Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Re:Lichte racefiets
Bericht
door @sph@ltdude » wo mei 12, 2004 9:09 am
R@coon schreef:
1) het gaat niet om de prijs
2) wat moet ik (hij) met een SRM ?
Ik bedoel het precies zoals ik het zeg: je kan wel een heeeele berg geld uitgeven aan een superdure fiets, maar met een minder dure fiets en een apparaat waarmee je je training kunt optimaliseren zul je uiteindelijk veel harder fietsen.
De voordelen van een lichte fiets zijn maar heel klein eigenlijk: afhankelijk van je eigen gewicht en vermogen zo"n 2 a 4 seconden per 100 gram bij de beklimming van de Alpe d"Huez. Aerodynamica is in NL veel belangrijker, en zelfs licht bergop zijn zware aerodynamische wielen vaak nog sneller dan lichte non-aero wielen.
-
Mr.Storck - Berichten:74
Bericht
door Mr.Storck » wo mei 12, 2004 10:25 am
Waarom moet het zo ultralicht? Daar ga je in het platte NL toch weinig verschil van merken. Alleen bergop is het wel fijner.
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » wo mei 12, 2004 10:30 am
@sph@ltdude schreef:
Ik bedoel het precies zoals ik het zeg: je kan wel een heeeele berg geld uitgeven aan een superdure fiets, maar met een minder dure fiets en een apparaat waarmee je je training kunt optimaliseren zul je uiteindelijk veel harder fietsen.
De voordelen van een lichte fiets zijn maar heel klein eigenlijk: afhankelijk van je eigen gewicht en vermogen zo"n 2 a 4 seconden per 100 gram bij de beklimming van de Alpe d"Huez. Aerodynamica is in NL veel belangrijker, en zelfs licht bergop zijn zware aerodynamische wielen vaak nog sneller dan lichte non-aero wielen.
Je snapt het nog steeds niet he?
Het gaat hier helemaal niet om effectiviteit, training en wat nog meer, gewoon om een fiets die je geen tweede keer tegen gaat komen en die waanzinnig licht moet zijn, en geld speelt geen rol. Iets dus waar jij en ik (voorlopig) alleen van kunnen dromen, maar waarover je wel heerlijk kunt fantaseren...
Of ben ik nu degene die het niet snapt?
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » wo mei 12, 2004 10:46 am
Nee, dit topic gaat over iemand die een nieuwe reetfiets wil kopen en daarbij framsets van 3500+ euro zoals de Pinarello Dogma en De Rosa King overweegt....... en als je zulke bedragen uit gaat geven: Ik zou liever een SRM op mijn Trek 2300 hebben dan een Pina Dogma zonder SRM.
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » wo mei 12, 2004 10:55 am
En dat is nou waarschijnlijk het grote verschil tussen jou en meneer met veel geld: jij wilt echt serieus trainen, inclusief de daarvoor benodigde evaluatie van een training, en hij, net als de gemiddelde fietser, wil gewoon een kicken fiets, die hij na het fietsen lekker schoonmaakt om daarna een biertje te gaan drinken of een kop koffie met een gevulde koek. Ik ga ook voor de tweede optie: Voor 99% van de fietsers is SRM zonde geld omdat ze het toch niet gebruiken, toch?
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » wo mei 12, 2004 10:59 am
Oh ja voor dedenen die meer wil weten van SRM:
http://www.srm.de/
..... It is the SRM Training System which allows them to gain the most important information about their training, performance and physical condition. These cyclists and many other users certainly rely on their SRM for training. The SRM is the only device which can supply you with accurate data concerning your training progress and physical condition without falsification usually occurring in laboratories, where outside factors such as climate, wind, race situations etc. are eliminated.
Het is natuurlijk supercool, maar om daar minimaal 1620 Euro aan uit te geven en het dan niet te gebruiken?
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » wo mei 12, 2004 11:08 am
Eh... ik heb er (helaas) geen hoor...... maar ik zou er wel eentje willen hebben!
-
JJ
- Forumbeheerder
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » wo mei 12, 2004 11:27 am
Ken je mensen die er mee rijden?
Hebben die er veel aan? Je moet dan wel erg serieues met je training bezig zijn lijkt me, of valt dat mee?
