EBB of horizontal?
Moderators:JJ, Beheerders
EBB leek het te gaan maken, maar je ziet steeds meer frames met discmounts en horizontale drop-outs... nadelen van de EBB zouden gewicht (tss) en kraken zijn...
Waar zal de ontwikkeling heen gaan? En wat is beter? En wat is handiger (achterwiel vast kunnen zetten met een QR is toch eigenlijk ook wel fijn...)
Waar zal de ontwikkeling heen gaan? En wat is beter? En wat is handiger (achterwiel vast kunnen zetten met een QR is toch eigenlijk ook wel fijn...)
Re:EBB of horizontal?
Ik denk dat je voornamelijk steeds meer van die oplossingen gaat tegen komen zoals o.a. VooDoo dit jaar gaat doen. Dus verstelbare padjes, waarin je wiel met een quickrelease vast zit en je automatisch altijd goed uitkomt met je schijf in de remcaliper.
De uitvoering hiervan verschilt per merk nog al eens, maar ik denk persoonlijk dat het idee in basis erg netjes is.
De uitvoering hiervan verschilt per merk nog al eens, maar ik denk persoonlijk dat het idee in basis erg netjes is.
Alleen is de Voodoo oplossing kont-lelijk!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Volgens mij zie je niet minder EBB (GF Rig is weer EBB), je ziet alleen steeds meer merken met een singlespeed, dus ook meer oplossingen.
On One komt binnenkort met een volgens Brant mooiere en betere oplossing binnen het thema "sliding drop outs", ben benieuwd.
Ik weet niet wat het beste is, ik weet wel dat een Bushnell in een Ti framealtijd kraakt, en regelmatig bijgesteld moet worden..
EBB is een hele elegante oplossing, en in andere materialen frames schijnt het kraken minder te zijn, bovendien is het afhankelijk van het type EBB (Klembout, Set Screw of het wegde type als de Bushnell).
Horizontaal is alleen een oplossing als er zonder schijven gereden wordt, met schijven is horizontaal IMHO grote onzin!
Maar sliding dropouts kunnen wel eens de toekomst worden, eenvoudig een frame uit te rusten voor verschillende (versnellings)systemen, ik denk lichter dan EBB. Ben wel benieuwd wat het doet met de stijfheid achterin het frame..
On One komt binnenkort met een volgens Brant mooiere en betere oplossing binnen het thema "sliding drop outs", ben benieuwd.
Ik weet niet wat het beste is, ik weet wel dat een Bushnell in een Ti framealtijd kraakt, en regelmatig bijgesteld moet worden..
EBB is een hele elegante oplossing, en in andere materialen frames schijnt het kraken minder te zijn, bovendien is het afhankelijk van het type EBB (Klembout, Set Screw of het wegde type als de Bushnell).
Horizontaal is alleen een oplossing als er zonder schijven gereden wordt, met schijven is horizontaal IMHO grote onzin!
Maar sliding dropouts kunnen wel eens de toekomst worden, eenvoudig een frame uit te rusten voor verschillende (versnellings)systemen, ik denk lichter dan EBB. Ben wel benieuwd wat het doet met de stijfheid achterin het frame..
Met silding dropouts zijn de mogelijkheden veel groter.
Denk maar eens aan het gebruik van een versnellingsnaaf (Rohloff en/of Shimano),
ook de keuze tussen velgremmen en schijf is nog steeds mogelijk.
Bij Rotor ( www.generator-radsport.de ) zijn verschillende dropouts te koop, zowel voor links als voor rechts.
Hier hebben ze sinds kort ook een singlespeed-bike in hun collectie.
Denk maar eens aan het gebruik van een versnellingsnaaf (Rohloff en/of Shimano),
ook de keuze tussen velgremmen en schijf is nog steeds mogelijk.
Bij Rotor ( www.generator-radsport.de ) zijn verschillende dropouts te koop, zowel voor links als voor rechts.
Hier hebben ze sinds kort ook een singlespeed-bike in hun collectie.
EBB? Is dat een Excentric Bottom Bracket...?
Daar heb ik er 1 van in mijn Cannondale 1FG en ik word echt gek van dat ding. Kraken als een oude boerenwagen en om de 10 km moet ik heftig mijn ketting opnieuw spannen. En dat is bij de C"dale heel lastig want Torx schroef en imbusbout net achter (en dus niet goed bereikbaar) de spider.
Het gekke is dat ik dezelfde constructie in onze C"dale tandem heb waar het juist weer errug goed werkt...... Zelf denk ik omdat daar een hele dikke horizontale buis aan de EBB gelast is.
Heeft iemand tips om het kraken en teruglopen van de kettingspanning op te lossen?
Daar heb ik er 1 van in mijn Cannondale 1FG en ik word echt gek van dat ding. Kraken als een oude boerenwagen en om de 10 km moet ik heftig mijn ketting opnieuw spannen. En dat is bij de C"dale heel lastig want Torx schroef en imbusbout net achter (en dus niet goed bereikbaar) de spider.
Het gekke is dat ik dezelfde constructie in onze C"dale tandem heb waar het juist weer errug goed werkt...... Zelf denk ik omdat daar een hele dikke horizontale buis aan de EBB gelast is.
Heeft iemand tips om het kraken en teruglopen van de kettingspanning op te lossen?
B@rt schreef:
En dat is bij de C"dale heel lastig want Torx schroef en imbusbout net achter (en dus niet goed bereikbaar) de spider.
Ken het probleem niet zelf, maar ik heb ergens gelezen dat je het ebb ook kan omdraaien zodat je de bout van de andere kant kan aandraaien.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Peter V schreef:
Ken het probleem niet zelf, maar ik heb ergens gelezen dat je het ebb ook kan omdraaien zodat je de bout van de andere kant kan aandraaien.
Dat kan wel, maar dan draai je ook de bracket om, en kun je deze dus al trappent los trappen..
@bart: Heb je een pic van die EBB alleen?
Bij mij werkt heel veel kopervet, maar dan komt het nog na een aantal keer fietsen terug. Blijft het nadeel in Alu en Ti frames, in Staal schijnt het beter te gaan.
Het bijspannen moet in principe niet nodig zijn. Iets harder vastdraaien een optie? Was bij mijn Bushnell EBB wel de oplossing (op advies van de framebouwer)..
PAssing schijnt alles te zijn. Wat ik niet snap is waarom Phil Wood een EBB heeft waarbij de excenter geklemd wordt door er bouten in te draaien (JJ weet wel wat ik bedoel), Dit genereerd enorme piekspanningen...
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Dit dus, Burly doet het ook bij hun SUB
, en nog een aantal Amerikaanse bouwers.
Ik heb dan toch weer zoiets: Als Phil Wood het laat doen...

Ik heb dan toch weer zoiets: Als Phil Wood het laat doen...
Peter V schreef:
[B@rt schreef:
En dat is bij de C"dale heel lastig want Torx schroef en imbusbout net achter (en dus niet goed bereikbaar) de spider.
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Maar ik vond dat zooooooo simpel dat ik dacht dat als ik daarop kan komen, waarom doet C"dale dat zelf dan niet....? Tis in ieder geval makkelijker sleutelen.
B@rt schreef:
Waarom doet C"dale dat zelf dan niet....? Tis in ieder geval makkelijker sleutelen.
Waarschijnlijk omdat ze nu de ebb van de Tandem hebben genomen en daarvoor is hij wel juist geconstrueerd.
http://www.cannondale.com/bikes/05/CE/large/5mtccf.jpg