Re:DJ 2 of 3 veerweg verlengen/instelling
Moderator:Beheerders
hey,
een maat van me heeft zon ding en we hebben in t boekie gekeken maar we weten niet hoe we de veerweg weer van 80 of 100mm die die nu is naar 130mm krijgen. Ik heb al op de site gekeken maar kan er niets over vinden. Wel op t net iets over travel reduction kitjes maar hij wil juist de veerweg verlengen. Iemand ervaring hiermee?
een maat van me heeft zon ding en we hebben in t boekie gekeken maar we weten niet hoe we de veerweg weer van 80 of 100mm die die nu is naar 130mm krijgen. Ik heb al op de site gekeken maar kan er niets over vinden. Wel op t net iets over travel reduction kitjes maar hij wil juist de veerweg verlengen. Iemand ervaring hiermee?
misschien zitten er spacers in? zoja die eruit halen.. als de veren ingekort zijn dan moet je nieuwe 130mm veren erin zetten..
Dirty Harry had eens een plaatje gepost over het inkorten van DJ3"s met spacers.. zat volgens mij onder de veer dan.
Dirty Harry had eens een plaatje gepost over het inkorten van DJ3"s met spacers.. zat volgens mij onder de veer dan.
Xtuv schreef:
misschien zitten er spacers in? zoja die eruit halen.. als de veren ingekort zijn dan moet je nieuwe 130mm veren erin zetten..
dwz in alletwee de poten spacers? dus gewoon de bovenste bouten draf en zoeken?
hoe zien die dingen eruit en weet je toevallig de link van die uitleg?
thx!
"k zou zeggen vraag het onze harry.. ik weet het niet precies
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... ser=sibren
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... ser=sibren
bike2build zegt dat ik er een set voor nodig heb die uit Italie moet komen en duur is.
Hoe duur weet ik nog niet....
Hoe duur weet ik nog niet....
-
via mijn manier werkt het allen bij 2003 vorken, de nieuwere en oudere modellen zijn er niet voor geschikt heb ik al ondervonden.
Vork opendoen, boven op de positieve veren zitten plastiek busjes van een paar cm, die heb je om te beginnen al nodig zo"n 2cm langer, of 2cm bijsteken, makkelijk zelf te maken (loop eens binnen bij Brico en zie wat je kan vinden)
verlengen zelf: Vork ligt dus open, haal dan dat busje en de veren eruit (je zal zien dat de veren niet helemaal gelijk zijn opgespannen, heeft te maken met de pumping rods, niks van aantrekken) duw dan de pumping rods erdoor langs boven (gaan er ni uit langs onder zoals vroeger) aan beide kanten zit daar een plastic spacer bij de negatieve veer, die er tussenuit halen en de vork weer monteren. Dat was het, alstublief
kan het nog simpeler
Wij hebben een keertje zo"n kitje besteld bij de verdeler, kostte ocharme nog geen 5€ (was volgens ons ook iets dat ze zelf hadden gefabriceerd), en als je "t op voorhand weet maak je "t gewoon zelf, hoef je niet te w8en en kost wschl NOG minder
verlengen zelf: Vork ligt dus open, haal dan dat busje en de veren eruit (je zal zien dat de veren niet helemaal gelijk zijn opgespannen, heeft te maken met de pumping rods, niks van aantrekken) duw dan de pumping rods erdoor langs boven (gaan er ni uit langs onder zoals vroeger) aan beide kanten zit daar een plastic spacer bij de negatieve veer, die er tussenuit halen en de vork weer monteren. Dat was het, alstublief

kan het nog simpeler
Wij hebben een keertje zo"n kitje besteld bij de verdeler, kostte ocharme nog geen 5€ (was volgens ons ook iets dat ze zelf hadden gefabriceerd), en als je "t op voorhand weet maak je "t gewoon zelf, hoef je niet te w8en en kost wschl NOG minder
-

kmoet toegeven dat het wel duidelijk is uitgelegd en het zal wel kloppe vermins hij het bij mijn dj heeft gedaan