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » wo mei 12, 2004 11:55 am
Nee ik ken niemand IRL die ermee rijdt. Wel wat op forums gelezen van mensen die t gebruiken.
En hey...bijna alle profs...
a) gebruiken het
b) betalen het zelf
Met name b zegt heel wat
En het lijkt me gewoon super interessant om te hebben... lekker na afloop op de computer je training nakijken :-*
JA ik ben een nerd

Ik lees na de training mn hartslagmeter uit en ik hou ook al mn schaatstijden bij, en ik schaats met een chip om mn enkel zodat ik op
www.ijstijden.nl mn rondetijden kan bekijken
-
Jurriaan
Bericht
door Jurriaan » wo mei 12, 2004 11:59 am
Pino rijdt met de vermogensmeter van Polar.
-
@sph@ltdude
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » wo mei 12, 2004 12:29 pm
Jurriaan schreef:
Pino rijdt met de vermogensmeter van Polar.
Stoer!
JA er bestaan verschillende systemen:
-SRM: met krachttransducers in het crankstel
-Ergomo: met transducers in de bracketas
-PowerTap: met transducers in de achternaaf
-Polar: die werkt heel anders: met een ding op de liggende achtervork wordt de vibratiefrequentie van de ketting gemeten (net als bij een electrische gitaar) en je moet het gewicht van de ketting invoeren en zo berekent hij de kettingspanning, en met een ding op de derailleur meet ie de kettingsnelheid. De Polar schijnt van deze 4 het minst nauwkeurig te zijn, maar is wel veruit het goedkoopst.
-
R@coon - Berichten:271
Bericht
door R@coon » wo mei 12, 2004 7:07 pm
JJ schreef:
[
@sph@ltdude schreef:
Je snapt het nog steeds niet he?
Het gaat hier helemaal niet om effectiviteit, training en wat nog meer, gewoon om een fiets die je geen tweede keer tegen gaat komen en die waanzinnig licht moet zijn, en geld speelt geen rol. Iets dus waar jij en ik (voorlopig) alleen van kunnen dromen, maar waarover je wel heerlijk kunt fantaseren...
Of ben ik nu degene die het niet snapt?
Neen je slaat de spreekwoordelijke spijker op de kop; Degene waar wij over praten werkt al enige tijd en vindt "t leuk om, als hij tijd, heeft met mij mee te gaan wielrennen. (ik wielren meestal in "t weekend en door de week, als ik klaar ben met colleges, MTB ik.; dan zijn de bossen niet zo druk bezaait met enhousiastelingen)
Maar toen we samen naar Alpe d"Heuz gingen bleek zijn fiets daar niet helemaal op ingesteld te zijn (het is een Race-frame, maar met XT-Groep en banden breedte 1.4) dus nu moet ie gewoon een superlichte/ mooie/ onbereikbare, you name it, fiets hebben. Geen speciaal trainingapparaat o.i.d. hij wil gewoon een f*cking mooie bike.
(thx JJ)
-
Bericht
door R@coon » wo mei 12, 2004 7:31 pm
Maar ik denk dat ik met
- Scott CR1 Team
- Time VXRS
- Trek 5900 (superlight)
toch enkele zeer goede opties kan aandragen.
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Bike_zè,
R@coon
-
janman - Berichten:269
Bericht
door janman » do mei 13, 2004 8:18 pm
Ik ken wel een paar mensen die met een SRM rijden. Overlaatst nog achter
de ploeg van Bodysol - Brustor gereden en daar viel me op dat ze bijna allemaal
een SRM op hun bike hebben staan. Ziet er wel profesioneel uit , maar om er nu
1600 euro aan te geven
Als je nu prof zou zijn kan het wel supernuttig zijn.....
-
KoeniE
Bericht
door KoeniE » vr mei 14, 2004 7:47 am
maar hoe licht wil je eigenlijk gaan? ik ben ook met miojn racertje bezig en ga richting de 7,5 kilo.... en heb niet eens een super licht frame, meer lichte onderdelen...
-
Bericht
door R@coon » za mei 15, 2004 4:21 pm
Het zou een (gewone productie fiets) moeten worden van tussen rond de 7, max 8 Kg