Schwalbe Fast fred
Moderator:Beheerders
Is er een voorkant en een achterkant aan de fast fred?
Zoja welke kant moet dan naar voren?
Zoja welke kant moet dan naar voren?
Re:Schwalbe Fast fred
Als dat zo is moet het op de flank van de band staan!
Zoeken dus!
Zoeken dus!
Voor moet hij zoals aangegeven op de band, achter precies andersom...
Voor dus zo:

en achter kan het ook zo, maar veel doem hem dus ook andersom, schijnt dat je dan iets meer grip in modder ed. hebt.
Check foto van m"n fiets trouwens maar, voor heb ik ze normaal en achter andersom. De richting staat volgens mij ook met een pijl op de zijkant, maar die is niet echt duidelijk...

en achter kan het ook zo, maar veel doem hem dus ook andersom, schijnt dat je dan iets meer grip in modder ed. hebt.
Check foto van m"n fiets trouwens maar, voor heb ik ze normaal en achter andersom. De richting staat volgens mij ook met een pijl op de zijkant, maar die is niet echt duidelijk...
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Als je op je fiets zit:
/ / \ \
/ / \ \
Voorband
\ \ / /
\ \ / /
Achterband,
dit is zoals het staat op mijn fast fred, op oudere staat echter maar 1 rotation direction.
Rinse
/ / \ \
/ / \ \
Voorband
\ \ / /
\ \ / /
Achterband,
dit is zoals het staat op mijn fast fred, op oudere staat echter maar 1 rotation direction.
Rinse
waarom moet die achterband nou andersom???
Dat heb ik nooit begrepen.......
Je wilt toch juist meer grip op je voorwiel ivm sturen, dat achterwiel komt er wel achteraan.
Ik zou zeggen gewoon allebei normaal, zoals op de band staat aangegeven, je koopt ze toch omdat het lichtlopende banden zijn.
Als je ze weer gaat omdraaien blijft er weinig over van dat FAST........
dusssss©
Dat heb ik nooit begrepen.......
Je wilt toch juist meer grip op je voorwiel ivm sturen, dat achterwiel komt er wel achteraan.
Ik zou zeggen gewoon allebei normaal, zoals op de band staat aangegeven, je koopt ze toch omdat het lichtlopende banden zijn.
Als je ze weer gaat omdraaien blijft er weinig over van dat FAST........

dusssss©
Ik heb vorige zomer een keer de Schwalbe Fast Freds (2.35) geprobeerd in Schoorl maar ik was er totaal niet over te spreken. Ik heb toen met verschillende bandenspaningen geprobeerd, nl. resp. 3, 2½ en 2 bar maar ik vond ze niet goed in het zand en ook hadden ze naar mijn idee een hoge rolweerstand.
Heb toen maar weer gauw de Michelin Jet S semislick er weer op gezet en dat beviel 10x beter.
Ligt het aan mij dat ik die Fast Freds tegen vond vallen? Welke bandenspanning rijden jullie?
Mazzel
p.s. Ik rijd ook altijd met het profiel van de voorband en achterband tegengesteld. Slipt je achetrband niet door.
Heb toen maar weer gauw de Michelin Jet S semislick er weer op gezet en dat beviel 10x beter.
Ligt het aan mij dat ik die Fast Freds tegen vond vallen? Welke bandenspanning rijden jullie?
Mazzel
p.s. Ik rijd ook altijd met het profiel van de voorband en achterband tegengesteld. Slipt je achetrband niet door.
X-Ray schreef:
Ik heb vorige zomer een keer de Schwalbe Fast Freds (2.35) geprobeerd in Schoorl maar ik was er totaal niet over te spreken. Ik heb toen met verschillende bandenspaningen geprobeerd, nl. resp. 3, 2½ en 2 bar maar ik vond ze niet goed in het zand en ook hadden ze naar mijn idee een hoge rolweerstand.
Mazzel
ja, vind je het gek dat je veel rolweerstand voelde als je de achterband verkeerdom monteert

