Re:Wie heeft er kijk op mtb toekomst?
Moderator:Beheerders
Ca. 10 jaar geleden kwamen de eerste goede voorvorken op de markt. Wie herinnert zich niet de Mag21"s, XC700, etc.
Ca. 5 jaar geleden kwamen de eerste goede XC full-suspensions op de markt, waarmee je duidelijk efficienter vooruit kwam. Schijfremmen werden betrouwbaar en goed.
Nu lijken de ontwikkelingen allemaal beperkt op het verfijnen van de bestaande producten. Dempers worden wat opgepoetst met meer instelmogelijkheden dan een normaal mens aankan, schijfremmen worden opgevrolijkt met rare schijfjes, etc. Maar er is momenteel niets te koop, wat fundamenteel boven de producten van 5 jaar geleden uitspringt.
Sooooo, what"s next? Wat gaat de volgende stap zijn, waar we over vijf jaar op terugkijken, en zeggen dat het een mijlpaal is??
Ca. 5 jaar geleden kwamen de eerste goede XC full-suspensions op de markt, waarmee je duidelijk efficienter vooruit kwam. Schijfremmen werden betrouwbaar en goed.
Nu lijken de ontwikkelingen allemaal beperkt op het verfijnen van de bestaande producten. Dempers worden wat opgepoetst met meer instelmogelijkheden dan een normaal mens aankan, schijfremmen worden opgevrolijkt met rare schijfjes, etc. Maar er is momenteel niets te koop, wat fundamenteel boven de producten van 5 jaar geleden uitspringt.
Sooooo, what"s next? Wat gaat de volgende stap zijn, waar we over vijf jaar op terugkijken, en zeggen dat het een mijlpaal is??
Rohloff, cardanaandrijving, raketinstallatie, anti-flatulentiebanden en ieder biker een tattoo van Sandra kim. ;D
yep, wss alles meer personaliseren (als je wil met een foto van sandra kim). je weet wel instellingen, kleurtjes,....
en o ja, zijn ze nu niet bezig met alles zo te maken dat je het rijgedrag van je bike tijdens een rit kunt veranderen (itch switch, u-turn, ....)
en o ja, zijn ze nu niet bezig met alles zo te maken dat je het rijgedrag van je bike tijdens een rit kunt veranderen (itch switch, u-turn, ....)
Innovatie? Dat is weer ver heen, ben ik bang...
Misschien worden bepaalde onderdelen binnenkort wel met een chip uitgerust, waar bepaalde data, instellingen en voorkeuren in worden gezet.
Maar ik ben ook bang dat het idee "fiets" ver is uitgewerkt... Ik zou bij god niet weten wat er nog extra op een fiets zou moeten komen...
Misschien worden bepaalde onderdelen binnenkort wel met een chip uitgerust, waar bepaalde data, instellingen en voorkeuren in worden gezet.
Maar ik ben ook bang dat het idee "fiets" ver is uitgewerkt... Ik zou bij god niet weten wat er nog extra op een fiets zou moeten komen...
Watje schreef:
Rohloff, cardanaandrijving, raketinstallatie, anti-flatulentiebanden en ieder biker een tattoo van Sandra kim. ;D
een wat lichtere en beetje voor street gebruik rohloff naaf zou leuk zijn en dan mogen het best minder versnellingen zijn.
idd ik denk ook dat je de gearboxes als volgende mijlpaal kunt zien.
nu nog zwaar en alleen voor DH, maar er zijn echt wel veel voordelen te bedenken en nu honda ook MTB"s maakt zou het hard kunnen gaan (wat die lui alleemaal wel niet voor kennis in huis hebben!! ze maken ook mens-robots dus qua materiaalkennis en dingen heel licht en klein maken zit het wel goed :P )
nu nog zwaar en alleen voor DH, maar er zijn echt wel veel voordelen te bedenken en nu honda ook MTB"s maakt zou het hard kunnen gaan (wat die lui alleemaal wel niet voor kennis in huis hebben!! ze maken ook mens-robots dus qua materiaalkennis en dingen heel licht en klein maken zit het wel goed :P )
-
het enige waar ik nog tevreden mee zou zijn is een systeem zonder binnenband, geen tubeless waar daar kan je nog mee lekrijden, eerder een soort volle band maar die weinig weegt.
