Re:Spannen ketting met derailleur

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
B@rt
Spannen ketting met derailleur

Bericht door B@rt » ma sep 06, 2004 10:13 pm

Hoe kan ik met behulp van een oude derailleur m"n ketting het beste spannen...? Hij blijft niet onder het tandwiel staan. Moet ik dat met die 2 stelschroefjes instellen of zit ik er helemaal naast. M"n derailleur duidelijk wel ;)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 07, 2004 7:31 am

Kan idd met die twee schroefjes. Als dat niet lukt (bereik van die schroefjes is vaak te klein) dan kun je een derailleurkabel van de andere kant door de derailleur steken en deze met de imbusklemming vast klemmen op de juiste positie. Het "loodje" van de kabel zit dan dus in de micro-adjuster van de derailleur. Heb geen foto om het te laten zien, maar het werkt wel!

Succes,

JJ

Pino

Bericht door Pino » di sep 07, 2004 8:29 am

Je kunt ook een remkabel van een reetfiets in de "normale"positie door de verstelbout (naam?) halen, remkabel vastzetten met de inbusbout en fijn blijven verstellen met de verstelbout.

Peter V

Bericht door Peter V » di sep 07, 2004 11:54 am

JJ schreef:
Kan idd met die twee schroefjes. Als dat niet lukt (bereik van die schroefjes is vaak te klein) dan kun je een derailleurkabel van de andere kant door de derailleur steken en deze met de imbusklemming vast klemmen op de juiste positie. Het "loodje" van de kabel zit dan dus in de micro-adjuster van de derailleur.

of je draait er twee langere boutjes in.

B@rt

Bericht door B@rt » di sep 07, 2004 5:05 pm

JJ schreef:
Kan idd met die twee schroefjes. Als dat niet lukt (bereik van die schroefjes is vaak te klein) dan kun je een derailleurkabel van de andere kant door de derailleur steken en deze met de imbusklemming vast klemmen op de juiste positie. Het "loodje" van de kabel zit dan dus in de micro-adjuster van de derailleur. Heb geen foto om het te laten zien, maar het werkt wel!

Succes,

JJ

Ik begrijp het helemaal. Kijken of ik nog een kabeltje heb en dan vanavond ff proberen. Bedankt voor de tip!!

rene

Bericht door rene » di sep 07, 2004 5:20 pm

In feite zet je met die binnenkabel je derailleur gewoon "vast op 1 versnelling". Stukkie staalkabel met kroonsteentje werkt ook... 8)
Enneh, voor "t geval je "m nog niet kende (zou me verbazen, er wordt zo vaak naar verwezen): http://www.sheldonbrown.com/singlespeed.html#tensioner

royal

Bericht door royal » di sep 07, 2004 6:58 pm

werkt niet!
koop een half link met de juiste vertanding
of gebruik bijv. een surly singlelater

B@rt

Bericht door B@rt » wo sep 08, 2004 6:47 am

royal schreef:
werkt niet!
koop een half link met de juiste vertanding
of gebruik bijv. een surly singlelater

Wat is een "half link met de juiste vertanding"......? Waar hebben ze een Surly Singelater op voorraad?

rene

Bericht door rene » wo sep 08, 2004 9:52 am

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo sep 08, 2004 10:45 pm

Een Singelator is genoeg.Als alleen een half-link kan in de praktijk gewoon niet werken,Tandwielen en bladen zijn altijd iets ovaal en hebben dus een strak punt en een los punt.Meestal is dat losse punt zo los dat je ketting er steeds afvalt.Maak je ketting gewoon zo kort mogelijk en zet er een Singelator tussen.Dus werk gewoon goed!
Als je er echt geen kan vinden laat het mij dan ff weten.Met een beetje geluk kan ik er nog wel aan komen.Ik kan je er ook eventueel een foto van mailen!Laat het maar weten.
Succes!!

rene

Bericht door rene » do sep 09, 2004 6:40 am

TSss.... schreef:
alleen een half-link kan in de praktijk gewoon niet werken,Tandwielen en bladen zijn altijd iets ovaal en hebben dus een strak punt en een los punt.Meestal is dat losse punt zo los dat je ketting er steeds afvalt.

En hoe doen ze dat volgens jou dan met "echte" singlespeed frames (dus geen dropouts maar horizontale sleuf) ??? ::) Valt de ketting er dan ook steeds af ;D

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 09, 2004 7:39 am

Die half link KUN je gebruiken als je een tandwielverhouding wilt waarbij je met een ketting zonder niet uitkomt. In sommige gevallen lukt het gewoon zonder half links, soms heb je er wel 1 nodig, dus altijd afhankelijk van de verhouding tandwielen / lengte liggende achtervork.

Dat je je ketting verliest is idd onzin, zolang hij maar strak genoeg staat..

B@rt

Bericht door B@rt » vr sep 10, 2004 3:26 am

TSss.... schreef:
Een Singelator is genoeg.Als alleen een half-link kan in de praktijk gewoon niet werken,Tandwielen en bladen zijn altijd iets ovaal en hebben dus een strak punt en een los punt.Meestal is dat losse punt zo los dat je ketting er steeds afvalt.Maak je ketting gewoon zo kort mogelijk en zet er een Singelator tussen.Dus werk gewoon goed!
Als je er echt geen kan vinden laat het mij dan ff weten.Met een beetje geluk kan ik er nog wel aan komen.Ik kan je er ook eventueel een foto van mailen!Laat het maar weten.
Succes!!

Zou je me idd een foto van kunnen sturen....? Wat kost zo"n dingetje?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za sep 11, 2004 4:54 pm

Horizontale dropouts zitten ook op m"n opoe fiets,natuurlijk valt de ketting er niet vanaf.90% van de fietsen in Nederland hebben horizontale drop outs en dus heeft 89% geen last van er af vallende ketiingen,die andere 1% is slecht onderhouden.

Plaats reactie