Naaf strakker/losser maken

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Magic75
Naaf strakker/losser maken

Bericht door Magic75 » do mei 27, 2004 11:04 pm

Weet iemand hoe ik dit kan doen ?? :)

Zand er over

Re:Naaf strakker/losser maken

Bericht door Zand er over » do mei 27, 2004 11:29 pm

iets duidelijker zou wel prettig zijn.. over wat voor naaf hebben we het bijvoorbeeld, wil je lagers afstellen of valt je wiel er telkens uit..

Magic75

Bericht door Magic75 » vr mei 28, 2004 7:43 am

Dat ding waar mijn cassette op zit. freewheel dacht ik zit stroef, als ik dus tijden fietsen stop met trappen trekt hij me achterderailleur omhoog. Ik wil dat dus wat soepeler maken maken

ik heb een XT schijfnaaf.

Luc

Bericht door Luc » vr mei 28, 2004 10:19 am

Cassette eraf halen, dan met een 10mm. inbus de cassettebody eraf. Alles goed schoonmaken (voorzichtig dat je de palletjes niet verliest). Eventueel dichting van de lagering eraf prutsen, beetje proberen uitkuisen en lichtjes terug invetten. Op de pallen vooral niet te veel en dan ook nog eens heel licht vet doen (dus niet van dat heel plakkerig vet, olie is eigenlijk beter).
Vervolgens alles terug monteren.

Opengewerkte tekening vind je hier: http://www.shimano-europe.com/cycling/p ... H-M752.pdf Deze is van een non-disc naaf, maar voor de cassettebody maakt dat niet uit.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mei 28, 2004 2:46 pm

Als het je body (wat jij freewheel noemt) is (Cassette eraf halen en met de hand voelen of de body zwaar loopt) zijn er twee opties:

1. Een fietsenmaker vinden die je body wil reviseren
2. Een nieuwe body monteren

Het laatste is voor een fietenmaker makkelijker dus dat zal meestal geadviseerd worden. Een body is echter goed te reviseren, maar dan moet je wel weten hoe, en je hebt een speciaal tooltje nodig om hem open te krijgen. Als je in de buurt van Amersfoort woont kan ik het wel voor je doen..

coccobill

Bericht door coccobill » vr mei 28, 2004 4:39 pm

Heb dit probleem al 2 keer met de tandem gehad. In ons geval was de body naar de maan en heb ik deze moeten vervangen.
Hier ben je waarschijnlijk niet echt mee geholpen maar misschien lucht het op ;)

Sccs
C.

Zand er over

Bericht door Zand er over » za mei 29, 2004 6:02 pm

met een body moet je altijd voorzichtig doen, zeker wanneer je niet precies weeet wat je doet.. vet kan funest werken in je body zeker wanneer je pallen gaan plakken.. wanneer je een beetje handig bent en je hebt spullen kan je het best zelf maar breng em anders ff naar de lbs

arnoudr007

Bericht door arnoudr007 » di jun 01, 2004 8:24 am

als je dit moet vragen?

dan kun je beter langs de fietsenmaker gaan...

Magic75

Bericht door Magic75 » di jun 01, 2004 5:50 pm

het was dus de body... :P gelukkig had ik er nog 1 dus ff vervangen en voila, loopt weer lekker soepeltjes zoals hoort ;D

Plaats reactie