Re:Wie heeft er kijk op mtb toekomst?

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo mei 16, 2004 1:00 pm

Great Manitou schreef:
dura ace ketting is eigenlijk een XTR ketting
juis hetzelfde ;)

Er is geen XTR ketting.

Alleen een DuraAce ketting.

Overigens; Erik.. je zegt dat Rohloff teveel wrijving heeft. Misschien wel... maar verkopen doen ze toch goed die duitsers....

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo mei 16, 2004 1:10 pm

ofwel kun je het omgekeerde zeggen er is geen dura ace alleen een xtr ;)

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo mei 16, 2004 3:48 pm

Als we dan toch bij de ketting aangeland zijn. Mocht het zover komen dat we binnen tien jaar met goede lichte versnellingsnaven rondrijden, moeten we ook eens gaan bedenken wat we met de huidige onderhouds-gevoelige ketting aanmoeten. Ik bedoel, in de motorwereld rijd men met een ander soortige ketting waar binnenin de ketting o-ringen zitten. Deze houden het vet binnen en het vuil buiten. Helaas zijn deze kettingen ook wel wat zwaarder.

Ik denk dat koolstofvezel of composieten de wereld wel gaan overnemen en de gebruikelijke materialen langzaam maar zeker zullen vervangen, ook bij de budget onderdelen. Want in de race naar lichter en sterker en toch goedkoop blijven houden moeten er keuzes gemaakt worden. Dat is iets wat je nu al kunt zien, kijk maar naar de racefietserij waar carbon behoorlijk gemeengoed aan het worden is.
Er zijn trouwens plannen om het in Nederland ontwikkelde vliegtuigmateriaal Glare ook voor andere (commerciële) doeleinden te laten doorgroeien. Bijv. buismateriaal voor frames. Misschien dat de heren framebouwers hier wat mee kunnen doen.

Helaas zie ik voor de nederlandse mtb"er een sombere toekomst aankomen.
De duinen worden helemaal afgesloten voor fietsers en ergens anders fietsen gaat steeds moeilijker worden. Gelukkig komen er steeds meer mtb paden bij maar om nou te zeggen dat we welkom zijn in de bossen :?
Dit wordt allemaal nog lastiger wanneer er nog meer bos verdwijnt en meer gebouwd gaat worden en nog meer mtb"ers bij komen :"(

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 3:50 pm

Great Manitou schreef:
ofwel kun je het omgekeerde zeggen er is geen dura ace alleen een xtr ;)

Niet echt, dura ace negen speed was er eerder dan XTR negen speed, en het is die ketting die gebruikt wordt :)
Maar tis muggenziften, I know ::)

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 3:53 pm

Kleine Benjamin © schreef:
Helaas zie ik voor de nederlandse mtb"er een sombere toekomst aankomen.
De duinen worden helemaal afgesloten voor fietsers en ergens anders fietsen gaat steeds moeilijker worden. Gelukkig komen er steeds meer mtb paden bij maar om nou te zeggen dat we welkom zijn in de bossen :?
Dit wordt allemaal nog lastiger wanneer er nog meer bos verdwijnt en meer gebouwd gaat worden en nog meer mtb"ers bij komen :"(

Zolang het overgrote gedeelte van nederland uit landbouwgrond bestaat hoeft er geen boom te verdwijnen om te voorzien in onze behoefte om huizen te bouwen te combineren met onze behoefte aan mountainbikeroutes door groene bossen he :)

Alle boeren verplicht laten emigreren naar Canada en een eerste importrecht afspreken met dat land dan hebben wij weer bouwgrond waardoor de huizenprijzen weer wat kunnen dalen en ieder mens weer een normaal huis kan kopen...

les alpes

Bericht door les alpes » zo mei 16, 2004 4:41 pm

een ligfiets-XC-race-bak
of bestaat dit al ???