Ow ja, als de vork zo kort is kan het zijn dat er op de veren nog niets op zit, je moet iig zoveel cm spacer erbij steken bovenaan als de veerweg die je meer wilt, en vanzelfsprekend haal je datzelfde dan weg bij de negatieve veer
ik heb ook net gezien dat je bij een dj2 van 2004 de veerweg kunt verlengen tot 150 mm, maar hier is volgens mij een kit van marzocchi voor nodig !!
maar ik vroeg mij af welke eigenschappen je dan van je vork veranderd, door de travel langer te maken ?
maar ik vroeg mij af welke eigenschappen je dan van je vork veranderd, door de travel langer te maken ?
olivjee schreef:
ik heb ook net gezien dat je bij een dj2 van 2004 de veerweg kunt verlengen tot 150 mm, maar hier is volgens mij een kit van marzocchi voor nodig !!
Idd, een van Specializeds bikes was er dit jaar mee uitgerust, in principe heb je niks speciaals nodig, alleen heb je als je hem op 150 brengt niets negatieve veerweg meer. Maar de Binnenpoten en de veren kunnen in principe wel 150 aan. Heb het echter nog niet uitgeprobeerd
dus als ik je goed versa zou je dit bereiken kunnen bereiken als je de negatieve veren er uit haalt ?
olivjee schreef:
dus als ik je goed versa zou je dit bereiken kunnen bereiken als je de negatieve veren er uit haalt ?
idd, maar dan moet je wel weer 2cm extra spacer bovenop de positieve veer steken. Da"s al, "t is "t proberen waard he, als "t niet naar behoren werkt zet je ze terug op 130. De oorspronkelijke veren zijn lang genoeg om deze veerweg aan te kunnen. Als je het probeert laat dan maar iets horen van hoe hij het doet he
ik verveelde mij vanavond en ik dacht waarom ook ni,...
ik heb de negatieve veren eruit gegooid,
dan boven op de positieve veren 4 cm spacers
alles terug in elkaar gestopt, en idd hij staat nu op 150 mm.
maar ik vraag mij af of hij ook wel 150mm kan veren met die zelfde veren als ervoor,
want ik heb zo eens liggen meten aan die veer en ik denk dat die maar max een 140mm kan in veren!?
morgen zal ik hem eens testen, ik laat het weten hoe dat ie rijd !!
ik heb de negatieve veren eruit gegooid,
dan boven op de positieve veren 4 cm spacers
alles terug in elkaar gestopt, en idd hij staat nu op 150 mm.
maar ik vraag mij af of hij ook wel 150mm kan veren met die zelfde veren als ervoor,
want ik heb zo eens liggen meten aan die veer en ik denk dat die maar max een 140mm kan in veren!?
morgen zal ik hem eens testen, ik laat het weten hoe dat ie rijd !!
kan mijn DJ naar 150mm veerweg?

het gaat enkel met een dj 2 !!! (staat ook zo vermeld in de marzocchi handleiding)
waarom het enkel daar mee gaat weet ik niet !?
de dj 1 en 3 kunnen max tot 130 mm
ik heb vandaag zo wat rond gereden met mijn verlengde vork,
en ik moet zeggen, het bevalt mij wel !
enkel denk ik dat ze nu niet meer geschikt is voor dirt !
ze is iets minder stug, en wat heb je daar nu aan 150 mm!!
maar voor freeride en downhil kan het wel gebruikt worden, naar mijn mening althans!!
maar voor freeride en downhil kan het wel gebruikt worden, naar mijn mening althans!!
olivjee schreef:
het gaat enkel met een dj 2 !!! (staat ook zo vermeld in de marzocchi handleiding)
ik HEB een DJ2
dan is het niet moeilijk om dat te veranderen !!
het is zeker het proberen waard !!
het is zeker het proberen waard !!
oke heb een dj 2 2004, en wil ook meer veerweg, heeft iemand niet een foto reportage van het verlengen van de veerweg en van wat je allemaal nodig hebt, ik wil hem graag op 130 mm hebben
of als je een duidelijke beschrijving met pics hebt naar mij mailen
mark@bmxld.nl
gr mark
of als je een duidelijke beschrijving met pics hebt naar mij mailen
mark@bmxld.nl
gr mark
@ mark, is goed te doen, lees goed wat Bruno schrijft. Ik weet alleen niet hoe je em op 130 zet, wel op 150.
veren en bussen liggen er al uit. pumping rods ook. negatieve veren eruit gehaald. Die zijn iets smaller dan de positieve veren, kan ik die negatieve veren niet bij de positieve doen, desnoods met behulp van een extra spacer die wat dikker is? Dan heb je wel een effectieve 150mm denk ik.
En wat mbt luchtdruk? Gewoon hetzelfde aantal bar erin als voorheen?
En wat mbt olie? Niet meer of minder erin?
Je hebt trouwens wel meer speling op je vork als je dit doet.
btw, er is een bout dolgedraaid die je op de pumping rod schroeft, kan ik nu de hele vork weggooien?
veren en bussen liggen er al uit. pumping rods ook. negatieve veren eruit gehaald. Die zijn iets smaller dan de positieve veren, kan ik die negatieve veren niet bij de positieve doen, desnoods met behulp van een extra spacer die wat dikker is? Dan heb je wel een effectieve 150mm denk ik.
En wat mbt luchtdruk? Gewoon hetzelfde aantal bar erin als voorheen?
En wat mbt olie? Niet meer of minder erin?
Je hebt trouwens wel meer speling op je vork als je dit doet.
btw, er is een bout dolgedraaid die je op de pumping rod schroeft, kan ik nu de hele vork weggooien?
ik heb gisteren mijn vork nog een keer open gedaan , en heb er een (plof) foto van genomen met de volgorde van de onderdeeltjes!
is mss handig voor deze die een veer willen verlengen of verkorten en ni weten waar de busjes weg moeten of spacer bij moeten !!
is mss handig voor deze die een veer willen verlengen of verkorten en ni weten waar de busjes weg moeten of spacer bij moeten !!

