schroefdraad uit trapashuis
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:439
- Lid geworden op:za jun 21, 2003 8:13 pm
- Locatie:8012
Een vriend van me zit met het probleem dat het schroefdraad uit zn aluminium trek frame getrokken is, Altans er zit nog een klein beteje draad in maar das niet voldoende om de trapas te borgen. Het gaat om de kettingzijde.
Wat voor oplossingen zijn er om er toch weer een trapas in te krijgen en wel zodat die niet telkens losloopt.
Wordt het een kewestie van verbussen of bestaat er n trapas die op n andere manier geborgt wordt??
Bij voorbaat dank voor de hulp
Roy..
Wat voor oplossingen zijn er om er toch weer een trapas in te krijgen en wel zodat die niet telkens losloopt.
Wordt het een kewestie van verbussen of bestaat er n trapas die op n andere manier geborgt wordt??
Bij voorbaat dank voor de hulp
Roy..
Re:schroefdraad uit trapashuis
nieuw draadlaten tappen? soms lukt dat.
Re:schroefdraad uit trapashuis
as die nieuwe draad tappen niet lukt , checken bij je lbs , ik heb eens een artikel gelezen dat ze bij een giant atx een bus introkken met draad en dit werkte , of het echt is kweet niet , ma mss de moeite om te checke

Re:schroefdraad uit trapashuis
bansheebeest schreef:
as die nieuwe draad tappen niet lukt , checken bij je lbs , ik heb eens een artikel gelezen dat ze bij een giant atx een bus introkken met draad en dit werkte , of het echt is kweet niet , ma mss de moeite om te checke![]()
Kan even niet op merk en type komen, maar er bestaan trapassen die worden ingeslagen i.p.v. geschroefd. Ergens in mijn achterhoofd spookt nu de merknaam FSA rond, maar dat kan er mijlenver naast zijn.
-
- Berichten:439
- Lid geworden op:za jun 21, 2003 8:13 pm
- Locatie:8012
Re:schroefdraad uit trapashuis
Dank aan allen voor de antwoorden, zal eens met die vriend en de LBS praten over de inslabare trapassen en andere opties van de LBS zelf eventueel.
Thanx
Roy
Thanx
Roy
Re:schroefdraad uit trapashuis
Sommige oudere frames, zoals Klein en ooit ook Gary Fischer, gebruikte inderdaad lagers die werden ingeperst in plaats van met schroefdraad. Ik denk dat het een redelijk gespecialiseerd werkje is om een frame te frezen op de juist emaat. Ik heb weleens gelezen dat dit wordt gedaan. Ik weet niet waar. LAgers zijn eenvoudig te vinden. Assen wellicht via Klein-importeur te verkrijgen.
Ik weet ook dat een bracket met engels draad kan worden omgetapt naar italiaans draad. Een nieuwe bracket met italiaans draad vinden is niet eenvoudig. Volgens mij worden deze niet veel meer gebruikt . In racefietsen vroeger wel gebruikelijk. Ik weet dat Phil Wood ze nog steeds levert. Erg goed, maar niet goedkoop. Wellicht is er via racedealers een juiste bracket te vinden.
Wellicht een laatste optie. Bestaande draad gebruiken en met borgvloeistof vastzetten (loctite blauw). Wellicht voldoende om een bruikbare bracket te hebben.
Ik weet ook dat een bracket met engels draad kan worden omgetapt naar italiaans draad. Een nieuwe bracket met italiaans draad vinden is niet eenvoudig. Volgens mij worden deze niet veel meer gebruikt . In racefietsen vroeger wel gebruikelijk. Ik weet dat Phil Wood ze nog steeds levert. Erg goed, maar niet goedkoop. Wellicht is er via racedealers een juiste bracket te vinden.
Wellicht een laatste optie. Bestaande draad gebruiken en met borgvloeistof vastzetten (loctite blauw). Wellicht voldoende om een bruikbare bracket te hebben.