Die rijrichting aanwijzing staat er niet voor jan lul op.
Je achterband slipt ook niet door als je voor de helling het juiste verzet kiest.
FastFred is DE band voor Schoorl zo"n 90 % van het jaar, voor mij dan althans.
ps. bandenspanning tussen de 2 & 2.5 afhankelijk van de omstandigheden.
dusssss©
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
@Boss,
op mijn band staat het zoals ik het hier aangegeven heb. En op de eerdere modellen stond maar 1 rijrichting..
Rinse
op mijn band staat het zoals ik het hier aangegeven heb. En op de eerdere modellen stond maar 1 rijrichting..
Rinse
Rinse Appelstroop schreef:
@Boss,
Rinse
dus jij hebt voor voor een andere band gekocht dan voor achter???
Of staat er 2 X een rijrichting op, 1 voor voor en 1 voor achter???
Ik heb onlangs een nieuwe set gekocht, 2.35 en daar staat op beide banden gewoon dezelfde rijrichting......je hebt ze zelf gezien notabene!!!
Waarom zou men dat alleen bij de FF doen en niet bij andere type banden????
dusssss©
-
- Contacteer:
Eff off topic
Ik heb vandaag voor t eerst met mijn achterband andersom erop gereden, dus zoals het hoort, en eeuhm bevalt goed, trijdt wel iets anders en ik heb t idee dat de grip beter is en dat ik lekker door de bocht kom. Kan ook liggen aan de nieuwe wielen en remmen :P ;D
Ik heb vandaag voor t eerst met mijn achterband andersom erop gereden, dus zoals het hoort, en eeuhm bevalt goed, trijdt wel iets anders en ik heb t idee dat de grip beter is en dat ik lekker door de bocht kom. Kan ook liggen aan de nieuwe wielen en remmen :P ;D
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
BOSS schreef:
[Rinse Appelstroop schreef:
@Boss,
Rinse
dus jij hebt voor voor een andere band gekocht dan voor achter???
Of staat er 2 X een rijrichting op, 1 voor voor en 1 voor achter???
Ik heb onlangs een nieuwe set gekocht, 2.35 en daar staat op beide banden gewoon dezelfde rijrichting......je hebt ze zelf gezien notabene!!!
Waarom zou men dat alleen bij de FF doen en niet bij andere type banden????
dusssss©
Ik heb 1 set banden gekocht, waarop beide banden 2 rijrichtingen aangegeven staat, een voor " front" en een voor "rear". Schwalbe doet dit bij meer banden: Black Jack, Jimmy"s (dit zeg ik uit ervaring, heb ze zelf thuis liggen) die hebben het ook.
Vind het alleen wel apart dat het niet op alle fast freds staat.
Rinse
geef mij eens 1 goede reden waarom je een lichtlopende band als de FF zo zou monteren dat hij zwaarder gaat lopen???(meer grip vind ik geen goede reden)
Dat is voor mij hetzelfde als met een geveerde vork een hobbelige afdaling afgaan met de lockout aan.
Je koopt iets omdat dat produkt bepaalde eigenschappen heeft en vervolgens maak je daar geen gebruik van, vind ik erg vreemd
dusssss©
Dat is voor mij hetzelfde als met een geveerde vork een hobbelige afdaling afgaan met de lockout aan.
Je koopt iets omdat dat produkt bepaalde eigenschappen heeft en vervolgens maak je daar geen gebruik van, vind ik erg vreemd