Hey G-boxx concept van Nicolai icm Rohloff klinkt veel belovend. Als dat zoals al gezegd, lichter gemaakt kan worden dan ziet het er goed uit. Want in principe is de aandrijving zoals die er nu is voor een mountainbike volkomen ongeschikt. Veel te gevoelig voor modder, stenen en ander grut.
Denk dat daar nog veel ruimte is voor verbetering.
Een band met een soort moes erin, wat zo nu bij motorrijders al hebben, zodat je met een lekker band gewoon door kunt fietsen.
Meer geintregeerde spullen. Bijv. van het SRAM/Avid/RockShox kamp. Verwacht ik wel het een en ander, bijv een rem schakelcombinatie in een en een voorvork rem combinatie.
Zoals ook al aangehaald, chips in de vering, misschien een doorontwikkeling van dat systeem van shimano voor de hybride fiets. Waar de versnellingen en de vering damen werken. Daar kan ook nog iets in zitten, al zal het voor mtb wel erg goed moeten werken.
Op het gebied van materiaalkeuze zal altijd veel te verbeteren blijven, al zullen de stappen niet meer zo groot zijn als vroeger met het verschil tussen staal en alu. Maar met nieuwe software zijn de ontwerpen van frames steeds verder verbeterd.
Ik denk dat er nog wel een groot voordeel zit in het gebruik van koolstof vezels. Dat er voor meer onderdelen gebruik van gemaakt gaat worden. Zeker als het goedkoper geproduceerd kan worden, wat geheid zal gebeuren.
Als je terugkijkt op de afgelopen 5 jaar denk ik dat vooral de nieuwe stromingen een grote vlucht hebben genomen, enduro en de marathon. Daar zijn ook de fietsen op aangepast. Daar is denk ik de meeste energie in gaan zitten, en sinds 2 jaar zijn de comcepten voor marathon en enduro verder uitgewerkt, en veel verbeterd. En dat zal nog wel even doorgaan. Totdat er weer een nieuwe stroming komt.
Denk dat daar nog veel ruimte is voor verbetering.
Een band met een soort moes erin, wat zo nu bij motorrijders al hebben, zodat je met een lekker band gewoon door kunt fietsen.
Meer geintregeerde spullen. Bijv. van het SRAM/Avid/RockShox kamp. Verwacht ik wel het een en ander, bijv een rem schakelcombinatie in een en een voorvork rem combinatie.
Zoals ook al aangehaald, chips in de vering, misschien een doorontwikkeling van dat systeem van shimano voor de hybride fiets. Waar de versnellingen en de vering damen werken. Daar kan ook nog iets in zitten, al zal het voor mtb wel erg goed moeten werken.
Op het gebied van materiaalkeuze zal altijd veel te verbeteren blijven, al zullen de stappen niet meer zo groot zijn als vroeger met het verschil tussen staal en alu. Maar met nieuwe software zijn de ontwerpen van frames steeds verder verbeterd.
Ik denk dat er nog wel een groot voordeel zit in het gebruik van koolstof vezels. Dat er voor meer onderdelen gebruik van gemaakt gaat worden. Zeker als het goedkoper geproduceerd kan worden, wat geheid zal gebeuren.
Als je terugkijkt op de afgelopen 5 jaar denk ik dat vooral de nieuwe stromingen een grote vlucht hebben genomen, enduro en de marathon. Daar zijn ook de fietsen op aangepast. Daar is denk ik de meeste energie in gaan zitten, en sinds 2 jaar zijn de comcepten voor marathon en enduro verder uitgewerkt, en veel verbeterd. En dat zal nog wel even doorgaan. Totdat er weer een nieuwe stroming komt.
een (veel) goedkopere rohloff naaf zou wel leuk zijn zodat het toegankelijk wordt voor iedereen
Paul Turner van Maverick American ziet ons over 5 jaar rondrijden op fietsen van 12-13kg. en 180mm. veerweg. Voorts zou hij bezig zijn aan een nieuw systeem aandrijving.
tja, wat verwachten we van een fiets?? en op welke punten worden die verwachtingen op dit moment nog niet waargemaakt?
onderhoudsgevoeligheid is te hoog!
denk bijvoorbeeld aan een automatisch smeersysteem voor de ketting dat zelf opmerkt wanneer bijsmeren noodzakelijk is
dempers zijn te kwetsbaar, zeker met al die nieuwe technieken worden onderhoudsbeurten steeds duurder ...
geintegreerde verstellingsmogelijkheden vanaf het stuur voor alle denkbare zaken, van zadelhoogte tot lockout voor en achter vanuit een geintegreerde verstelunit
ach, zo valt er altijd nog wel wat te wensen
onderhoudsgevoeligheid is te hoog!