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 4:45 pm

les alpes schreef:
een ligfiets-XC-race-bak
of bestaat dit al ???

liggend heb je te maken met een gebrek aan balans van het menselijk lichaam, kun je nog zo"n ruige ligfiets bouwen, wij kunnen daar niet genoeg mee sturen, komt nog bij dat je liggend een langere wielbasis nodig hebt waardoor je moeilijker in het terrein uit de voeten kunt en het lastig is om over een boomwortel of gat in de route heen te springen.. en je ziet de grond direkt voor je voorwiel niet...

nahhh, ligfiets en terrein gaan niet samen :)

flippie flink

Bericht door flippie flink » zo mei 16, 2004 5:55 pm

ik denk juist dat alles alleen maar simpeler wordt, steeds minder ingewikkelde dingen die kapot kunnen gaan of overbodige troep op je fiets

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo mei 16, 2004 6:02 pm

dan gaan ze nu nog de vekeerde kant op. kijk maar naar de huidige dempers.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo mei 16, 2004 7:05 pm

les alpes schreef:
een ligfiets-XC-race-bak
of bestaat dit al ???

Min of meer..... Optima Orca......
Afbeelding
Daar is wel een een Beach Classic mee gereden, maar niet met heel veel succes...

Anders de Optima Rhino:
Afbeelding
Maar op een singletrack blijft die steken achter de bomen....

ligger

Bericht door ligger » zo mei 16, 2004 7:13 pm

wat een ontzettende fucking onzin!
zeker nog nooit op ene ligfiets gereden!
ik heb een tijdje soort van gemountainbiked op me ligfiets optima condor, deze zal ik wel prefereren boven de orca zolas de afbeelding hierboven. als je gewoon rekening houdt met de onderdelen kan het best.

-liggend heb je te maken met een gebrek aan balans van het menselijk lichaam, kun je nog zo"n ruige ligfiets bouwen, wij kunnen daar niet genoeg mee sturen,
------das gewoon een kwestie wennen en oefenen dus das bullshit

komt nog bij dat je liggend een langere wielbasis nodig hebt waardoor je moeilijker in het terrein uit de voeten kunt en het lastig is om over een boomwortel of gat in de route heen te springen.. en je ziet de grond direkt voor je voorwiel niet...
--------- langere wielbasis hoeft niet is net hoe je hem bouwt, de fiets is wel langer dan een mtb.
--------- over boomwortels heespringen enzo is wel een beetje een punt maar je voorwiel krijg je er soweiso makklijk overheen (wheelie)
-------- de grond bij je vooriwel zie je neit direct je moet ene beetje vooruit kijken!

iig het kan wel iig, vriend van me heetf op ze ligfiets ene marz. marathon, rond demper, gustav m, mavic 517 hugi 240, xtr en ga zo maar door hier kun je best mee xcen en trappen rijden enzo is ook geweldig

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 7:18 pm

ligger schreef:
wat een ontzettende fucking onzin!
zeker nog nooit op ene ligfiets gereden!
ik heb een tijdje soort van gemountainbiked op me ligfiets optima condor, deze zal ik wel prefereren boven de orca zolas de afbeelding hierboven. als je gewoon rekening houdt met de onderdelen kan het best.

-liggend heb je te maken met een gebrek aan balans van het menselijk lichaam, kun je nog zo"n ruige ligfiets bouwen, wij kunnen daar niet genoeg mee sturen,
------das gewoon een kwestie wennen en oefenen dus das bullshit

komt nog bij dat je liggend een langere wielbasis nodig hebt waardoor je moeilijker in het terrein uit de voeten kunt en het lastig is om over een boomwortel of gat in de route heen te springen.. en je ziet de grond direkt voor je voorwiel niet...
--------- langere wielbasis hoeft niet is net hoe je hem bouwt, de fiets is wel langer dan een mtb.
--------- over boomwortels heespringen enzo is wel een beetje een punt maar je voorwiel krijg je er soweiso makklijk overheen (wheelie)
-------- de grond bij je vooriwel zie je neit direct je moet ene beetje vooruit kijken!

iig het kan wel iig, vriend van me heetf op ze ligfiets ene marz. marathon, rond demper, gustav m, mavic 517 hugi 240, xtr en ga zo maar door hier kun je best mee xcen en trappen rijden enzo is ook geweldig

dank u wel voor uw commentaar, wel weinig subtiel om fucking onzin te noemen dacht ik zo

u bent uitgenodigd om met ligfiets in dorst te komen rijden
tevens een uitnodiging om mee te gaan naar portes du soleil
ben toch benieuwd hoe goed je mee kan komen op technische trails!!

denk dat ik het antwoord wel weet...

en niet afkomen met: das dh want dat is het niet, is gewoon mountainbiken met technische trails

rechtdoor over een bospad zal ongetwijfeld geen problemen opleveren met een ligfiets, twijfel ik geen seconde aan!
korte snelle draaien waarbij je een uitbrekende achterkant nodig hebt om de bocht uberhaupt te kunnen ronden zie ik je nog niet doen...

anyway, zie t als een uitnodiging en neem deze dan ook sportief aan, ik neem dan alvast een camera mee voor de pics ;)

Sven

Bericht door Sven » zo mei 16, 2004 7:22 pm

Jij snapt em zeker niet. Ligger maakt de vergelijking xc - ligfiets, jij maakt de vergelijking xc race bak tegen een ligfiets...

