit.
De oven kost mischien 200 Euro, en die pomp was gratis.
Voor het meeste temperwerk is trouwens maar 60 tot 80 graden nodig, zodat ik behoorlijk wat reserve heb. Als verwarmings element gebruik ik gewone gloeilampen, voor 60 graden , 120 watt, dus lekker zuinig.

Namens Stepper , slapeloze nacht gewenst. ;D

Mave

Bericht door Mave » vr mei 07, 2004 7:24 pm

Het laagje aramide (kevlar is een merknaam van DuPont voor aramide) op de MCM zat er in principe als impact-bescherming. Nouja, dat was de theorie. Maar het werkt eigenlijk alleen als het door de hele dikte van het laminaat heen zit. Dussss, heb ik net zo lang zitten zeuren tot ze het eruit gehaald hebben. Voordeel is dat een MCM nu ook nog eens veel mooierderder is in zwart koolstofweefsel...... ;D

Plaats reactie