dusssss©
Boss, ik rij al weer 2 jaar met Fast Fred"s rond, waarvan het eerste jaar allebei goed gemonteerd, nu heb ik de achterband andersom. Ik merk niet dat ie zwaarder loopt, ik heb wel iets meer grip (vooral in modder) dus laat ik het lekker zo. Uiteindelijk ben ik er alleenmaar op vooruit gegaan door die achterband andersom te monteren.
Bedankt voor de info allemaal.
Ik heb ervoor gekozen om beide banden in de aangegeven richting te monteren. dus beide //\\ en ze doen het prima. Ik rijd met lekker veel bandenspanning 4.5 voornamelijk op de weg. Ik heb de 2.00 en ik vroeg me af of deze meer bandenspanning kunnen gebruiken als de 2.35 die ik hiervoor had. of maakt dat niks uit. Wielrenfietsbanden hebben ook altijd veel meer spanning zei een vriend van mij, vandaar.
Ik heb ervoor gekozen om beide banden in de aangegeven richting te monteren. dus beide //\\ en ze doen het prima. Ik rijd met lekker veel bandenspanning 4.5 voornamelijk op de weg. Ik heb de 2.00 en ik vroeg me af of deze meer bandenspanning kunnen gebruiken als de 2.35 die ik hiervoor had. of maakt dat niks uit. Wielrenfietsbanden hebben ook altijd veel meer spanning zei een vriend van mij, vandaar.
BOSS schreef:
geef mij eens 1 goede reden waarom je een lichtlopende band als de FF zo zou monteren dat hij zwaarder gaat lopen???(meer grip vind ik geen goede reden)
Je koopt iets omdat dat produkt bepaalde eigenschappen heeft en vervolgens maak je daar geen gebruik van, vind ik erg vreemd![]()
![]()
dusssss©
Denk je dat ze de juiste rijrichting er voor jan lul opzetten? Ze hebben er heus wel over nagedacht. Dat verschil in rolweerstand voel je echt niet hoor, het profiel is toch wel minimaal. Bij alle Schwalbe banden staat de achterste band tegen de rijrichting. Achter: meer tractie, voor: makkelijker te sturen.
kijk ik net ff naar mn comp s. Staan idd twee rijrichtingen op. Ga ik even snel verwisselen dan. Heb ze nu allebei op front staan..
Mr.Storck schreef:
[BOSS schreef:
Je koopt iets omdat dat produkt bepaalde eigenschappen heeft en vervolgens maak je daar geen gebruik van, vind ik erg vreemd![]()
![]()
dusssss©
Denk je dat ze de juiste rijrichting er voor jan lul opzetten? Ze hebben er heus wel over nagedacht. Dat verschil in rolweerstand voel je echt niet hoor, het profiel is toch wel minimaal. Bij alle Schwalbe banden staat de achterste band tegen de rijrichting. Achter: meer tractie, voor: makkelijker te sturen.
Als je dat verschil in rolweerstand niet voelt, zal het verschil in grip wel net zo te voelen zijn

En kun je ze dus net zo goed "normaal" monteren.
Ik blijf het debiel en onlogisch vinden.
Ik heb trouwens liever meer grip op mijn voorwiel dan achterwiel, voorwiel stuur je mee, achterwiel komt er wel achteraan.
Dusssss©
waarom monteert een tractor ze dan in de looprichting... klinkt mss gek maar tsjah... waarom zij wel en wij nie
:D?

BOSS schreef:
Ik heb trouwens liever meer grip op mijn voorwiel dan achterwiel, voorwiel stuur je mee, achterwiel komt er wel achteraan.
Dusssss©
Boss, jij hebt nog nooit met Fast Freds in de moder gereden hoor ik al, als je dat doet kom je er wel achter dat de achterband andersom monteren wel degelijk zin heeft.
Caramba schreef:
[BOSS schreef:
Dusssss©
Boss, jij hebt nog nooit met Fast Freds in de moder gereden hoor ik al, als je dat doet kom je er wel achter dat de achterband andersom monteren wel degelijk zin heeft.
nee klopt, daar zijn die banden ook niet voor bedoeld, lijkt me idd geen pretje met 2.35 drijven op de modder.
Dan monteer ik dus mijn Conti Explorers, en heb ik weer grip.
dusssss©
Dat kan ook ja, maar ik heb momenteel maar 1 set banden en rij ook veel in los zand (en met water erbij is dat dus modder) in beide gevallen heb ik met de achterband andersom meer grip.
Caramba schreef:
Dat kan ook ja, maar ik heb momenteel maar 1 set banden en rij ook veel in los zand (en met water erbij is dat dus modder) in beide gevallen heb ik met de achterband andersom meer grip.
los zand + water = drijzand

dusssss©