Ik ga toch ook niet een omafiets met een wielrenfiets vergelijken en dan zeggen dat het niks is omdat je tever naar achter toe zit? En dat er te weinig kettingbladen op zitten?

Maja, my 2 cents....

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo mei 16, 2004 7:38 pm

Op een ligfiets kun je vast wel hard over bospaden vliegen, maar op echt bochtige singletracks blijf je in de eerste bocht steken.
En ja, ik heb wel eens geligfietst, heb in 2002 nl op een geleende Baron meegedaan aan Cyclevision. (totaal ongestroomlijnd 62,9 in de sprint en 41,64 in de uursrace) En heb ook wel eens op een Dragon gereden.

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » zo mei 16, 2004 7:45 pm

Nog nooit mee gereden en weet er verder weinig van maar die Rohloff-naaf lijkt mij geen verkeerd idee.

ligger

Bericht door ligger » zo mei 16, 2004 8:03 pm

@msxx: ik wil niet meteen zeggen dat ee ligfiets een ideale mtb fiets is maar dat eht wel mogelijk is!, en ik heb ook wel singletrack ermee gereden maar dat was ook niet al te technisch

@ Dn helle: met jouw kan ik praten!

@@sph@ltdude: was niet tegen jouw bedoeld, je reed wel lekker door zie ik, maareh daar heb je ook een baron voor het :D

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 9:31 pm

ligger schreef:
@msxx: ik wil niet meteen zeggen dat ee ligfiets een ideale mtb fiets is maar dat eht wel mogelijk is!, en ik heb ook wel singletrack ermee gereden maar dat was ook niet al te technisch

@ Dn helle: met jouw kan ik praten!

@@sph@ltdude: was niet tegen jouw bedoeld, je reed wel lekker door zie ik, maareh daar heb je ook een baron voor het :D

misschien moet ik er iets meer open voor staan :)

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma mei 17, 2004 10:03 am

Tuurlijk zeggen we allemaal dat we geen vernieuwing zien. Moesten we ze zien, dan zouden we dom zijn er ni aan te werken.
Wie had 4 jaar geleden gedacht dat SPV demping zo n revolutie zou worden.
Wie had 2 jaar geleden varwacht dat plons zou stoppen met DH

Ik zie nog veel te gebeuren op vlak van demping (simpeler maar effectiever) banden, aandrijving (dat er eindelijk eens een slimmer idee komt dan ne derailleur)...

Maar de vraag is meer waar de sport naartoe gaat. Vanuit het gravity standpunt denk ik meer bikeparks, meer Shore-achtige dingen, minder DH race maar veel meer freeride (net zoals bij t snowboarden) en dus een veel groter aanbod long travel bikes die geweldig afdalen en toch multifunctioneel zijn. Zoals de Demo9, VpFree..... Want pure afdalers zijn nog altijd veel te duur en te complex om maar voor 1 enkele discipline bruikbaar te zijn.

Gène

Bericht door Gène » ma mei 17, 2004 3:44 pm

Ik verwacht veel van Umts. Zo kan ik dirty-pages interactief op mijn pockettop in de monorail trein naar plaats lezen. En in mijn lichtgewicht fietskoffer zit dan een magnesium mtb die hoi tegen me zegt als ik opstap en auw roept als ik verkeerd schakel of als er een steen tegen aan slaat.
Verder kan ik de bestemmings plaats in voeren en dan zegt hij waar ik moet rijden (soort gps alleen veel cooler: 3D projectie). Mijn fiets heeft dan een soort cameleon lak zodat ik elke kleur kan aannemen die ik wil.