Re:schroefdraad uit trapashuis
Het is inmiddels een bekent probleem bij trekframes, ik heb precies het zelfde gehad met mijn trek 8500.er was niets aan te doen!!!! het enige was een nieuw frame,dat heb ik van trek voor een derde van de prijs gekregen dat was dus nog een dikke driehonderd euro!!!! Maar ik kan wel weer fietsen! ::)
-
- Berichten:439
- Lid geworden op:za jun 21, 2003 8:13 pm
- Locatie:8012
Re:schroefdraad uit trapashuis
Okay het probleem is opgelost. we hebben een complete trapas set van shimano(deore XT) erin getrokken en het hele zaakje zit spelingsvrij en muurvast er in.
Vandaag is het geheel uitvoerig getest en er is nix aan de hand. Lang leve shimano
Roy
Vandaag is het geheel uitvoerig getest en er is nix aan de hand. Lang leve shimano
Roy
-
- Berichten:858
- Lid geworden op:do mar 07, 2002 8:08 am
Re:schroefdraad uit trapashuis
anders kan locktide ook een uitkomst bieden in zulke gevallen... komt je trapas ook nooit meer los
Re:schroefdraad uit trapashuis
Naar Italiaans draad laten tappen en dan een 105 bracket er in doen, kan je met XTR cranks nog rijden.
Re:schroefdraad uit trapashuis
WTF is italiaanse draad ???
please explain.
Tank you velly much. ;D
please explain.
Tank you velly much. ;D
Re:schroefdraad uit trapashuis
Mbakel schreef:
WTF is italiaanse draad ???
please explain.
Tank you velly much. ;D
Italiaanse draad: vermicelli, spaghetti
Italiaanse schroefdraad: de diameter is iets groter dan van BSA/Engels/"regular"schroefdraad. Het schroefdraad rechts is ook "rechts"in tegenstelling tot "links"bij BSA/E etc...
Je gaat dus nieuw, andere draad tappen.
@dubbelop: Ooit had Mavic trapascassettes met schroefdraad op de cassettebody, waarbij je het vastzette met twee ringen (1 links en 1 rechts) die op die schroefdraad ging.
Naar schatting 25 jaar geleden.
In oude "hollandse"fietsen zitten soms brackets die erin geslagen zijn, altijd voor cranks met "spi".
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:schroefdraad uit trapashuis
D"r was nog een oplossing.
Opsnijden door LBS of wie dan ook
LOCKTITE
Erin draaien,
Vastzetten
24h laten drogen
En dan krijg je het nog maar op 1 manier los: Met de varkensbrander.
E
Opsnijden door LBS of wie dan ook
LOCKTITE
Erin draaien,
Vastzetten
24h laten drogen
En dan krijg je het nog maar op 1 manier los: Met de varkensbrander.
E
Re:schroefdraad uit trapashuis
BOMBPROOF erik schreef:
D"r was nog een oplossing.
Opsnijden door LBS of wie dan ook
LOCKTITE
Erin draaien,
Vastzetten
24h laten drogen
En dan krijg je het nog maar op 1 manier los: Met de varkensbrander.
E
Erg handige oplossing als je na 5000km je trapas weer moet vervangen....
Re:schroefdraad uit trapashuis
Pulcro bied ook een service aan voor het herstellen/vervangen van kapot draad van je trapas:
Reparaturen von fremden Herstellern
KLEIN Rahmen, eingepresstes Innenlager ausbauen und italienisches Gewinde reinschneiden, Gehäusebreite auf 73mm abfräsen.
€ 100,-
Alu Rahmen mit zerstörtem Innenlager Gewinde
(Gehäusedurchmesser min 44mm) Rahmen ausfräsen und neue Gewindehülse (BSA, 68mm breite)aus Stahl einkleben
€ 140,-
Voor meer info: http://www.pulcro.de/Preise___AGB/preise___agb.html
Reparaturen von fremden Herstellern
KLEIN Rahmen, eingepresstes Innenlager ausbauen und italienisches Gewinde reinschneiden, Gehäusebreite auf 73mm abfräsen.
€ 100,-
Alu Rahmen mit zerstörtem Innenlager Gewinde
(Gehäusedurchmesser min 44mm) Rahmen ausfräsen und neue Gewindehülse (BSA, 68mm breite)aus Stahl einkleben
€ 140,-
Voor meer info: http://www.pulcro.de/Preise___AGB/preise___agb.html