denk bijvoorbeeld aan een automatisch smeersysteem voor de ketting dat zelf opmerkt wanneer bijsmeren noodzakelijk is
dempers zijn te kwetsbaar, zeker met al die nieuwe technieken worden onderhoudsbeurten steeds duurder ...
geintegreerde verstellingsmogelijkheden vanaf het stuur voor alle denkbare zaken, van zadelhoogte tot lockout voor en achter vanuit een geintegreerde verstelunit
ach, zo valt er altijd nog wel wat te wensen

ja, gewoon steeds meer veerweg
xc naar 5"
trail naar 6, 7"
xc naar 5"
trail naar 6, 7"
Onderhoudsvriendelijkheid lijkt mij ook wel een goeie; dat kan betekenen een "versnellingsbak" in het frame (bij voorkeur), en een volledig gesloten ketting-aandrijving. Cardan is qua efficientie zeker de komende 10 jaar nog niet concurrerend met ketting.
Volgens mij zitten we ook niet te wachten op ontelbare instelmogelijkheden; ga maar eens na hoeveel mensen al met een slecht afgestelde voorvork rijden. Dat moet gewoon hufter-proof zijn, en gewoon werken.
Volgens mij zitten we ook niet te wachten op ontelbare instelmogelijkheden; ga maar eens na hoeveel mensen al met een slecht afgestelde voorvork rijden. Dat moet gewoon hufter-proof zijn, en gewoon werken.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Over 10 jaar zullen alle mountainbikeroutes geasfalteerd zijn en rijdt iedereen gewoon op 23mm bandjes ;D
Even voor degene die geen werktuigbouwkunde heeft gestudeerd, wat is cardan aandrijving, een riem/snaar ???
shit, hoe leg je zoiets uit ???Caramba schreef: Even voor degene die geen werktuigbouwkunde heeft gestudeerd, wat is cardan aandrijving, een riem/snaar ???
bij cardanaandrijbing gebruik je geen ketting ed meer. op de achter- en voorkantwielen wordt er een ander kantwiel haaks geplaatst en deze twee worden dan dmv een staaf verbonden.

Oftewel een aandrijfstang, het plaatje maakt veel duidelijk :-*
PS. Ik ben vanaf nu GOD ;D
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Caramba schreef:
Gefeliciteerd

En wat is het voordeel dan wel met zo"n cardan-dingetje?
- @sph@ltdude
- Contacteer:
boktor schreef:
Niks. Het is misschien iets compacter, maar geeft veel vermogensverlies.
- Xircuit
- Contacteer:
Over 5 jaar zeg je: 5 jaar geleden kwamen ze met.......
@sph@ltdude schreef:
[boktor schreef:
Niks. Het is misschien iets compacter, maar geeft veel vermogensverlies.
En daaraan kan iedere fietsfabrikant weer gaan werken voor de eerste 5 jaar... Ieder onderdeel dat nieuw is gekomen op de fiets is toch niet in een keer geweldig goed?
Zitten in mijn opzicht toch nog altijd een paar kinderziektes aan die weg kunnen worden gewerkt..
-
Een nieuw concept fiets in zijn algemeen.
De comfortfiets die lekker smoelt, licht en een echte wannahave is.
Op MTB gebied voorspel ik geen grote vernieuwingen meer.
Cardan geeft teveel wrijving.
Rohlof [planeet versnelling] geeft teveel wrijving
Maar punt is wel dat je in die aandrvijving iets moet bedenken want sinds ik 9-speed op mijn bike heb verslijt ik opeens 6 kettingen per seizoen.............tot 2 maal per rit kettingbreuk. Ik fiets nu 12 jaar en sinds ik 2 jaar 9-speed heb begint deze ellende.
E
Maar punt is wel dat je in die aandrvijving iets moet bedenken want sinds ik 9-speed op mijn bike heb verslijt ik opeens 6 kettingen per seizoen.............tot 2 maal per rit kettingbreuk. Ik fiets nu 12 jaar en sinds ik 2 jaar 9-speed heb begint deze ellende.
E
BOMBPROOF erik schreef:
Een nieuw concept fiets in zijn algemeen.
E
nooit last van gehad met dura-ace ketting.
welke ketting gebruik jij?
-
dura ace ketting is eigenlijk een XTR ketting
juis hetzelfde
juis hetzelfde