Dat is in ieder geval een duidelijke foto van wat er allemaal in zit Olivjee!
Ik wil mijn 04 dirtjumper II naar de 130 cm zetten, waar moet ik dan exact wat aanpassen? Ik lees wat over positieve veren en negatieve, is mij nog niet helemaal duidelijk. Zit er ook olie in deze vork?
Ik ben een beetje huiverig voor zelf doen als ik iemand zie typen dat er wat dolgedraaid is en of de vork nu weggedonderd kan worden. Doe verder wel graag alles aan m"n bike..
Staat er geen druk op de veren waardoor er iets uitspringt of zo??
Ik wil mijn 04 dirtjumper II naar de 130 cm zetten, waar moet ik dan exact wat aanpassen? Ik lees wat over positieve veren en negatieve, is mij nog niet helemaal duidelijk. Zit er ook olie in deze vork?
Ik ben een beetje huiverig voor zelf doen als ik iemand zie typen dat er wat dolgedraaid is en of de vork nu weggedonderd kan worden. Doe verder wel graag alles aan m"n bike..
Staat er geen druk op de veren waardoor er iets uitspringt of zo??
om je veer op 130 te zetten moet je de zwarte busjes die je onder de kleine veertjes( neg veren) ziet zitten verwijderen.
als je je veer dan terug in elkaar zet moet je wel boven op de gele veren spacers / busjes plaatsen met een hoogte van 2 cm, deze maak je zelf van een buis bv.
er zit idd olie in deze vork , in elk been 185 ml en de standaard olie die er in zit is 7.5W
maar deze mag ook dikker vb 10w
als je ze demonteerd zal ze niet uit elkaar vliegen!
het is vrij makkelijk om ze open te gooien, enkel de top caps er afschroeven met een sleutel 21
en dan komen de gele veren eruit en ook de olie !!!
als je nu onderaan de benen de twee zilvere moeren los draait met een 12
dan komt ze volledig uit elkaar!!
wel opletten dat je alle onderdelen netjes bij elkaar houd, en niets verliest !!!
en vast is vast, zowel de moeren onderaan als de topcap"s moeten niet extreem vast staan , gewoon vast! en als je de juiste sleutels of doppen gebruikt zal je niets overtrekken !!
veel succes
als je je veer dan terug in elkaar zet moet je wel boven op de gele veren spacers / busjes plaatsen met een hoogte van 2 cm, deze maak je zelf van een buis bv.
er zit idd olie in deze vork , in elk been 185 ml en de standaard olie die er in zit is 7.5W
maar deze mag ook dikker vb 10w
als je ze demonteerd zal ze niet uit elkaar vliegen!
het is vrij makkelijk om ze open te gooien, enkel de top caps er afschroeven met een sleutel 21
en dan komen de gele veren eruit en ook de olie !!!
als je nu onderaan de benen de twee zilvere moeren los draait met een 12
dan komt ze volledig uit elkaar!!
wel opletten dat je alle onderdelen netjes bij elkaar houd, en niets verliest !!!
en vast is vast, zowel de moeren onderaan als de topcap"s moeten niet extreem vast staan , gewoon vast! en als je de juiste sleutels of doppen gebruikt zal je niets overtrekken !!
veel succes
Kan ik daar niet de busjes voor gebruiken die ik er onder uit haalde??
Dank voor je uitleg in ieder geval!
Dank voor je uitleg in ieder geval!
beide busjes zijn van verschillende diameter!! 1 zou je in princiepe kunnen gebruiken maar het anders is te klein !!
ik heb er gewoon 2 gemaakt uit een stuk buis met de diameter van de veer en dan met een hoogte van 2 cm
ik heb er gewoon 2 gemaakt uit een stuk buis met de diameter van de veer en dan met een hoogte van 2 cm