Gewicht betrekking tot fietskeuze

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
djspot
Gewicht betrekking tot fietskeuze

Bericht door djspot » wo mei 12, 2004 2:03 pm

Ik ga binnenkort een nieuwe bike hale. Mijn oog is gevallen op de Giant xtc 4 . Nou kom ik op divese site en topics tegen dan je gewicht een grote rol speeld hierbij. Is deze fiets ( met name de onderdelen dan ? ) geschikt voor iemand van rond de 100 kilo. IK ben nu serieus met gewichtsvelaging bezig en wil daar fietsen/XC bij gaan doen als extra beweging. Hiervoor had ik een hyper one waar ik nooit probs mee heb gehad. Deze is echter gejat....

who knows

spotje ©

Zand er over

Re:Gewicht betrekking tot fietskeuze

Bericht door Zand er over » wo mei 12, 2004 10:43 pm

bull, je gewicht heeft nix met de slijtage van onderdelen te maken. xtc is naar mijn mening een prima fiets

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do mei 13, 2004 12:05 pm

Zand er over schreef:
bull, je gewicht heeft nix met de slijtage van onderdelen te maken. xtc is naar mijn mening een prima fiets

hmmm, ben ik het niet mee eens

100 kilo op de pedalen inclusief kracht * arm levert een grotere druk op dan 60 kilo
grotere druk = hogere belasting voor de materialen en dit stelt hogere eisen aan de materialen en de lagering

zelfde geldt voor de voorvork, die krijgt meer krachten te verduren tijdens het remmen en het veren en het sturen.
dat betekent een grotere verdraaiing van de vork wat een belasting voor het binnenwerk betekent wat daardoor een hogere slijtagegraad heeft.

of een bepaalde fiets daardoor geschikt dan wel niet geschikt is voor iemand van 100 kg hangt uiteraard van meer factoren af.
type routes wat gereden wordt, rijstijl, frequentie van onderhoud etc..

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do mei 13, 2004 2:47 pm

De XTC 4 is geen echte XC racer, meer een degelijke sportieve mtb, prima geschikt voor mensen die wat zwaarder zijn en niet te veel eisen stellen maar gewoon een goede bike willen.

djspot

Bericht door djspot » do mei 13, 2004 4:42 pm

Het is voor mij eerder een beginfiets dan een eindfiets. Ik koop deze fiets en waardeer hem met de tijd op. Als er wat stuk gaat xt/xtr er op. ook de vork + schijven zullen vervangen worden maar dat allemaal is een toekomstplan. Als ik uiteindelijk een mooie montage bij elkaar heb. Dan kan ik altijd nog een nieuw framepje halen . Alleen denk niet dat het frame de zwakste schakel is

spotje©

Zand er over

Bericht door Zand er over » do mei 13, 2004 9:12 pm

msxx schreef:
[
Zand er over schreef:

hmmm, ben ik het niet mee eens

100 kilo op de pedalen inclusief kracht * arm levert een grotere druk op dan 60 kilo
grotere druk = hogere belasting voor de materialen en dit stelt hogere eisen aan de materialen en de lagering

zelfde geldt voor de voorvork, die krijgt meer krachten te verduren tijdens het remmen en het veren en het sturen.
dat betekent een grotere verdraaiing van de vork wat een belasting voor het binnenwerk betekent wat daardoor een hogere slijtagegraad heeft.

of een bepaalde fiets daardoor geschikt dan wel niet geschikt is voor iemand van 100 kg hangt uiteraard van meer factoren af.
type routes wat gereden wordt, rijstijl, frequentie van onderhoud etc..

dat zou je idd wel denken maar volgens je eerste th. zou gewicht dus staan voor kracht.. dan vraag ik me af waarom er allemaal van die scharmikels in de tdf rond rijden....lagering is er gewoon allemaal voor gemaakt en het heeft bijvoorbeeld meer te duren van verder rijden met speling dan een paar extra kilo gewicht..

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr mei 14, 2004 7:49 am

dat zou je idd wel denken maar volgens je eerste th. zou gewicht dus staan voor kracht.. dan vraag ik me af waarom er allemaal van die scharmikels in de tdf rond rijden....lagering is er gewoon allemaal voor gemaakt en het heeft bijvoorbeeld meer te duren van verder rijden met speling dan een paar extra kilo gewicht..
vandaar ook mijn opmerking betreffende onderhoud

en dat er scharminkels vooraan rijden in wedstrijden wil niet zeggen dat zij meer kracht hebben! naar verhouding tot hun gewicht hebben ze wel meer kracht, maar die gast van 100 kg kan ook zeer veel kracht hebben, in combinatie met zijn gewicht levert dat ee enorme belasting op voor het materiaal, maar het wil niet zeggen dat hij effectief sneller zal zijn

snelheid en kracht is niet altijd gelijk aan elkaar

Bakkersma

Bericht door Bakkersma » di jun 01, 2004 7:40 pm

Als je wat zwaarder bent dan zijn er wel degelijk onderdelen die daar problemen me kunnen hebben. Zo is de standaard zadelpen van een XTC4 niet sterk genoeg. Andere onderdelen die problemen met rijder gewicht kunnen hebben zijn: Vering, Zadel, Wielen. Hoe deze onderdelen zich op een XTC4 houden weet ik niet, ik heb wel de indruk dat de voorvork niet echt goed z"n werk meer doet.

Mijn maatje rijdt op een XTC4 en weegt ca. 90kg ik weeg 105kg en heb inmiddels ook de nodige onderdelen (moeten) vervangen op mijn Specialized Stumpjumper FSR.

Groet KLAAS

Erikje

Bericht door Erikje » di jun 01, 2004 7:56 pm

Verzeker je ervan dat de vork aan je gewicht kan worden aangepast! Anders laten staan of andere vork erin!
Verder zitten er best sterke (maar zware) wielen onder, waar misschien wel 4 spaken meer in hadden mogen zitten....
Zadelpen vervangen door een sterkere met de juiste diameter (of gebruikt Giant geen shims meer van 27.2 naar 30.8...)
De rest gewoon vervangen indien versleten.

Leuk fietsje hoor!

Erikje

Plaats reactie