Het is maar waar je je druk om maakt. Over tien jaar. Ik hoop dat ze inderdaad slijtvastere onderdelen maken en beter afdichtingen in de vork. Verder hoop ik dat de UCI verdwijnt en dat de sport terug keert naar haar roots. Betere verzorging, verbod op wandelaars in elke vorm (vooral het grijze soort, al hoe wel dat er meer worden). Cardan aandrijving die ik niet zitten. Veel te zwaar en hoe wil je je wiel verwisselen?? De versnellings naaf zou wel op een vermagerings kuur mogen en misschien met wat minder versnellingen worden aangeboden.
Trouwens dat Honda en andere met moter verwante merken maar mooi bij hun brance blijven. Alles wat met brandstof te maken heeft nog schoner maken, want ik wordt niet vrolijk als ik achter een stadsbus rij.
Verder mogen ze wat meer geld mogen steken in de wat kleinere teams zodat je beter begeild wordt bij het trainen en wedtrijd rijden.
Tevens een stop op genetische onderzoeken tenzij het met genezing te maken heeft, want ik wordt daar bang van wat je allemaal kunt doen met de natuur.
En natuurlijk wil ik over tien jaar wereld vrede en een jubileum van dirty-pages.nl
mzzl
Gène

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma mei 17, 2004 8:35 pm

Nog eentje. Spraakherkenning op je voorvork en achterdemper en wat al nog meer ;D. ""Lock"", ""unlock"". ""More SPV volume"", ""Less platform pressure"", ""increase rear travel by 60mm"", ""Increase progression on the front by 10"", ""Increase ride height front by 20mm"".
""Gear up"",""Gear down"". ""Clean discs now"", ""Change color of my frame to red bull blue"" ;D, ""Increase rear tirepressure by 0.3 Bar"", ""Lower seat by 50mm"", ""Check for new firmware updates for rearshock and install immediately"". ""Inject fresh load of NOTUBE SEALANT"". ""Turn off no-helmet signal"".

En het zou me echt niet verbazen als in iedergeval van hierboven eentje ook daadwerkelijk binnen 10 jaar terug te vinden zal zijn op een fiets. Immers met mijn nieuwe mobiel nokia6230 kan ik ook met spraak iemand opbellen 8). Bestaat al een tijdje dus hier niks nieuws. Techniek staat zekers niet stil. ;)

Exar

Bericht door Exar » ma mei 17, 2004 8:40 pm

Gelukkig geef je genoeg voorbeelden...

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di mei 18, 2004 9:32 am

Nog eentje. Spraakherkenning op je voorvork en achterdemper en wat al nog meer ;D. ""Lock"", ""unlock"". ""More SPV volume"", ""Less platform pressure"", ""increase rear travel by 60mm"", ""Increase progression on the front by 10"", ""Increase ride height front by 20mm"".
""Gear up"",""Gear down"". ""Clean discs now"", ""Change color of my frame to red bull blue"" ;D, ""Increase rear tirepressure by 0.3 Bar"", ""Lower seat by 50mm"", ""Check for new firmware updates for rearshock and install immediately"". ""Inject fresh load of NOTUBE SEALANT"". ""Turn off no-helmet signal"".

-"Alert: competitor approaching from behind very rapidly!"

-"Shit hijg hijg hijg GEAR hijg UP hijg!"

-"Did you mean SEAT UP?"

-"Hijg hijg nee GEAR UP!"

-"Sorry, cannot understand. Please speak more clearly"

-"Gvd hijg hijg GEAR UP kutfiets hijg hijg!!!!"

-"NOTE: you"ve just been passed by competitor"

::)

cHoc

Bericht door cHoc » di mei 18, 2004 11:38 am

@sph@ltdude schreef:
[

-"Alert: competitor approaching from behind very rapidly!"

-"Shit hijg hijg hijg GEAR hijg UP hijg!"

-"Did you mean SEAT UP?"

-"Hijg hijg nee GEAR UP!"

-"Sorry, cannot understand. Please speak more clearly"

-"Gvd hijg hijg GEAR UP kutfiets hijg hijg!!!!"

-"NOTE: you"ve just been passed by competitor"

::)

en dan zie je je kleine toutchscreen TFT blauw worden, en zit je verwoed naar de bekenste toetscombi te zoeken....... ;D ;D

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di mei 18, 2004 12:39 pm

kijk in de "internet" sectie hoe Litter over de toekomst denkt: een computergestuurde drop-hoogte-overdrijver ;D

Tommy

Bericht door Tommy » di mei 18, 2004 1:04 pm

Over tien jaar weten we niet beter, als het aan Smart ligt.....
Afbeelding

Plaats reactie