Re:eerste bike!!

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
virgin
bike advies gevraag!!

Bericht door virgin » vr sep 03, 2004 10:12 pm

oproep:

ben op zoek naar "n 2-hands mtb. Ik heb er totaal geen verstand van en wil proberen om onder de 400 euro te blijven. Heeft er iemand wat tips of weet ergens een koopje mail me dan aub!!

*Ik heb hier bij de lokale fietsenmaker een Trek alpha 4300 met schijfremmen gezien voor 320 euro. Is dit een goede aankoop...

*op marktplaats heb ik een cannondale F400 gezien..http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... s&ID=72785

wat is wijsheid, kan iemand mij advies geven?

alvast bedankt!!

R@coon

Bericht door R@coon » za sep 04, 2004 10:21 am

Als eerste mtb, heb je denk ik met die 2e hands Cannondale best een goede fiets in handen. Trek is natuurlijk ook een goed merk wat zal betekenen dat je geen verkeerd frame in handen zult hebben. Maar een fiets met schijfremmen voor E320.- daar heb ik altijd zo mijn twijfels over.

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » za sep 04, 2004 12:30 pm

zou je wat meer specificaties van de 2 fietsen kunnen geven dan kunnen wij je wat beter helpen in je keuze
Wat voor schakelgroep enz..

virgin

Bericht door virgin » za sep 04, 2004 12:52 pm

allereerst vind ik het heel tof dat jullie een leek als ik wat adviezen willen geven!!!

De cannondale F400 is helemaal orgineel, alleen de shifters zijn vervangen door deore LX waar ook de derailleur van is. Deze fiets heeft een framemaat van 45,7 cm en is gemeten vanaf het begin van de zadelpen 76 cm. Op de canondale-site hebben ze het dan geloof ik over een medium maat, is dat niet te klein voor iemand van 1.83m.

virgin

Bericht door virgin » za sep 04, 2004 12:57 pm

De Trek alpha 4300 heeft geen deore erop zitten maar wel Shimano.
Kan op geen elke site met info over dit model, een 4300 met schijfremmen vinden.

virgin

Bericht door virgin » za sep 04, 2004 1:05 pm

Trek 4300 - FRAME Oversized Alpha™ Aluminum VERING InSync Grind 323 fork (70mm travel) WIELEN Matrix 750 velgen Suntour crank and Shimano Acera 24-speed versnellingen -

http://www.cannondale.com/bikes/04/cusa/flavor/MTB.html

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » za sep 04, 2004 3:31 pm

als ik het zo zie is de cannondale veel beter afgemonteerd
Ik heb zelf toevallig ook een cannondale f400 gereden met headshock
dat was een geweldige fiets !!Het is alleen jammer dat ze op die cannondale´s hun eigen coda spullen monteren de naven(gewone kogel/conus gelagerd) en tandblabden zijn zeker van wat mindere kwaliteit
maar als die eenmaal vervangen zijn heb je echt een wereld fiets

met die trek zou ik uitkijken minder afgemonteerd en ik denk dat er mechanische schijfremmen op zullen zitten?
Op zich geen probleem als je avid of deore mechanische schijfremmen hebt die werken gewoon nog goed maar zodra het een ander merk is ben ik daar niet zo zeker van heb er velen gezien met problemen.
Zijn het hydrolische schijfremmen dan wordt het een heel ander verhaal en zullen ze hun werk zeker goed doe mits goedafgesteld en ontlucht

virgin

Bericht door virgin » za sep 04, 2004 3:49 pm

Bedankt voor je advies!! Van die Trek weet ik dat het hydrolische schijfremmen zijn. Bij die cannondale twijfel ik eigenlijk alleen over de maat van de fiets. het is een medium, zou dat niet te klein zijn voor mij (1.83)?

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » za sep 04, 2004 4:03 pm

die gaat te klein zijn
ik ben 1m78 en heb een medium en die is eigenlijk te klein
ik rijd met stuurpen van 13cm en zadelpen van 42cm om dit te compenseren

virgin

Bericht door virgin » za sep 04, 2004 4:10 pm

tnx!! dan valt tie af ;)

Rudie

Bericht door Rudie » za sep 04, 2004 8:40 pm

Zijn er niet meer fietsen dan die 2 die eventueel in aanmerking komen? Het is jammer dat die Cannondale idd te klein is. Ik zou niet voor die Trek gaan, tenzij de verkopende partij er niet zoveel verstand van heeft en de fiets veel te voordelig aan bied.
Over die maat...Ik ken mensen die het fijn vinden om op een kleine fiets te fietsen met een hele hoge zadelpen. Ze beweren hiermee een betere controle te hebben en het is iets lichter dan een maatje groter. Je zou dus gewoon ff een stukje moeten fietsen op die Cannondale. Merk je dat het echt niets is, gewoon laten staan en verder zoeken :)

Succes! :D

virgin

Bericht door virgin » za sep 04, 2004 8:50 pm

die trek kost 320 euro en wordt verkocht door een fietsenmaker bij mij in de wijk.

