schroefcassette naaf geschikt voor 1 tandwiel?
Moderators:JJ, Beheerders
iemand enig idee of ik op een oude Ringle schroefcassette naaf 1 tandwiel kwijt kan?
Re:schroefcassette naaf geschikt voor 1 tandwiel?
Dat kan wel, maar die zal dan te ver naar het midden van je wiel zitten. De naaf opnieuw spaceren is mogelijk, maar bij Ringlé wellicht wel wat lastig. Ik zou dan eerder een oude naaf pakken waar je gewoon met een stalen as met losse conussen werkt, dat is makkelijker "om te spaceren". Ringlé werkt met vaste lagers en de daarvoor aangepaste assen.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ringle (of ben ik nu in de war met BullsEye) is juist wel makkelijk te spaceren, moet je allen wel nieuwe busjes draaien. Probleem blijft idd wel je kettinglijn..
hoezo is je kettinglijn een probleem? die bepaal je toch aan de hand van spacers?
Maar zover ik weet is mijn hudige cassette 1 geheel. dus hoe haal ik er 6 tanden vanaf? (of zal ik eerst eens kijken hoe zo"n cassete in elkaar zit. de body zit er immers aanvast)
Maar zover ik weet is mijn hudige cassette 1 geheel. dus hoe haal ik er 6 tanden vanaf? (of zal ik eerst eens kijken hoe zo"n cassete in elkaar zit. de body zit er immers aanvast)
spacers bij een schroefcassette ???
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Jurriaan schreef:
hoezo is je kettinglijn een probleem? die bepaal je toch aan de hand van spacers?
Er van uitgaande dat je de schroefcassette vervangt voor een singlespeed freewheel (duhh..) moet je er voor zorgen dat dat freewheel in lijn staat met je voorblad. Om dat te bereiken moet je je naaf naar rechts spaceren.
Omdat die naven voor gebruik met 6 of 7 speed freewheels zijn ontworpen moet je hem echter vrij ver naar rechts spaceren om een goede kettinglijn te krijgen (en meestal alleen mogelijk met het middenblad). Probleem wordt dan dat je als het ware een invers paraplu wiel krijgt. En dat wil je ook niet...
singlespeed freewheel houd daar dus geen rekening mee? da"s dom. of begrijp ik het niet.
Een oude 6/7 speed naaf is danook niet gemaakt voor een singlespeed freewheel .......
Campa Record Pista voor weinig ?
(150 euri)
(150 euri)
nou begrijp ik het.
een one speed freewheel is veel korter. vandaar dat je je naaf moet spaceren.
(wist ik veel)
tandjes van huidige cassette afzagen dan maar. of simpeler tandjes niet gebruiken
een one speed freewheel is veel korter. vandaar dat je je naaf moet spaceren.
(wist ik veel)

tandjes van huidige cassette afzagen dan maar. of simpeler tandjes niet gebruiken
Hier nog een artikel over redishing.
http://www.63xc.com/dennb/redish.htm.
Heb het zelf ook gedaan met een 6-speed suntour schroefnaaf, maar dat was voor een fixed.
http://www.63xc.com/dennb/redish.htm.
Heb het zelf ook gedaan met een 6-speed suntour schroefnaaf, maar dat was voor een fixed.
Ik ben ook van plan m"n oude racefietswielen een nieuw leven te geven als wielen voor m"n fixed-to-be ;D
Klein probleempje hierbij: De naven (Mavic Paris Goa Dakar) hebben de as in dichte lagers geperst. Dus de as verplaatsen lijkt niet te lukken . . . Iemand ideeen hierover? Zou prettig zijn, want wielen en naven zijn nog in prima conditie....
Klein probleempje hierbij: De naven (Mavic Paris Goa Dakar) hebben de as in dichte lagers geperst. Dus de as verplaatsen lijkt niet te lukken . . . Iemand ideeen hierover? Zou prettig zijn, want wielen en naven zijn nog in prima conditie....