Fry

Bericht door Fry » za sep 04, 2004 10:10 pm

ik ben 1.88, ik heb een large GT en hij is eigenlijk te groot maar nog rijdbaar

vergeet het advies over bemating en dergelijke , en vergeet aub ook die stomme tabellen en maataanduidingen over gestrekte benen en hielen op pedalen

rij gewoon met een fiets en kijk of hij je bevalt, weet 1 ding, luister NOOIT naar een ander

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo sep 05, 2004 12:05 am

en een andere raad luister niet te snel naar gt dude ivm met maataanduiding! die raad bijna altijd een te klein frame aan omfdat hij nu eenmaal graag op een extreem klein frame rijd.
ik heb vrij lange benen en wou toch eens een medium proberen van cannondale met gevolg dat in een vrij lange stuurpen en dito zadelpen heb moeten bijkopen
nu heb ik een raven maat large bijgekocht en zit er stukken beter op
en ik ben dan maar 1m78 groot dus ee nstuk kleiner dan u

Fry

Bericht door Fry » zo sep 05, 2004 12:10 am

ik raad aan van met een fiets eerst te rijden en niet blind te kopen, ik raad hier alleszins geen te klein frame aan, daarbij zit er tussen een medium van merk A soms 4 cm verschil op de toptube in vergelijking met medium van merk B

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » zo sep 05, 2004 12:43 am

ik zit ondertussen aan mijn derde cannondale dus ik zal wel een beetje de maat voering kenen van cannondale.
heb jij al met cannondale gereden? meer dan 20km aan 1 stuk?
indien niet dan moet je geen commentaar geven om andere hun commentaar als ze iemand wat goede raad willen geven.
idd somme bovenbuizen zijn een stuk langer dan andre maar als nu bij mij de zadelpen bijna op max uitsteekt met zadelpen van 42 cm wat gaat dat dan bij hem geven?
hij is nog een stuk groter dan mij en idem voor stuurpen

twanos

Bericht door twanos » di sep 07, 2004 8:32 am

Kijk een sbij bike2build, die hebben nog wat vipers staan voor weinig, eventuuel ook nog GT"s

GTLTS

Bericht door GTLTS » di sep 07, 2004 9:32 am

Maten geven wel een indicatie maar je moet er gewoon niet blind op vertrouwen; het hangt ook af van het doeleind van de fiets en je eigen lichaamsverhoudingen. Ik heb al aardig wat mensen gezien die langere benen dan ik hadden maar een stuk kortere armen, waarschijnlijk zal een andere maat fiets met langere zadelpen dan beter rijden.
Ik zou dus vooral gaan testrijden en je heel goed bedenken waarvoor je de fiets gaat gebruiken; een wat kleiner frame voor de technische ritten en een wat groter frame voor de wat langere minder technische ritten.
En stijfheid/kwetsbaarheid van het frame kan ook de doorslag geven bij het kopen van een fiets in een bepaalde maat (denk bijv. aan de RM7 enzovoort met die boomerang).

juppe

Bericht door juppe » di sep 07, 2004 6:24 pm

ik zag dat je de wijk kwam en dan kun je het beste
ff langs vlot en winters gaan die mensen
hebben er wel verstand van 8)

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di sep 07, 2004 7:57 pm

Eerlijk gezegt zou k zelf niet voor die TREK gaan, niet om "t 1 of ander dat acera gebeuren is gewoon troep :-X Deore is echt al een hele stap omhoog, ook die geveerde voorvork klinkt mij een beetje als "eeuhm k demp lekker toch totaal niet en zit in de winter muurvast omdat het te koud is" :-*

Goed dat is mijn mening en ik heb daar op zich wel een beetje ervaring mee... helaas. maar mocht je serieus van plan zijn om elke week toch een keer met de bike door het bos te gaan scheuren en enkele MTB routes te gaan rijden doe je er zeker verstandiger aan om misschien ietsjes meer geld uit te geven. Het voorkomt vroegtijdig sleutelen aan je fiets en een hoop ergernissen.

Mocht je budget toevallig net iets hoger zijn en dan bedoel misschien 700 ??? Dan kun je wel iets kopen waarvan ik denk dat t stevig is, soepel rijdt en waarvan je ook mag verwachten dat het spul werkt en blijft werken.

Goed budget is meteen dubbel zo hoog, maar kijk bijvoorbeeld eens op Bike2build.nl daar zijn bijvoorbeeld cube bikes tussen de 600a700 euro te krijgen die best de moeite waard zijn om te overwegen denk ik.

Btw: Mocht je verslaafd raken aan de sport, sla je spaarvarken maar vast kapot, kwil niet weten hoeveel duizenden euro"s ik in 3 jaar tijd heb uitgegeven aan kleding, accesoires, gereedschappen, onderhoud en natuurlijk aan de bike zelf.. en de wensen en dromen stoppen niet dus t einde is voorlopig niet in zicht ;)

virgin

Bericht door virgin » do sep 16, 2004 2:45 pm

al een tijd geleden maar met de aanschaf van een bike moet je de tijd nemen, zeker na als die vele tips..
ik heb de TREK alpha 4300 met discs maar laten schieten. Het waren mechanische schijven en acera-derailleur!! Ik heb nu een 2handsje gevonden waar ik benieuwd van ben of iemand er ervaring mee heeft of zijn mening wil delen met mij..
Trek 7000 - Derailleur: Shimano Deore XT
- Remmen: Deore LX
- Voorvork: Manitou SX
- Bontrager banden en zadel
- Onyx zadel- en stuurpen
- Bontrager toe-clips RE-1

Plaats reactie